Nieuws en actueel
Daglichtlamp
14-01-2026 om 14:10
Ontwikkelingen in Iran
Op verzoek heb ik dit draadje gemaakt, zodat het gesprek over Iran dat nu in verschillende draadjes plaatsvind, op 1 plek gevoerd kan worden.
felija
21-03-2026 om 18:28
Sommige mensen blijven totaal blind voor de dictators die Trump en Netanyahu zijn.
Muurbloem1985
21-03-2026 om 19:10
felija schreef op 21-03-2026 om 18:28:
Sommige mensen blijven totaal blind voor de dictators die Trump en Netanyahu zijn.
In Amerika en Israël zijn gewoon geldige verkiezingen dus hoezo dictators?
Daglichtlamp
21-03-2026 om 19:28
Muurbloem1985 schreef op 21-03-2026 om 19:10:
[..]
Zelfs Iran heeft gewoon verkiezingen.
felija
21-03-2026 om 19:35
Muurbloem1985 schreef op 21-03-2026 om 19:10:
[..]
Dat is niet de enige graadmeter of iemand al dan niet dictatoriale trekken vertoont. Ik hoor Trump nog jammeren, toen hij van Biden verloor, er moest wel gesjoemeld zijn.
Muurbloem1985
21-03-2026 om 19:49
Daglichtlamp schreef op 21-03-2026 om 19:28:
[..]
Zelfs Iran heeft gewoon verkiezingen.
Maar daar wordt je afgeslacht als je niet achter de gekozen regering staat, in Amerika en Israël niet.
Muurbloem1985
21-03-2026 om 19:49
felija schreef op 21-03-2026 om 19:35:
[..]
Dat is niet de enige graadmeter of iemand al dan niet dictatoriale trekken vertoont. Ik hoor Trump nog jammeren, toen hij van Biden verloor, er moest wel gesjoemeld zijn.
Maar dan ben je niet gelijk een dictator
Denksport
21-03-2026 om 19:52
Zilver_gray schreef op 19-03-2026 om 12:24:
Een fascinerend interview met een Iraanse historicus en zijn kijk op de situatie.
Historicus Peyman Jafari wil niets liever dan de val van het regime in zijn geboorteland Iran. Maar deze oorlog doet hem denken aan eerdere revoltes in Iran, waarbij het volk met geweld buitenspel werd gezet. Jafari pleit voor een open debat, want dat wordt nu gekaapt door propaganda.
https://decorrespondent.nl/16823/de-aanval-op-iran-is-geen-bevrijding-maar-turbo-imperialisme-ziet-deze-iraanse-historicus/26afe19d-a514-003c-092c-e16b51def595
Ik heb zelden zoveel lulkoek gelezen. En wat een bizarre vragen stelt die Rinke Verkerk ook.
rionyriony
22-03-2026 om 06:27
Sinds de laatste moordpartijen door het Iranse regime zijn er ook niet zoveel vechtlustige en moedige mensen meer over. Degenen die hun leven waardeloos achtten daar en wilden vechten voor meer vrijheid zijn dood.
Over zijn de minder explicieten die liever hun leven willen leven in onprettige omstandigheden dan verkracht, mishandeld en vermoord door degenen die het daar voor het zeggen hebben.
Aangezien elke Iranees die het land uit is gevlucht gevolgd wordt door de Islam, zal men niet al te erg opzichtig zijn kop boven het maaiveld uit willen steken met de kans hier ook vermoord te worden.
Je kan dus niet veel kwijt van je echte mening. Mocht het je nog iets kunnen schelen. Want je verliest na een tijd de band met de mensen in je thuisland die erg veranderd zijn. Je wil je geen dissident van een ander volk meer voelen maar een burger van je nieuwe land.
Dus ik kan me dan zelfs voorstellen dat je zelfs een interview weg gaat geven dat niet anti-regime is, want dan heb je meer rust in je nieuwe land. En je familieleden die daar achtergebleven zijn worden dan niet opgepakt en vermoord bij wijze van wraak. Zoiets doet langdurige vervolging met je.
