Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ontwikkelingen in Iran

Op verzoek heb ik dit draadje gemaakt, zodat het gesprek over Iran dat nu in verschillende draadjes plaatsvind, op 1 plek gevoerd kan worden.

PensioNada schreef op 23-03-2026 om 09:31:

[..]

Dus dachten de experts dat er geen dreiging was. Waarom dan een oorlog beginnen (waar Europa helemaal niet om gevraagd heeft)? Wat hebben de experts nog meer mis? Hoe ver zijn de Iraniërs echt met het ontwikkelen van een atoombom? Wankelt het regime of zijn er nog te veel mensen die baat hebben bij dit regime die stevig de touwtjes in handen hebben?

Ik hoorde gisteravond toevallig in het programma van RTL Tonight iemand zeggen dat deze raketten alleen zo ver kunnen komen als ze geen lading hebben. De lading maakt het zwaar waardoor ze niet zo’n lange afstand kunnen afleggen.

felija schreef op 22-03-2026 om 11:47:

En veel te veel mensen willen per sé dat Netanyahu en Trump de good guys zijn. Waarom zou dat zijn? Waarom wordt een ieder die daar anders over denkt, beticht van naïviteit, zuur links en meer van zulks fraais? Daar kan ik ook allerlei aannames over doen.
Feit is zodra iemand ook maar een vraagteken plaatst bij de acties van Trump en Netanyahu, men meteen op zijn of haar high horse komt aandraven om je er even op te wijzen dat je het verkeerd ziet en je laat inpalmen door de msm.
Het interview van The Correspondent met de gevluchte Iraanse historicus, is tegen het zere been van de pro-Israël en Trump groep, die koste wat het kost willen vasthouden aan hun kinderlijke beeld van de digitale indeling: goed en fout, zwart-wit, hele groepen mensen, zonder uitzondering horen in hokjes thuis.
Nuance is nodeloos ingewikkeld, we willen gewoon actie, hoe dan ook, of het nu een doel dient of niet, om nog maar te zwijgen over de impact op de lange termijn. En zo kunnen Netanyahu en Trump hun verwoestende gang gaan en ze worden nog toegejuicht ook. De afschuwelijke consequenties mogen oa de Iraniërs, Israëliërs, Amerikanen, Palestijnen en Libanezen, de hele regio in het Midden-Oosten dragen.

Goed omschreven!

Ik zie ook helemaal geen verbetering voor de Iraniërs, ik tegendeel;

Het Iraanse machtsapparaat krijgt harde klappen, maar het regime houdt stand. De Revolutionaire Garde zal niet opgeven. ‘De oorlog heeft hun vastberadenheid alleen maar versterkt.

https://www.volkskrant.nl/buitenland/het-iraanse-regime-heeft-een-hoge-pijngrens-gaat-verdere-escalatie-niet-uit-de-weg~b7725e58/

Ik vraag me dan ook af of ze gehoor zullen geven aan het ultimatum van Trump; binnen 48 uur de straat van Hormuz te openen.

Zilver_gray schreef op 23-03-2026 om 09:39:

[..]

Ik hoorde gisteravond toevallig in het programma van RTL Tonight iemand zeggen dat deze raketten alleen zo ver kunnen komen als ze geen lading hebben. De lading maakt het zwaar waardoor ze niet zo’n lange afstand kunnen afleggen.

Die raketten bereikten in ieder geval niet hun doel. Ik maak me meer zorgen over de Iraanse drones. Als je die in Europa weet te krijgen of in de VS, kan je daar spectaculaire aanslagen mee plegen. Herinner je nog de beelden van die drones uit Oekraïne, die uit een container kwamen en een Russisch vliegveld aanvielen.

PensioNada schreef op 23-03-2026 om 12:16:

[..]

Die raketten bereikten in ieder geval niet hun doel. Ik maak me meer zorgen over de Iraanse drones. Als je die in Europa weet te krijgen of in de VS, kan je daar spectaculaire aanslagen mee plegen. Herinner je nog de beelden van die drones uit Oekraïne, die uit een container kwamen en een Russisch vliegveld aanvielen.

Nee dat voorval herinner ik me niet. Wel dat ik onder de indruk was van de grootte van de drones die werden ingezet. 

PensioNada schreef op 23-03-2026 om 12:16:

[..]

Iran heeft er in ieder geval geen belang bij om Europa echt onder vuur te gaan nemen. Die houden zich buiten deze oorlog, dus zie persoonlijk niet waarom Iran daar belang bij zou hebben.

Trump zegt goede gesprekken te hebben gevoerd met Iran de afgelopen dagen en daarom het ultimatum heeft verlengd..
Echter Iran zegt niks te weten van deze gesprekken..

