Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Opmerkelijk maar waar nieuws

Thora schreef op 09-04-2026 om 12:42:

[..]

Maar dat was in de VS. Wat dat betreft vond ik het heel raar dat Kamala Harris steeds maar weer "zwart" werd genoemd. Die vrouw is niet zwart. Ze is Indiaas/Jamaicaans en licht getint. In dit geval is zwart inderdaad een geuzennaam maar onterecht.

In mijn jeugd werd het woord nikker net niet meer gebruikt. Ik had een bijvoorbeeld een boekje van Tup en Joep. Hierin werd het woord 1x gebruikt en ik vroeg mijn moeder wat het was. Ze vertelde het en zei gelijk dat ik dat woord nooit mocht gebruiken. Het woord neger was tot niet zolang geleden nog een normaal woord. Ik weet nog toen het gezeur hierover begon (aangezwengeld door blanken) ik een paar collega's had die daar boos over waren. Zij waren negers/nergerinnen en waren daar trots op. Zij zagen het taboe op dit woord als een belediging en ontkenning van hun zijn.

Precies en veel mensen van zoals jij al noemt Thora, uit India, het absoluut niet waarderen als je ze zwart noemt. Mensen van Hindoestaanse afkomst en uit Thailand vinden een lichte huidskleur belangrijk en mooi, die moet je echt geen zwart noemen dan zijn ze zwaar beledigd. 

In sommige landen, zoals India en de hindoestanen, wordt een lichte huidskleur vaak als een hoogste vorm van schoonheid beschouwd. Dit is een resultaat van culturele, sociale en religieuze waarden die de huidskleur van een persoon kunnen beïnvloeden. In India, bijvoorbeeld, is de obsessie met een lichte huidskleur een belangrijk onderdeel van de maatschappij en de filmindustrie, waar lichte huidskleur vaak de hoofdrol speelt in films en televisieprogramma's. www.nemosciencemuseum.nl
In Thailand, waar Thaise vrouwen een lichte huidskleur als een hoogste vorm van schoonheid beschouwen, is het gebruik van schoonheidartikelen en behandelingen om de huid lichter te maken een veelvoorkomende praktijk. Dit is een reflectie van de huidskleur als een indicator van status en sociale status in de Thaise samenleving. Hindorama
Deze voorkeuren voor een lichte huidskleur zijn een complex onderwerp dat culturele, sociale en biologische factoren omvat. Het is belangrijk om te erkennen dat deze voorkeuren niet alleen in landen met een hindoestanese achtergrond voorkomen, maar ook in andere culturen en samenlevingen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.