Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ontwikkelingen in Iran

Op verzoek heb ik dit draadje gemaakt, zodat het gesprek over Iran dat nu in verschillende draadjes plaatsvind, op 1 plek gevoerd kan worden.

Thora schreef op 12-03-2026 om 16:20:

[..]

Dat doen we hier allemaal natuurlijk. En roepen ga er maar heen vind ik echt een zwaktebod. (Dat was jij niet maar Bakblik). Nuanceren in hoe het in Iran aan toe gaat is echt niet makkelijk. Hoe dan? Lees De Prijs van Vrijheid eens waarin de rauwe werkelijkheid wordt beschreven. Of wat Darya Safai vertelde over hoe de schooldag begon toen zij als kind daar woonde. Daar valt weinig aan te nuanceren. En die verhalen staan echt niet op zichzelf.

Dat Denksport suggereerde dat Thomas Erdbrink zijn kop in het zand stak is wel oké?

Daar ging mijn reactie over. Als ze vind dat Thomas te weinig heeft gedaan kan ze ook zelf gaan en "het even oplossen".

We weten natuurlijk allemaal dat dat niet kan. 

Thomas kan daar niks oplossen en Denksport ook niet. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

12-03-2026 om 16:52 Topicstarter

Het regime in Iran is verschrikkelijk, daar zijn we het volgens mij gewoon over eens. De vraag is alleen of deze bombardementen nu leiden tot een betere regering. Voorlopig lijkt het antwoord daarop nee. Net zoals in Afghanistan na al dat westers ingrijpen nu een Taliban aan de macht is die nog radicaler is dan voordat er ingegrepen werd in Afghanistan door westerse landen

Denksport schreef op 12-03-2026 om 14:13:

[..]

En niet alleen vrouwen trouwens, op homoseksualiteit staat de doodstraf. Maar hé, 't is niet zo erg als in Afghanistan.

Dat vindt het huidige links niet erg. Links is het vroegere links niet meer dat voor de arbeiders en andere zwakkeren opkwam en ze verheffen wilde. Was goed geslaagd. Heel vroeger wel op PvdA en zelfs op D'66 gestemd maar toen ze hun eigen principes in de steek lieten voor wat nieuwe stemmen van Immigranten en dus baantjes en invloed, kreeg ik er hier bepaald minachting voor. 

Thora schreef op 12-03-2026 om 16:20:

[..]

Dat doen we hier allemaal natuurlijk. En roepen ga er maar heen vind ik echt een zwaktebod. (Dat was jij niet maar Bakblik). Nuanceren in hoe het in Iran aan toe gaat is echt niet makkelijk. Hoe dan? Lees De Prijs van Vrijheid eens waarin de rauwe werkelijkheid wordt beschreven. Of wat Darya Safai vertelde over hoe de schooldag begon toen zij als kind daar woonde. Daar valt weinig aan te nuanceren. En die verhalen staan echt niet op zichzelf.

Het gaat er, denk ik, ook om wat je onder nuanceren verstaat, wanneer je dat bijvoorbeeld opvat als: het is minder erg in Iran dan in Afghanistan, want meisjes mogen wel naar school, dan is het meer een wedstrijd 'in welk land zijn de omstandigheden het ergst', dan heeft nuanceren inderdaad niet veel zin. 

Maar wanneer je met nuanceren bedoelt: iedere situatie, land, regime, mens is anders, dan lijkt me dat wel heel belangrijk. Anders ga je alles over één kam scheren, zoals dat meisjes in landen met moslimregimes niet naar school mogen, dat is te kort door de bocht en niet waar. 

Is het daarom als meisje/vrouw in Iran ideaal? Nee, natuurlijk niet. Maar je doet ze er, mijns inziens, wel te kort mee (niet jij persoonlijk) door te zeggen dat ze, omdat ze in Iran wonen onder een verschrikkelijk regime, ze dus niet naar school mogen. Dan weet je eigenlijk helemaal niet waarover je praat.

Ik heb trouwens als pubermeisje in één adem 'In een sluier gevangen' gelezen. Dat boek heeft een diepe indruk op mij gemaakt. Daar zijn we het allemaal wel over eens: De omstandigheden voor vrouwen in streng islamitische landen zijn verschrikkelijk 

Denksport schreef op 12-03-2026 om 14:26:

Ooit heeft Thomas Erdbrink een docu gemaakt over het leven in Iran. Daar gingen mij de haren recht van overeind staan. Het kwam er volgens Thomas op neer dat er in Iran vanalles verboden was, maar de Iraniërs hadden allemaal gekke, geinige maniertjes bedacht om daar stiekem onderuit te komen, hihihi. Ik vond het op een vreselijke manier de kop in het zand steken. Van Erdbrink dan.

