Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

OV in Nederland

Vanwege de discussie in een ander topic:

Wat is er nodig om het OV haalbaar te maken in Nederland. 

Mijn ervaring. In het buitenland ben ik altijd fan. Maar dat heeft waarschijnlijk ook te maken met het vooraf plannen en verblijf in grote steden. 

In Nederland ben ik altijd (met uitzonderimg van een stedentrip) veel langer bezig en meer geld kwijt. 

Wat zijn jullie ervaringen?

RaSa

RaSa

30-11-2025 om 23:10 Topicstarter

TO trapt af:
Vandaag het ov genomen. Onder het mom van kind vind het leuk en geen parkeer gezeur. Kosten voor het OV 26,50 voor volwassenen en kind. Heen weg een uur onderweg. Terugweg 1,5 uur. Waarbij we 10 min rond metrostation zuidplein moesten doorbrengen zonder binnen te mogen. Een gekocht kaartje op 9292 geeft namelijk pas toegang tot het station 15 min voor vertrek van je aansluiting.

Had ik gewoon de auto genomen. 20 min rijden heen en 20 terug. Op kosten van mijn eigen zonnepanelen. En dan nog 19,50 aan parkeren.

Eerder dit jaar: 2,5 uur in de trein voor een rit naar schiphol die me met de auto 45 min had gekost. Zonder de meerdere keren overstappen en in de kou wachten. Voor het bedrag van: 45,50 voor 1 volwassen en een railrunner. Er waren verder geen parkeer of benzinekosten geweest. Die waren voor de "baas" geweest.

In de zomer. De trein naar brussel airport. Zo'n 26 euro per persoon per enkele reis.  Dus met een gezin van vier x8 (heen en terug) We dachten we willen geen file en composeren een beetje het vliegen naar Thailand. Valt de hele trein uit. Verder geen enkele  communictie op perron.  Het was echt een zoek het maar uit situatie. We gingen voor 3 uur voor vlucht op de luchthaven. Uiteindelijk waren we 5 minuten voor boarden bij de gate.

We gaan in kerstvakantie ook weg. Maar het OV valt echt af.

Mijn ervaring is dat ik net zo lang als of langer onderweg dan met de auto, zelfs in de spits. Soms wel bijna dubbele reistijd. Als je 2x moet overstappen verlies je zo al, als je pech hebt, bijna een half uur met op het perron staan koukleumen. Of als je net 2 minuten te laat bent voor een trein die twee keer per uur rijdt, ook bijna een half uur. Of als je trein niet rijdt. 

Dan sta ik dus liever te chillen in de file in mijn eigen bubbel. Of ik kan gewoon doorrijden en ben dan veel sneller. 

Maar als je zelf dichtbij het station woont, met rechtstreekse verbindingen naar waar je moet zijn en voldoende ruimte hebt om te zitten in de trein, klinkt de trein best leuk. 

Kosten voor woon werk hoef ik niet zelf te betalen, dat scheelt. Maar als wij met vijf man een avondje concert in het westen doen, kunnen we beter de auto pakken. Dan komen we tenminste ook nog thuis, is ook wel fijn. 

Laatst een helse tocht gehad waarbij ik 1,5 uur op Amsterdam Zuid heb gestaan. Uiteindelijk kwam toch een trein naar Schiphol, waar ik erachter kwam dat er geen rechtstreekse bus gaat van Schiphol naar station Nieuw-Vennep, waar mijn auto stond. Treinen reden verder niet en met de bus was het vijf kwartier, met overstappen. Lopen was bijna sneller geweest. Met de auto is het 10 minuten.
Morgen mag ik weer Gelukkig 1e klas, want dienstreis, maar ik denk dat ongeveer 20% van mijn OV-dagen probleemloos verloopt.

Ik heb geen auto of rijbewijs dus weinig te kiezen. Wel een kortingskaart (voorheen voordeelurenkaart inmiddels voorwaarden aangepast aan Dalvoordeel https://www.ns.nl/abonnementen/)
Woon-werkverkeer betaalt de baas.

