Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Opmerkelijk maar waar nieuws

Sparkle schreef op 03-10-2026 om 12:24:

[..]

[..]

Nou nee, vandalisme van een mariabeeld is in de basis een wetsovertreding, of blasfemie, of weet ik veel. Dat kun je prima veroordelen zonder het politiek te maken. Het wordt pas politiek op het moment dat er zaken bijgehaald worden als moslimdiscriminatie of selectieve verontwaardiging.

Als iemand een ruit ingooit van een kerk of een moskee dan is dat vandalisme en dat is gewoon fout. Daar is niets politieks aan.

Hier ben ik het helemaal mee eens!

[..]

[..]

Nou nee, vandalisme van een mariabeeld is in de basis een wetsovertreding, of blasfemie, of weet ik veel. Dat kun je prima veroordelen zonder het politiek te maken. Het wordt pas politiek op het moment dat er zaken bijgehaald worden als moslimdiscriminatie of selectieve verontwaardiging.

Als iemand een ruit ingooit van een kerk of een moskee dan is dat vandalisme en dat is gewoon fout. Daar is niets politieks aan.

Daar geeft dit artikel volgens mij geen uitsluitsel over. Er zijn nogal veel daders van dit soort vandalisme die wel degelijk een politiek doel nastreven. 

Ik zou willen dat ik meer tijd had voor X. 😄

Het koppel was niet welkom in de herberg, het hotel heeft ze geweigerd zodra ze bij de receptie zagen wie het waren. 

https://x.com/RoselyneBerett1/status/2106307135134916646

[..]

[..]

Dit.

Toen ik een jonge puber was had ik oa een dik boek nodig voor een sinterklaassuprise op school om daar wat in te stoppen. Ik kocht toen in de kringloop een bijbel die daar toen het dikste boek was op de boekafdeling. Het middengedeelte heb ik dus als een half vierkant uitgeknipt om daar iets in te stoppen als onderdeel van mijn sinterklaas suprise. Een ouder vond daar wel iets van maar zei ook dat het reeds door iemand anders naar de kringloop was gebracht dus daarom werd het toch niet als erg gezien dat het gedeeltelijk verknipt was. 
Ik heb daar destijds nooit over nagedacht toen ik het kocht,voor mij was het het het dikste boek waar ik wat in verstoppen kon en dat het de bijbel was heb ik op dat moment destijds nooit over nagedacht.

Deze afvallige katholiek had het ook niet heel tof gevonden als ik die bijbel gezien had, maar ik snap wel dat je dat als jonge puber niet doorhebt. Die gasten met dat Mariabeeld hadden beter moeten weten. Heel goed dat ze geen hotel meer in komen daar. 

Handschoenvrouw schreef op 03-10-2026 om 14:32:

[..]

Daar geeft dit artikel volgens mij geen uitsluitsel over. Er zijn nogal veel daders van dit soort vandalisme die wel degelijk een politiek doel nastreven.

De daders hadden helemaal geen politiek motief; het waren gewoon dronken, respectloze seizoensarbeiders. Dat had je overigens gewoon in de geplaatste links kunnen lezen. De aanklacht tegen hen was namelijk 'gewoon'  ernstige vernieling en schending van de eerbaarheid. Als er een religieus of politiek motief was geweest, dan was de aanklacht anders geweest en met een verzwarende omstandigheid verzwaard met haatzaaien of doelbewuste aanval op religieus voorwerp, of iets dergelijks.

En zelfs als de daders wel een politiek motief hadden gehad, verandert dat niets aan wat ik probeer te zeggen. Je kiest er nog altijd zelf voor om die misdaad te gebruiken als munitie voor een politiek verhaal en om in de polariserende overdrive te gaan. 

Rare jongens, die katholieken.
Maar wel leuk om te zien.
🥰

https://x.com/Mmes0machukwu/status/2106641639418802432

Poezenmeisje schreef op 04-10-2026 om 21:33:

🥰

Ik vind het geweldig. En heel toepasselijk op het feest van Sint Fransicus 💙

Poezenmeisje schreef op 04-10-2026 om 21:33:

🥰

Naaahhhh 🥰

Wat leuk om te zien! 

Dat zijn geen katholieken toch? 

Edit: Mijn antwoord dat het een protestantse kerk is is reeds gevonden in de comments, soms doet scrollen wonderen 

Amerikaans protestants?

Het ziet er katholiek uit en lijkt in niets op de hervormde en vrijgemaakt gereformeerde kerken die ik ken.

Die kennen ook geen heiligen(dagen).

Poezenmeisje schreef op 05-10-2026 om 13:19:

Amerikaans protestants?

Het ziet er katholiek uit en lijkt in niets op de hervormde en vrijgemaakt gereformeerde kerken die ik ken.

Die kennen ook geen heiligen(dagen).

Dat dacht ik dus ook. Op basis van de kleding van de predikant. Maar ik zie ook geen beelden.

Thora schreef op 05-10-2026 om 14:13:

[..]

Dat dacht ik dus ook. Maar ik zie ook geen beelden.

Die zag ik op Corsica ook niet in elke kerk, misschien staan die wel in de hoek achterin waar de priester/pastoor zijn verhaaltje voorleest (sorry, ik ken de officiële  benamingen niet).

Altaar?
Heet het zo, misschien?

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.