Alcohol is verboden. 

Maar wie verbiedt jou om een jerrycan met sinaasappels, suiker en een beetje gist in de felle zon te zetten?

Even filteren en je hebt je zelfgebrouwen alcohol.

rionyriony schreef op 12-03-2026 om 16:59:

[..]

Dat vindt het huidige links niet erg. Links is het vroegere links niet meer dat voor de arbeiders en andere zwakkeren opkwam en ze verheffen wilde. Was goed geslaagd. Heel vroeger wel op PvdA en zelfs op D'66 gestemd maar toen ze hun eigen principes in de steek lieten voor wat nieuwe stemmen van Immigranten en dus baantjes en invloed, kreeg ik er hier bepaald minachting voor.

Waarom houd jij je toch zo obsessief bezig met de mening van links? Dat voegt toch helemaal niets toe aan deze discussie?!

Ik zit te wachten op het vervolg van "De Amerikaan van Karadj".

Hoe gaat het verhaal na de vlucht van Keyvan Shahbazi.

https://www.bol.com/nl/nl/f/de-amerikaan-van-karadj/9300000029924084/

De boeken van Ayaan Hirsi Ali geven ook een inkijkje in de islam.

Poezie schreef op 12-03-2026 om 17:08:

[..]

Waarom houd jij je toch zo obsessief bezig met de mening van links? Dat voegt toch helemaal niets toe aan deze discussie?!

Nou inderdaad. 

Bakblik schreef op 12-03-2026 om 15:58:

[..]

Ja vooral oog hebben voor de nuances. Iran is een land met een vrij hoog opgeleide bevolking die best westers georiënteerd is/ was. Helaas leven ze al sinds 1979 onder een zwaar repressief regime waardoor mensen die een omwenteling willen dat vaak met hun leven hebben moeten bekopen.

Dat Israël en de VS nu de opperste leider hebben dood geschoten gaat nog geen verandering brengen, omdat de opvolging al geregeld was.

Dan kan Trump roepen dat de bevolking NU hun kansen moet pakken maar dat gaat niet lukken met bommen alleen. Er is ook hulp nodig in het land zelf om een democratisch systeem op te zetten en Trump en Netanyahu en hun aanhang zijn nou niet schoolvoorbeelden van een stabiel democratisch bestuur. Beiden volstrekt ongeloofwaardig. Trump met zijn MAGA beweging en Netanyahu met het uitroeien van de Palestijnen.

Die opvolger ligt volgens velen in het ziekenhuis met 1 been en in coma. En dan vraag ik het nog maar een keer( al en aantal keren gevraagd) wat zie jij dan als een oplossing?

Daglichtlamp schreef op 12-03-2026 om 16:52:

Het regime in Iran is verschrikkelijk, daar zijn we het volgens mij gewoon over eens. De vraag is alleen of deze bombardementen nu leiden tot een betere regering. Voorlopig lijkt het antwoord daarop nee. Net zoals in Afghanistan na al dat westers ingrijpen nu een Taliban aan de macht is die nog radicaler is dan voordat er ingegrepen werd in Afghanistan door westerse landen

Dit moet ik corrigeren wat mij betreft. Je stelt de verkeerde vragen.

1. zal dit helpen om Iran minder snel aan geavanceerde wapens te laten komen?  Antwoord: mogelijk.

2. had niets doen de wereld en vooral Amerika en Israël veiliger gemaakt? Antwoord: uiterst onwaarschijnlijk. Al hadden ze de ayatollah's overladen met vleierij, schatten en rijkdom, dan nog zouden ze op hun fatwah doelen hebben blijven staan.

Of het een betere regering gaat brengen dat is niet de hoofdkwestie: het zou een prachtig bijeffect zijn geweest, maar daarvoor hebben de vorige Europese, Israëlische en Amerikaanse regeringen te lang geaarzeld. Ze hebben veel te lang gehoopt dat het regime tot inkeer zou komen maar dat is niet gelukt.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

12-03-2026 om 17:19 Topicstarter

Het is hier natuurlijk al een paar keer benoemd dat wat nu gebeurd is martelaren gecreëerd heeft die het regime alleen maar inspireren om nog harder, nog meedogenlozer te regeren. Het zou inderdaad zo kunnen zijn dat niets doen uiteindelijk beter geweest zou zijn voor de mensen in Iran.  (en wellicht ook voor de rest van de wereld en de regio).