Daglichtlamp
22-03-2026 om 08:22
rionyriony schreef op 22-03-2026 om 06:27:
Dus ik kan me dan zelfs voorstellen dat je zelfs een interview weg gaat geven dat niet anti-regime is, want dan heb je meer rust in je nieuwe land. En je familieleden die daar achtergebleven zijn worden dan niet opgepakt en vermoord bij wijze van wraak. Zoiets doet langdurige vervolging met je.
Je kunt moeilijk beweren dat dat interview niet anti-regime is.
Citaten:
‘We willen allemaal niets liever dan een ander regime in Iran, ik ook.
------------
‘Iran is een land vol trauma’s. Mensen leven allemaal met diepe pijn over wat hun is afgenomen. Ik ook. Ik maakte begin jaren tachtig de Irak-Iranoorlog mee, werd vluchteling – mijn middelbareschooltijd is een zwart gat van overleven. Mijn ouders hebben hun eigen trauma’s. En dan ben ik nog een man. Ik kan me alleen maar proberen voor te stellen hoe het voor vrouwen moet zijn om onder dit regime te leven.’
‘Dus ik begrijp de emotie als mensen juichen om de dood van de ayatollah Ali Khamenei. Good riddance. Die emotie heb ik ook! Maar dat betekent niet dat ik het eens ben met de manier waarop dit gaat. Dat uit de afschuw voor dit regime – die ik herken, die ik ook voel, omdat ik ook onder dit regime ben opgegroeid en vanwege hen Iran ben ontvlucht – logisch zou volgen dat we deze oorlog moeten steunen, daar ben ik het volledig mee oneens.’
rionyriony
22-03-2026 om 11:30
Daglichtlamp schreef op 22-03-2026 om 08:22:
[..]
Je kunt moeilijk beweren dat dat interview niet anti-regime is.
Citaten:
‘We willen allemaal niets liever dan een ander regime in Iran, ik ook.
------------
‘Iran is een land vol trauma’s. Mensen leven allemaal met diepe pijn over wat hun is afgenomen. Ik ook. Ik maakte begin jaren tachtig de Irak-Iranoorlog mee, werd vluchteling – mijn middelbareschooltijd is een zwart gat van overleven. Mijn ouders hebben hun eigen trauma’s. En dan ben ik nog een man. Ik kan me alleen maar proberen voor te stellen hoe het voor vrouwen moet zijn om onder dit regime te leven.’
‘Dus ik begrijp de emotie als mensen juichen om de dood van de ayatollah Ali Khamenei. Good riddance. Die emotie heb ik ook! Maar dat betekent niet dat ik het eens ben met de manier waarop dit gaat. Dat uit de afschuw voor dit regime – die ik herken, die ik ook voel, omdat ik ook onder dit regime ben opgegroeid en vanwege hen Iran ben ontvlucht – logisch zou volgen dat we deze oorlog moeten steunen, daar ben ik het volledig mee oneens.’
Ja? Eén uitspraak staat niet voor een totale groep. Iedereen is een individu en reageert verschillend. Er zijn diverse verklaringen mogelijk voor zijn uitspraken. Ik lees niet ieder bericht dat verschijnt. Ik begrijp niet wat je wil verdedigen.
Ik ben nooit een gevluchte Iraniër geweest. Misschien detecteert hij een anti-Trump stemming om zich heen, misschien op zijn werk en wil toch daaraan een beetje meedoen om wat meer goede punten te scoren, dus geen buitenbeentje zijn aangezien hij toch hier blijft. Misschien is hij vergeten dat hijzelf is gevlucht toen hij dacht dat het niet vanzelf goed zou komen terwijl hij dat misschien nu wel denkt.
Misschien denkt hij dat iedereen moet vluchten en dat degenen die daar overblijven daar dan toch gelukkig genoeg zijn anders waren ze wel gevlucht. Dus geen redding nodig hebben. Misschien hoopt hij dat een streng islamitisch godsdienstig bewind vanzelf slijt als die minder tegenwerking krijgt.
