Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ontwikkelingen in Iran

Op verzoek heb ik dit draadje gemaakt, zodat het gesprek over Iran dat nu in verschillende draadjes plaatsvind, op 1 plek gevoerd kan worden.

Ik heb vanmiddag de podcast Achter de Frontlinie geluisterd met Peyman Jafari. Heel interessant. Hij zei oa dat de media vaak het menselijk aspect onvoldoende belichten. Het gaat over grote thema's als regime change enzo, maar hij (heeft de Iran-Irak oorlog meegemaakt) vindt ook dat er meer aandacht moet zijn voor het leed van gewone Iraniërs, van de kinderen die getraumatiseerd raken, de mensen die geen medicijnen meer kunnen kopen etc. 

PensioNada schreef op 13-03-2026 om 18:47:

[..]

Noord-Korea is in mijn optiek gevaarlijker dan Iran en haat het Westen ook. Bovendien heeft dat land bewezen een atoombom. Moeten we dat land dan ook maar aan gaan vallen? Ja, het ligt verder van Europa en de VS af, maar het ligt wel in de buurt van bevriende landen als Taiwan, Japan en Zuid-Korea.

Wat een simpele vergelijking, dus omdat er in 1 land een verschrikkelijk regime is moet je in het ander maar niks doen en de mensen laten stikken? Trump en Netanyahu zijn in mijn ogen helden die lef hebben getoond en Iraniërs zijn dolblij dat er eindelijk actie wordt ondernomen.

Muurbloem1985 schreef op 13-03-2026 om 19:28:

[..]

Wat een simpele vergelijking, dus omdat er in 1 land een verschrikkelijk regime is moet je in het ander maar niks doen en de mensen laten stikken? Trump en Netanyahu zijn in mijn ogen helden die lef hebben getoond en Iraniërs zijn dolblij dat er eindelijk actie wordt ondernomen.

Trump heeft al gezegd dat die volksopstand waarschijnlijk niet gaat lukken. Waarschijnlijk wil Trump zo snel mogelijk van deze oorlog af. Als het toch nog anders afloopt en het Iraanse volk is over een paar maanden verlist van het afschuwelijke ayatollah regime, dan ben ik de eerste die zal zeggen: de weg niet fraai, maar resultaat boven verwachting. Ik zie dat echter niet gebeuren.

Volgens Trump is Iran “volledig verslagen” zegt het AD;

“De Amerikaanse president Donald Trump zegt dat Iran 'volledig verslagen' is. In een post op Truth Social schrijft hij bovendien dat Iran een akkoord wil.

'De nepnieuwsmedia haten het om te melden hoe goed het Amerikaanse leger het heeft gedaan tegen Iran, dat volledig verslagen is en een akkoord wil - maar geen akkoord dat ik zal accepteren!', aldus Trump, zonder daar verder op in te gaan”

Wat een blaaskaak is het ook! Je zou bijna denken dat het hem alleen maar te doen is om op te scheppen en zichzelf op de borst te slaan.

Iran is blijkbaar verslagen zegt ie en hoe nu verder??

AD;
Gaza all over again, hoe komt het toch dat er telkens scholen en ziekenhuizen opgeblazen worden? Ze hebben het allemaal zo nauwkeurig voorbereid, wisten precies waar bijvoorbeeld Khamenei en familie zich bevonden, hoe kan het dat er toch nog zoveel burgerslachtoffers vallen?

Bij een Israëlische aanval op een gezondheidscentrum in de plaats Borj Qalaouiya in Zuid-Libanon zijn minstens twaalf medische hulpverleners gedood. Dat meldt het Libanese staatspersbureau ANI op basis van informatie van het Libanese ministerie van Volksgezondheid.

Het gaat om twaalf artsen, ambulancepersoneel en verpleegkundigen die op het moment dienst hadden in het centrum. Ook zou er een zorgverlener gewond zijn geraakt, aldus het ministerie van Volksgezondheid.

Het ministerie zei dat het dodental voorlopig was en dat er reddingsoperaties gaande zijn om nog vermiste personen op te sporen” 

PensioNada schreef op 13-03-2026 om 21:37:

[..]

Trump heeft al gezegd dat die volksopstand waarschijnlijk niet gaat lukken. Waarschijnlijk wil Trump zo snel mogelijk van deze oorlog af. Als het toch nog anders afloopt en het Iraanse volk is over een paar maanden verlist van het afschuwelijke ayatollah regime, dan ben ik de eerste die zal zeggen: de weg niet fraai, maar resultaat boven verwachting. Ik zie dat echter niet gebeuren.

Ik zie heel veel `waarschijnlijk` je weet dus niet of het gaat lukken, maar de mensen die een `normaal` leven willen leiden (Zonder Islam en hun verstikkende regels) hebben gesmeekt dat er iets zou gebeuren.

Interessante ontwikkelingen nu rondom Kharg. Ben benieuwd hoe dat verder gaat.

Iran blijft intussen doorgaan met de clusterbommen. Wel neemt de frequentie van de lanceringen nog verder af. 