Alice12 schreef op 12-03-2026 om 17:14:

[..]

Die opvolger ligt volgens velen in het ziekenhuis met 1 been en in coma. En dan vraag ik het nog maar een keer( al en aantal keren gevraagd) wat zie jij dan als een oplossing?

Daar is al meerdere malen antwoord op gegeven, het compleet ontbreken van een lange termijnvisie voor Iran van ondermeer de VS, maakt dat het al bij voorbaat gedoemd is te mislukken, ook en juist gezien de ervaringen uit het verleden (Irak, Afghanistan, Libië). Al die landen zijn voor geen meter opgeschoten met de Amerikaanse inmenging, integendeel. 

Voor zoiets groots wat al zo lang speelt, zoals het Iraanse regime, is geen pasklare oplossing, het vergt bloed, zweet en tranen om de Iraanse bevolking echt te helpen, maar daar heeft Trump echt geen zin in, want daar scoor je niet mee. 

Daglichtlamp schreef op 12-03-2026 om 17:19:

Het is hier natuurlijk al een paar keer benoemd dat wat nu gebeurd is martelaren gecreëerd heeft die het regime alleen maar inspireren om nog harder, nog meedogenlozer te regeren. Het zou inderdaad zo kunnen zijn dat niets doen uiteindelijk beter geweest zou zijn voor de mensen in Iran. (en wellicht ook voor de rest van de wereld en de regio).

Nee, ik denk niet dat een angstige en toegeeflijke houding misdadigers gaat veranderen. Dat is trouwens immoreel. Je verzwakt je eigen standpunt dan.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

12-03-2026 om 17:27 Topicstarter

De invloed van de terroristische revolutionaire garde lijkt voorlopig alleen nog maar toegenomen in Iran.
https://www.volkskrant.nl/buitenland/regime-iran-laat-zich-van-zijn-hardste-kant-zien-rol-revolutionaire-garde-nog-dominanter-dan-voorheen~b2cd801d/
Het brengt het voor de VS en Israël verontrustende scenario in beeld van een Iraans regime dat doorgaat met raketten en drones afvuren, ook nadat beide aanvallende landen hebben besloten dat het wel mooi is geweest en dat de oorlogsdoelen – welke dat ook mogen zijn – zijn bereikt. Een regime bovendien dat meer dan ooit, gezien de aanvallen door de VS en Israël, de noodzaak zal voelen zich te voorzien van een afschrikking in de vorm van kernwapens.
-------------------
Persbureau Reuters meldt, op basis van gesprekken met mensen binnen het Iraanse staatsapparaat, dat de Revolutionaire Garde Khamenei’s benoeming heeft doorgedrukt. Meer pragmatische krachten werden daarbij uitgerangeerd.
------------------
Wijlen ayatollah Ali Khamenei slaagde er nog enigszins in het elitekorps in toom te houden door diens belangen en opvattingen af ​​te wegen tegen die van andere machtsgroepen binnen het systeem. Of zijn zoon daartoe in staat zal zijn, moet maar worden afgewacht. Mogelijk zal de Revolutionaire Garde in de toekomst bij alle belangrijke besluiten het laatste woord hebben, zei een van de bronnen. Tot nu was dat altijd de opperste leider, Ali Khamenei.

Alice12 schreef op 12-03-2026 om 17:14:

[..]

Wij kunnen geen oplossing bieden. Een omwenteling niet van de eigen bevolking komen eventueel aangestuurd door Iraanse mensen die in het buitenland gestudeerd hebben en sterke leiders kunnen zijn. 

Met bommen bereik je niks. 

Van oorsprong is de islam geen godsdienst die haat predikt. Net als bij onze westerse godsdiensten is het grondpersoneel van de god vaak uit op macht en heerschappij over een volk. Het volk moet zorgen voor een omwenteling.

En wat Felija zegt. Afghanistan, Irak, Libië er is niks goeds voortgekomen uit Amerikaanse inmenging. Trump gaat dat echt niet oplossen dat scoort niet. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.