Nieuws en actueel
Regendrup.
19-07-2021 om 15:42
Opmerkelijk maar waar nieuws
In het kader van "neeeeee, echt waar?!" nieuws, dat dan ook nog echt waar blijkt te zijn.
https://www.nu.nl/tech/6145002/spelcassette-super-mario-64-brengt-156-miljoen-dollar-op-bij-veiling.html
Hoe dan? Net als dat nieuws laatst, dat bepaalde Pokémon kaarten opeens veel geld waar zijn nu.
Kom maar op met al dat gekke, maar toch écht waar nieuws.
Poezenmeisje
08-04-2026 om 21:41
Vaderdag en moederdag worden vervangen door 'Jij-dag' las ik.
Dáár gaat het mis met de maatschappij, waarom geen 'U-dag'?
Ik zit toevallig net naar Nachtdieren te kijken. Raven vindt dat de mensen bij de rodeo superbeleefd zijn opgevoed, ze wordt constant aangesproken met "Ma'am".
Poezenmeisje
08-04-2026 om 21:45
Thora schreef op 08-04-2026 om 18:19:
[..]
Zolang laag opgeleid niet verward wordt met dom is het prima. Helaas verwarren veel mensen het wel.
Intellect en gezond verstand gaan niet altijd samen.
Poezenmeisje
09-04-2026 om 07:24
https://opiniez.com/2026/04/07/netjes-met-twee-wokejes-praten/paulthverburgt/
😄
...
We zijn dan wel op het departement van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen, maar de Taalgids is geschreven in ‘eenvoudig Nederlands’. Taalniveau B1, dat elke ambtenaar aanbevolen wordt te gebruiken, naar elkaar en naar het werkveld.
Het is het racisme van de lage verwachtingen dat hoort bij betweters waartoe we de wokianen gerust mogen rekenen: geen moeilijke woorden, korte zinnen, langzaam praten en veel herhalen en wie weet dringt de juiste leer dan eindelijk eens in die botte koppen door.
...
Handschoenvrouw
09-04-2026 om 09:41
Poezenmeisje schreef op 09-04-2026 om 07:24:
https://opiniez.com/2026/04/07/netjes-met-twee-wokejes-praten/paulthverburgt/
😄
...We zijn dan wel op het departement van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen, maar de Taalgids is geschreven in ‘eenvoudig Nederlands’. Taalniveau B1, dat elke ambtenaar aanbevolen wordt te gebruiken, naar elkaar en naar het werkveld.
Het is het racisme van de lage verwachtingen dat hoort bij betweters waartoe we de wokianen gerust mogen rekenen: geen moeilijke woorden, korte zinnen, langzaam praten en veel herhalen en wie weet dringt de juiste leer dan eindelijk eens in die botte koppen door.
...
Een document van relatief weinig waarde. Maar op zich vind ik dat document ook terechte aanwijzingen bevatten, zoals dat je alle dagen voor LHBTI-rechten op zou moeten komen en niet alleen tijdens de Pride. Daarnaast geven ze zelf aan dat je een zwart persoon gewoon zwart mag noemen.
Thora
09-04-2026 om 10:19
Handschoenvrouw schreef op 09-04-2026 om 09:41:
[..]
Een document van relatief weinig waarde. Maar op zich vind ik dat document ook terechte aanwijzingen bevatten, zoals dat je alle dagen voor LHBTI-rechten op zou moeten komen en niet alleen tijdens de Pride. Daarnaast geven ze zelf aan dat je een zwart persoon gewoon zwart mag noemen.
Een zwart persoon? Alleen mensen van sommige stammen in Afrika zijn zwart. Verder niemand. Ik vind zwart net zo onzinnig als wit.
Handschoenvrouw
09-04-2026 om 11:05
Thora schreef op 09-04-2026 om 10:19:
[..]
Een zwart persoon? Alleen mensen van sommige stammen in Afrika zijn zwart. Verder niemand. Ik vind zwart net zo onzinnig als wit.
Dan ben ik benieuwd hoe jij naar een bepaalde huidskleur verwijst.
Thora
09-04-2026 om 11:18
Handschoenvrouw schreef op 09-04-2026 om 11:05:
[..]
Dan ben ik benieuwd hoe jij naar een bepaalde huidskleur verwijst.
Bruin, lichtbruin, donkerbruin, lichtgetint, donkergetint. Blank. Gewoon de kleur die de huid heeft. Of Aziatisch. Want geel vind ik net zo stom als zwart en wit.
Handschoenvrouw
09-04-2026 om 11:22
Thora schreef op 09-04-2026 om 11:18:
[..]
Bruin, lichtbruin, donkerbruin, lichtgetint, donkergetint. Blank. Gewoon de kleur die de huid heeft. Of Aziatisch. Want geel vind ik net zo stom als zwart en wit.
Dat mag, maar met zo'n breed repertoire heb jij meer behoefte aan een Taalgids met toelichting dan ik
Thora
09-04-2026 om 11:56
Handschoenvrouw schreef op 09-04-2026 om 11:22:
[..]
