Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ontwikkelingen in Iran

Op verzoek heb ik dit draadje gemaakt, zodat het gesprek over Iran dat nu in verschillende draadjes plaatsvind, op 1 plek gevoerd kan worden.

rionyriony schreef op 24-03-2026 om 09:57:

Israël heeft vannacht 50 doelen in Teheran bestookt, andersom hebben ze ook moeten incasseren: een ballistische raket raakte meerdere doelen waarbij 6 gebouwen beschadigd raakten en tenminste 6 personen gewond.

Gisteren hoorde ik ook veel twijfels over de gesteldheid van Trump (twee typo's op zijn eigen sociale kanaal en de schijnbare veranderlijkheid van zijn plannen en uitingen).

Ik zou het heel onwaarschijnlijk vinden als er geen lagen tussen een president en het publiek zitten die niet vijf keer controleren wat hij zegt voordat het gepubliceerd wordt. Ik betwijfel zelfs óf hij zelf die teksten maakt. Volgens mij hebben ze de grootste lol daar. "Flood them with shit" of zo.

't Is wel duidelijk een van de meest opmerkelijke personen die er ooit hebben bestaan.

Ik hoop dat we na deze militaire operaties een veiliger leven tegemoet gaan qua islamitische dreiging en geweld. Van de EU kan je op dat punt niets verwachten. Die doen precies het tegenovergestelde.

En wat had de EU dan moeten doen, in een oorlog waarvan alleen Israël op de hoogte was, volgens jou?

Als het een moslim was geweest, was hij weggezet als terrorist.

https://www.youtube.com/shorts/o2JpwznKcbM

Terwijl Trump het druk heeft met wel/ geen deal sluiten met Iran, bombardeert Israël er lustig op los in Libanon. Houdt die deal ook in dat Israël stopt met van Libanon een 2e Gaza te maken of hoort stoppen met deze waanzin niet bij dat plan?

https://nos.nl/collectie/14015/artikel/2607594-verwoesting-en-ontheemding-in-libanon-is-ook-onderdeel-van-tactiek-israel

Zilver_gray schreef op 24-03-2026 om 16:59:

Terwijl Trump het druk heeft met wel/ geen deal sluiten met Iran, bombardeert Israël er lustig op los in Libanon. Houdt die deal ook in dat Israël stopt met van Libanon een 2e Gaza te maken of hoort stoppen met deze waanzin niet bij dat plan?

https://nos.nl/collectie/14015/artikel/2607594-verwoesting-en-ontheemding-in-libanon-is-ook-onderdeel-van-tactiek-israel

Mijn voorspelling is dat het bombarderen van Iran zal eindigen in een soort "wapenstilstand" waarbij de wederzijdse beschietingen ophouden. Trump roept dat er een geweldige deal is gesloten, wat Iran zal ontkennen.

Israël zal inderdaad Zuid-Libanon aan blijven vallen zolang Hezbollah daar nog zit, alhoewel ik ook twijfel aan de zuiverheid van die motieven.

Het zou me niet verbazen als de VS binnen een week stopt en Israël in Libanon doorgaat en zo'n beetje stopt in Iran om Trump een uitweg te bieden. Ik verwacht dat Iran dan ook stopt en zijn wonden gaat likken en de boel opnieuw op gaat bouwen. Voor Trump valt er niets te winnen en Netanyahu heeft de VS niet nodig in Libanon.

Als het aan de rabbi ligt uit de video wordt alles en iedereen met de grond gelijk gemaakt. Dus ik denk dat het Gaza 2.0 wordt.

Gebruikersnaaminvullen schreef op 24-03-2026 om 17:17:

[..]

Als het aan de rabbi ligt uit de video wordt alles en iedereen met de grond gelijk gemaakt. Dus ik denk dat het Gaza 2.0 wordt.

Dat de hardliners de overhand hebben aan beide kanten, maakt het probleem momenteel onoplosbaar.  

@Handschoenvrouw pessimistisch als ik ben, denk ik dat hij vrijdag wel weer met wat anders komt..boots on the ground?

@PensioNada Trump zal het zo draaien dat het lijkt alsof hij alle touwtjes in handen heeft.

@Gebruikersnaaminvullen ik zie overeenkomsten met hoe ze te werk zijn gegaan in Gaza.

Zilver_gray schreef op 24-03-2026 om 17:50:

@Handschoenvrouw pessimistisch als ik ben, denk ik dat hij vrijdag wel weer met wat anders komt..boots on the ground?

