Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Opmerkelijk maar waar nieuws


Miraval schreef op 02-06-2026 om 22:28:

https://nos.nl/artikel/2616887-britten-geschokt-door-bodycambeelden-politie-van-geboeide-stervende-student-18

In het kader van politiegeweld, ik las het al op X. Vreselijk dit! Terechte ophef!

Welk politiegeweld? Ik lees hier dat de dader van deze steekpartij en z'n broer een valse melding bij de politie deden waardoor die eerst niet in de gaten had dat het slachtoffer gestoken was. 

Lijkt me knap nalatig, maar politiegeweld was het niet en de dader is later veroordeeld voor moord.

Handschoenvrouw schreef op 02-06-2026 om 22:34:

[..]

Welk politiegeweld? Ik lees hier dat de dader van deze steekpartij en z'n broer een valse melding bij de politie deden waardoor die eerst niet in de gaten had dat het slachtoffer gestoken was.

Lijkt me knap nalatig, maar politiegeweld was het niet en de dader is later veroordeeld voor moord.

Okee geen politiegeweld, maar zeer laakbaar en nalatig gedrag. Het slachtoffer werd direct in de boeien geslagen zonder hoor/wederhoor, na te zeggen dat hij was gestoken niet geloofd, na zeggen dat hij geen adem kon halen nog steeds gehandboeid, en zijn rechten werden voorgelezen terwijl hij al buiten kennis was. Niet in de gaten hebben gehad is een heel erg groot understatement. 

Ook al kon zijn dood niet voorkomen worden, de politie heeft direct het slachtoffer als dader gezien en het verhaal van de dader geloofd.

Sorry hoor; ligt Misschien aan mij: maar langzaam blast de pers ook alles uit zijn verband betreffende de politie Agent in het azc; die man deed zijn werk. En ja; als politieagent heb je ook gevoel. En an het kijken van blauw krijg ik wel het Idee dat de NLder meer respekt mag krijgen. 
Naast het rechtsextremisme heb je ook duidelijk de linksfascisten.

Miraval schreef op 02-06-2026 om 22:48:

[..]

Okee geen politiegeweld, maar zeer laakbaar en nalatig gedrag. Het slachtoffer werd direct in de boeien geslagen zonder hoor/wederhoor, na te zeggen dat hij was gestoken niet geloofd, na zeggen dat hij geen adem kon halen nog steeds gehandboeid, en zijn rechten werden voorgelezen terwijl hij al buiten kennis was. Niet in de gaten hebben gehad is een heel erg groot understatement.

Ook al kon zijn dood niet voorkomen worden, de politie heeft direct het slachtoffer als dader gezien en het verhaal van de dader geloofd.

Op de bodycam beelden is te zien dat er heel rustig twee mensen staan (de dader en nog iemand) die vertellen dat de jongen agressief was en vervolgens probeerde te vluchten en viel toen hij over de schutting probeerde te klimmen. De agenten hebben de situatie verkeerd ingeschat, zonder enige twijfel, maar ik kan me het wel een beetje voorstellen. Voor hetzelfde geld was de jongen een verward persoon.

Er wordt nu in Engeland iets van gemaakt wat het niet is. Het is een beoordelingsfout, dat er sprake is van omgekeerd racisme blijkt niet uit de beelden.

Ted68 schreef op 03-06-2026 om 08:19:

Sorry hoor; ligt Misschien aan mij: maar langzaam blast de pers ook alles uit zijn verband betreffende de politie Agent in het azc; die man deed zijn werk. En ja; als politieagent heb je ook gevoel. En an het kijken van blauw krijg ik wel het Idee dat de NLder meer respekt mag krijgen.
Naast het rechtsextremisme heb je ook duidelijk de linksfascisten.

Ze doen gewoon een Floydje. Hoe laakbaar (mooi woord geleend van Miraval) het gedrag van de agent ook was. Floyd was zeker niet de heilige die de media in eerste instantie creëerden. Ik heb lang geleden al geleerd nooit het eerste verhaal serieus te nemen. Ten eerste is het onvolledig en eenzijdig. Meestal binnen twee weken komt het echte verhaal op tafel, maar dan is het al te laat en heeft de massa haar mening al gevormd en worden pek, veren, fakkels en hooivorken van zolder gehaald.

PensioNada schreef op 03-06-2026 om 08:48:

[..]

