Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ontwikkelingen in Iran

Op verzoek heb ik dit draadje gemaakt, zodat het gesprek over Iran dat nu in verschillende draadjes plaatsvind, op 1 plek gevoerd kan worden.

PensioNada schreef op 12-03-2026 om 14:33:

[..]

Volgens mij weet de VS precies waar die verrijkingsinstallaties zitten (en je kan ze niet simpel verplaatsen). Elk jaar een grote bom er op en weer door, als je perse wat wilt doen. Er wordt echter al heel lang gesproken dat Iran hier mee bezig is, zonder hard bewijs. En ja, als je nu gaat reageren. Je kan niet wachten op dat harde bewijs, dan moet je wel beseffen dat die Iraanse raketten niet veel verder komen dan Israël en Israël het land is met de meest geavanceerde luchtbescherming van heel de wereld en ook nog eens zelf kernwapens heeft. Ik zou me daar als revolutionaire garde niet aan wagen tenzij je een enorme behoefte voelt om martelaar te worden.

En laten ze die behoefte nou net voelen. 

Echt, ik begrijp die naïviteit richting de terror-islamregimes in het MO niet. Als ze de kans krijgen wordt Israël van de kaart geveegd. 

Denksport schreef op 12-03-2026 om 14:33:

[..]

Geen woord Chinees.

Ik wees je er op dat wat je zei over meisjes die niet naar school mochten, niet klopte en noemde Afghanistan omdat ik vermoed dat je beeld dat meisjes niet naar school mogen daar vandaan komt. Of nog beter geformuleerd, je maakt op mij de indruk dat je de hele islam op 1 grote hoop veegt geen oog hebt voor de nuances.

Denksport schreef op 12-03-2026 om 14:20:

[..]

Ja. Een kwalijke zaak. Feit is ook dat op homoseksualiteit en overspel in Iran de doodstraf staat. Maar hé, zo erg als in Afghanistan is het nog lang niet.

Dat laatste verzin je er zelf bij. Wel makkelijk, zo hoef je niet naar je eigen aandeel te kijken.

PensioNada schreef op 12-03-2026 om 14:38:

[..]

Ik wees je er op dat wat je zei over meisjes die niet naar school mochten, niet klopte en noemde Afghanistan omdat ik vermoed dat je beeld dat meisjes niet naar school mogen daar vandaan komt. Of nog beter geformuleerd, je maakt op mij de indruk dat je de hele islam op 1 grote hoop veegt geen oog hebt voor de nuances.

Duidelijker dan dit kan echt niet!

PensioNada schreef op 12-03-2026 om 14:33:

[..]

dan moet je wel beseffen dat die Iraanse raketten niet veel verder komen dan Israël en Israël het land is met de meest geavanceerde luchtbescherming van heel de wereld en ook nog eens zelf kernwapens heeft. Ik zou me daar als revolutionaire garde niet aan wagen tenzij je een enorme behoefte voelt om martelaar te worden.

Ah ja, wat kan het schelen dat die raketten enkel op Israël terechtkomen. Dat moet Israël maar gewoon pikken, zij hebben tenslotte dat land gejat van de Palestijnen. 

Of wilde je dat niet zeggen?

Denksport schreef op 12-03-2026 om 14:38:

[..]

En laten ze die behoefte nou net voelen.

Echt, ik begrijp die naïviteit richting de terror-islamregimes in het MO niet. Als ze de kans krijgen wordt Israël van de kaart geveegd.

Er is precies 1 land in het Midden-Oosten en verder 3 strijdgroepen die Israël van de kaart willen vegen: Iran, Hamas, Hezbollah en de Hoeties. De rest is niet blij met Israël, maar wil heel graag van die onrust en oorlogen af. Saudi-Arabië wilde voor 7 oktober 2023 onderhandelen met Israël. De aanval van Hamas juist op dat moment, zal geen toeval zijn geweest. Ik zie om die reden Israël niet zo vlug van de kaart geveegd worden. De landen om Israël heen snakken naar vrede. Wat je echter ziet is dat de laatste jaren in het M-O de haviken garen spinnen bij de oorlogen en ik vrees dat dit in Iran ook zal gebeuren.

Denksport schreef op 12-03-2026 om 14:45:

[..]

Ah ja, wat kan het schelen dat die raketten enkel op Israël terechtkomen. Dat moet Israël maar gewoon pikken, zij hebben tenslotte dat land gejat van de Palestijnen.

Of wilde je dat niet zeggen?

Nee. Ik laat het hierbij, want anders gaan we het Israël draadje overdoen.

Denksport schreef op 12-03-2026 om 14:26:

Ooit heeft Thomas Erdbrink een docu gemaakt over het leven in Iran. Daar gingen mij de haren recht van overeind staan. Het kwam er volgens Thomas op neer dat er in Iran vanalles verboden was, maar de Iraniërs hadden allemaal gekke, geinige maniertjes bedacht om daar stiekem onderuit te komen, hihihi. Ik vond het op een vreselijke manier de kop in het zand steken. Van Erdbrink dan.

