Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Onze eigen ViaForum peiling voor de Tweede Kamer

We mogen ons weer opmaken voor verkiezingen. Opties in de peiling op volgorde van de huidige groote van partijen in de Tweede Kamer

Peiling

Op welke partij ga je stemmen bij de Tweede Kamerverkiezingen in het najaar?
210 stemmen
5%
37%
9%
0%
9%
1%
13%
6%
0%
8%
0%
0%
3%
3%
2%
0%
2%

Mijn stem gaat altijd naar links, meestal PvdD. Nu ben ik ook bereid om strategisch pvda/GL te stemmen want ik ben zó klaar met dat rechtse schreeuwerige geouwehoer. Tijd voor een kabinet over links want man man man, wat maken die rechtse diva's er een potje van. Geen liefde, geen landsbelang, alleen maar ego. 

aan iedereen die een centrumpartij overweegt en vindt dat we de laatste jaren een te rechtse/uitstelregering hebben gehad, ik heb daar wat overwegingen bij die misschien interessant zijn als gedachte-oefening.

nederland stemt traditioneel vrij conservatief. Daarom krijg je in de regel een rechtse regering met een klein beetje van iets anders. Als dat iets anders een centrumpartij is, zal vaak met name hun rechtse kant uit de verf komen. 

In politieke oplossingen ben ik behoorlijk centrum, maar ik stem linkser, omdat dat nodig is om uiteindelijk echt centrum uit te kunnen komen in beleid. Met een centrum partij stem ik uiteindelijk voor een rechtse oplossing.
Overigens is het werk van Noam Gidron in dezen ook interessant (many ways to be right…)

Stardust schreef op 05-06-2025 om 13:45:

aan iedereen die een centrumpartij overweegt en vindt dat we de laatste jaren een te rechtse/uitstelregering hebben gehad, ik heb daar wat overwegingen bij die misschien interessant zijn als gedachte-oefening.

nederland stemt traditioneel vrij conservatief. Daarom krijg je in de regel een rechtse regering met een klein beetje van iets anders. Als dat iets anders een centrumpartij is, zal vaak met name hun rechtse kant uit de verf komen.

In politieke oplossingen ben ik behoorlijk centrum, maar ik stem linkser, omdat dat nodig is om uiteindelijk echt centrum uit te kunnen komen in beleid. Met een centrum partij stem ik uiteindelijk voor een rechtse oplossing.
Overigens is het werk van Noam Gidron in dezen ook interessant (many ways to be right…)

Ik heb om deze reden meer dan eens sp gestemd maar was telkens zo intens teleurgesteld dat ze regeren met de vvd niet eens een optie vonden dus niet eens wilden praten…..😒

ik heb besloten dan maar voor constructieve politiek te gaan en cu te stemmen. Ze hebben altijd hun verantwoordelijkheid genomen zelfs toen ze absoluut niet wilden en ze hebben daar de prijs in zetels voor betaald maar om het landsbelang gingen ze toch praten en namen die verantwoordelijkheid ipv schreeuwend vanaf de zijlijn

Sp Heeft echt nog nooit gedurfd de handschoen op te nemen en alleen onder hun noemer dat ze enkel met links kabinet willen en nooit met vvd.  Ik vind dat triest

Ik juichte het ook toe dat na al die jaren wilders weer eens een kans kreeg omdat het democratisch is om die kans te geven met al die zetels.    Moet wel zeggen achteraf zonde van de tijd en energie maar goed nu zijn we weer wijzer.  Niet nogmaals.   

snap ik ook, absor.

Stardust schreef op 05-06-2025 om 13:45:

Wat zou dan gematigd links zijn, als alternatief voor centrumrechts? PvdA stemmen kan niet apart helaas, GL en PvdD zijn te extreem en de SP vind ik een prima partij, maar die willen niet regeren. 

Daarom kwam ik nu voorlopig uit bij het CDA of evt CU, maar die zijn natuurlijk niet links. Buiten dat krijg je er dan gegarandeerd weer VVD bij. Misschien toch maar de SP als linkse tegenstem. Dan maar niet mee regeren, maar wel wat tegengas laten horen. 

Ik word weer een eindeloze twijfelaar 😅

Liara schreef op 05-06-2025 om 14:18:

[..]

Wat zou dan gematigd links zijn, als alternatief voor centrumrechts? PvdA stemmen kan niet apart helaas, GL en PvdD zijn te extreem en de SP vind ik een prima partij, maar die willen niet regeren.

Daarom kwam ik nu voorlopig uit bij het CDA of evt CU, maar die zijn natuurlijk niet links. Buiten dat krijg je er dan gegarandeerd weer VVD bij. Misschien toch maar de SP als linkse tegenstem. Dan maar niet mee regeren, maar wel wat tegengas laten horen.

CDA of CU viind ik prima keuzes, hoor! Maar ja, de kans dat VVD dan mee gaat regeren, lijkt mij ook groot.

Ik had ook NSC gestemd, ik zat al in die hoek, ik kan/kon mij ook vinden in de standpunten. Twijfel nu o.a CDA en ChristenUnie. Ook al kan ik mij niet vinden in het abortus standpunt.
PvdA los was ook een optie geweest.

felija schreef op 05-06-2025 om 14:30:

[..]

CDA of CU viind ik prima keuzes, hoor! Maar ja, de kans dat VVD dan mee gaat regeren, lijkt mij ook groot.

De optie GroenLinks/PVDA-D66 en CDA zou misschien ook nog kunnen. Kleine kans aangevuld met CU als zij het abortus standpunt vooruit kunnen schuiven/in de diepvries zetten.

Ergens vind ik het wel jammer dat ik tijdens de verkiezingen op vakantie ben. Vind de tijd voor en rondom de verkiezingen altijd interessant.

Liara schreef op 05-06-2025 om 14:18:

[..]

Gematigd links als VOLT misschien?

CU is sociaal gezien behoorlijk links. Meer dan het CDA.  Maar ik vind de standpunten van de CU t.a.v. sommige ethische kwesties iets te conservatief.

Hoewel ik me op bepaalde gebieden best wel kan vinden in de cu, zijn de ethische kwesties voor mij te belangrijk om ooit op ze te stemmen. Zelfs als ze die wensen toch nooit zouden kunnen uitvoeren . Dan zou ik lijnrecht tegen mijn eigen principes ingaan

Daglichtlamp

Daglichtlamp

05-06-2025 om 17:44 Topicstarter

Het Kieskompas laat altijd mooi zien waar partijen staan, links of recht, progressief of conservatief. Dit was voor de Tweede Kamer verkiezingen in 2023.

partijen-trekken-niet-langer-naar-links-de-kiezers-zitten-in

Er bestaan dus geen progressief rechtse partijen en geen conservatief linkse partijen. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

05-06-2025 om 18:03 Topicstarter

felija schreef op 05-06-2025 om 17:58:

Er bestaan dus geen progressief rechtse partijen en geen conservatief linkse partijen.

NSC past net in dat laatste vakje. Maar die zien we denk ik deze keer niet terug.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.