Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ontwikkelingen in Iran

Op verzoek heb ik dit draadje gemaakt, zodat het gesprek over Iran dat nu in verschillende draadjes plaatsvind, op 1 plek gevoerd kan worden.

PensioNada schreef op 17-03-2026 om 15:05:

[..]

Als we wat meer vaart hadden gezet achter die "achterlijke klimaatdoelen" hadden we nu minder last gehad van de oorlog in het Midden-Oosten en hadden we in het verleden minder last gehad van het wegvallen van Russisch gas.

Nou precies dat. Voor natuur en milieu is deze op hande zijnde crisis een zegen. Misschien gaan we dan eindelijk eens duurzaam ons met onze bronnen. En eindelijk is niet meer eindeloos uitstoten: gewoon omdat het kan.

En wij mensen zijn natuurlijk heel dom. Al dennialang is bekend hoe schadelijk fossiele brandstoffen zijn. En dat ze een keer op zijn. Maar we gaan ongebreideld door met consumeren en uitstoten. Ja, ook ik. Ondertussen valt de klimaatverandering niet meer te ontkennen, bereiken we echt een optie omkeerbaar kantelpunt en neemt de biodiversiteit in rap tempo af. Mensen denken dat het maar onzin is. Totdat er straks echt inflatie komt doordat onze voedselvoorziening zwaar onder druk komt door extreem weer. 

Net ook weer een klagende buurman die de benzine te duur vind. Nou die heeft een kantoorbaan en z'n werk is 10 km verderop. Wat vaker thuiswerken dan maar of vaker de fiets. Gelijk minder file, minder uitstoot, schonere lucht. Win win win.

Mick87 schreef op 18-03-2026 om 12:31:

[..]

Nou precies dat. Voor natuur en milieu is deze op hande zijnde crisis een zegen. Misschien gaan we dan eindelijk eens duurzaam ons met onze bronnen. En eindelijk is niet meer eindeloos uitstoten: gewoon omdat het kan.

En wij mensen zijn natuurlijk heel dom. Al dennialang is bekend hoe schadelijk fossiele brandstoffen zijn. En dat ze een keer op zijn. Maar we gaan ongebreideld door met consumeren en uitstoten. Ja, ook ik. Ondertussen valt de klimaatverandering niet meer te ontkennen, bereiken we echt een optie omkeerbaar kantelpunt en neemt de biodiversiteit in rap tempo af. Mensen denken dat het maar onzin is. Totdat er straks echt inflatie komt doordat onze voedselvoorziening zwaar onder druk komt door extreem weer.

Net ook weer een klagende buurman die de benzine te duur vind. Nou die heeft een kantoorbaan en z'n werk is 10 km verderop. Wat vaker thuiswerken dan maar of vaker de fiets. Gelijk minder file, minder uitstoot, schonere lucht. Win win win.

De mens is sowieso het domste en meest asociale schepsel dat erop deze Aarde rondloopt. Daarom is het ook geen ramp als de mens uiteindelijk verdwijnt door uitsterving of een of andere ramp. Het is een andere discussie maar ik wilde het toch even neerzetten.

Zilver_gray schreef op 18-03-2026 om 12:14:

[..]

Nog niet alles is openbaar gemaakt/ inzichtelijk.

https://www.hln.be/buitenland/justitieminister-pam-bondi-moet-voor-commissie-huis-verschijnen-om-aanpak-epstein-dossiers~aa74d021/

Nee, het zou zeker kunnen dat er nog viezigheid boven tafel komt. Het is ook een hele viezige man. Maar ik heb het idee dat er zoveel mensen zijn die Trump graag zien falen, dat bij het minste nieuwtje in die files dit gretig naar buiten zou zijn gebracht.

Alice12 schreef op 18-03-2026 om 13:00:

[..]

Nee, het zou zeker kunnen dat er nog viezigheid boven tafel komt. Het is ook een hele viezige man. Maar ik heb het idee dat er zoveel mensen zijn die Trump graag zien falen, dat bij het minste nieuwtje in die files dit gretig naar buiten zou zijn gebracht.

We hebben Trump al meer dan genoeg zien falen, daar hoeft echt niet nog meer bij, maar ik vrees dat we er nog niet van af zijn, met alle gevolgen van dien voor de gewone burgers.

https://www.nu.nl/midden-oostenconflict/6389632/israel-en-vs-bombarderen-grootste-gasveld-ter-wereld-in-iran-ook-qatar-is-boos.html#nujij

"Het aanvallen van de energie-infrastructuur vormt een bedreiging voor de wereldwijde energiezekerheid, voor de bevolking van de regio en voor het milieu", sprak de woordvoerder. Israël heeft de afgelopen weken vaker aanvallen uitgevoerd op olie- en gasinfrastructuur in Iran.

Waanzin!! Waar zijn die 2 eigenlijk mee bezig!

[..]

Ik snap wat je zegt. Er zullen zeker een hoop mensen zijn die hem graag zien falen. Ik kan me voorstellen, dat hij het je heel lastig kan maken, dus zal men wat terughoudend zijn misschien? Geen idee.

[..]

Het gaat erom dat Trump onder valse voorwendselen een land aanvalt. Eerst werd de schijn gewekt dat het om een "regime change" ging, maar daar kwam Hegseth al snel van terug. 

En om kernwapens gaat het dus kennelijk ook niet. Wat is dan wel de reden van deze oorlog, of gaat het toch om het afleiden van binnenlandse aangelegenheden?

