Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Parttimers hebben recht op compensatie gemiste feestdagen ?

https://www.rtlnieuws.nl/economie/artikel/5346961/parttimers-compensatie-gemiste-feestdagen-college-rechten-mens

“De vrouw werkzaam van dinsdag tot vrijdag.
Volgens de vrouw maakte haar werkgever een 'verboden onderscheid op grond van arbeidsduur' door haar niet naar rato van het aantal arbeidsuren dat zij werkte te compenseren voor de misgelopen vrije dagen. Hoe staan jullie hierin heeft zij een punt hiermee of is dit nogal overdreven om hiermee op de strepen te staan.”


*De poll gaat over je mening niet of het juridisch wel of niet houdbaar is. Kortom hoe sta jij hierin. 

Peiling

Heeft zij recht op deze compensatie.
121 stemmen
26%
74%

Ik ben op vrijdag vrij en heb het altijd gewoon als pech of geluk gezien hoe kerst of koningsdag valt... en mensen die op maandag vrij zijn hebben in mijn ogen extra pech (pasen en pinksteren). Ook na dit artikel zou ik niet overwegen bij mn baas te gaan zeiken als kerst op vrijdag valt. 

Mensen die parttime werken hebben qua vrije dagen namelijk een voordeel: als ze een keer iets hebben wat doordeweeks valt kan je dat vaak makkelijk op je vrije dag doen of je dag een keer ruilen en hoef je geen verlof op te nemen.

MidasWolf

MidasWolf

16-11-2022 om 19:41 Topicstarter

“In 2021 weigerde de groothandel dat opnieuw te doen. Volgens het bedrijf was dat niet nodig, omdat de vrouw er zelf voor had gekozen om de maandagen niet te werken.”

Ik ben het met de werkgever eens, zij heeft zelf gekozen om parttime te werken en zelf de maandagen vrij te nemen.
Als parttimer heb je al meer vrije uren in een week, daarnaast vind ik het wat ver gaan om op de feestdag die je al vrij bent ook nog een extra compensatie dag te vragen. 

Mooi pech idd, als een feestdag op je vrije dag valt. Ik heb vrijdags altijd vrij, en soms valt kerst op die dag, of 5 mei. Maar niet dat ik mijn werkgever verplicht om mij dan een extra vrije dag te geven. Zou wat zijn zeg

Blij dat de poll uitpakt zoals ie nu is.. wat een onzin zeg.. en ja ik werk zelf ook parttime

Onzin. Ik ben het met de werkgever eens.

Ik werk ook niet op maandag, al ruim 12 jaar niet. Nog nooit bedacht dat mijn werkgever dat zou moeten compenseren. 

Bij mijn werkgever is deze compensatie er gewoon. En andersom dus ook: als je bv 3 dagen werkt, heb je recht op 0.6 x het aantal feestdagen per jaar. Ongeacht op welke dagen je werkt. Heb je toevallig te veel feestdagen opgenomen, dan kost je dat vakantieuren. Heb je te weinig feestdagen opgenomen, dan krijg je die als vakantieuren bijgeschreven. Ik vind dat wel zo eerlijk, maar moet erbij zeggen dat wij zelf kunnen kiezen op welke dagen en tijden we werken. 

Nee onzin. Werkgever heeft gelijk. 

En hoe zit dat dan met fulltime werkers wanneer kerst in het weekend valt?

Madamecannibale schreef op 16-11-2022 om 20:08:

En hoe zit dat dan met fulltime werkers wanneer kerst in het weekend valt?

Dan heeft iedereen vrij, dus dat is al eerlijk. 

Peaches schreef op 16-11-2022 om 20:09:

[..]

Dan heeft iedereen vrij, dus dat is al eerlijk.

Behalve degenen die in het weekend werken... die hebben dan een keer geluk. Mits het bedrijf dicht kan gaan natuurlijk.

MidasWolf schreef op 16-11-2022 om 19:41:

“In 2021 weigerde de groothandel dat opnieuw te doen. Volgens het bedrijf was dat niet nodig, omdat de vrouw er zelf voor had gekozen om de maandagen niet te werken.”

Ik ben het met de werkgever eens, zij heeft zelf gekozen om parttime te werken en zelf de maandagen vrij te nemen.
Als parttimer heb je al meer vrije uren in een week, daarnaast vind ik het wat ver gaan om op de feestdag die je al vrij bent ook nog een extra compensatie dag te vragen.

Je krijgt die dagen ook geen salaris hè…

Miraval schreef op 16-11-2022 om 20:11:

[..]

Behalve degenen die in het weekend werken... die hebben dan een keer geluk. Mits het bedrijf dicht kan gaan natuurlijk.

Ja, klopt, ik denk teveel vanuit mijn standaard werkweek. Maar het jaaruren-systeem zoals beschreven in het artikel kan je ook toepassen op branches waar wel in het weekend gewerkt wordt. En dan zou je dus inderdaad ook compensatie krijgen voor kerst als dat in het weekend valt. 

Bij mijn vorige baan in de zorg kostten de feestdagen mij vakantie-uren. Ik werkte op maandag, woensdag en donderdag. Maar dus niet op paas- en pinkstermaandag en Hemelvaart. Maar doordat het ziekenhuis met een jaarurensysteem werkt ging het van mijn vakantiedagen af. Gelukkig compenseerde het ziekenhuis wel iets, ik weet niet meer precies hoe, maar volgens mij kostte het een halve dag of zo.

MidasWolf

MidasWolf

16-11-2022 om 20:29 Topicstarter

Friezinnetje schreef op 16-11-2022 om 19:43:

Mooi pech idd, als een feestdag op je vrije dag valt. Ik heb vrijdags altijd vrij, en soms valt kerst op die dag, of 5 mei. Maar niet dat ik mijn werkgever verplicht om mij dan een extra vrije dag te geven. Zou wat zijn zeg

Dit had ik bij mijn vorige baan, daar heb ik ook wel eens feestdagen mis gelopen. Dat zag ik als pech hebben dat jaar. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.