Nieuws en actueel
RaSa
30-11-2025 om 22:43
OV in Nederland
Vanwege de discussie in een ander topic:
Wat is er nodig om het OV haalbaar te maken in Nederland.
Mijn ervaring. In het buitenland ben ik altijd fan. Maar dat heeft waarschijnlijk ook te maken met het vooraf plannen en verblijf in grote steden.
In Nederland ben ik altijd (met uitzonderimg van een stedentrip) veel langer bezig en meer geld kwijt.
Wat zijn jullie ervaringen?
Wilgenkatje-
01-12-2025 om 13:38
Poezenmeisje schreef op 01-12-2025 om 13:14:
Ik werd om 08:30 uur in Zoetermeer verwacht voor een assessment en woonde toen in Oostgroningen.
Van mijn leidinggevende mocht ik gelukkig een hotel in de buurt nemen.
Dat is dan sowieso een goed plan. Ook al zou je met de auto reizen. Na een lange drukke rit aan een assessment beginnen lijkt me niet relaxed.
Tango
01-12-2025 om 13:45
Ik vind het OV vooral enorm duur. Ik reis er te weinig meer om iets van een kortingskaart aan te schaffen, maar de prijzen zijn echt hoog. Die zullen zeker omlaag moeten om meer mensen in de trein en de bus te krijgen.
Ik gebruik het OV nu vooral als ik naar en stad ga voor een museum o.i.d. en parkeren ook erg duur is. Of als ik een training voor werk heb en in de spits moet reizen en met de auto dan heel lang in de file sta.
Bakblik
01-12-2025 om 14:03
Een aantal keer per jaar moet mijn man vanuit de Bollenstreek maar Onnen (Groningen). Vroeger mocht hij op kosten van de baas daar overnachten, omdat op 1 dag heen en weer en een volle werkdag maken niet te doen is. Met de coronalockdowns werd er teams of videobellen ingezet en nu is die overnachting geschrapt. Een vergadering kan prima in teams maar technische details in grote apparaten bekijken via een videoverbinding is echt niet te doen.
De eerstvolgende meeting staat gepland voor half januari. Er moet gereisd worden met de trein want NS is de werkgever. Dat betekent de wekker op 04.30. Dan ga ik ervan uit dat de nieuwe dienstregeling deze "snelste" verbinding nog biedt tegen die tijd. Dan is man in de avond ook niet thuis voor 21.30 en de volgende dag gewoon weer op tijd op kantoor.
Met frequentere treinen wordt de reistijd niet veel korter, omdat de afstand groot is. Dat een reis over een land traject lang duurt is gewoon onvermijdelijk.
Hopen dat goed ov je binnen 3 uur van Middelburg naar Groningen brengt is niet realistisch, dat kan gewoonweg niet. In de publieke ruimte is gewoon ook geen plek om hogesnelheidslijnen aan te leggen. Daar mogen nauwelijks bochten in, de paar bochten die er wel in kunnen moeten veel ruimer zijn dan bij traditioneel spoor. Ook moeten alle overwegen ongelijkvloers worden gemaakt en dat past niet meer in Nederland.
stormkapje
01-12-2025 om 14:24
Beetje kort door de bocht,maar met het OV ga je van een plek waar je niet bent, naar een plek waar je niet naartoe hoeft.
Onlangs weer geprobeerd naar Schiphol, heenweg ging prima! Binnen het uur van huis naar Schiphol. Op de terugweg treinen die niet reden, de trein die wel reed was overvol, daarna 3x overstappen op een bus en ruim 2,5 uur later thuis.
Voor de beeldvorming, met de auto is het 35 minuten rijden.. We waren met meerdere personen, de auto was in dit geval inclusief parkeren, benzine en afschrijving goedkoper geweest
Neweve
01-12-2025 om 14:26
RaSa schreef op 01-12-2025 om 13:25:
[..]