Inlichtingenchef VS: geen signalen dat Iran atoomprogramma had hervat - https://nos.nl/l/2606536#UPDATE-93097812

Handschoenvrouw schreef op 18-03-2026 om 20:12:

[..]

Het gaat erom dat Trump onder valse voorwendselen een land aanvalt. Eerst werd de schijn gewekt dat het om een "regime change" ging, maar daar kwam Hegseth al snel van terug.

En om kernwapens gaat het dus kennelijk ook niet. Wat is dan wel de reden van deze oorlog, of gaat het toch om het afleiden van binnenlandse aangelegenheden?

Inlichtingenchef VS: geen signalen dat Iran atoomprogramma had hervat - https://nos.nl/l/2606536#UPDATE-93097812

En congres negerend, net zoals bij Venezuela. Cuba staat ook al op zijn lijstje. Laatst heeft hij nog de uitspraak gedaan dat ze Cuba wel aan kunnen vallen "het zou een eer zijn". 

Niemand weet precies waarom hij Iran heeft aangevallen, hijzelf ook niet, want hij heeft al diverse redenen gegeven om er vervolgens op terug te komen. Ik denk dat Joe Kent gelijk heeft en het onder druk van Nethanyahu/Israël is gedaan. Als een stel pubers onder de douche na het voetballen, kijken wie de grootste plasser heeft. 

Ik weet niet meer wie had geschreven dat deze oorlog alleen maar haat en antisemitisme aanwakkert, dat klopt wel.
https://www.facebook.com/reel/1228445789058669

Tehran: We will continue to resist, however we are open to allowing oil transport in the strait that we control provided the product is sold in yuan and not dollars.
https://www.thebulwark.com/p/the-war-developments-that-should

Dit zou voor, bijna, de hele wereld betekenen dat olie permanent duurder wordt. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

19-03-2026 om 06:33 Topicstarter

Gebruikersnaaminvullen schreef op 18-03-2026 om 22:04:

Ik weet niet meer wie had geschreven dat deze oorlog alleen maar haat en antisemitisme aanwakkert, dat klopt wel.

Alleen een facebook link heeft vaak alleen maar zin voor mensen die daar een account hebben, wat meer uitleg wat je bedoeld is fijn.

Gebruikersnaaminvullen schreef op 18-03-2026 om 22:04:

Ik krijg een filmpje van een talking head te zien. Wie is dit?

Mick87 schreef op 18-03-2026 om 12:31:

[..]

Nee niet dom. Ik denk dat de nieuwste technologie toen nog niet aanwezig was, en ook nu nog niet, om goedkoper te worden dan de fossiele brandstoffen. Investeringen nu zouden weleens later duurkoop kunnen blijken te zijn en tegen de tijd dat men ze gaat inzetten, achterhaald. Dus extra duur, extra vervuilend in verhouding tot wat het oplevert.

Dus dan gaat het laatste restje productie wat we hier nog hebben naar China en andere landen, die diezelfde fossiele brandstof daarvoor gebruiken als die we hier opgeven, met nog extra gevolgen zoals afhankelijkheid en economische macht, terwijl we hier helemaal moeten afwachten of China ons nog politiek meegaand genoeg vindt om te leveren. 

Intussen komen er steeds meer mensen binnen die allemaal van energie en welvaart moeten worden voorzien. Het surplus zorgt juist voor toenemende vraag, en ik neem ook aan dat de nieuwkomers gemiddeld minder doordrongen zijn van enig "klimaatprobleem" en alleen maar welvaart willen inhalen hier.

Hoe meer wij opzij gaan, hoe meer anderen die plek overnemen. Ik vergelijk het met een schaal gebakjes op een verjaardag, voor alle bezoekers één bedoeld: als er mensen zijn die geen gebakje hoeven, maken anderen die wel op, ook als ze minder trek hebben dan jij. Ze geven het dan aan de vogels, of aan de hond ofzo. 

Dit is wel heel erg off-topic overigens.

Ik zie het als een heel complex probleem.

Het is een Amerikaanse jood die het zat is dat er nog steeds mensen zijn die antisemitisme niet koppelen aan de huidige regering. Een Libanese man daar heeft een poging gedaan om met een vrachtwagen vol explosieven een synagoge binnen te rijden om zoveel mogelijk joden te doden. Dat werd afgedaan als een antisemitisme terwijl zijn familie in Libanon net vermoord was door de Israelische regering. Hij vind dat kritiek op de Israelische regering niet onder antisemitisme valt én vindt dat diezelfde regering alleen maar meer haat aanwakkert door hun acties, en prijst zichzelf gelukkig dat hij dit soort kritiek kan uiten als jood zonder dat hij als antisemiet wordt weggezet. Hij benoemt de Israelische regering, met behulp van de Amerikaanse, genocide pleegt.

Een fascinerend interview met een Iraanse historicus en zijn kijk op de situatie.

Historicus Peyman Jafari wil niets liever dan de val van het regime in zijn geboorteland Iran. Maar deze oorlog doet hem denken aan eerdere revoltes in Iran, waarbij het volk met geweld buitenspel werd gezet. Jafari pleit voor een open debat, want dat wordt nu gekaapt door propaganda.

https://decorrespondent.nl/16823/de-aanval-op-iran-is-geen-bevrijding-maar-turbo-imperialisme-ziet-deze-iraanse-historicus/26afe19d-a514-003c-092c-e16b51def595

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.