Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ontwikkelingen in Iran

Op verzoek heb ik dit draadje gemaakt, zodat het gesprek over Iran dat nu in verschillende draadjes plaatsvind, op 1 plek gevoerd kan worden.

Thora schreef op 17-03-2026 om 14:45:

[..]

Jij gelooft nog in sprookjes? De kiezers mogen een vakje rood kleuren. Dat is alles. Uiteindelijk maakt de regering en vooral Europa uit wat er gebeurt En daar bedoel ik o.a. de achterlijke klimaatdoelen mee waar wij voor moeten betalen. Ook het wanbeleid wat defensie aangaat waardoor dit nu pure armoe is en wij ineens een zogenaamde vrijheidsbijdrage moeten betalen. Ik kan hier met geen een mogelijkheid ultieme macht van de kiezer inzien.

Als we wat meer vaart hadden gezet achter die "achterlijke klimaatdoelen" hadden we nu minder last gehad van de oorlog in het Midden-Oosten en hadden we in het verleden minder last gehad van het wegvallen van Russisch gas. 

Thora schreef op 17-03-2026 om 14:45:

[..]

Jij gelooft nog in sprookjes? De kiezers mogen een vakje rood kleuren. Dat is alles. Uiteindelijk maakt de regering en vooral Europa uit wat er gebeurt En daar bedoel ik o.a. de achterlijke klimaatdoelen mee waar wij voor moeten betalen. Ook het wanbeleid wat defensie aangaat waardoor dit nu pure armoe is en wij ineens een zogenaamde vrijheidsbijdrage moeten betalen. Ik kan hier met geen een mogelijkheid ultieme macht van de kiezer inzien.

Het zou al een stuk schelen als een hoop kiezers eens anders gaan stemmen.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

17-03-2026 om 16:45 Topicstarter

https://www.volkskrant.nl/buitenland/live-nieuws-iran-oorlog-vs-israel~be96600b/
Het hoofd van het Amerikaanse National Counterterrorism Center, Joe Kent, heeft zijn ontslag ingediend vanwege de Amerikaans-Israëlische oorlog in Iran. Volgens Kent hebben de Israëliërs druk gezet op president Trump om de aanval te openen op Iran. Kent is een van de hoogste functionarissen in de Verenigde Staten op het gebied van terrorismebestrijding.
---------------
De voormalig directeur schrijft in zijn ontslagbrief dat ‘hooggeplaatste Israëlische functionarissen en invloedrijke leden van Amerikaanse media’ kort na het aantreden van Trump een ‘misinformatiecampagne’ zijn gestart die het ‘America-first-beleid’ van Trump heeft ondermijnd. De campagne heeft Trump, zegt Kent, doen geloven dat Iran een direct gevaar vormt voor de VS.

Kent heeft zelf gevochten in de Amerikaanse Irak-oorlog in 2003. De Amerikaanse retoriek over een snelle overwinning in Iran deed hem denken aan de manier waarop de VS spraken over de Irak-oorlog, schrijft hij in zijn ontslagbrief. Ook noemt hij zijn in Syrië overleden vrouw Shannon. Volgens Kent is zij overleden in een oorlog ‘die door Israël is uitgelokt’.

Daglichtlamp schreef op 17-03-2026 om 16:45:

https://www.volkskrant.nl/buitenland/live-nieuws-iran-oorlog-vs-israel~be96600b/
Het hoofd van het Amerikaanse National Counterterrorism Center, Joe Kent, heeft zijn ontslag ingediend vanwege de Amerikaans-Israëlische oorlog in Iran. Volgens Kent hebben de Israëliërs druk gezet op president Trump om de aanval te openen op Iran. Kent is een van de hoogste functionarissen in de Verenigde Staten op het gebied van terrorismebestrijding.
---------------
De voormalig directeur schrijft in zijn ontslagbrief dat ‘hooggeplaatste Israëlische functionarissen en invloedrijke leden van Amerikaanse media’ kort na het aantreden van Trump een ‘misinformatiecampagne’ zijn gestart die het ‘America-first-beleid’ van Trump heeft ondermijnd. De campagne heeft Trump, zegt Kent, doen geloven dat Iran een direct gevaar vormt voor de VS.

Kent heeft zelf gevochten in de Amerikaanse Irak-oorlog in 2003. De Amerikaanse retoriek over een snelle overwinning in Iran deed hem denken aan de manier waarop de VS spraken over de Irak-oorlog, schrijft hij in zijn ontslagbrief. Ook noemt hij zijn in Syrië overleden vrouw Shannon. Volgens Kent is zij overleden in een oorlog ‘die door Israël is uitgelokt’.

