Nieuws en actueel
wild-flower
28-11-2025 om 11:17
Sinterklaas en kerst viering afschaffen en er Kinderfeest en winterfeest van maken?

Op een Utrechtse basisschool wordt op 5 december geen Sinterklaas meer gevierd, maar 'Kinderfeest'.
De schooldirecteur :
"Het gaat er niet om of we tradities loslaten. Het gaat om het zoeken
naar een manier om met elkaar een feest te vieren waar iedereen achter
kan staan."
De Vereniging Openbaar Onderwijs:
"Wij hebben geen signalen dat op andere scholen deze discussie ook zo speelt.
We zien wel veel discussie over andere feestdagen, zoals het kerstfeest.
Sommige scholen kiezen bijvoorbeeld voor een winterfeest."
Wat vinden jullie hiervan?
Een goed idee of juist niet.
https://www.rtl.nl/nieuws/binnenland/artikel/5541094/deze-school-viert-geen-sinterklaas-meer-we-willen-dat-iedereen
Nicole123
02-12-2025 om 13:08
Euphoria schreef op 02-12-2025 om 11:14:
[..]
Maar….afschaffing is toch niet iets -nog meer- aanpassen?
Dat is eigenlijk ook een vorm van “radicalisering”. Radicaal afschaffen van de Sint, asjemenou.
Radicalisering nog wel. Is het ook radicalisering als een school besluit om dit jaar geen Koningsspelen te houden? Of een school in Noord-Brabant niet aan carnaval doet? Of als een Vrije School een midwinterfeest heeft ipv kerst, of juist haar traditionele midwinterfeest vervangt voor het meer algemene kerstfeest?
Euphoria
02-12-2025 om 17:50
Libertine schreef op 02-12-2025 om 12:32:
[..]
Het wordt toch niet afgeschaft. Het blijft een feest voor kinderen. Dat is volgens mij voorliggend aan beide feesten, dat het voor kinderen is. De manier waarop je een feest voor kinderen viert wordt anders. Maar zeker niet afgeschaft.
Of, om eindelijk ook eens populistisch iets te kunnen zeggen, wil je Sinterklaas door mensen hun strot douwen?
(Grapje he, dat laatste. Geen paniek!)
Hier geen paniek, ik kan dat soort humor wel waarderen.
Euphoria
02-12-2025 om 17:52
Nicole123 schreef op 02-12-2025 om 13:08:
[..]
Radicalisering nog wel. Is het ook radicalisering als een school besluit om dit jaar geen Koningsspelen te houden? Of een school in Noord-Brabant niet aan carnaval doet? Of als een Vrije School een midwinterfeest heeft ipv kerst, of juist haar traditionele midwinterfeest vervangt voor het meer algemene kerstfeest?
Mijn radicalisering was dus een geintje. Ik had het er alleen niet letterlijk bij geschreven.
Thora
08-12-2025 om 09:09
We kunnen ook gewoon terug naar de Heidense feesten. O.a. het winterfeest (Yule) is daar één van. Of we schaffen alle Christelijke feesten preventief af. Maar dan wil ik ook nergens meer Eid Mubarak zien. Gelijke monniken gelijke kappen 
Libertine
08-12-2025 om 12:13
Thora schreef op 08-12-2025 om 09:09:
We kunnen ook gewoon terug naar de Heidense feesten. O.a. het winterfeest (Yule) is daar één van. Of we schaffen alle Christelijke feesten preventief af. Maar dan wil ik ook nergens meer Eid Mubarak zien. Gelijke monniken gelijke kappen
Eid mubarak is een groet, geen feest.
Ginevra
08-12-2025 om 13:27
Libertine schreef op 08-12-2025 om 12:13:
[..]
Volgens mij bedoelt Thora dat ook. Als je de christelijke feestdagen afschaft, en daar mogen in het openbaar geen verwijzingen meer naar zijn (dus geen vermeldingen op de kalender en geen kerstkaarten met prettig kerstfeest erop), dan kun je elkaar in het openbaar ook niet meer Eid Mubarak wensen.
Dan wordt alles "happy holidays" want dan is er geen enkele religieuze verwijzing meer mogelijk, en worden we allemaal dezelfde grijze eenheidsworst.
Meesje
08-12-2025 om 14:16
[..]
'Zalige kerstmis' is ook een groet.
Thora
08-12-2025 om 15:23
[..]