Dat komt denk ik ook omdat die kosten niet weg zijn als je met het OV gaat. Die auto is er al en blijft. Pas als alle drempels zijn weggenomen kun je overwegen die auto eventueel weg doen. Kosten voor OV komen dus bovenop de kosten van je auto. Alleen de brandstof en parkeerkosten heb je niet als je die rit met het OV uitvoert. En dus rekenen mensen daarmee als je de prijsvergelijking maakt.
Aan de ene kant wel, aan de andere kant niet. Mijn collegas klaagden recent dat ze 10-30k moesten sparen voor een auto. Dat zijn flinke bedragen waar je als je een auto wilt blijven houden rekening mee moet houden. (Je zou er ook een badkamer van kunnen verbouwen bijvoorbeeld).
Wij zijn bewust autoloos, dat scheelt dus 1000-3000 euro/jaar alleen al aan aanschaf kosten. Laatst weer uitgerekend en voor vervoer zijn we in 2025 100-200euro/maand kwijt. Aanschaf van een auto is dus even duur als onze totale vervoerskosten.
We reizen veel met de trein /ov/fiets. Nu we twee kleine kids hebben pakken we iets vaker de deelauto (zeker als we na bedtijd terug moeten). Voorbeeld van reizen afgelopen maand
Verjaardag in Twente (1u.30 met de trein (incl van/naar station), auto is 1u.15). Trein is 25 euro retour, een zuinige auto (10cent/km) ongeveer net duur
Vergadering in een dorp 20km verderop, op de fiets want dat was net zo snel als ov. Auto is sneller, maar dit is goedkoper, ik heb bewogen en heerlijk muziek geluisterd (en kon makkelijk kind wegbrengen op school/onderweg terug stoppen voor een boodschap). Ov op deze route mag wel verbeterd worden, maakt de verbinding naar het station voor deze dorpen ik beter.
Sinterklaas bij vrienden, deelauto 35km, 1 uur met ov, 40 met de auto. Hier kiezen wij voor een deelauto want op de terugweg bent 2 vermoeide kinderen in de trein is geen pretje. (Met 1 die nog in de wagen/draagzak kon was dat een stuk makkelijker). 4 personen deelauto, kosten 45 euro (ov zou 30 euro zijn).
Neweve
01-12-2025 om 14:39
Het heeft overigens al een behoorlijk effect als het ov zoveel verbeterd wordt dat het een klein % mensen extra trekt. Op mijn werk is laatst berekend dat als 3% extra het ov (of de fiets) neemt het parkeerprobleem is opgelost. Mijn werkgever biedt nu een ov-business kaart en een ruimere fiets vergoeding.
5% maakt ook enorm uit voor de filedruk, ik lees online dat een 5% vermindering tijdens de spits kan zorgen voor 10-30% minder files.
Beter ov komt dus ook ten goede aan de mensen die wel met de auto moeten.
Schommelstoel
01-12-2025 om 14:40
Tango schreef op 01-12-2025 om 13:45:
Ik vind het OV vooral enorm duur. Ik reis er te weinig meer om iets van een kortingskaart aan te schaffen, maar de prijzen zijn echt hoog. Die zullen zeker omlaag moeten om meer mensen in de trein en de bus te krijgen.
Ik gebruik het OV nu vooral als ik naar en stad ga voor een museum o.i.d. en parkeren ook erg duur is. Of als ik een training voor werk heb en in de spits moet reizen en met de auto dan heel lang in de file sta.
NS Flex biedt juist de flexibiliteit om één maand 40% korting te hebben. Voor 5,95 heb je een maand lang 40% korting in de daluren en voor 2,30 heb je een maand lang 40% korting in het weekend. Vaak heb je zo'n abonnement er na een of twee korte treinreizen er al wel uit.
En na ean maand zet je dat abonnement weer terug naar Flex Basis voor 0 euro per maand. En zodra je weer wilt reizen, update je weer naar Flex Dal Voordeel bijvoorbeeld. Is echt in twee muisklikken geregeld.