@PensioNada Trump zal het zo draaien dat het lijkt alsof hij alle touwtjes in handen heeft.

@Gebruikersnaaminvullen ik zie overeenkomsten met hoe ze te werk zijn gegaan in Gaza.

Hoe zouden die "boots on the ground" eruit moeten zien? 

De oorlog zal in de steden moeten worden uitgevochten, dat betekent heel veel Amerikaanse doden. Gaat niet gebeuren, dat kan Trump echt nóóit aan zijn MAGA aanhangers verkopen.

PensioNada schreef op 24-03-2026 om 17:35:

[..]

Dat de hardliners de overhand hebben aan beide kanten, maakt het probleem momenteel onoplosbaar.

Wat T&N niet hadden voorzien was dat Iran Amerikaanse doelen in omliggende landen zou aanvallen. T zoekt een way-out, zonder gezichtsverlies en met gevoel van een overwinning. Bij N krijg ik het idee dat het hem geen reet uitmaakt wie wat over hem denkt. 

Handschoenvrouw schreef op 24-03-2026 om 18:34:

[..]

Hoe zouden die "boots on the ground" eruit moeten zien?

De oorlog zal in de steden moeten worden uitgevochten, dat betekent heel veel Amerikaanse doden. Gaat niet gebeuren, dat kan Trump echt nóóit aan zijn MAGA aanhangers verkopen.

Wellicht lukt het hem nog wat manschappen in te laten vliegen. Ik had wel gelezen dat er Amerikaanse soldaten waren die helemaal niet achter de oorlog in Iran stonden.

https://revu.nl/artikel/681233/boots-on-the-ground-amerikaans-marineschip-met-grondtroepen-onderweg-naar-iran

Hij zou inderdaad de president van de vrede zijn ja 🥴

Gebruikersnaaminvullen schreef op 24-03-2026 om 18:37:

[..]

Wat T&N niet hadden voorzien was dat Iran Amerikaanse doelen in omliggende landen zou aanvallen. T zoekt een way-out, zonder gezichtsverlies en met gevoel van een overwinning. Bij N krijg ik het idee dat het hem geen reet uitmaakt wie wat over hem denkt.

Nee die kan nu eindelijk doen waar hij al 30 jaar van droomt; zich meer land toe-eigenen, het regime in Iran afzetten met behulp van de VS en Hezbollah verslaan..

Zilver_gray schreef op 24-03-2026 om 19:11:

[..]

Nee die kan nu eindelijk doen waar hij al 30 jaar van droomt; zich meer land toe-eigenen, het regime in Iran afzetten met behulp van de VS en Hezbollah verslaan..

Ik denk dat Netanyahu helemaal geen belang heeft bij een vrij, welvarend Iran en een Hezbollah-vrij Libanon.

Zijn politieke succes is gebaseerd op een "Israël is niet veilig en alleen ik kan jullie beschermen"-gedachte en daar heeft hij vijanden voor nodig, geen nieuwe vrienden.

Handschoenvrouw schreef op 24-03-2026 om 19:27:

[..]

Ik denk dat Netanyahu helemaal geen belang heeft bij een vrij, welvarend Iran en een Hezbollah-vrij Libanon.

Zijn politieke succes is gebaseerd op het "Israël is niet veilig en alleen ik kan jullie beschermen"-gedachte en daar heeft hij vijanden voor nodig, geen nieuwe vrienden.

Dat denk ik inderdaad ook. Als de Arabische wereld en een aantal islamitische landen als Iran en Pakistan als 1 blok achter de Palestijnen zouden gaan staan en de westerse landen achter Israël onder de voorwaarde dat er ruimte moet komen voor een levensvatbare Palestijnse staat, dan zou je tot een oplossing kunnen komen. Maar zolang in het M-O iedereen met iedereen ruzie maakt, kan Netanyahu verwijzen naar de bedreigingen voor de staat Israël.

Handschoenvrouw schreef op 24-03-2026 om 19:27:

[..]

Zijn politieke succes is gebaseerd op een "Israël is niet veilig en alleen ik kan jullie beschermen"-gedachte en daar heeft hij vijanden voor nodig, geen nieuwe vrienden.

Het meerendeel van de Israëliërs staat ook achter de oorlog tegen Iran. Dat levert hem vast weer stemmen op.

https://www.bbc.com/news/articles/cj6d023rjpzo

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.