Op de bodycam beelden is te zien dat er heel rustig twee mensen staan (de dader en nog iemand) die vertellen dat de jongen agressief was en vervolgens probeerde te vluchten en viel toen hij over de schutting probeerde te klimmen. De agenten hebben de situatie verkeerd ingeschat, zonder enige twijfel, maar ik kan me het wel een beetje voorstellen. Voor hetzelfde geld was de jongen een verward persoon.

Er wordt nu in Engeland iets van gemaakt wat het niet is. Het is een beoordelingsfout, dat er sprake is van omgekeerd racisme blijkt niet uit de beelden.

Omg dit meen je niet toch?

De jongen heeft 9x gezegd dat hij geen adem krijgt, 4x gezegd dat hij is neergestoken waarop de agent zegt; ik denk het niet vriend.... 

De dader en familie hebben het op racisme gegooid, het wapen weggewerkt, de jongen tegen de muur vastgehouden terwijl hij geen kant op kon, met een bloedspoor als gevolg en de politie heeft pas toen hij geboeid op zijn zij lag gekeken (oppervlakkig) naar verwondingen, zijn rechten voorgelezen terwijl hij of al buiten bewustzijn was maar iig niet meer aanspreekbaar was. Er pas een ambulance gebeld toen hij al zo goed als overleden was. 

Er wordt niks "van gemaakt", het is een grof falen van de politie, die een dader op zijn woord geloofde dat hij racistisch bejegend was en het slachtoffer geen moment hoor/wederhoor heeft gegund.

Ik vind het best schokkend dat je zomaar aanneemt dat er geen sprake is van een vorm van omgekeerd racisme, terwijl in Engeland juist dit soort situaties vaker voorkomen, de rapporten van de Groominggangs komen binnenkort ook naar buiten, waaruit dit blijkt bijvoorbeeld. Omgekeerd racisme is denk ik niet het juiste woord, wel de angstcultuur om uitgemaakt te worden voor racistisch  beleid. 

https://nos.nl/artikel/2616817-pols-na-een-dag-ontslagen-bij-tata-steel-verzweeg-extreemrechts-verleden

...
Staalbedrijf Tata Steel uit IJmuiden heeft het contract met directeur duurzaamheid en communicatie Donald Pols beëindigd. Het voormalige boegbeeld van de actiegroep Milieudefensie was pas een dag in dienst.

NRC meldt(opent in nieuw venster) dat Pols in zijn studententijd in Zuid-Afrika voorman is geweest van de extreemrechtse studentenbeweging Afrikaner Studente Front (ASF). Die streed tegen de anti-apartheidsorganisatie ANC van Nelson Mandela en was tegen de afschaffing van de apartheid.
...

Thora schreef op 03-06-2026 om 09:15:

[..]

Ze doen gewoon een Floydje. Hoe laakbaar (mooi woord geleend van Miraval) het gedrag van de agent ook was. Floyd was zeker niet de heilige die de media in eerste instantie creëerden. Ik heb lang geleden al geleerd nooit het eerste verhaal serieus te nemen. Ten eerste is het onvolledig en eenzijdig. Meestal binnen twee weken komt het echte verhaal op tafel, maar dan is het al te laat en heeft de massa haar mening al gevormd en worden pek, veren, fakkels en hooivorken van zolder gehaald.

George Floyd is op een wrede manier vermoord door een politieagent in een uit meerdere hoeken gefilmde arrestatie.

Onvergelijkbaar met deze zaak. 

Ted68 schreef op 03-06-2026 om 08:19:

Sorry hoor; ligt Misschien aan mij: maar langzaam blast de pers ook alles uit zijn verband betreffende de politie Agent in het azc; die man deed zijn werk. En ja; als politieagent heb je ook gevoel. En an het kijken van blauw krijg ik wel het Idee dat de NLder meer respekt mag krijgen.
Naast het rechtsextremisme heb je ook duidelijk de linksfascisten.

Eens

Ik ken de serie Blauw niet, maar ik raad iedereen aan 'n keer een van de afleveringen van Bureau Rotterdam, Utrecht of om het even welke stad van Ewout Genemans terug te kijken. Echt ongelofelijk hoe er tegen de politie tekeer wordt gegaan en tenenkrommend dat ze het nog pikken ook, reden... geen tijd om al dit soort gajes op te pakken.