Dat kan. Maar dit jaar kwam het rond de Ramadan overal terug. Bij de Hema, op TV in reclames op internet. Daarnaast ging het in bijna elke talkshow wel over de Ramadan en de Iftar en uiteindelijk over het suikerfeest toen overal ineens Eid-al-Fitr verscheen. Het geeft verder niet maar in een tijd dat men krampachtig Christelijke feesten aan het verbloemen is met andere namen en gedaantes vond ik dit nogal apart. Vandaar mijn opmerking over die monniken.
Thora
08-12-2025 om 15:24
Meesje schreef op 08-12-2025 om 14:16:
[..]
'Zalige kerstmis' is ook een groet.
En vrolijk Pasen dat inmiddels omgedoopt is tot Fijn Lentefeest bij sommige instanties.
Thora
08-12-2025 om 15:32
Ginevra schreef op 08-12-2025 om 13:27:
[..]
Volgens mij bedoelt Thora dat ook. Als je de christelijke feestdagen afschaft, en daar mogen in het openbaar geen verwijzingen meer naar zijn (dus geen vermeldingen op de kalender en geen kerstkaarten met prettig kerstfeest erop), dan kun je elkaar in het openbaar ook niet meer Eid Mubarak wensen.
Dan wordt alles "happy holidays" want dan is er geen enkele religieuze verwijzing meer mogelijk, en worden we allemaal dezelfde grijze eenheidsworst.
Precies!! Dankjewel
Zelf vier ik het liefste de Heidense feesten vandaar mijn verwijzing naar Yule (waar overigens de versierde spar vandaan komt). En omdat die feesten allemaal op de natuur gebaseerd zijn, zijn ze wat religie betreft vrij neutraal. Zouden we deze feesten weer gaan vieren met de daarbij behorende rituelen en wensen kan iedereen zijn of haar draai eraan geven en worden we verre van een gijze eenheidsworst. Echter vrees ik wel dat we daarop afstevenen als het zo doorgaat.
Libertine
08-12-2025 om 15:34
Thora schreef op 08-12-2025 om 15:23:
[..]
Dat kan. Maar dit jaar kwam het rond de Ramadan overal terug. Bij de Hema, op TV in reclames op internet. Daarnaast ging het in bijna elke talkshow wel over de Ramadan en de Iftar en uiteindelijk over het suikerfeest toen overal ineens Eid-al-Fitr verscheen. Het geeft verder niet maar in een tijd dat men krampachtig Christelijke feesten aan het verbloemen is met andere namen en gedaantes vond ik dit nogal apart. Vandaar mijn opmerking over die monniken.
Ik ben/was in de war omdat je het over het afschaffen van christelijk feesten had, en dat koppelde aan de groet (Eid ….) die aan islamitische feestdagen hangt. Dat zijn twee verschillende monniken
DeOnbekende
08-12-2025 om 17:57
Libertine schreef op 08-12-2025 om 15:34:
[..]
Ik ben/was in de war omdat je het over het afschaffen van christelijk feesten had, en dat koppelde aan de groet (Eid ….) die aan islamitische feestdagen hangt. Dat zijn twee verschillende monniken
![]()
Je begreep echt niet hoe dit bedoelt werd? Ik had je slimmer ingeschat dan hiervan "in de war" te raken.
Miraval
08-12-2025 om 18:04
Nou, de kerststal in Brussel is ook besmeurd met "Free Palestine".
Waarom dan weer denk ik? Uberhaupt het besmeuren van gebouwen, dat vind ik gewoon niet kunnen ongeacht welke boodschap je uit wil dragen, maar een kerststal is echt weer een stap verder.
Nou ja het was toch al een foeilelijk ding, dus dit kan er ook nog wel bij. 🤭😉
Libertine
08-12-2025 om 18:09
DeOnbekende schreef op 08-12-2025 om 17:57:
[..]
Je begreep echt niet hoe dit bedoelt werd? Ik had je slimmer ingeschat dan hiervan "in de war" te raken.
Ik ben vermoedelijk ook niet slim genoeg om te begrijpen welke inhoudelijke bijdrage je met dit bericht wil leveren? Als ik zeg dat ik iets verwarrend vind bedoel ik ook echt dat ik het verwarrend vind. En niet iets anders.
Miraval
08-12-2025 om 18:54
Ik snap gewoon niet zo goed waarom het allemaal niet naast elkaar kan bestaan. In deze tijden van polarisatie zou je toch juist van reclamebedrijven e.d. verwachten dat ze verbinding zoeken dmv religies samen te brengen op scholen, supermarkten, met vrije dagen voor alle grote religies.
Anders wordt het allemaal echt een eenheidsworst als alles maar "feestdagen" wordt genoemd.