Boeiend artikel. Ik vraag me af waarmee Israël druk heeft gezet op Trump. Was het genoeg om te zeggen dat Iran een direct gevaar vormt voor Amerika, of gaf hebberigheid en de zucht naar macht de doorslag.

ik hoorde Matin Abbasi, Iraanse Nederlander, bij Bureau Buitenland. Die zegt dat het er op lijkt dat het regime alleen maar steviger in het zadel zit. Er zijn leiders vermoord die nog wel een beetje bereid waren tot overleg, en zijn opgevolgd door echte hardliners. De Iraniërs zelf verliezen ook de hoop zegt hij. Ze waren vaak wel blij met de ingreep maar zien nu dat het alleen maar leidt tot burgerdoden en een nog strenger regime.
Echt verdrietig! 

Zilver_gray schreef op 17-03-2026 om 17:06:

[..]

Boeiend artikel. Ik vraag me af waarmee Israël druk heeft gezet op Trump. Was het genoeg om te zeggen dat Iran een direct gevaar vormt voor Amerika, of gaf hebberigheid en de zucht naar macht de doorslag.

Ik denk dat afleiding van de niet geweldig draaiende economie, de Epstein-files en de gemiste Nobelprijs de doorslag hebben gegeven.

De Volkskrant is allang geen "volks"krant meer maar heeft een eigen agenda. Ze zal een selectie maken van nieuws en die op haar manier uitleggen, zodat het verhaal  haar straatje past. 

Verder zal élke betrokken partij vooral in zijn eigen belang handelen. 

Als je bijvoorbeeld denkt dat je baas jou misschien door onvoldoende prestatie in zijn ogen of vanwege onenigheid zou kunnen ontslaan, dan probeer je de negatieve consequenties alvast voor te zijn door jouw verhaal eerst te vertellen. Dat is een wetmatigheid omdat je schade voor jezelf wil beperken en je kans op toekomstige banen wil vergroten. 

Dat zal altijd rol nummer 1 spelen. Je wordt vrij makkelijk aan de kant geschoven in dat land. In Nederland kom je steeds weer bovendrijven als kandidaat in een zeker circuit zolang je bij verwante partijen hoort en trouw daarin bent gebleken, en doen kennis en kunde er minder toe.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

18-03-2026 om 08:23 Topicstarter

Hoe langer dit duurt, hoe sterker de positie van het regime in Iran zal zijn bij de onderhandelingen die uiteindelijk gevoerd zullen moeten worden. 

https://www.nrc.nl/nieuws/2026/03/17/militaire-overmacht-op-zee-zal-hormuz-niet-openen-a4923220
Maritieme handelsroutes beschermen is al lastig op open zee. In een smalle zeestraat, langs een vijandige kust, verdedigd door zeemijnen, kustartillerie en ingegraven landstrijdkrachten, wordt dat een ware nachtmerrie. Superioriteit in zee- en luchtstrijdkrachten garandeert geen toegang tot een strategische waterweg. Een verdediger hoeft slechts één treffer te plaatsen om een aanvaller te ontmoedigen; een aanvaller die een vrije doorvaart forceert moet elke dreiging neutraliseren. Die asymmetrie werkt ook economisch door: zo lang Hormuz een conflictzone blijft, zijn maritieme verzekeringen onbetaalbaar en passeert geen enkele olietanker. De sleutel tot beheersing van een zeestraat ligt op het land, laten drie historische voorbeelden zien.
------------
De afgelopen jaren hebben de Oekraïners op de Zwarte Zee en de Houthi’s op de Rode Zee bewezen dat zij zonder reguliere marine, maar met moderne raketten en drones, schepen tot grote afstand van de kust kunnen bedreigen. Niet voor niets besluiten veel reders daarom, ondanks internationale inspanningen ter bescherming van de zeevaart, de Rode Zee te mijden en om te varen rond Afrika. Maar de Straat van Hormuz kent geen alternatieve route.
Een militaire oplossing voor de blokkade van Hormuz is daarom een hachelijke onderneming. En hoe langer de straat dicht blijft, hoe hoger de inzet van de enige uitweg die wél werkt: onderhandelen.