@Miraval, wat ik zie is onprofessioneel gedrag van agenten. In Nederland wordt iedereen als verdachte gezien totdat duidelijk is vastgesteld wat er aan de hand is. Ik heb zelf ook weleens met mijn handen duidelijk zichtbaar staan te wachten totdat ik het seintje kreeg dat ik door mocht lopen.

PensioNada schreef op 03-06-2026 om 10:04:

@Miraval, wat ik zie is onprofessioneel gedrag van agenten. In Nederland wordt iedereen als verdachte gezien totdat duidelijk is vastgesteld wat er aan de hand is. Ik heb zelf ook weleens met mijn handen duidelijk zichtbaar staan te wachten totdat ik het seintje kreeg dat ik door mocht lopen.

Dat kan, ik zie ernstig falen van de politie in deze zaak, onprofessioneel dekt de lading niet.... 

Du’s doordat in de USA die Georg Floyd is overleden, is de politie overal scheisse?!
Het kan me geen moet schelen wat er in dat rare Amerika gebeurd. Maar dat er in Europa geen fatalen meer is vind ik wel heel erg. En ja; ik Word daar naast Boos ook wel erg rechts van…

PensioNada schreef op 03-06-2026 om 10:04:

@Miraval, wat ik zie is onprofessioneel gedrag van agenten. In Nederland wordt iedereen als verdachte gezien totdat duidelijk is vastgesteld wat er aan de hand is. Ik heb zelf ook weleens met mijn handen duidelijk zichtbaar staan te wachten totdat ik het seintje kreeg dat ik door mocht lopen.

Ik weet niet hoe je dit trouwens precies bedoeld, maar in Nederland is er (indien het rustig is) eerst sprake van hoor en wederhoor alvorens men overgaat tot een eventuele aanhouding. Alleen wanneer de verdachte nog geweld pleegt of agressief is, wordt deze geboeid en dan gehoord. In eerste instantie worden beide partijen apart van elkaar gehoord om te kijken of er daadwerkelijk sprakd is van een strafbaar feit of dat het zelfverdediging betrof. 

Ik kan er gewoon niet over uit hoe de politie in dit geval gehandeld heeft en hoe het mogelijk is dat een stervende jongeman in de boeien wordt geslagen en zijn rechten worden voorgelezen, dat men niet controleert op lichamelijke verwondingen maar gewoon doodleuk zegt "ik denk het niet vriend".

De ophef over dit handelen is zeer terecht, de vernielingen niet. Maar dat waren de rellen rondom Floyd ook niet, of de rellen rondom Mitch Henriquez in Den Haag. Rellen zijn nooit goed te praten, ongeacht de oorzaak ervan. 

Yumi schreef op 03-06-2026 om 09:43:

[..]

Eens

Ik ken de serie Blauw niet, maar ik raad iedereen aan 'n keer een van de afleveringen van Bureau Rotterdam, Utrecht of om het even welke stad van Ewout Genemans terug te kijken. Echt ongelofelijk hoe er tegen de politie tekeer wordt gegaan en tenenkrommend dat ze het nog pikken ook, reden... geen tijd om al dit soort gajes op te pakken.

Dit ben ik ergens wel met je eens, het respect naar instanties, politie en hulpverleners is ver te zoeken.  

@Miraval, politie moet in een onoverzichtelijke situatie eerst de plek veilig maken. Als iemand zich agressief of verward gedraagt mag men iemand boeien. Zo iemand wordt niet altijd aangehouden. Ook hoort de beoordeling van de medische situatie van betrokkenen in deze fase plaats te vinden. Pas als dit afgelopen is, gaat de politie onderzoeken wat er aan de hand is. 
In de Engelse zaak doet men dat niet. De politie had de jongen moeten onderzoeken op steekwonden voordat ze de conclusie trokken dat hij de dader was.
Stel dat de omstanders wat blanke jongens waren en de neergestoken jongen een zwarte knul. De blanke jongens zeggen tegen de politie: die knul probeerde ons te beroven en toen we hem weg joegen is hij gevallen toen hij over de schutting probeerde te klimmen. Verder zelfde verhaal. In dat geval was niet rechts maar links Engeland de barricades opgegaan en was al heel snel de conclusie getrokken dat het institutioneel racisme was. 
Tegen dat soort beeldvorming verzet ik me, gelijk verregaande conclusies trekken die misschien helemaal niet kloppen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.