Gisteren het hele land doorgereisd : moest aan de andere kant van de Afsluitdijk zijn, blijkbaar bestaat er nog geen logische trein-dijkbus-trein-route dus dan zie je nog eens wat van het land. Toch veel waar voor je geld

Vandaag terug. Gevalletje koperdiefstal. Met wat toeval, geluk en wijsheid kon mijn trein er wel langs en de treinen na mij niet meer...

het ov in NL is redelijk
In de randstad is het prima, in de dorpen tussen de randstad matig, echter buiten de randstad is het ronduit slecht

het is duur ja en geen concurrentie met de auto. Zeker niet als je met meer dan 1 persoon reist , vanaf twee personen is auto al fors goedkoper.   

Maar daarnaast vind ik dat ov eigenlijk een basisvoorziening moet zijn en nooit geprivatiseerd had moeten worden.  En je elk dorp in NL met de bus moet kunnen bereiken 

ik vind het OV prima. De treinen rijden het grootste deel van de tijd gewoon volgens dienstregeling en met een kortingskaart is het prima te betalen. 

De verhalen van keren dat het fout ging blijven beter hangen en dat is jammer. 

Ik reis bijna nooit met ov. Vanuit ons dorp is dat lastig. Ik vind het ook erg duur. Laatst met dochter weg geweest, dochter gelukkig nog meer railrunner. Op vrijdag heen, zaterdag terug. Op de terugweg zoveel vertraging door dingen die gebeurden op verschillende stukken dat we ons geld helemaal terugkregen (voor die enkele reis dus). Op de heenweg viel het mee. De reis was door die teruggave financieel ineens wel voordeliger als met de auto weg inclusief parkeren.
We hadden ons wel laten afzetten en ophalen bij een station in een stad op 20 minuten reisafstand. Anders hadden we er nog veel langer over gedaan. 

Wanneer het ov goedkoper zou zijn zou ik er wel meer gebruik van maken.

ik persoonlijk vind OV de horror.
Het duurt eindeloos lang, het is duur, het is druk, de prikkels zijn immens, ik voel me onveilig in trein/bus en op en rondom stations, ik vind het niet heel schoon met al die mensen die in je nek hoesten.

ik vind OV echt echt echt de horror.

Vf_Watervrouw schreef op 30-11-2025 om 23:53:

Ik heb geen auto of rijbewijs dus weinig te kiezen. Wel een kortingskaart (voorheen voordeelurenkaart inmiddels voorwaarden aangepast aan Dalvoordeel https://www.ns.nl/abonnementen/)
Woon-werkverkeer betaalt de baas.

Gisteren het hele land doorgereisd : moest aan de andere kant van de Afsluitdijk zijn, blijkbaar bestaat er nog geen logische trein-dijkbus-trein-route dus dan zie je nog eens wat van het land. Toch veel waar voor je geld

Vandaag terug. Gevalletje koperdiefstal. Met wat toeval, geluk en wijsheid kon mijn trein er wel langs en de treinen na mij niet meer...

Alkmaar leeuwarden, is een rechtstreekse bus. Vanuit Hoorn of Den Helder overstappen op Den Oever, en op dit moment rijdt er ook een speciale fietsbus over de Afsluitdijk ivm de werkzaamheden.

Alkmaar is het centrale station in de noord kop.

vanuit de randstad naar de boot in holwerd, met ns kortingskaart was goedkoper dan met de auto (benzine, afschrijving, verzekering, parkeerkosten) 2x overstappen (trein, trein, bus) en duurde wel 30 minuten langer.
Ik heb lekker zitten lezen, beetje uit het raam staren, beetje dommelen.

Als je alleen reist is ov regelmatig goedkoper dan de auto.

