Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ontwikkelingen in Iran

Op verzoek heb ik dit draadje gemaakt, zodat het gesprek over Iran dat nu in verschillende draadjes plaatsvind, op 1 plek gevoerd kan worden.

Zilver_gray schreef op 10-03-2026 om 07:07:

[..]

Trump is vooral bezig met zijn imago (kijk eens hoe sterk ik ben, ik ben de beste) Netanyahu heeft de VS mooi voor zijn karretje kunnen spannen en trekt een heel eigen plan inderdaad (Groot Israël Netanyahu spreekt over ‘visie van Groot-Israël’ | BNR Nieuwsradio )

Dit natuurlijk alles ten koste van de onschuldige bevolking. Het is een nachtmerrie wat daar gebeurd en het kan gewoon.

Het is heel tegenstrijdig wat je zegt. Kijk naar Trump, zou hij zich "als sterkste en als beste" door Netanyahu laten zeggen wat de VS moet doen?

Bovendien heeft Trump dat allang ontkracht: "So if anything, I might have forced Israel’s hand". 

En voor de normale, regime hatende Iraniër waren juist de afgelopen decennia onder het islamitische terreurregime een nachtmerrie. Niet deze aanvallen. Voor de Iraniërs die het regime steunen is dit uiteraard anders, zijn deze aanvallen wel een nachtmerrie. 

Keyvan Shahbazi geeft bij "Radio Blauwe Hap" aan dat de situatie van Iran verschilt van die van Syrië, Irak, Libië. 

Daar werd een seculier regime verjaagd door het islamisme. In Iran wordt een islamistische regime verjaagd door een seculiere beweging.

De Arabieren is het nooit gelukt om de Perzische taal en geschiedenis uit te wissen, zoals dat in andere gebieden wel gelukt is.

https://open.spotify.com/episode/6zEliMu0VRKpFHsy7Q1ump?si=RFOVj1O4SHOvdGfCAU5_PQ&t=2652&pi=NRIEY4LQSeyjF

Malibu2 schreef op 10-03-2026 om 08:15:

[..]

Het is heel tegenstrijdig wat je zegt. Kijk naar Trump, zou hij zich "als sterkste en als beste" door Netanyahu laten zeggen wat de VS moet doen?

Bovendien heeft Trump dat allang ontkracht: "So if anything, I might have forced Israel’s hand".

En voor de normale, regime hatende Iraniër waren juist de afgelopen decennia onder het islamitische terreurregime een nachtmerrie. Niet deze aanvallen. Voor de Iraniërs die het regime steunen is dit uiteraard anders, zijn deze aanvallen wel een nachtmerrie.

Niks tegenstrijdigs aan.

Netanyahu heeft er alle belang bij om de VS mee te trekken in zijn zucht naar dood en verderf naar alles wat zogenaamd een bedreiging voor Israël zou zijn.

Trump laat zich graag meeslepen, vind het erg belangrijk dat hij geweldig gevonden wordt. Ik weet niet of je wel eens naar zijn speeches hebt geluisterd? Deze man is elke realiteitszin verloren. Je gelooft toch niet echt dat hij iets doet uit goedheid voor een ander?

Poezenmeisje schreef op 10-03-2026 om 08:23:

Keyvan Shahbazi geeft bij "Radio Blauwe Hap" aan dat de situatie van Iran verschilt van die van Syrië, Irak, Libië.

Daar werd een seculier regime verjaagd door het islamisme. In Iran wordt een islamistische regime verjaagd door een seculiere beweging.

De Arabieren is het nooit gelukt om de Perzische taal en geschiedenis uit te wissen, zoals dat in andere gebieden wel gelukt is.

https://open.spotify.com/episode/6zEliMu0VRKpFHsy7Q1ump?si=RFOVj1O4SHOvdGfCAU5_PQ&t=2652&pi=NRIEY4LQSeyjF

Deskundigen zeggen dat het probleem van het verzet tegen het Iraanse regime is dat het een lappendeken van groepen is, allerlei minderheden, maar ook seculiere pro-Westerse  Iraniërs. En die lappendeken van groepen is ook een probleem in Irak, Libië en Syrië. 

