Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Opmerkelijk maar waar nieuws


Yumi schreef op 11-06-2026 om 23:29:

In Arnhem loopt een project waar de schulden van 40 inwoners zijn afgelost. Volgens de wethouder kunnen ze een kind wel een sportpas geven, maar het wegnemen van geldzorgen bij de ouders maakt pas echt het verschil. Nergens lees ik dat de inwoners leren met geld om te gaan en hoe ze kunnen voorkomen om opnieuw schulden te maken. Ik denk, onder begeleiding ervoor zorgen dat die schuld afgelost wordt, door goed met geld leren omgaan, een betere manier is....

Een project om inwoners van Arnhems armste wijk te verlossen van hun schulden is een succes. Tijdens het proefproject wordt bij huishoudens de schuld weggewerkt, veertig gezinnen doen mee. Dat levert niet alleen minder financiële zorgen op, maar misschien nog wel belangrijker: het vermindert de stress in deze gezinnen.
Schulden van 40 gezinnen in armste wijk Arnhem worden helemaal afgekocht: kinderen durven weer vriendjes mee naar huis te nemen | Regio | De Gelderlander.nl

Als ik het zoeken lees, wordt er meer gedaan dan alleen maar de schuld aflossen. Ik vind het wel klinken alsof er ook een flinke portie begeleiding bijzit. En als ik lees over schulden bij de belastingdienst en toeslagen, rijst bij mij al de vraag in hoeverre het de schuld van de bewoners zelf is.

Yumi schreef op 11-06-2026 om 23:29:

In Arnhem loopt een project waar de schulden van 40 inwoners zijn afgelost. Volgens de wethouder kunnen ze een kind wel een sportpas geven, maar het wegnemen van geldzorgen bij de ouders maakt pas echt het verschil. Nergens lees ik dat de inwoners leren met geld om te gaan en hoe ze kunnen voorkomen om opnieuw schulden te maken. Ik denk, onder begeleiding ervoor zorgen dat die schuld afgelost wordt, door goed met geld leren omgaan, een betere manier is....

Een project om inwoners van Arnhems armste wijk te verlossen van hun schulden is een succes. Tijdens het proefproject wordt bij huishoudens de schuld weggewerkt, veertig gezinnen doen mee. Dat levert niet alleen minder financiële zorgen op, maar misschien nog wel belangrijker: het vermindert de stress in deze gezinnen.
Schulden van 40 gezinnen in armste wijk Arnhem worden helemaal afgekocht: kinderen durven weer vriendjes mee naar huis te nemen | Regio | De Gelderlander.nl

Als ik het zo lees, wordt er meer gedaan dan alleen maar de schuld aflossen. Ik vind het wel klinken alsof er ook een flinke portie begeleiding bijzit. En als ik lees over schulden bij de belastingdienst en toeslagen, rijst bij mij al de vraag in hoeverre het de schuld van de bewoners zelf is.

Ik kan het boek 'Armoede uitgelegd aan mensen met geld' van Tim 'S Jongers aanbevelen. 

Schemerlampje schreef op 12-06-2026 om 08:54:

[..]

Als ik het zoeken lees, wordt er meer gedaan dan alleen maar de schuld aflossen. Ik vind het wel klinken alsof er ook een flinke portie begeleiding bijzit. En als ik lees over schulden bij de belastingdienst en toeslagen, rijst bij mij al de vraag in hoeverre het de schuld van de bewoners zelf is.

Wat bedoel je hiermee? 

Ik hoop dat er meer wordt gedaan dan alleen de schuld aflossen. Schuld bij de belastingdienst heb ik vaak gezien (werk gerelateerd),  bij mensen die veranderingen van inkomen niet doorgeven en/of niet kunnen terugbetalen maar daar ook geen betalingsregeling voor aanvragen. Dan loopt de schuld snel op, terwijl het onnodig is.

Ik ben voor schuldhulpverlening, waar mensen onder begeleiding in ieder geval een deel van de schuld zelf aflossen. 

Yumi schreef op 12-06-2026 om 10:12:

[..]

Wat bedoel je hiermee?

Ik hoop dat er meer wordt gedaan dan alleen de schuld aflossen. Schuld bij de belastingdienst heb ik vaak gezien (werk gerelateerd), bij mensen die veranderingen van inkomen niet doorgeven en/of niet kunnen terugbetalen maar daar ook geen betalingsregeling voor aanvragen. Dan loopt de schuld snel op, terwijl het onnodig is.

Ik ben voor schuldhulpverlening, waar mensen onder begeleiding in ieder geval een deel van de schuld zelf aflossen.

Was een autocorrect denk ik, ik had het ook gelijk weer aangepast. Dus ik denk dat jij je reactie bent begonnen in de 10 seconden dat dit er stond. 😁

Daglichtlamp schreef op 12-06-2026 om 09:32:

Ik kan het boek 'Armoede uitgelegd aan mensen met geld' van Tim 'S Jongers aanbevelen.

Er zijn genoeg ervaringsdeskundigen zoals Tim die hier anders overdenken. Er zijn zelfs ervaringsdeskundigen die er geen studie armoede voor nodig hebben, maar hun ervaring hebben gebruikt om op een andere manier met geld om te gaan.

Schemerlampje schreef op 12-06-2026 om 10:25:

[..]

Was een autocorrect denk ik, ik had het ook gelijk weer aangepast. Dus ik denk dat jij je reactie bent begonnen in de 10 seconden dat dit er stond. 😁

Haha dat zou kunnen, ik heb rond die tijd nog een koffie gemaakt 

Schemerlampje schreef op 12-06-2026 om 08:54:

[..]