Wat je ziet in de kosten vergelijking is dat alleen benzine wordt gerekend maar niet de andere kosten en al helemaal de milieubelasting wordt vergeten.

duizel schreef op 01-12-2025 om 05:05:

Ik reis bijna nooit met ov. Vanuit ons dorp is dat lastig. Ik vind het ook erg duur. Laatst met dochter weg geweest, dochter gelukkig nog meer railrunner. Op vrijdag heen, zaterdag terug. Op de terugweg zoveel vertraging door dingen die gebeurden op verschillende stukken dat we ons geld helemaal terugkregen (voor die enkele reis dus). Op de heenweg viel het mee. De reis was door die teruggave financieel ineens wel voordeliger als met de auto weg inclusief parkeren.
We hadden ons wel laten afzetten en ophalen bij een station in een stad op 20 minuten reisafstand. Anders hadden we er nog veel langer over gedaan.

Wanneer het ov goedkoper zou zijn zou ik er wel meer gebruik van maken.

Dit maakt het ov voor mij zo lastig. Je moet het eerste (of het laatste) stuk vaak nog de hulp van iemand anders uit je prive-omgeving hebben. Of je reis wordt een uur langer omdat bussen en treinen zelden redelijk op elkaar aansluiten. Voor als je wekelijks meerdere keren naar dezelfde stad/dorp reist moet je eigenlijk een fiets bij dat station hebben. 

Hier is een NS station, de laatste bus vertrekt er voor de laatste trein aankomt. Station-huis is een klein uur lopen. Pas naar concert in Amsterdam geweest en toen hebben we ons kind wakker gebeld om ons te komen halen. (Had hij aangeboden hoor) 

Kinderen probeerden in hun studietijd altijd zo dichtbij mogelijk te komen met de trein, maar zonder hulp van ouders hadden ze heel wat dingen niet gehaald. In de stad van de studie hadden ze ook allemaal een fiets. Hebben heel wat barrels gekocht in al die jaren. 

OV en fiets samen is een goede combi, alleen OV is best lastig. 

Ik woon in Zeeland en daar is het OV niet best. De trein gaat nog een beetje maar om ergens met de bus te komen valt niet mee. We reizen nooit met het OV. Ik heb geen rijbewijs (meer) dus als ik ooit alleen kom te staan ben ik er wel van afhankelijk helaas.

Voor mij is het erg afhankelijk van waar ik heen moet. Ik fiets in 10 minuten naar een klein station. Moet ik ergens in een stad zijn, dan vind ik het ov ideaal. Zeker met mijn kortingskaart. Koop ook wel eens een weekendvrij kaart voor een maand als ik weet dat ik veel ga reizen in de weekenden. 

Maar als ik bijvoorbeeld naar mijn ouders wil, dan kom ik met de bus op ongeveer 6km vanaf hun huis, of ik moet 16km fietsen op een ov fiets. Dat is toch een stuk minder ideaal. 

Ysenda schreef op 01-12-2025 om 07:06:

vanuit de randstad naar de boot in holwerd, met ns kortingskaart was goedkoper dan met de auto (benzine, afschrijving, verzekering, parkeerkosten) 2x overstappen (trein, trein, bus) en duurde wel 30 minuten langer.
Ik heb lekker zitten lezen, beetje uit het raam staren, beetje dommelen.

Als je alleen reist is ov regelmatig goedkoper dan de auto.

Wat je ziet in de kosten vergelijking is dat alleen benzine wordt gerekend maar niet de andere kosten en al helemaal de milieubelasting wordt vergeten.

Als je de milieubelasting meetelt (terecht hoor, daar niet van) zijn er meer dingen om mee te tellen.  Ik vind wachten op perrons ook geen feest en ook hoe je überhaupt op een perron komt speelt dan een rol.

Joszy schreef op 01-12-2025 om 07:19:

Voor mij is het erg afhankelijk van waar ik heen moet. Ik fiets in 10 minuten naar een klein station. Moet ik ergens in een stad zijn, dan vind ik het ov ideaal. Zeker met mijn kortingskaart. Koop ook wel eens een weekendvrij kaart voor een maand als ik weet dat ik veel ga reizen in de weekenden.

Maar als ik bijvoorbeeld naar mijn ouders willen, dan kom ik met de bus op ongeveer 6km vanaf hun huis, of ik moet 16km fietsen op een ov fiets. Dat is toch een stuk minder ideaal.

Dit geldt voor onze dochter naar ons huis en andersom ook.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.