Nieuws en actueel
Daglichtlamp
14-01-2026 om 14:10
Ontwikkelingen in Iran
Op verzoek heb ik dit draadje gemaakt, zodat het gesprek over Iran dat nu in verschillende draadjes plaatsvind, op 1 plek gevoerd kan worden.
felija
12-03-2026 om 14:14
Denksport schreef op 12-03-2026 om 13:50:
[..]
En hoeveel van die kinderen zouden meisjes zijn die niet naar school mogen omdat het meisjes zijn en ze volgens hun geloof vooral niks mogen, en zeker niet naar school?
Je post anders zelf dit en daar reageert men op. Kun je wel wild om je heen gaan slaan en een ander de schuld geven, maar je begint toch echt zelf over meisjes die niet naar school zouden mogen.
Feit is dat 52 miljoen kinderen in het Midden Oosten nu niet naar school kunnen door de huidige situatie.
Denksport
12-03-2026 om 14:16
PensioNada schreef op 12-03-2026 om 14:11:
[..]
Dat hoor je mij niet zeggen, dat maak jij er van. Ik zou het net zoals jij een zegen vinden als het ayatollah regime verdwijnt, maar ik heb mijn twijfels of dat op deze manier lukt. Ik vrees dat de Amerikanen en Israeli's juist meer ellende achterlaten als ze zich straks terugtrekken in de vorm van een nog onderdrukkender regime.
Laten we inderdaad vooral gewoon maar niks doen. Afwachten tot Iran een kernbom kan maken was veel beter geweest. Ze gingen hem vast toch niet gebruiken, daar zijn die ayatollahs veel te lief voor. En hamas en hezbollah kun je toch ook niet verslaan, dus laten we vooral niks doen.
Zilver_gray
12-03-2026 om 14:19
felija schreef op 12-03-2026 om 14:14:
[..]
Je post anders zelf dit en daar reageert men op. Kun je wel wild om je heen gaan slaan en een ander de schuld geven, maar je begint toch echt zelf over meisjes die niet naar school zouden mogen.
Feit is dat 52 miljoen kinderen in het Midden Oosten nu niet naar school kunnen door de huidige situatie.
Nou dit inderdaad!
Denksport
12-03-2026 om 14:20
felija schreef op 12-03-2026 om 14:14:
[..]
Feit is dat veel kinderen in Iran nu niet naar school kunnen.
Ja. Een kwalijke zaak. Feit is ook dat op homoseksualiteit en overspel in Iran de doodstraf staat. Maar hé, zo erg als in Afghanistan is het nog lang niet.
Zilver_gray
12-03-2026 om 14:24
Denksport schreef op 12-03-2026 om 14:11:
[..]
Nee, een beetje downplayen van de erbarmelijke positie van vrouwen in al die landen, dat is pas prima. Het is toch allemaal niet zo erg als in Afghanistan?
Ik play niks down.
Misschien geen aannames doen. Gewoon lezen wat er staat, is geen woord Chinees bij.
Alice12
12-03-2026 om 14:24
PensioNada schreef op 12-03-2026 om 14:01:
[..]
In Iran gaan meisjes gewoon naar school, ook naar het voortgezet onderwijs en een deel ook naar het hoger onderwijs. Ja, vrouwenrechten zijn ingeperkt, maar Iran is geen Afghanistan. https://en.wikipedia.org/wiki/Education_in_Iran
Oh gelukkig, dan is er niet zoveel aan de hand.
Alice12
12-03-2026 om 14:26
PensioNada schreef op 12-03-2026 om 14:11:
[..]
Dat hoor je mij niet zeggen, dat maak jij er van. Ik zou het net zoals jij een zegen vinden als het ayatollah regime verdwijnt, maar ik heb mijn twijfels of dat op deze manier lukt. Ik vrees dat de Amerikanen en Israeli's juist meer ellende achterlaten als ze zich straks terugtrekken in de vorm van een nog onderdrukkender regime.
Welke manier zou jouw voorkeur hebben?
Denksport
12-03-2026 om 14:26
Ooit heeft Thomas Erdbrink een docu gemaakt over het leven in Iran. Daar gingen mij de haren recht van overeind staan. Het kwam er volgens Thomas op neer dat er in Iran vanalles verboden was, maar de Iraniërs hadden allemaal gekke, geinige maniertjes bedacht om daar stiekem onderuit te komen, hihihi. Ik vond het op een vreselijke manier de kop in het zand steken. Van Erdbrink dan.
Denksport
12-03-2026 om 14:28
Zilver_gray schreef op 12-03-2026 om 14:25:
De argumenten zijn weer op begrijp ik?
Nee hoor. De argumenten zijn pas op als je zegt dat 't niet zo erg is als in Afghanistan.
Zilver_gray
12-03-2026 om 14:32
Denksport schreef op 12-03-2026 om 14:28:
[..]
Nee hoor. De argumenten zijn pas op als je zegt dat 't niet zo erg is als in Afghanistan.
Jij bent dus zelf degene die dat zegt, niemand anders hier heeft dat zo benoemd.
Jij maakt er zelf van “niet zo erg als in Afghanistan”.
Denksport
12-03-2026 om 14:33
PensioNada schreef op 12-03-2026 om 14:01:
[..]
In Iran gaan meisjes gewoon naar school, ook naar het voortgezet onderwijs en een deel ook naar het hoger onderwijs. Ja, vrouwenrechten zijn ingeperkt, maar Iran is geen Afghanistan. https://en.wikipedia.org/wiki/Education_in_Iran
Geen woord Chinees.
PensioNada
12-03-2026 om 14:33
Denksport schreef op 12-03-2026 om 14:16:
[..]
Laten we inderdaad vooral gewoon maar niks doen. Afwachten tot Iran een kernbom kan maken was veel beter geweest. Ze gingen hem vast toch niet gebruiken, daar zijn die ayatollahs veel te lief voor. En hamas en hezbollah kun je toch ook niet verslaan, dus laten we vooral niks doen.
Volgens mij weet de VS precies waar die verrijkingsinstallaties zitten (en je kan ze niet simpel verplaatsen). Elk jaar een grote bom er op en weer door, als je perse wat wilt doen. Er wordt echter al heel lang gesproken dat Iran hier mee bezig is, zonder hard bewijs. En ja, als je nu gaat reageren. Je kan niet wachten op dat harde bewijs, dan moet je wel beseffen dat die Iraanse raketten niet veel verder komen dan Israël en Israël het land is met de meest geavanceerde luchtbescherming van heel de wereld en ook nog eens zelf kernwapens heeft. Ik zou me daar als revolutionaire garde niet aan wagen tenzij je een enorme behoefte voelt om martelaar te worden.
felija
12-03-2026 om 14:37
Alice12 schreef op 12-03-2026 om 14:24:
[..]
Oh gelukkig, dan is er niet zoveel aan de hand.
Kennelijk zijn mensen erg slecht op de hoogte, want Denksport had het over meisjes die onder het oude regime niet naar school mochten. Hoog van de toren blazen, zelf dingen beweren om vervolgens de ander ervan te beschuldigen te downplayen. Het moet niet gekker worden. Hoe kun je dan nog een serieuze inhoudelijke discussie voeren?