Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

ZanyHeron88

ZanyHeron88

24-11-2022 om 16:39

Recht van demonstratie op plaatsen waar kinderen komen.

Even voor de duidelijkheid. Ik wil geen discussie over waar mensen voor demonstreren, maar alleen over de plaats.

Ik merk dat ik met pijn in mijn buik de artikelen lees over wat er in Staphorst is gebeurd. Hier hadden zomaar kinderen tussen kunnen zitten. Ik citeer even het AD



De politie zette zaterdag in Staphorst 200 man personeel in, waaronder een peloton mobiele eenheid (48 mensen) en agenten in burger. In de lucht vloog een drone van de politie. Ter vergelijking: bij een risicowedstrijd in het betaald voetbal brengt de politie 150 man op de been.

Ik ben ooit eens op de verkeerde plaatst geweest en belande tussen rellende supporters van een voetbalclub en werd klemgezet door politie paarden. Ik vond dit als volwassen vrouw een zeer angstige ervaring. En nu lees ik dat er een demonstratie was in Staphorst en dat ze er al vanuit gingen dat het erger uit de hand zou gaan lopen dan bij een gemiddelde voetbalwedstrijd ( eigen invulling gezien de politie inzet)

En dit op een plaats waar alle kinderen van 1 gemeente op 1 plek aanwezig zouden zijn. Pfff dat had in mijn ogen echt heel fout kunnen aflopen.

Een dag geleden waren er mensen die weliswaar vreedzaam protesteerde in een kindermuseum. Ze trokken hun kleding uit. Ook dit vind ik een kwalijke zaak. Kinderen vragen hier niet om en krijgen zomaar een naakte man of vrouw te zien. Nog even los van kinderen die misschien al een trauma hebben door misbruik. Want die cijfers liegen er niet om helaas.

Wat vinden jullie hiervan? Ik snap zelf niet dat er op deze plaatsen gedemonstreerd mag worden. En in elk geval niet op deze manier. Het recht van protest hoeft ook helemaal niet ontnomen te worden, maar kan zich verplaatsen naar Bijv Den- Haag.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

24-11-2022 om 16:42

In Den Haag zijn geen kinderen?

ZanyHeron88

ZanyHeron88

24-11-2022 om 16:44

Coreopsis schreef op 24-11-2022 om 16:42:

In Den Haag zijn geen kinderen?

Je snapt vast wat ik bedoel. En anders voor de duidelijkheid.

Voor de tweede kamer. 

Grof schandaal, die criminelen uit Staphorst die auto's met demonstranten en waarnemers van Amnesty belaagd hebben. 

Alleen maar goed dat kinderen zien hoe je op een vreedzame manier uiting kunt geven aan je ongenoegen, namelijk in een (volkomen legale!) demonstratie. Zonder geweld, bedreigingen en intimidatie. Dan hadden die kinderen in Staphorst wat democratische waarden kunnen leren, ipv het voorbeeld van hooligans en tuig dat ze nu voorgeschoteld kregen. Ze moeten zich doodschamen daar, daar zaten ongetwijfeld vaders tussen.

Naturalis is geen kindermusem, maar voor alle leeftijden. Prima ludieke actie, niemand wordt geschaad. Een kind krijgt er niets van als hij of zij een bloot mensenlichaam ziet in deze context.

Kortom: ik vind het onzin dat je niet ergens waar kinderen komen zou mogen demonstreren, het demonstratierecht is een groot goed en iets om trots op te zijn. De demonstranten zijn het probleem niet, de gewelddadige reactie van idioten erop wel.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

24-11-2022 om 16:52

Paracelsus schreef op 24-11-2022 om 16:44:

[..]

Je snapt vast wat ik bedoel. En anders voor de duidelijkheid.

Voor de tweede kamer.


--


Daar komen hordes kinderen. Schoolklassen bijvoorbeeld. Dus nee, ik snap niet wat je bedoelt. 

Sterker: ook kinderen demonstreren wel eens. Of worden door hun ouders naar een demonstratie meegenomen.

