Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Onze eigen ViaForum peiling voor de Tweede Kamer

We mogen ons weer opmaken voor verkiezingen. Opties in de peiling op volgorde van de huidige groote van partijen in de Tweede Kamer

Peiling

Op welke partij ga je stemmen bij de Tweede Kamerverkiezingen in het najaar?
210 stemmen
5%
37%
9%
0%
9%
1%
13%
6%
0%
8%
0%
0%
3%
3%
2%
0%
2%

Malibu2 schreef op 03-07-2025 om 18:35:

[..]

Terechte vraag. En ik moet zeggen dat ik je dat antwoord schuldig moet blijven.

Waar staat het CDA voor? Op hun website prijkt in grote letters "Een fatsoenlijk land". Tja, dat wil ik ook wel. Wie niet? Maar als ik hun website verder bekijk vind ik het een holle frase. Waar staan ze echt voor? Waarin onderscheiden ze zich? Bij de PvdD, GL, SGP en PVV weet ik waar ze voor staan. Bij het CDA weet ik dat niet.

Ongeveer een maand geleden was Bontenbal te gast bij Vandaag Inside. Bontenbal kon de opmerking van Derksen niet waarderen dat het CDA een christelijke partij is. Bontenbal noemde de tien geboden "aardige regels om je aan te houden" en hij zou zich nooit beroepen op de bijbel. Maar de eerste letter van de partijnaam is wel "Christen".

Ik ben christen, en stem niet per se op een christelijke partij. Ik verwacht echter wel dat een christendemocraten partij christelijke normen en waarden uitdraagt of zichzelf desnoods hernoemt. Het komt op mij over dat Bontenbal niet al te christelijk wil overkomen om stemmen te winnen.

Dank voor je toelichting. Misschien heb je inderdaad gelijk. Ik moet bekennen dat de huidige wat minder nadrukkelijk christelijke houding van het CDA bij mij als ongelovige dus wel werkt. Als dat de tactiek is, dan lijkt het wel effect te hebben. 

Een christelijke inslag van een partij vind ik persoonlijk namelijk juist geen pré (want voor mij veel te dogmatisch op het gebied van abortus en euthanasie. En werkelijk volgens de principes van Jezus handelen/leven, doet in mijn ogen toch geen enkele christelijke partij). Niet dat ik ooit op het CDA zal stemmen maar ik kan ze tegenwoordig wel een stuk beter verdragen, zeg maar. En iemand als Bontenbal in de regering zou ik prima vinden. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

10-07-2025 om 22:11 Topicstarter

Herfstappeltaart schreef op 11-07-2025 om 08:18:

[..]

Apart....

Hoezo apart?

Ja ik zit ook niet te wachten op nog een splinterpartij maar het past wel in de huidige sterk ‘ op mij’ gerichte maatschappij.  Een partij die opkomt voor belangen van 50Plussers, voor belangen van boeren, en dit is een partij die opkomt voor provincisies/regios.    De campagne zal niet zijn alleen voor fryslan maar elke eigen regio meer in eigen kracht en minder bemoeienis uit den haag.  Ik kan me voorstellen dat dit andere regios ook erg aanspreekt. In twente, linburg, groningrn,zeeland nouja enz zitten ze doorgaans ook niet echt te wachten op de fratsen van den haag die besluiten maakt voor hun. Genoeg voorbeelden van (gasboringen, kerncentrales bouwen of datacenters, spreidingswet, ellende in ter apel enz enz)

Daglichtlamp schreef op 10-07-2025 om 22:11:

De Fryske Nasjonale Partij wil meedoen aan de landelijke verkiezingen. https://www.trouw.nl/politiek/nsc-er-aant-jelle-soepboer-wordt-lijsttrekker-van-de-fryske-nasjonale-partij~be6eedc3/

Zonde. Ik geloof dat we veel meer moeten naar overstijgend bestuur, en veel minder op regionaal niveau. We hebben wereldproblemen op te lossen met z'n allen, zodat we de aarde niet verder kapot maken en we leren op een andere manier met grondstoffen om te gaan. De blik verder naar binnen is wat mij betreft echt de verkeerde kant op.

absor schreef op 11-07-2025 om 08:26:

[..]

Hoezo apart?

Ja ik zit ook niet te wachten op nog een splinterpartij maar het past wel in de huidige sterk ‘ op mij’ gerichte maatschappij. Een partij die opkomt voor belangen van 50Plussers, voor belangen van boeren, en dit is een partij die opkomt voor provincisies/regios. De campagne zal niet zijn alleen voor fryslan maar elke eigen regio meer in eigen kracht en minder bemoeienis uit den haag. Ik kan me voorstellen dat dit andere regios ook erg aanspreekt. In twente, linburg, groningrn,zeeland nouja enz zitten ze doorgaans ook niet echt te wachten op de fratsen van den haag die besluiten maakt voor hun. Genoeg voorbeelden van (gasboringen, kerncentrales bouwen of datacenters, spreidingswet, ellende in ter apel enz enz)

Omdat een regionale partij toch meestal niet deelneemt aan landelijke verkiezingen. We hebben al zoveel kleine partijtjes. Moeten we dan voor elke provincie apart een partijtje in de tweede kamer? Voor mij niet. Provinciale bestuurders kunnen ook prima plaatsnemen in de grotere partij van hun voorkeur. Lijkt me een stuk efficiënter om hun belangen voor het voetlicht te brengen.

