Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Stikstof, samen om tafel om een plan te maken

Vandaag overleggen de organisaties die de boeren vertegenwoordigen of ze toch met Remkes om tafel gaan. LTO is al om, Agractie twijfelt nog en FDF ziet er nog steeds niets in.
https://www.nrc.nl/nieuws/2022/08/02/praten-of-niet-praten-met-het-kabinet-dat-is-de-vraag-voor-de-boeren-a4138005
Wellicht kan er opnieuw gekeken worden naar het voorstel dat LTO al in 2021 deed om stikstof te reduceren en natuur te herstellen. https://www.lto.nl/duurzaamevenwicht/


Interessante Daglichtlamp, die link naar het LTO. Dat lijkt me best een goed uitgangspunt om onderhandelingen in te gaan. Ik vermoed alleen dat innovatieve stalsystemen gaan sneuvelen. Die blijken bijna allemaal niet te doen wat ze beloofden. Als overheid zou ik daar niet meer op willen inzetten.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

03-08-2022 om 16:40 Topicstarter

https://www.trouw.nl/duurzaamheid-natuur/minder-droogte-door-kruiden-tussen-het-boerengras-ik-had-nooit-geleerd-dat-het-ook-zonder-kunstmest-kan~bc13ff1d/
Urgenda kende ik eigenlijk alleen van rechtszaken, maar blijkbaar doen ze ook concreet mee om boeren te helpen verduurzamen. In dit project zaaien boeren hun land in met graszaad met kruiden i.p.v. enkel en alleen met Engels raaigras. Dit mengsel met kruiden heeft minder of geen kunstmest nodig.

Boeren over een drempeltje helpen om iets nieuws te proberen is precies de bedoeling van het project, zegt initiatiefnemer Wilco Brouwer de Koning, veehouder in het Noord-Hollandse Heiloo en bestuurder van LTO Nederland. Drie jaar geleden had hij Marjan Minnesma, directeur van Urgenda, op zijn erf. “Ik legde haar uit dat kruidenrijk gras een goed alternatief kan zijn voor gebruik van kunstmest. Maar dat zaad is duurder dan zaad voor de monocultuur van Engels raaigras. Dus kopen boeren het niet. Zij zei: wil jij de boeren en zaadleveranciers oproepen om mee te doen als ik zorg voor het geld om de extra kosten te dekken?”


Urgenda is geweldig als het gaat om handige, betaalbare en uitvoerbare alternatieven bedenken. Ze zijn de moeite waard om te volgen via social media: hele goede tips, waar je meteen wat mee kan. Even tussendoor.

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

03-08-2022 om 21:46

Ik hoop dat wat meer boeren van het FDF uit die groep stappen en ook starten met praten. 

WickedCurlew89

WickedCurlew89

04-08-2022 om 17:49

Een interview met een juridisch adviseur van diverse milieubewegingen bijstaat en ook deze vrijdag aanschuift.

Klare taal en ik denk dat hij gewoon gelijk heeft ook al wil een kleine groep het niet horen.

Wösten vindt het te prijzen dat het kabinet bemiddelaar Johan Remkes heeft gevraagd met de partijen in het stikstofdossier om tafel te gaan zitten. "Het is altijd goed om partijen bij elkaar te krijgen", zegt hij. "Maar de doelstellingen staan vast en die zijn niet onderhandelbaar: een reductie met 50 procent van de stikstofuitstoot in 2030 is de absolute ondergrens."

De boerenlobby roerde zich de afgelopen weken met gewelddadige acties op snelwegen en bij de huizen van ministers en Kamerleden.

Een vaak gehoord verwijt aan het kabinet is dat de boeren niet gehoord worden. Onzin, vindt Wösten. "De lobby van boeren en agro-industrie weet heel goed de weg in Den Haag. Twintig jaar lang maakten ze zo'n beetje de dienst uit op het ministerie van Landbouw. Hun wil was wet, en de natuur was de dupe.

Een dag voor de eerste bijeenkomst is het nog steeds de vraag wie de komende weken ingaan op de uitnodiging van Remkes. Zeker is wel dat grote agribedrijven als zuivelgigant FrieslandCampina en landbouwcoöperatie Agrifirm niet komen.

"Dit soort grote bedrijven steunden de boerenprotesten financieel, maar bleven verder achter de schermen", weet Wösten. "Kleine melkveehouders deden het woord in de media, het was een uitgekiende pr-strategie." Dat de bedrijven nu wegblijven, daarover haalt de juridisch adviseur zijn schouders op. "Wie niet aan tafel zit, staat op het menu."


https://www.nu.nl/binnenland/6215801/juridisch-adviseur-milieubeweging-praten-met-remkes-prima-maar-doelen-staan-vast.html

Goed stuk.

Farmers Defence Force: maak je op voor hardste acties ooit

https://www.ad.nl/binnenland/farmers-defence-force-maak-je-op-voor-hardste-acties-ooit~ac468454/

"Hij wil niet zeggen om wat voor soort acties het gaat. ,,Daar gaan we niet over uitweiden, maar we gaan zeker escaleren.”

"Van den Oever voegt eraan toe: ,,Nu zijn de vergaderboeren uitgewerkt en moeten de actieboeren weer aan de gang.”

---

Hij is kennelijk erg ontevreden over het eerste gesprek vandaag van LTO met Remkes, maar dit was toch pas een eerste verkenning? Je kunt niet verwachten dat er meteen al concrete afspraken zijn, waar de boeren dan ook nog tevreden over zouden zijn. 

Deze houding vind ik niet erg constructief hoor, ik hou mijn hart vast voor wat zij gaan doen 

FDF die deugen echt niet. Idd, eerste gesprek en zij willen gewoon alles van tafel hebben. Dat gaat niet gebeuren

FDF wil niet onderhandelen, ze willen hun zin erdoorheen duwen. Met geweld. Mag hopen dat ze keihard gecorrigeerd worden. Maar vrees het ergste.

Nu er gepraat wordt denk ik dat steeds meer boeren die misselijke Van den Oever zat worden. Nou ja, beetje wishful thinking van mij misschien. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

05-08-2022 om 19:29 Topicstarter

FDF zat niet eens om tafel, dat helpt natuurijk ook niet echt.

Daglichtlamp schreef op 05-08-2022 om 19:29:

FDF zat niet eens om tafel, dat helpt natuurijk ook niet echt.

die werd vertegenwoordigt door LTO. Idd jammer dat ze er zelf niet waren, zo'n grote mond en er dan niet bij willen zijn. 

Friezinnetje schreef op 05-08-2022 om 19:33:

[..]

die werd vertegenwoordigt door LTO. Idd jammer dat ze er zelf niet waren, zo'n grote mond en er dan niet bij willen zijn.

Als je ergens bij zit moet je ook je verantwoordelijkheid nemen, dat past denk ik niet zo goed bij FDF. 

Sister-Moon schreef op 05-08-2022 om 19:35:

[..]

Als je ergens bij zit moet je ook je verantwoordelijkheid nemen, dat past denk ik niet zo goed bij FDF.

nou, dat zeg ik ook, als je er niet bij zit, dan heb je ook niets meer te eisen

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.