Of wil je dat demonstreren alleen op speciale locaties, afgesloten van de rest van de samenleving, mogen plaatsvinden? Da's nogal een inperking van een grondrecht.

ZanyHeron88

ZanyHeron88

24-11-2022 om 16:55

Coreopsis schreef op 24-11-2022 om 16:52:

Paracelsus schreef op 24-11-2022 om 16:44:

[..]

Je snapt vast wat ik bedoel. En anders voor de duidelijkheid.

Voor de tweede kamer.


--


Daar komen hordes kinderen. Schoolklassen bijvoorbeeld. Dus nee, ik snap niet wat je bedoelt.

Sterker: ook kinderen demonstreren wel eens. Of worden door hun ouders naar een demonstratie meegenomen.

Of wil je dat demonstreren alleen op speciale locaties, afgesloten van de rest van de samenleving, mogen plaatsvinden? Da's nogal een inperking van een grondrecht.

Als verwacht wordt dat de ME en alles eraan te pas moet komen, dan moeten ze dit in mijn ogen inderdaad verplaatsen naar een plaats/ locatie waar de orde en veiligheid goed gehandhaafd kan worden. 

Maar dat je geen rellen waar geweld gebruikt wordt zou moeten plannen op plaatsen waar ook kinderen komen lijkt me niet meer dan logisch. Helaas gebeurd het telkens opnieuw.

Coreopsis schreef op 24-11-2022 om 16:52:

Paracelsus schreef op 24-11-2022 om 16:44:

[..]

Je snapt vast wat ik bedoel. En anders voor de duidelijkheid.

Voor de tweede kamer.



Daar komen hordes kinderen. Schoolklassen bijvoorbeeld. Dus nee, ik snap niet wat je bedoelt.

Sterker: ook kinderen demonstreren wel eens. Of worden door hun ouders naar een demonstratie meegenomen.

Of wil je dat demonstreren alleen op speciale locaties, afgesloten van de rest van de samenleving, mogen plaatsvinden? Da's nogal een inperking van een grondrecht.

Pal naast de tweede kamer zit het kinderboekenmuseum in Den Haag  Kinderen genoeg ja, ook het station zit vlak naast de tweede kamer.

ZanyHeron88

ZanyHeron88

24-11-2022 om 16:58

Rondstruiner schreef op 24-11-2022 om 16:51:

Grof schandaal, die criminelen uit Staphorst die auto's met demonstranten en waarnemers van Amnesty belaagd hebben.

Alleen maar goed dat kinderen zien hoe je op een vreedzame manier uiting kunt geven aan je ongenoegen, namelijk in een (volkomen legale!) demonstratie. Zonder geweld, bedreigingen en intimidatie. Dan hadden die kinderen in Staphorst wat democratische waarden kunnen leren, ipv het voorbeeld van hooligans en tuig dat ze nu voorgeschoteld kregen. Ze moeten zich doodschamen daar, daar zaten ongetwijfeld vaders tussen.

Naturalis is geen kindermusem, maar voor alle leeftijden. Prima ludieke actie, niemand wordt geschaad. Een kind krijgt er niets van als hij of zij een bloot mensenlichaam ziet in deze context.

Kortom: ik vind het onzin dat je niet ergens waar kinderen komen zou mogen demonstreren, het demonstratierecht is een groot goed en iets om trots op te zijn. De demonstranten zijn het probleem niet, de gewelddadige reactie van idioten erop wel.

Maar er zijn nu helaas al tal van voorbeelden dat bepaalde protesten totaal uit de hand lopen. Het lijkt mij zeer onwenselijk om dit maat te blijven toestaan in een kinderlijk gebied.

Dat kinderen er niets van krijgen als iemand z’n kleren uittrektvind ik nogal makkelijk gezegd. Misbruik van kinderen is een groot sociaal probleem en komt meer voor dan je denkt. Dan ga je een leuk dagje naar het museum, staat daar ook ineens een blote meneer en mevrouw. 

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

24-11-2022 om 16:58

Paracelsus schreef op 24-11-2022 om 16:55:

[..]