Schoondochter schreef op 11-07-2025 om 08:37:

[..]

Zonde. Ik geloof dat we veel meer moeten naar overstijgend bestuur, en veel minder op regionaal niveau. We hebben wereldproblemen op te lossen met z'n allen, zodat we de aarde niet verder kapot maken en we leren op een andere manier met grondstoffen om te gaan. De blik verder naar binnen is wat mij betreft echt de verkeerde kant op.

Dit.

Schoondochter schreef op 11-07-2025 om 08:37:

[..]

Ben ik helemaal eens

Ik zou zelf wel een kiesdrempel van min 5 zetes willen oid 

echter ik probeerde enkel uit te leggen dat er helaas zeker wel een doelgroep voor is

absor schreef op 11-07-2025 om 09:10:

[..]

Ben ik helemaal eens

Ik zou zelf wel een kiesdrempel van min 5 zetes willen oid

echter ik probeerde enkel uit te leggen dat er helaas zeker wel een doelgroep voor is

Oh ja dat er, helaas, een doelgroep is geloof ik direct.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

11-07-2025 om 10:31 Topicstarter

Dit is ook wel precies de reden dat ik blij ben dat dat regionaal kiesstelsel er niet gaat komen. Dat zou meer kansen bieden voor dit soort relatief landelijk gezien kleine partijen om toch een zetel te krijgen in de Kamer.
Dat zou automatisch leiden tot meer versnippering in het parlement.
Ik ben wel benieuwd of de FNP mee wil doen in alle kieskringen, of dat ze zich beperken tot de noordelijke kieskringen.
Op zich zou overal het meest kans geven, dan kunnen Friezen om utens ook op hun stemmen. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

11-07-2025 om 12:51 Topicstarter

https://www.veronicasuperguide.nl/nieuws/nieuw-rtl-programma-met-wilders-en-timmermans-gaat-niet-door?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F
Ik kan me goed voorstellen dat veel lijsttrekkers niet echt zin hebben om een hele week met hun tegenstanders en met een televisieploeg door te brengen. 

Daglichtlamp schreef op 11-07-2025 om 12:51:

https://www.veronicasuperguide.nl/nieuws/nieuw-rtl-programma-met-wilders-en-timmermans-gaat-niet-door?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F
Ik kan me goed voorstellen dat veel lijsttrekkers niet echt zin hebben om een hele week met hun tegenstanders en met een televisieploeg door te brengen.

Ik ben wel benieuwd of je dan een 24/7 durend verkiezingsdebat krijgt met oneliners of dat de lijsttrekkers heerlijk keuvelen over wat de beste methode is om koffie te zetten. 

In de debatten zie je ze tussendoor ook niets vaak gemoedelijk met elkaar omgaan maar kan me goed voorstellen dat je geen zin hebt om dit een langere periode te hebben.   

Daglichtlamp

Daglichtlamp

19-08-2025 om 17:39 Topicstarter

https://www.kiesraad.nl/actueel/nieuws/2025/08/19/54-partijnamen-geregistreerd-voor-tweede-kamerverkiezing
54 partijen hebben zich geregistreerd voor deelname aan de Tweede Kamer verkiezingen. 
De volgende stap is het aanleveren van de kandidatenlijsten en voor partijen die nog niet in het parlement zitten de ondersteuningsverklaringen. Dan zullen er ongetwijfeld nog partijen afvallen.
Lokaal Brabant heeft al laten weten nu niet mee te doen.

https://nos.nl/artikel/2579170-drie-regionale-partijen-registreren-zich-voor-tweede-kamerverkiezingen

Ook kunnen er nog blanco lijsten meedoen. Volgens mee deed de LPF de eerste keer mee zonder partijnaam.

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

19-08-2025 om 17:45

Daglichtlamp schreef op 19-08-2025 om 17:39:

https://www.kiesraad.nl/actueel/nieuws/2025/08/19/54-partijnamen-geregistreerd-voor-tweede-kamerverkiezing
54 partijen hebben zich geregistreerd voor deelname aan de Tweede Kamer verkiezingen.
De volgende stap is het aanleveren van de kandidatenlijsten en voor partijen die nog niet in het parlement zitten de ondersteuningsverklaringen. Dan zullen er ongetwijfeld nog partijen afvallen.
Lokaal Brabant heeft al laten weten nu niet mee te doen.

https://nos.nl/artikel/2579170-drie-regionale-partijen-registreren-zich-voor-tweede-kamerverkiezingen

Ook kunnen er nog blanco lijsten meedoen. Volgens mee deed de LPF de eerste keer mee zonder partijnaam.

vreselijk, veel te veel partijen. Nog even en de stemhokjes moeten breder gemaakt worden. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

19-08-2025 om 19:52 Topicstarter

Friezinnetje schreef op 19-08-2025 om 17:45:

[..]

vreselijk, veel te veel partijen. Nog even en de stemhokjes moeten breder gemaakt worden.

Dit is de gemakkelijke stap, de volgende stap is veel lastiger, dan gaan ongetwijfeld veel partijen nog afvallen. (Het zijn er nu al 16 minder dan bij de vorige verkiezingen in deze fase)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.