Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-06-2025 om 16:00
Onze eigen ViaForum peiling voor de Tweede Kamer
We mogen ons weer opmaken voor verkiezingen. Opties in de peiling op volgorde van de huidige groote van partijen in de Tweede Kamer
Peiling
Op welke partij ga je stemmen bij de Tweede Kamerverkiezingen in het najaar?
Miraval
07-06-2025 om 02:26
Aviendha schreef op 06-06-2025 om 18:17:
[..]
Ik heb een hekel aan de vvd en ook totaal geen fan van yesilgoz, maar ik geloof haar ook. Heb zelf een filmpje gezien waarin iemand van DENK (ik geloof Azarkan maar weet het niet meer zeker) haar steeds mevrouw Zegerius noemde (ze heeft een joodse man).
DENK is ook gewoon een radicale partij, maar dan op andere gebieden. Ik hoop van harte dat deze partij geen enkele zetel behaald. Als die in de toekomst ooit de grootste gaat worden dan ga ik echt emigreren.
Loeki72
07-06-2025 om 09:19
Miraval schreef op 07-06-2025 om 02:26:
[..]
DENK is ook gewoon een radicale partij, maar dan op andere gebieden. Ik hoop van harte dat deze partij geen enkele zetel behaald. Als die in de toekomst ooit de grootste gaat worden dan ga ik echt emigreren.
Dat gevoel heb ik bij de PVV. Emigreren, nog niet. Maar ik voel me geen onderdeel meer van het zogenaamde Nederlandse volk.
Zilver_gray
07-06-2025 om 10:55
Loeki72 schreef op 07-06-2025 om 09:19:
[..]
Dat gevoel heb ik bij de PVV. Emigreren, nog niet. Maar ik voel me geen onderdeel meer van het zogenaamde Nederlandse volk.
Voor wat het waard is; het grootste gedeelte van de Nederlanders zijn het niet eens met Wilders en hebben niet op de PVV gestemd.
Miraval
07-06-2025 om 11:03
Zilver_gray schreef op 07-06-2025 om 10:55:
[..]
Voor wat het waard is; het grootste gedeelte van de Nederlanders zijn het niet eens met Wilders en hebben niet op de PVV gestemd.
Nee maar als je kijkt naar de zetelverdeling puur op links/rechts verhouding dan komt rechts op 93 zetels tegenover 57 voor links.
En dat is wel een wezenlijk verschil vind ik. Bijna 2/3 van de kiezers zouden dan uitkomen bij een rechtse partij. Wat een regering volledig over links (volgens deze peiling) eigenlijk onmogelijk maakt. En daar hebben de 30 zetels voor de PVV een wezenlijk aandeel in. 1/5 van de stemmers kiest voor 1 enkele rechtse partij. De andere partijen (en dat zijn er nogal wat) moeten het doen met onderling verdelen van 4/5 van de stemmen.
En dan kun je nog niet zeggen de kiezers hebben gekozen voor de PVV, maar je kunt wel degelijk de conclusie trekken dat de kiezer kiest voor rechts.
En ik denk dat veel linkse kiezers stemmen uit strategisch oogpunt stemmen op GL/PvdA, wat het aandeel van de andere linkse partijen (behalve D66 als je die tot links rekent) eigenlijk maar heel erg klein maakt.
Loeki72
07-06-2025 om 11:13
Zilver_gray schreef op 07-06-2025 om 10:55:
[..]
Er zijn nog wel meer partijen die mij hetzelfde gevoel geven. Als ik in de media het” volk” hoor, zie of lees” draait mijn maag om.
Ik voel me echt geen onderdeel meer van het volk en heb ook geen zin meer om iets voor Nederlanders in mijn vrije tijd te doen. Ik steun alleen nog goede doelen voor dieren en/of milieu. En doelen die zich inzetten voor levensomstandigheden elders in de wereld zoals artsen zonder grenzen. Op mijn werk zet ik me in voor het volk, maar zodra mijn pak uit is stopt dat.