Die man woont daar, heeft een Iraanse vrouw en dus schoonfamilie. Hij bracht in beeld hoe het is om daar te wonen, leven en werken.

Wat had hij volgens jou in zijn eentje kunnen doen dan daar? De revolutie starten was geen optie als buitenlander. Dat had zijn hele familie het leven gekost waarschijnlijk. 

Als je zo de mond vol hebt over deze slechte situatie daar: Ga erheen en ga die mensen zelf helpen! En dan niet miepen dat je daar niks kan, omdat je overal in de gaten gehouden wordt! 

Edit:

Kijk even de documentaire van Hila Noorzai terug, Voorbij de Taliban is dat.

O nee dat kan niet meer die moest offline gehaald vanwege de veiligheid van de vrouwen die gefilmd zijn. 

PensioNada schreef op 12-03-2026 om 14:53:

[..]

Nee. Ik laat het hierbij, want anders gaan we het Israël draadje overdoen.

Als de argumenten op zijn

Bakblik schreef op 12-03-2026 om 15:00:

[..]

Die man woont daar, heeft een Iraanse vrouw en dus schoonfamilie. Hij bracht in beeld hoe het is in daar te wonen, leven en werken.

Wat had hij volgens jou in zijn eentje kunnen doen dan daar? De revolutie starten was geen optie als buitenlander. Dat had zijn hele familie het leven gekost waarschijnlijk.

Als je zo de mond vol hebt over deze slechte situatie daar: Ga erheen en ga die mensen zelf helpen! En dan niet miepen dat je daar niks kan, omdat je overal in de gaten gehouden wordt!

Edit:

Kijk even de documentaire van Hila Noorzai terug, Voorbij de Taliban is dat.

O nee dat kan niet meer die moest offline gehaald vanwege de veiligheid van de vrouwen die gefilmd zijn.

Nou inderdaad! Grote mond, maar eerlijk kijken hoe het echt zit met al de (wellicht ongemakkelijke) nuances die daarbij komen kijken, ho maar. Wel makkelijk oordelen vanuit je luie westerse stoel.

PensioNada schreef op 12-03-2026 om 14:38:

[..]

Oh ja, laten we vooral oog hebben voor de nuances in Iran.

Alice12 schreef op 12-03-2026 om 15:38:

[..]

Ja vooral oog hebben voor de nuances. Iran is een land met een vrij hoog opgeleide bevolking die best westers georiënteerd is/ was. Helaas leven ze al sinds 1979 onder een zwaar repressief regime waardoor mensen die een omwenteling willen dat vaak met hun leven hebben moeten bekopen. 

Dat Israël en de VS nu de opperste leider hebben dood geschoten gaat nog geen verandering brengen, omdat de opvolging al geregeld was.

Dan kan Trump roepen dat de bevolking NU hun kansen moet pakken maar dat gaat niet lukken met bommen alleen. Er is ook hulp nodig in het land zelf om een democratisch systeem op te zetten en Trump en Netanyahu en hun aanhang zijn nou niet schoolvoorbeelden van een stabiel democratisch bestuur. Beiden volstrekt ongeloofwaardig. Trump met zijn MAGA beweging en Netanyahu met het uitroeien van de Palestijnen.

Alice12 schreef op 12-03-2026 om 15:38:

[..]

Dat meisjes in Iran wel naar school gaan bijvoorbeeld. 

felija schreef op 12-03-2026 om 15:17:

[..]

Nou inderdaad! Grote mond, maar eerlijk kijken hoe het echt zit met al de (wellicht ongemakkelijke) nuances die daarbij komen kijken, ho maar. Wel makkelijk oordelen vanuit je luie westerse stoel.

Voor hele geroepen Nederlanders zou het goed zijn om eens een paar maanden vrijwilligerswerk te gaan doen bij Vluchtelingenwerk of als taalcoach voor nieuwkomers.

De islam leren kennen naast de joods/christelijke waarden die we hier al van oudsher hebben. Leren dat de meeste moslims hier de ayatollah's en de taliban ook verafschuwen. 

felija schreef op 12-03-2026 om 15:17:

[..]

Dat doen we hier allemaal natuurlijk. En roepen ga er maar heen vind ik echt een zwaktebod. (Dat was jij niet maar Bakblik). Nuanceren in hoe het in Iran aan toe gaat is echt niet makkelijk. Hoe dan? Lees De Prijs van Vrijheid eens waarin de rauwe werkelijkheid wordt beschreven. Of wat Darya Safai vertelde over hoe de schooldag begon toen zij als kind daar woonde. Daar valt weinig aan te nuanceren. En die verhalen staan echt niet op zichzelf.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.