CharlieB
01-12-2025 om 14:47
Ik ambieer geen autoloos leven, dus autokosten heb ik sowieso wel. Voor mij weegt vrijheid, gemak en comfort in de basis wel zwaarder dan de kosten. En tijd is voor mij wel waardevol. Wel ga ik één dag in de week naar een werklocatie met de trein. Als alles goed loopt ben ik net zo snel als met de auto met veel files. Ik kom compleet kapot en overprikkeld thuis, maar ik vind wekelijks met de auto van oost naar west wel onnodig milieuonvriendelijk. Dit is gelukkig nog een locatie die dichtbij het station ligt en slechte parkeergelegenheid heeft. Mijn standplaats is dan weer lastig met ov te bereiken en heeft gratis parkeerplaatsen voor de deur. Die doe ik dus met de auto. Het is vaak ook een optelsom, de keuze ov vs auto.
Maar voor sommige dingen is ov hier al geen optie omdat je te vroeg ergens moet zijn of gewoon niet meer thuiskomt. Elke keer een hotelletje is dan ook weer niet zo budgetvriendelijk.
Neweve
01-12-2025 om 18:33
CharlieB schreef op 01-12-2025 om 14:47:
Het is vaak ook een optelsom, de keuze ov vs auto.
Daar heb je helemaal gelijk in. Dat treinen vaak langer duurt (voor de meeste reizen 10-30 minuten) vind ik niet erg. Ik ontspan me beter in de trein dan in de auto, heb in de trein ook meer een vrije tijd gevoel (boek lezen, voor me uit staren, podcast luisteren, tekenen etc)
Schoondochter
01-12-2025 om 18:41
Neweve schreef op 01-12-2025 om 18:33:
[..]
Daar heb je helemaal gelijk in. Dat treinen vaak langer duurt (voor de meeste reizen 10-30 minuten) vind ik niet erg. Ik ontspan me beter in de trein dan in de auto, heb in de trein ook meer een vrije tijd gevoel (boek lezen, voor me uit staren, podcast luisteren, tekenen etc)
Yep, zo sta ik er ook in. En een wandeling van station naar kantoor (klein half uur) en terug natuurlijk heb ik dan ook mooi in de pocket. Met een lunchwandeling zit ik dan mooi rond de 10.000 stappen als ik thuis kom.
Mugske
01-12-2025 om 19:02
het ov is duur en zeker als je in de spits moet reizen. Kinderen van 12 t/m 17 betalen de volle prijs net als een volwassene. Mijn brugklasser reist met fiets-trein-fiets naar school, dus verplicht in de spits. Het is 2 haltes met een stoptreintje, bijna 90 euro per maand. Afgelopen maand aantal keer gehad dat trein vertraagd was of uitviel, want NS geeft voorrang aan de intercities op hetzelfde traject. In veel andere landen zijn er regelingen voor scholieren.
MissBobby
01-12-2025 om 19:37
Stardust schreef op 01-12-2025 om 10:16:
[..]
11,50 enkele reis met de bus? Dat is in de meeste regio’s zo’n 50km. Is ov in jouw regio zó duur?
Het is ook zo’n 50 km enkele reis hoor! En het is een sneldienst die vanaf ‘mijn’ halte maar 4 keer stopt voor de eindbestemming. Misschien maakt dat het ook duurder?
Martje80
01-12-2025 om 20:40
Alleen eerste pagina nog gelezen. Ik verbaas mij ontzettend over de inefficiëntie van het bus vervoer. Als voorbeeld: vanuit Groningen CS zijn er zeker 8 buslijnen die naar P+R Hoogkerk gaan. Maak daar 2 lijnen van die elke 10 minuten gaan. En alle Q liners moeten echt alleen nog maar van knooppunt naar knooppunt reizen, nergens meer tussendoor stoppen. Zo zou je volgens mij echt veel meer mensen kunnen bedienen met OV.
Oh ja en ik ben het ook eens dat openbaar vervoer een basis is die niet geprivatiseerd had moeten worden. Maar hé, het komt ons echt allemaal ten goede als we vertrouwen op bedrijven die winst maximaliseren [sarcasme modus uit]