Zilver_gray
07-06-2025 om 11:23
Miraval schreef op 07-06-2025 om 11:03:
[..]
Nee maar als je kijkt naar de zetelverdeling puur op links/rechts verhouding dan komt rechts op 93 zetels tegenover 57 voor links.
En dat is wel een wezenlijk verschil vind ik. Bijna 2/3 van de kiezers zouden dan uitkomen bij een rechtse partij. Wat een regering volledig over links (volgens deze peiling) eigenlijk onmogelijk maakt. En daar hebben de 30 zetels voor de PVV een wezenlijk aandeel in. 1/5 van de stemmers kiest voor 1 enkele rechtse partij. De andere partijen (en dat zijn er nogal wat) moeten het doen met onderling verdelen van 4/5 van de stemmen.
En dan kun je nog niet zeggen de kiezers hebben gekozen voor de PVV, maar je kunt wel degelijk de conclusie trekken dat de kiezer kiest voor rechts.
En ik denk dat veel linkse kiezers stemmen uit strategisch oogpunt stemmen op GL/PvdA, wat het aandeel van de andere linkse partijen (behalve D66 als je die tot links rekent) eigenlijk maar heel erg klein maakt.
Het strategisch stemmen op links ((Gl/PvdA) heeft weinig zin als Yesilgos zoals ze al aangaf niet met links te willen regeren?
Ik heb zelf vroeger ook meermaals op rechts gestemd (de VVD onder Rutte). Zou ik nu niet eens overwegen met mevrouw Yesilgos.
Ik ben er nog niet uit waar ik op gaan stemmen.
watertoren
07-06-2025 om 11:24
Miraval schreef op 07-06-2025 om 11:03:
[..]
Ik zei in een ander draadje ook al dat ik stem voor VVD. Feit is wel dat er veel standpunten van de VVD overeenkomen met de PVV. Dus ja, ik kies ook voor rechts.
Miraval
07-06-2025 om 11:43
Zilver_gray schreef op 07-06-2025 om 11:23:
[..]
Het strategisch stemmen op links ((Gl/PvdA) heeft weinig zin als Yesilgos zoals ze al aangaf niet met links te willen regeren?
Ik heb zelf vroeger ook meermaals op rechts gestemd (de VVD onder Rutte). Zou ik nu niet eens overwegen met mevrouw Yesilgos.
Ik ben er nog niet uit waar ik op gaan stemmen.
Nee dat heeft weinig zin, maar met stemmen op je eigen linkse partij kom je er ook niet. Ze zullen een rechtse partij (VVD) nodig hebben op links. Het enige voordeel is dat GL/PvdA de grootste wordt en dan het voortouw mag nemen in het formeren van de coalitie.
SP heeft overigens ook aangegeven niet met de VVD te willen samenwerken en roept alle linkse partijen op hetzelfde te doen. Goed, nu is de SP ook geen partij die goed is in compromissen sluiten, dus een coalitie met hen zal ook niet van een leien dakje gaan.
Miraval
07-06-2025 om 11:44
watertoren schreef op 07-06-2025 om 11:24:
[..]
Ik zei in een ander draadje ook al dat ik stem voor VVD. Feit is wel dat er veel standpunten van de VVD overeenkomen met de PVV. Dus ja, ik kies ook voor rechts.
Ik hoop toch echt op een centrum kabinet.
GL/PvdA, VVD, CDA en D66. Ik verwacht eigenlijk ook dat dit de enige werkbare optie is.
Zilver_gray
07-06-2025 om 12:14
Loeki72 schreef op 07-06-2025 om 11:13:
[..]
Er zijn nog wel meer partijen die mij hetzelfde gevoel geven. Als ik in de media het” volk” hoor, zie of lees” draait mijn maag om.
Ik voel me echt geen onderdeel meer van het volk en heb ook geen zin meer om iets voor Nederlanders in mijn vrije tijd te doen. Ik steun alleen nog goede doelen voor dieren en/of milieu. En doelen die zich inzetten voor levensomstandigheden elders in de wereld zoals artsen zonder grenzen. Op mijn werk zet ik me in voor het volk, maar zodra mijn pak uit is stopt dat.