Malibu2 schreef op 10-03-2026 om 08:15:

[..]

Ik snap heel goed dat het een hel moet zijn om te moeten leven onder het juk van dit afschuwelijke regime.

Er sterven niet alleen mensen die het met het regime eens zijn hè! Er sterven ook mensen die het er niet mee eens zijn, die niet het geluk hebben gehad om te kunnen vluchten. 
Kijk alleen maar naar de slachtoffers die zijn gevallen doordat die school opgeblazen is.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

10-03-2026 om 08:53 Topicstarter

Hoe langer dit duurt hoe minder ik een route zie naar daadwerkelijke verbetering voor de mensen in Iran. 

https://www.trouw.nl/buitenland/iran-kan-de-oorlog-weliswaar-niet-winnen-maar-hoeft-ook-niet-te-verliezen~bbcc09a9/
Met de rug tegen de muur beseft het regime dat de beste optie is om de kosten voor Washingtons bondgenoten zo snel mogelijk op te drijven. Het gaat ervan uit dat het Witte Huis een langdurig conflict liever wil vermijden, maar ook onder druk zal worden gezet door de regionale partners die de vijandelijkheden graag willen beëindigen.”

Iran gokt erop dat het ‘meer pijn kan lijden’ dan de VS en de Golfstaten. Ook al staat het militair zwakker, zolang de VS en Israël geen troepen op de grond inzetten, werkt tijd in het voordeel van het regime. Dan kan het destabiliseren van de wereldeconomie ook een doelwit worden.

Je kan toch moeilijk alvast op je ruggetje gaan liggen spartelen als een zielig geslagen hondje of bij voorbaat met je witte vlag gaan zwaaien alleen omdat je als onderdrukt volk het risico loopt om de strijd te verliezen. 

Mensen uit het westen  die altijd een luxeleven hebben gehad en nooit hebben hoeven vechten voor hun vrijheid zullen misschien dat precies doen, want hun leventje wordt bepaald door warm, zacht en veel, omdat ze de democratie al hebben en daar zelf nooit voor hebben hoeven strijden (en ze denken dat die vanzelfsprekend gaat voortduren en geen onderhoud en strijd meer nodig heeft), maar ik denk dat de Iraniërs echt andere prioriteiten hebben.

Maar we zullen zien.

Ik denk dat Trump met zijn laatste uitspraak de onrustige beurzen  wil kalmeren maar ook dat moeten we afwachten. Hij lijkt een veranderlijke man maar misschien houdt hij alleen zijn kaarten heel nauwlettend voor de borst.

Verdriet en afschuw over de onschuldige slachtoffer die vallen in elke oorlog.

Maar aan de andere kant gaan de defensiegelden van Nederland van 20 miljard euro in 2024 naar jaarlijks 40 tot 50 miljard in 2035. 
Europa gaat de komende 10 jaar 6400 miljard euro uitgeven aan defensie.
Waar zouden die wapens voor gebruikt worden? Betekenen meer wapens minder oorlog, of dreigt daardoor juist meer geweld? Ik denk het laatste, een oorlog voorkom je niet met (meer) wapens...

Zilver_gray schreef op 10-03-2026 om 08:38:

[..]

Ik snap heel goed dat het een hel moet zijn om te moeten leven onder het juk van dit afschuwelijke regime.

Er sterven niet alleen mensen die het met het regime eens zijn hè! Er sterven ook mensen die het er niet mee eens zijn, die niet het geluk hebben gehad om te kunnen vluchten.
Kijk alleen maar naar de slachtoffers die zijn gevallen doordat die school opgeblazen is.