Dat mag, maar met zo'n breed repertoire heb jij meer behoefte aan een Taalgids met toelichting dan ik
![]()
Haha. Nee hoor, ik kijk gewoon. Kleuren heb ik als kind al geleerd te onderscheiden. Gelukkig gaat die hele Taalgids niet door.
PensioNada
09-04-2026 om 12:27
In de VS van de jaren 60/70 werden mensen met Afrikaanse wortels aangeduid als zwart, ook al hadden ze een lichtbruine huidskleur. "Black" was een soort geuzennaam: "Black is beautiful, black power, black panthers". Ik ben altijd zwart blijven gebruiken. Overigens was in mijn jeugd nikker een scheldwoord, maar neger was een doodnormaal woord.
Thora
09-04-2026 om 12:42
PensioNada schreef op 09-04-2026 om 12:27:
In de VS van de jaren 60/70 werden mensen met Afrikaanse wortels aangeduid als zwart, ook al hadden ze een lichtbruine huidskleur. "Black" was een soort geuzennaam: "Black is beautiful, black power, black panthers". Ik ben altijd zwart blijven gebruiken. Overigens was in mijn jeugd nikker een scheldwoord, maar neger was een doodnormaal woord.
Maar dat was in de VS. Wat dat betreft vond ik het heel raar dat Kamala Harris steeds maar weer "zwart" werd genoemd. Die vrouw is niet zwart. Ze is Indiaas/Jamaicaans en licht getint. In dit geval is zwart inderdaad een geuzennaam maar onterecht.
In mijn jeugd werd het woord nikker net niet meer gebruikt. Ik had een bijvoorbeeld een boekje van Tup en Joep. Hierin werd het woord 1x gebruikt en ik vroeg mijn moeder wat het was. Ze vertelde het en zei gelijk dat ik dat woord nooit mocht gebruiken. Het woord neger was tot niet zolang geleden nog een normaal woord. Ik weet nog toen het gezeur hierover begon (aangezwengeld door blanken) ik een paar collega's had die daar boos over waren. Zij waren negers/nergerinnen en waren daar trots op. Zij zagen het taboe op dit woord als een belediging en ontkenning van hun zijn.
PensioNada
09-04-2026 om 12:53
Thora schreef op 09-04-2026 om 12:42:
[..]
Maar dat was in de VS. Wat dat betreft vond ik het heel raar dat Kamala Harris steeds maar weer "zwart" werd genoemd. Die vrouw is niet zwart. Ze is Indiaas/Jamaicaans en licht getint. In dit geval is zwart inderdaad een geuzennaam maar onterecht.
In mijn jeugd werd het woord nikker net niet meer gebruikt. Ik had een bijvoorbeeld een boekje van Tup en Joep. Hierin werd het woord 1x gebruikt en ik vroeg mijn moeder wat het was. Ze vertelde het en zei gelijk dat ik dat woord nooit mocht gebruiken. Het woord neger was tot niet zolang geleden nog een normaal woord. Ik weet nog toen het gezeur hierover begon (aangezwengeld door blanken) ik een paar collega's had die daar boos over waren. Zij waren negers/nergerinnen en waren daar trots op. Zij zagen het taboe op dit woord als een belediging en ontkenning van hun zijn.
Wat je schrijft over neger/negerin als deel van je identiteit, dat is net zoiets als "zwart" in de VS. Ik vind dat constant veranderen om die reden ook best vermoeiend. Ik gebruik zwart, slaaf en allochtoon . En als ik een fronsje zie, leg ik het uit. Als iemand persee wil dat ik die woorden niet gebruik om zijn huidskleur of afkomst aan te duiden, dan onthou ik dat.
Poezenmeisje
09-04-2026 om 13:46
Ik had als kind de keuze uit roze, beige, bruin en zwart.
Deze kleurdoos is dan wel leuk. 😄
Ik ben het vijfde potloodje van rechts.
Indo.

Thora
09-04-2026 om 14:18
Die kleurdoos is perfect
Waarschijnlijk ook bedoeld voor het inkleuren van mensen.
En Pensionada. Ik denk dat ik dezelfde mentaliteit heb als jij wat woorden aangaat. Het is inderdaad vermoeiend steeds weer wat anders. Daarbij krijg je met al die nieuwe benamingen veel te veel hokjesdenken. En dat is nu net wat we niet willen toch?
Yumi
09-04-2026 om 15:05
Wist niet dat het bestond, maar de bewoners in de straat van deze bruidswinkel werden wakker van een poepbom. De hele voorgevel en een deel van de straat stinkt en zit onder de poep. Getvrrr 
Enorme poepgeur na explosie bij bruidswinkel: ‘Afgrijselijk, wie doet nu zoiets’
Enorme poepgeur na explosie bij bruidswinkel: ‘Afgrijselijk, wie doet nu zoiets’ | Land van Cuijk | De Gelderlander.nl