Nieuws en actueel
Daglichtlamp
14-01-2026 om 14:10
Ontwikkelingen in Iran
Op verzoek heb ik dit draadje gemaakt, zodat het gesprek over Iran dat nu in verschillende draadjes plaatsvind, op 1 plek gevoerd kan worden.
Gebruikersnaaminvullen
16-06-2026 om 21:09
Joszy schreef op 16-06-2026 om 08:04:
Ik ben blij dat de oorlog stopt in Iran. Maar het Iraanse volk is er niks mee opgeschoten. De Straat van Hormuz gaat weer open (die wás open) maar nu moeten schepen gaan betalen, Iran heeft nog steeds wapens... Zoveel mensenlevens vernietigd voor nauwelijks iets..
Het ging nooit om de bevolking van Iran. Het ging ook niet over wapens.
Handschoenvrouw
16-06-2026 om 21:12
Gebruikersnaaminvullen schreef op 16-06-2026 om 21:09:
[..]
Het ging nooit om de bevolking van Iran. Het ging ook niet over wapens.
En hoe "open" die Straat van Hormuz gaat is ook nog maar de vraag. Iran lijkt vast te houden aan zijn eis van tolheffing.
Aan de andere kant lijkt Netanyahu zich deze wapenstilstand niet te kunnen veroorloven.
Gebruikersnaaminvullen
16-06-2026 om 21:22
Handschoenvrouw schreef op 16-06-2026 om 21:12:
[..]
En hoe "open" die Straat van Hormuz gaat is ook nog maar de vraag. Iran lijkt vast te houden aan zijn eis van tolheffing.
Aan de andere kant lijkt Netanyahu zich deze wapenstilstand niet te kunnen veroorloven.
Dit las ik vanmiddag op Nu.
"Iran gaat 'maritieme servicekosten' rekenen in de Straat van Hormuz
Iran is van plan om "maritieme servicekosten" te gaan rekenen voor schepen die door de Straat van Hormuz varen, zegt een woordvoerder van het ministerie van Buitenlandse Zaken in een persconferentie. De servicekosten zouden in de plaats komen van een tolheffing. Volgens Iran zijn de kosten onderdeel van het akkoord met de VS."
En eigenlijk is dat heel gek. De rest van de wereld moet opdraaien voor de grillen van Trumpf.
Daglichtlamp
20-06-2026 om 17:41
Het valt gewoon niet uit te leggen. Ik mag hopen dat Trump in elk geval bij de tussentijdse verkiezingen afgestraft wordt.
Handschoenvrouw
20-06-2026 om 17:54
Daglichtlamp schreef op 20-06-2026 om 17:41:
Het valt gewoon niet uit te leggen. Ik mag hopen dat Trump in elk geval bij de tussentijdse verkiezingen afgestraft wordt.
Mensen met Trump Derangement Syndrome (TDS) zien gewoon niet hoe deze briljante, in 12d op 132 borden schakende wereldleider dit verdrag inzet als tussenfase voor een allesbeslissende overwinning. En denk erom hé, FAFO!
kerstbeer
21-06-2026 om 10:29
rionyriony schreef op 22-04-2026 om 08:38:
[..]
Het zijn altijd wel aparte karakters die de boel in beweging kunnen zetten. Die zijn erg gemotiveerd en door de wol geverfd door ervaringen in het verleden. Een Europees doorsnee ambtenaartje zal niets waard zijn. Die laat zich meteen in de kaart kijken en is doorzichtig als glas.
Een doorsnee Europees ambtenaartje of wat mij betreft een verpleegster uit India of een timmerman uit Peru hadden dit beter af kunnen handelen dan Trump gewoon door niet onbesuisd een oorlog daar te beginnen.
En nu gaan er dus heel veel miljarden naar dat weerzinwekkende regime in Iran dat nu heeft geleerd dat ze dingen kunnen krijgen door te dreigen met het af te sluiten van de Straat van Hormuz.
BeesAreCool
21-06-2026 om 14:55
Daglichtlamp schreef op 20-06-2026 om 17:41:
Het valt gewoon niet uit te leggen. Ik mag hopen dat Trump in elk geval bij de tussentijdse verkiezingen afgestraft wordt.
Het viel al van te voren te voorspellen dat dit helemaal fout zou gaan.
Alice12 schreef op 12-03-2026 om 13:59:
[..]
Nou dit! Ongelooflijk dat juist vrouwen niet toejuichen dat wie dan ook in ieder geval een poging doet om die kutlanden voor meisjes en vrouwen omver te gooien. Wat maakt het uit wat de motieven zijn, er gebeurt iets. Of het gaat lukken is een 2e, maar er gebeurt in ieder geval wat.
Nou heel "goed".
Er is wat gebeurd. En nu is de positie van het horror regime in Iran heel erg versterkt dankzij Trump.
Misschien begrijp je nu waarom mensen dit niet allemaal stonden toe te juichen.
Amerikaanse oorlogen in die regio hebben de boel er nooit beter op gemaakt en Trump ging nog veel dwazer te werk dan Bush. Mensen waren dus niet tegen omdat ze niet wilden dat meisjes het beter kregen, maar omdat uit ervaring is gebleken dat "wat doen" niet de betere optie is als de VS erbij betrokken is.
Het eindigt nu met de VS dat voor schut staat, geld gaat afdragen en een veel machtiger Iraans horror regime dan ervoor dat nu ook nog even geld gaat willen van schepen die in de buurt komen van wat eerst een vrije doorgang was.
Om over de economische gevolgen nog te zwijgen voor de rest van de wereld.
Daglichtlamp
21-06-2026 om 15:35
Tja degenen die deze aanvallen bejubelden in dit draadje zijn begrijpelijkerwijs al even stil. Ik verwachtte ook niet dat iedereen destijds al inzag dat deze aanvallen niets zouden oplossen. Maar Trump en Netanyahu wisten wel beter, of hadden in elk geval deze uitkomst wel kunnen voorspellen.
PensioNada
21-06-2026 om 16:10
Deze gebeurtenissen laten ook zien dat internationaal recht niet voor niets bedacht is zoals het nu geldt. Een ander land aanvallen omdat het regime je niet aanstaat werkt niet en heeft zelden gewerkt. Verandering moet van binnenuit komen. Hoe triest dit ook is voor de dappere Iraniërs die begin dit jaar in opstand kwamen.
Gebruikersnaaminvullen
22-06-2026 om 21:21
Alles wat Trump "regelt of doet" gaat kapot, mis of maakt de situatie is slechter dan voor hij zich ermee ging bemoeien.
Deze oorlog was onnodig als hij zich niet uit de JCPOA overeenkomst had teruggetrokken in 2018. En alleen maar omdat Obama er aan mee heeft gewerkt en mede heeft ondertekend. Biden heeft geprobeerd het nieuw leven in te blazen, maar tevergeefs.
De Reflecting Pool is een mislukt project waar hij nu diverse mensen de schuld van geeft en heeft laten arresteren.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2026/06/21/voormalig-olympier-gearresteerd-voor-vandaliseren-refl/
Zijn naam op het Kennedy Center
Handelsoverschotten die hij niet begreep en daarom hoge importheffingen heeft ingevoerd die illegaal waren en waardoor hij Amerikanen opzadelt met bijna onbetaalbare boodschappen.
Hij creëert chaos.