Daglichtlamp schreef op 18-03-2026 om 08:23:

Hoe langer dit duurt, hoe sterker de positie van het regime in Iran zal zijn bij de onderhandelingen die uiteindelijk gevoerd zullen moeten worden.

https://www.nrc.nl/nieuws/2026/03/17/militaire-overmacht-op-zee-zal-hormuz-niet-openen-a4923220
Maritieme handelsroutes beschermen is al lastig op open zee. In een smalle zeestraat, langs een vijandige kust, verdedigd door zeemijnen, kustartillerie en ingegraven landstrijdkrachten, wordt dat een ware nachtmerrie. Superioriteit in zee- en luchtstrijdkrachten garandeert geen toegang tot een strategische waterweg. Een verdediger hoeft slechts één treffer te plaatsen om een aanvaller te ontmoedigen; een aanvaller die een vrije doorvaart forceert moet elke dreiging neutraliseren. Die asymmetrie werkt ook economisch door: zo lang Hormuz een conflictzone blijft, zijn maritieme verzekeringen onbetaalbaar en passeert geen enkele olietanker. De sleutel tot beheersing van een zeestraat ligt op het land, laten drie historische voorbeelden zien.
------------
De afgelopen jaren hebben de Oekraïners op de Zwarte Zee en de Houthi’s op de Rode Zee bewezen dat zij zonder reguliere marine, maar met moderne raketten en drones, schepen tot grote afstand van de kust kunnen bedreigen. Niet voor niets besluiten veel reders daarom, ondanks internationale inspanningen ter bescherming van de zeevaart, de Rode Zee te mijden en om te varen rond Afrika. Maar de Straat van Hormuz kent geen alternatieve route.
Een militaire oplossing voor de blokkade van Hormuz is daarom een hachelijke onderneming. En hoe langer de straat dicht blijft, hoe hoger de inzet van de enige uitweg die wél werkt: onderhandelen.

Bommen gooien helpt niet. 

Onnodig slachtoffers maken en verbrassen van geld. Iran doet geen stap achteruit, toont zich alleen maar strijdvaardiger. Ondertussen draaien wij op voor de hoge energieprijzen en stijgende inflatie. Om over de  grote vluchtelingenstroom die ik stiekem zie aankomen maar te zwijgen.

Handschoenvrouw schreef op 18-03-2026 om 00:04:

[..]

Ik denk dat afleiding van de niet geweldig draaiende economie, de Epstein-files en de gemiste Nobelprijs de doorslag hebben gegeven.

Ja deze oorlog is een welkome afleiding van de files.

Volgens mij hebben ze die Epsteinfiles met een luizenkam doorkamd, met een microscoop bekeken en niets ten nadele van Trump gevonden.

https://edition.cnn.com/2026/01/31/politics/new-documents-trump-epstein

Zilver_gray schreef op 18-03-2026 om 09:26:

[..]

Ja deze oorlog is een welkome afleiding van de files.

Zou er niet allang iets bekend zijn geworden als ze iets smerigs gevonden hadden in die files over Trump? 

Poezenmeisje schreef op 18-03-2026 om 11:28:

Volgens mij hebben ze die Epsteinfiles met een luizenkam doorkamd, met een microscoop bekeken en niets ten nadele van Trump gevonden.

https://edition.cnn.com/2026/01/31/politics/new-documents-trump-epstein

Nog lang niet alles is vrijgegeven.

En laat Trump nu net de machtigste man in dat land zijn die al meermaals heeft laten zien het prima vindt om mensen hun baan kwijt te laten krijgen of zwart te maken die dingen zeggen of openbaar maken die hij niet leuk vindt. 

Wel Interessant om te zien hoe makkelijk sommige mensen zich toch laten beinvloeden terwijl dit algemeen bekend is. 

Het valt me in Nederland op dat dit vooral mensen zijn die denken dat Trump aan hun kant staat.

Dit is een man die Islamitische dictator Erdogan al heel vaak geprezen heeft. Tevens een man die zijn eigen boeren (die veelal op hem stemden) in de kou laat staan en regelmatig zelfs al veteranen beledigd heeft. Inclusief de onze die de VS mee kwamen helpen in hun eerdere oorlogen.

Trump is er enkel voor de rijksten. De problemen van gewone Amerikanen interesseert hem al niks, laat staan die van Nederlanders. 

Alice12 schreef op 18-03-2026 om 11:59:

[..]

Zou er niet allang iets bekend zijn geworden als ze iets smerigs gevonden hadden in die files over Trump?

Nog niet alles is openbaar gemaakt/ inzichtelijk.

https://www.hln.be/buitenland/justitieminister-pam-bondi-moet-voor-commissie-huis-verschijnen-om-aanpak-epstein-dossiers~aa74d021/

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.