Als verwacht wordt dat de ME en alles eraan te pas moet komen, dan moeten ze dit in mijn ogen inderdaad verplaatsen naar een plaats/ locatie waar de orde en veiligheid goed gehandhaafd kan worden.

Nou, je hebt in je eerstgenoemde voorbeeld je zin gekregen. Zelfs meer dan dat. Die demonstratie is zelfs verboden. En niet omdat de demonstranten een gevaar vormden...

Maar gaat het je nu om kinderen of om grote politieinzet?

ZanyHeron88

ZanyHeron88

24-11-2022 om 16:59

Daglichtlamp schreef op 24-11-2022 om 16:57:

Maar dat je geen rellen waar geweld gebruikt wordt zou moeten plannen op plaatsen waar ook kinderen komen lijkt me niet meer dan logisch. Helaas gebeurd het telkens opnieuw.

Ja, dit bedoel ik dus! Dat moeten we toch niet steeds willen herhalen. 

ZanyHeron88

ZanyHeron88

24-11-2022 om 17:00

Coreopsis schreef op 24-11-2022 om 16:58:

[..]

Nou, je hebt in je eerstgenoemde voorbeeld je zin gekregen. Zelfs meer dan dat. Die demonstratie is zelfs verboden. En niet omdat de demonstranten een gevaar vormden...

Maar gaat het je nu om kinderen of om grote politieinzet?

Om de kinderen, als je al op voorhand weet dat je z’n politie inzet nodig hebt, dan weet je dat het niet veilig is om op deze plaatst de demonstratie doorgang te laten vinden.

Ook frustrerend, je vraagt een demonstratie aan en dan ineens wordt het afgekapt, want het kan wel eens fout gaan. Dat komt sowieso vaak niet uit de lucht vallen.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

24-11-2022 om 17:00

Daglichtlamp schreef op 24-11-2022 om 16:57:

Maar dat je geen rellen waar geweld gebruikt wordt zou moeten plannen op plaatsen waar ook kinderen komen lijkt me niet meer dan logisch. Helaas gebeurd het telkens opnieuw.

In het geval Staphorst werden die rellen door tegendemonstranten cq tuig gepland en uitgevoerd. Niet door de demonstranten.

Als dat een reden is om een demonstratie te verbieden houdt het grondrecht in feite op te bestaan. Dat vind ik een zeer zorgelijke ontwikkeling.

ZanyHeron88

ZanyHeron88

24-11-2022 om 17:01

Rondstruiner schreef op 24-11-2022 om 16:57:

[..]

Pal naast de tweede kamer zit het kinderboekenmuseum in Den Haag Kinderen genoeg ja, ook het station zit vlak naast de tweede kamer.

Dan op een andere plaatst. Ik ben totaal niet bekend in Den Haag. Ik wist niet dat er pal naast de tweede kamer een kinder museum zit. 

ZanyHeron88

ZanyHeron88

24-11-2022 om 17:01

Coreopsis schreef op 24-11-2022 om 17:00:

[..]

In het geval Staphorst werden die rellen door tegendemonstranten cq tuig gepland en uitgevoerd. Niet door de demonstranten.

Als dat een reden is om een demonstratie te verbieden houdt het grondrecht in feite op te bestaan. Dat vind ik een zeer zorgelijke ontwikkeling.

Tuurlijk niet, je kan demonstreren, maar niet op de route waar kinderen langslopen. 

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

24-11-2022 om 17:01

Paracelsus schreef op 24-11-2022 om 17:00:

[..]

Om de kinderen, als je al op voorhand weet dat je z’n politie inzet nodig hebt, dan weet je dat het niet veilig is om op deze plaatst de demonstratie doorgang te laten vinden.

Ook frustrerend, je vraagt een demonstratie aan en dan ineens wordt het afgekapt, want het kan wel eens fout gaan. Dat komt sowieso vaak niet uit de lucht vallen.

Ik kan me geen demonstratie in de recente historie heugen waar géén politiebegeleiding is geweest. Helaas.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.