Zilver_gray schreef op 14-03-2026 om 07:28:

AD;
Gaza all over again, hoe komt het toch dat er telkens scholen en ziekenhuizen opgeblazen worden? Ze hebben het allemaal zo nauwkeurig voorbereid, wisten precies waar bijvoorbeeld Khamenei en familie zich bevonden, hoe kan het dat er toch nog zoveel burgerslachtoffers vallen?

Bij een Israëlische aanval op een gezondheidscentrum in de plaats Borj Qalaouiya in Zuid-Libanon zijn minstens twaalf medische hulpverleners gedood. Dat meldt het Libanese staatspersbureau ANI op basis van informatie van het Libanese ministerie van Volksgezondheid.

Het gaat om twaalf artsen, ambulancepersoneel en verpleegkundigen die op het moment dienst hadden in het centrum. Ook zou er een zorgverlener gewond zijn geraakt, aldus het ministerie van Volksgezondheid.

Het ministerie zei dat het dodental voorlopig was en dat er reddingsoperaties gaande zijn om nog vermiste personen op te sporen”

Inderdaad, hoe komt dat toch? 

Zou het kunnen dat Hezbollah, net als Hamas in Gaza, militair gebruik maakt van ambulances en medische faciliteiten? 

Malibu2 schreef op 14-03-2026 om 09:20:

[..]

Inderdaad, hoe komt dat toch?

Zou het kunnen dat Hezbollah, net als Hamas in Gaza, militair gebruik maakt van ambulances en medische faciliteiten?

Net zo goed ik me ervan bewust ben dat Hezbollah over lijken gaat, ben ik nogal sceptisch en geloof ik niet zonder meer in de goedheid van Israël. 

Waar hebben we dit eerder gezien..

We baseren ons niet op geloof maar toch op iets slimmers.

Ik denk dat de meeste mensen een beetje goed zijn af en toe, als ze geld en energie over hebben en hun eigen Pietjes en Marietjes, vrienden en familie al genoeg daarvan hebben gekregen. 

Slechts een kleine minderheid gaat anderen dwarszitten voor hun lol. Dat kost trouwens energie ook al dat dwarszitten. De meesten zitten liever uitgebreid te tafelen, doen spelletjes in bed of met de club of gaan winkelen, maar geloven of haten als tijdverdrijf? Nee, haten doen mensen alleen als ze zich verwaarloosd of onterecht behandeld voelen. 

Malibu2 schreef op 13-03-2026 om 12:23:

[..]

Maaike van Charante onderbouwt haar stellingen met diverse bronnen. Ik zou willen dat de NOS of de Volkskrant haar artikelen zou plaatsen, dan zou ik ze daar vandaan plukken.

Daarnaast heb je geen benul van mijn opleidingen of opleidingsniveau. Laat ik een tipje van de sluier lichten: op basis van mijn professionele opleidingen en de kennis en vaardigheden die ik daar mede heb geleerd, beoordeel ik dit artikel als van een hogere kwaliteit dan veel andere artikelen over dit onderwerp.

Ik weet intussen wat je van het medium vindt, maar wat vindt je van de inhoud van het artikel zelf? Als je zelf op de links klikt waarnaar zij verwijst, zit daar dan waarheid in of is het volgens jou nonsens?

Vergeten om hier op terug te komen: ik verwijs naar de reactie van botte bijl in het topic over de taaloorlog. Beter kan ik het niet zeggen. 

Ik luister graag naar Maaike van Charante, in diverse podcasts. Voordat ik haar daarvan leerde kennen, vielen haar posts op X me positief op. Altijd onderbouwd, met bronvermeldingen.

Ze heeft ook onderzoek gedaan naar het jeugdjournaal.

https://watlerenweonzekinderen.nl/

Poezenmeisje schreef op 14-03-2026 om 12:16:

Ik luister graag naar Maaike van Charante, in diverse podcasts. Voordat ik haar daarvan leerde kennen, vielen haar posts op X me positief op. Altijd onderbouwd, met bronvermeldingen.

Ze heeft ook onderzoek gedaan naar het jeugdjournaal.

Maaike van Charante is een conservatieve pro-Israël opiniemaker en geen onafhankelijk journalist. 

Ze is vooral bekend van de massa's klachten over de NOS en het Jeugdjournaal die ze indiende bij de ombudsman en het Commissariaat voor de Media die allemaal werden afgewezen.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

14-03-2026 om 12:50 Topicstarter

Malibu2 schreef op 14-03-2026 om 08:59:

Interessante ontwikkelingen nu rondom Kharg. Ben benieuwd hoe dat verder gaat.

Iran blijft intussen doorgaan met de clusterbommen. Wel neemt de frequentie van de lanceringen nog verder af.

Dit lijkt vooral een verdere escalatie tot gevolg te hebben. Iran lijkt nog bepaald niet verslagen. 

Handschoenvrouw schreef op 14-03-2026 om 12:48:

[..]

Maaike van Charante is een conservatieve pro-Israël opiniemaker en geen onafhankelijk journalist.

Ze is vooral bekend van de massa's klachten over de NOS en het Jeugdjournaal die ze indiende bij de ombudsman en het Commissariaat voor de Media die allemaal werden afgewezen.

En ze heeft gelijk met haar klachten.

2e1a7759-7d5b-4380-8685-94b95c19b4d6.jpg

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.