Als ik het zo lees, wordt er meer gedaan dan alleen maar de schuld aflossen. Ik vind het wel klinken alsof er ook een flinke portie begeleiding bijzit. En als ik lees over schulden bij de belastingdienst en toeslagen, rijst bij mij al de vraag in hoeverre het de schuld van de bewoners zelf is.

Niet alle toeslagschulden komen voort uit de toeslagenaffaire. Over het algemeen ontstaan ze doordat mensen hun wijziging in inkomen niet doorgeven of de afrekening van de kinderopvanginstelling niet inleveren bij toeslagen. Daarnaast is het voor veel mensen een te ingewikkeld systeem. Dan is het nog steeds wel hun eigen schuld, want iets niet doorgegeven, maar was het ze niet duidelijk dat ze iets moesten doen. Op zulke momenten verlang ik terug naar vroeger, toen je met je papieren naar het belastingkantoor kon, zonder afspraak, iemand je uitlegde wat er in de brief stond en samen met jou het formulier invulde. 

Netherfield schreef op 12-06-2026 om 10:40:

[..]

Niet alle toeslagschulden komen voort uit de toeslagenaffaire. Over het algemeen ontstaan ze doordat mensen hun wijziging in inkomen niet doorgeven of de afrekening van de kinderopvanginstelling niet inleveren bij toeslagen. Daarnaast is het voor veel mensen een te ingewikkeld systeem. Dan is het nog steeds wel hun eigen schuld, want iets niet doorgegeven, maar was het ze niet duidelijk dat ze iets moesten doen. Op zulke momenten verlang ik terug naar vroeger, toen je met je papieren naar het belastingkantoor kon, zonder afspraak, iemand je uitlegde wat er in de brief stond en samen met jou het formulier invulde.

Zonder afspraak kan niet meer, maar je kunt nog steeds terecht met je papieren om hulp te vragen.

Wilt u een afspraak maken voor hulp bij belastingzaken of toeslagen of wilt u hulp bij vragen over uw (terug)betalingen?
Particulier | Belastingdienst

Vind een toeslagenservicepunt

Hulp bij toeslagen zoeken | Dienst Toeslagen

https://www.gooieneemlander.nl/regio/gooi-en-eemland/vrouw-filmt-zichzelf-terwijl-ze-autos-bekrast-in-eemnes-en-plaatst-beelden-vervolgens-online/156805510.html

Echt. Wat bezielt je? Samen met kind aan je hand en dan ook nog jezelf zichtbaar op het www gooien?  Die moet compleet koekoek zijn.

Lucas zit in zijn derde tussenjaar en bouwt een hostel in Syrië, want dat was er nog niet zegt hij. Ik moet lachen om deze avonturier die steeds verder weggaat in zijn auto die hij 3 jaar geleden kocht. Ondanks dat het reisadvies rood is, noemt Lucas dit het veiligste land waar hij ooit is geweest. Volgens hem is iedereen vriendelijk en het land is top.
Mocht je die kant op gaan, het hoste is al open voor 5 dollar per nacht kan je er terecht.

Wat een optimist is deze Lucas

Lucas (21) bouwt een hostel in Syrië: ‘Het is top hier’ - RTV Noord

Meisje van 5 aan gort gereden door twee jongens op fatbikes. Ze reden minstens 25 km per uur op de stoep volgens vader Hoessain. Het kind is zwaar gewond en getraumatiseerd bovendien. 

Ten eerste, waarom wordt vader bij zijn naam genoemd? 
Ten tweede, vader Hoessain heeft een klacht ingediend bij de gemeente omdat de straat te smal is. 
Ten derde....wat missen we hier??????????

Meisje (5) houdt verbrijzelde kaak over aan botsing met fatbike

Thora schreef op 17-06-2026 om 13:36:


Ten eerste, waarom wordt vader bij zijn naam genoemd?


Sinds wanneer mogen slachtoffers niet meer bij hun naam genoemd worden?

Thora schreef op 17-06-2026 om 13:36:

Meisje van 5 aan gort gereden door twee jongens op fatbikes. Ze reden minstens 25 km per uur op de stoep volgens vader Hoessain. Het kind is zwaar gewond en getraumatiseerd bovendien.

Ten eerste, waarom wordt vader bij zijn naam genoemd?
Ten tweede, vader Hoessain heeft een klacht ingediend bij de gemeente omdat de straat te smal is.
Ten derde....wat missen we hier??????????

Meisje (5) houdt verbrijzelde kaak over aan botsing met fatbike

Wat is het punt wat je wil maken? Volgens mij gebeurt het vaker dat de naam van een ouder genoemd wordt, of dat nu Kees of Hoessain is. (Ik vermoed dat daar ergens het punt zit voor jou?)

Wat is er raar aan dat de vader een klacht indient bij de gemeente als de nieuwe inrichting van de straat gevaarlijk is?

En het derde snap ik helemaal niet. Geen idee wat er zou moeten missen.

Daglichtlamp schreef op 17-06-2026 om 14:14:

[..]


Sinds wanneer mogen slachtoffers niet meer bij hun naam genoemd worden?

Hij is geen slachtoffer maar de vader van het slachtoffer. Er wordt zelden iemand bij naam genoemd in een krantenartikel. Vandaar dat het opvalt. Had het vader Klaas geweest had ik het ook raar gevonden.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.