Ik weet niet zo goed wat ik hier op moet zeggen, behalve
amarna
07-06-2025 om 12:20
Loeki72 schreef op 07-06-2025 om 09:19:
[..]
Herkenbaar! Na de verkiezingen in nov. 2023 bood mijn neef in Canada ons aan dat we bij hem konden komen wonen. Misschien houd ik hem na 29 okt aan zijn aanbod....
rionyriony
08-06-2025 om 08:34
Ik heb destijds voor NSC gekozen omdat hun toenmalige leider Omtzigt heel treffend, en bezorgd, de asielproblematiek omschreef. Eigenlijk was het nog een urgenter probleem dan ik dacht. Ik wist niet wat ik hoorde; had dergelijke inzichten helemaal niet van deze man verwacht, dus vandaar dat ik dacht: dit is de man.
Maar nauwelijks was het kabinet aangetreden of de vervangende partijleider begon met dat constante enge glimlachje op haar gezicht en met misplaatste trots elke weg naar snelle implementatie te blokkeren vanwege "rechtstatelijkheid". Zoveel verraad aan de kiezer heb ik eigenlijk nog nooit meegemaakt. Niets was meer mogelijk; er was altijd wel een bezwaar te verzinnen.
Ik denk niet echt dat ze omgekocht zijn om dat te doen, maar dat Vroonhoven het makkelijker vond om de Rechtstatelijkheid als belangrijkste punt neer te zetten, terwijl dat voor mij alleen een garantie was dat er geen heel erg rare dingen zouden gebeuren. Ik zag het niet echt als een doel op zich.
Zoiets zal ik dus nooit meer doen; ik ga voortaan van het verleden van de partijpoliticus uit. Dan krijg ik achteraf tenminste niet zo'n kater.
Herfstappeltaart
08-06-2025 om 08:37
rionyriony schreef op 08-06-2025 om 08:34:
Ik heb destijds voor NSC gekozen omdat hun toenmalige leider Omtzigt heel treffend, en bezorgd, de asielproblematiek omschreef. Eigenlijk was het nog een urgenter probleem dan ik dacht. Ik wist niet wat ik hoorde; had dergelijke inzichten helemaal niet van deze man verwacht, dus vandaar dat ik dacht: dit is de man.
Maar nauwelijks was het kabinet aangetreden of de vervangende partijvoorzitter begon met dat constante enge glimlachje op haar gezicht en met misplaatste trots elke weg naar snelle implementatie te blokkeren vanwege "rechtstatelijkheid". Zoveel verraad aan de kiezer heb ik eigenlijk nog nooit meegemaakt. Niets was meer mogelijk; er was altijd wel een bezwaar te verzinnen.
Ik denk niet echt dat ze omgekocht zijn om dat te doen, maar dat Vroonhoven het makkelijker vond om de Rechtstatelijkheid als belangrijkste punt neer te zetten, terwijl dat voor mij alleen een garantie was dat er geen heel erg rare dingen zouden gebeuren.Zoiets zal ik dus nooit meer doen; ik ga voortaan van het verleden van de partijpoliticus uit. Dan krijg ik achteraf tenminste niet zo'n kater.
Dan heb je toch niet goed opgelet, want als iemand rechtstatelijkheid belangrijk vond was het Omtzigt.
Daglichtlamp
08-06-2025 om 08:46
Maar met de PVV heb je dat beleid toch ook niet gekregen? Ondanks de noodtoestand die er volgens sommigen is op gebied van asiel, is het eerste wat Faber deed nadat ze minister werd vakantie houden.
Alsof Hugo de Jonge toen hij de taak van minister Bruins opeens moest overnemen tijdens de coronacrisis eerst met vakantie gegaan zou zijn.
De PVV heeft haar eigen crisis nooit serieus genomen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.