Nieuws en actueel
wild-flower
28-11-2025 om 11:17
Sinterklaas en kerst viering afschaffen en er Kinderfeest en winterfeest van maken?

Op een Utrechtse basisschool wordt op 5 december geen Sinterklaas meer gevierd, maar 'Kinderfeest'.
De schooldirecteur :
"Het gaat er niet om of we tradities loslaten. Het gaat om het zoeken
naar een manier om met elkaar een feest te vieren waar iedereen achter
kan staan."
De Vereniging Openbaar Onderwijs:
"Wij hebben geen signalen dat op andere scholen deze discussie ook zo speelt.
We zien wel veel discussie over andere feestdagen, zoals het kerstfeest.
Sommige scholen kiezen bijvoorbeeld voor een winterfeest."
Wat vinden jullie hiervan?
Een goed idee of juist niet.
https://www.rtl.nl/nieuws/binnenland/artikel/5541094/deze-school-viert-geen-sinterklaas-meer-we-willen-dat-iedereen
Nicole123
02-12-2025 om 13:08
Euphoria schreef op 02-12-2025 om 11:14:
[..]
Maar….afschaffing is toch niet iets -nog meer- aanpassen?
Dat is eigenlijk ook een vorm van “radicalisering”. Radicaal afschaffen van de Sint, asjemenou.
Radicalisering nog wel. Is het ook radicalisering als een school besluit om dit jaar geen Koningsspelen te houden? Of een school in Noord-Brabant niet aan carnaval doet? Of als een Vrije School een midwinterfeest heeft ipv kerst, of juist haar traditionele midwinterfeest vervangt voor het meer algemene kerstfeest?
Euphoria
02-12-2025 om 17:50
Libertine schreef op 02-12-2025 om 12:32:
[..]
Het wordt toch niet afgeschaft. Het blijft een feest voor kinderen. Dat is volgens mij voorliggend aan beide feesten, dat het voor kinderen is. De manier waarop je een feest voor kinderen viert wordt anders. Maar zeker niet afgeschaft.
Of, om eindelijk ook eens populistisch iets te kunnen zeggen, wil je Sinterklaas door mensen hun strot douwen?
(Grapje he, dat laatste. Geen paniek!)
Hier geen paniek, ik kan dat soort humor wel waarderen.
Euphoria
02-12-2025 om 17:52
Nicole123 schreef op 02-12-2025 om 13:08:
[..]
Radicalisering nog wel. Is het ook radicalisering als een school besluit om dit jaar geen Koningsspelen te houden? Of een school in Noord-Brabant niet aan carnaval doet? Of als een Vrije School een midwinterfeest heeft ipv kerst, of juist haar traditionele midwinterfeest vervangt voor het meer algemene kerstfeest?
Mijn radicalisering was dus een geintje. Ik had het er alleen niet letterlijk bij geschreven.