Wie liegt er en waarom?

https://nos.nl/liveblog/2607468-trump-vijf-dagen-geen-aanvallen-op-iraanse-energiesector-iran-ontkent-gesprekken-met-vs

Zilver_gray schreef op 23-03-2026 om 13:55:

Trump zegt goede gesprekken te hebben gevoerd met Iran de afgelopen dagen en daarom het ultimatum heeft verlengd..
Echter Iran zegt niks te weten van deze gesprekken..

Wie liegt er en waarom?

https://nos.nl/liveblog/2607468-trump-vijf-dagen-geen-aanvallen-op-iraanse-energiesector-iran-ontkent-gesprekken-met-vs

Ik denk Trump, want hij en een aantal vriendjes zijn er denk ik weer flink rijker op geworden door voor deze mededeling flink te speculeren op een lagere olie- en hogere aandelenprijs.

Handschoenvrouw schreef op 23-03-2026 om 14:01:

[..]

Ik denk Trump, want hij en een aantal vriendjes zijn er denk ik weer flink rijker op geworden door voor deze mededeling flink te speculeren op een lagere olie- en hogere aandelenprijs.

Ik las het inderdaad hoe zijn uitspraak gunstig uitpakt voor de aandelen.

Behalve dat, zal hij zich realiseren dat Iran wellicht toch niet zo makkelijk te verslaan is als hij dacht, en zich er op deze manier probeert uit te manoeuvreren? 

Zilver_gray schreef op 23-03-2026 om 14:09:

[..]

Ik las het inderdaad hoe zijn uitspraak gunstig uitpakt voor de aandelen.

Behalve dat, zal hij zich realiseren dat Iran wellicht toch niet zo makkelijk te verslaan is als hij dacht, en zich er op deze manier probeert uit te manoeuvreren?

Dat probeert hij al meer dan een week, met zijn "bijna alle doelen behaald".

Handschoenvrouw schreef op 23-03-2026 om 14:12:

[..]

Als deze hele operatie niet zoveel slachtoffers en andere ellende veroorzaakt had, zou je er bijna om lachen. Wat een clown!

Handschoenvrouw schreef op 23-03-2026 om 13:46:

[..]

Iran heeft er in ieder geval geen belang bij om Europa echt onder vuur te gaan nemen. Die houden zich buiten deze oorlog, dus zie persoonlijk niet waarom Iran daar belang bij zou hebben.

Denk ik ook hoor. Het is meer tegen de mensen die bang zijn dat Iran ons met raketten gaan bestoken omdat ze alle westerse mensen haten (zegt men). Als ze ons al willen aanvallen is het veel logischer om aanvallen met drones te doen dan met raketten. 

Handschoenvrouw schreef op 23-03-2026 om 14:12:

[..]

Dat zei hij op 10 maart ook en toen zakte de olieprijs ook gelijk en stegen de aandelenkoers, toen ik de koers vanmiddag omhoog zag spuiten, dacht ik inderdaad, als ik die koersgevoelige informatie van te voren had gehad, had ik leuk kunnen verdienen op de beurs.

Nu zou er voorstel een deal liggen. Deze zou  binnen 5 dagen gesloten moeten worden.
Kan Trump straks Iran de schuld geven dat ze niet willen meewerken aan de deal en geen vrede willen. 
Ligt het in elk geval niet aan hem.

Ik heb het idee dat iedereen, Iran, VS, Israël blij is als ze op een beetje nette manier (dat ze kunnen verkopen dat ze niet verloren hebben), de oorlog kunnen beëindigen. Ik hoop dat ik gelijk heb en dat over een week de oorlog is beëindigd (en iedereen de overwinning claimt).

Israël heeft vannacht 50 doelen in Teheran bestookt, andersom hebben ze ook moeten incasseren: een ballistische raket raakte meerdere doelen waarbij 6 gebouwen beschadigd raakten en tenminste 6 personen gewond. 

Gisteren hoorde ik ook veel twijfels over de gesteldheid van Trump (twee typo's op zijn eigen sociale kanaal en de schijnbare veranderlijkheid van zijn plannen en uitingen). 

Ik zou het heel onwaarschijnlijk vinden als er geen lagen tussen een president en het publiek zitten die niet vijf keer controleren wat hij zegt voordat het gepubliceerd wordt. Ik betwijfel zelfs óf hij zelf die teksten maakt. Volgens mij hebben ze de grootste lol daar. "Flood them with shit" of zo. 

't Is wel duidelijk een van de meest opmerkelijke personen die er ooit hebben bestaan. 

Ik hoop dat we na deze militaire operaties een veiliger leven tegemoet gaan qua islamitische dreiging en geweld. Van de EU kan je op dat punt niets verwachten. Die doen precies het tegenovergestelde. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.