Geen idee wat er in iemands kop leeft. Dus wat tot ieders uitingen leidt. Er bestaat geen groepsmens. Ieder heeft zo zijn eigen gedachten, gevoelens, motieven, afwegingen, positie, Pietjes en Marietjes om rekening mee te moeten houden.
felija
22-03-2026 om 11:47
En veel te veel mensen willen per sé dat Netanyahu en Trump de good guys zijn. Waarom zou dat zijn? Waarom wordt een ieder die daar anders over denkt, beticht van naïviteit, zuur links en meer van zulks fraais? Daar kan ik ook allerlei aannames over doen.
Feit is zodra iemand ook maar een vraagteken plaatst bij de acties van Trump en Netanyahu, men meteen op zijn of haar high horse komt aandraven om je er even op te wijzen dat je het verkeerd ziet en je laat inpalmen door de msm.
Het interview van The Correspondent met de gevluchte Iraanse historicus, is tegen het zere been van de pro-Israël en Trump groep, die koste wat het kost willen vasthouden aan hun kinderlijke beeld van de digitale indeling: goed en fout, zwart-wit, hele groepen mensen, zonder uitzondering horen in hokjes thuis.
Nuance is nodeloos ingewikkeld, we willen gewoon actie, hoe dan ook, of het nu een doel dient of niet, om nog maar te zwijgen over de impact op de lange termijn. En zo kunnen Netanyahu en Trump hun verwoestende gang gaan en ze worden nog toegejuicht ook. De afschuwelijke consequenties mogen oa de Iraniërs, Israëliërs, Amerikanen, Palestijnen en Libanezen, de hele regio in het Midden-Oosten dragen.
felija
22-03-2026 om 15:57
Het is verschrikkelijk wat Hegseth aanricht:
Tussen videogame en kruistocht: hoe Pete Hegseth de oorlog in Iran probeert te verkopen aan Amerikanen
https://www.volkskrant.nl/buitenland/tussen-videogame-en-kruistocht-hoe-pete-hegseth-de-oorlog-in-iran-probeert-te-verkopen-aan-amerikanen~be43bdb0/
Gebruikersnaaminvullen
22-03-2026 om 18:07
felija schreef op 22-03-2026 om 15:57:
Het is verschrikkelijk wat Hegseth aanricht:
![]()
Tussen videogame en kruistocht: hoe Pete Hegseth de oorlog in Iran probeert te verkopen aan Amerikanen
https://www.volkskrant.nl/buitenland/tussen-videogame-en-kruistocht-hoe-pete-hegseth-de-oorlog-in-iran-probeert-te-verkopen-aan-amerikanen~be43bdb0/
Kan op mobiel de betaalmuur niet omzeilen, lees het straks even. Wat mij bij die man altijd opvalt is zijn manier van informatie overbrengen, alsof hij nog steeds een host bij Fox News is. Stoere praat, alles heel spannend en spectaculair maken, geen greintje diplomatie in zich.
Alice12
23-03-2026 om 09:09
Tot nu toe dachten “ experts” dat Iran Europa niet kon bestoken met raketten. Dat blijkt nu toch een misvatting, dat kunnen ze al een tijdje wel.
PensioNada
23-03-2026 om 09:31
Alice12 schreef op 23-03-2026 om 09:09:
Tot nu toe dachten “ experts” dat Iran Europa niet kon bestoken met raketten. Dat blijkt nu toch een misvatting, dat kunnen ze al een tijdje wel.
Dus dachten de experts dat er geen dreiging was. Waarom dan een oorlog beginnen (waar Europa helemaal niet om gevraagd heeft)? Wat hebben de experts nog meer mis? Hoe ver zijn de Iraniërs echt met het ontwikkelen van een atoombom? Wankelt het regime of zijn er nog te veel mensen die baat hebben bij dit regime die stevig de touwtjes in handen hebben?