En toch hebben de Iraniërs zelf een hele andere mening dan de gemiddelde middelbare leeftijd vrouwen in Nederland.

Je kunt de Iraniërs niet als één groep zien met één mening, het gaat om 90 miljoen inwoners. Maar dat er door de oorlog wordt geleden is een feit. Je opmerking over vrouwen van middelbare leeftijd vind ik denigrerend en niet nodig. 

Zilver_gray schreef op 10-03-2026 om 08:27:

[..]

Niks tegenstrijdigs aan.

Netanyahu heeft er alle belang bij om de VS mee te trekken in zijn zucht naar dood en verderf naar alles wat zogenaamd een bedreiging voor Israël zou zijn.

Trump laat zich graag meeslepen, vind het erg belangrijk dat hij geweldig gevonden wordt. Ik weet niet of je wel eens naar zijn speeches hebt geluisterd? Deze man is elke realiteitszin verloren. Je gelooft toch niet echt dat hij iets doet uit goedheid voor een ander?

Ik heb weleens naar Trump's speeches geluisterd, heb jij weleens werkelijk geluisterd naar wat hij heeft gezegd, bijvoorbeeld over deze aanvallen? 

Trump is heel duidelijk geweest over de strategische doelen. Ik denk dat hij meer realiteitszin heeft dan veel mensen hier in het westen. 

En of hij iets doet uit goedheid voor een ander? Alle Iraniërs die ik ken zijn hem dankbaar voor deze aanvallen, of zijn motief nu de bevrijding van de Iraanse bevolking is of de internationale veiligheid.

Zorroo schreef op 10-03-2026 om 10:29:

Je kunt de Iraniërs niet als één groep zien met één mening, het gaat om 90 miljoen inwoners. Maar dat er door de oorlog wordt geleden is een feit. Je opmerking over vrouwen van middelbare leeftijd vind ik denigrerend en niet nodig.

Ik vind het dan weer denigrerend om in het veilige Nederland, pogingen om het regime omver te blazen,  af te doen als dom geblaat van Trump. En dat alleen omdat het Trump en Netanyahu zijn. 

Zorroo schreef op 10-03-2026 om 10:29:

Eens!
En jammer dat er weer op de persoon gereageerd moet worden; voegt naar mijn idee niks toe. Er is genoeg stof om on topic te blijven zou je denken.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

10-03-2026 om 13:06 Topicstarter

Ik zie geen enkel plan van Israël en de VS dat leidt tot een stabiel en democratisch Iran. Dat lijkt zeker vanuit Israël ook helemaal niet het doel te zijn. 
https://www.trouw.nl/buitenland/koerdische-strijders-kunnen-militair-niet-veel-aanrichten-in-iran-maar-ze-kunnen-wel-worden-gebruikt-als-kanonnenvlees~b2a82169/

Koerdische strijders zouden in Irak klaarstaan om Iran binnen te vallen,
meldden sommige Amerikaanse en Britse media afgelopen week.

—---------
“Sowieso zullen de Koerden militair niet in staat zijn om veel aan te richten. Ze hebben niet de soort wapens en de aantallen.” Ook is het volgens de Iran-expert belangrijk om het draagvlak onder Iraanse Koerden voor deze partijen niet te overschatten. “Niet alle Koerden voelen zich vertegenwoordigd door die partijen.”

Wat is dan het doel van deze operatie? De Iraanse troepen afleiden en chaos creëren in het noordwesten van Iran, aldus Jafari. “De Israëliërs en de Amerikanen weten dat de Koerden geen militaire overwinning kunnen behalen, maar ze kunnen wel Iran afleiden en dus als kanonnenvlees worden gebruikt.”

-----------
Ook de oppositiegroepen in de diaspora zouden een opmars van gewapende Koerden als gevaar voor de eenheid van Iran zien. Voor Reza Pahlavi, zoon van de laatste sjah en voor sommigen beoogd leider van Iran, is een versplinterd land een nachtmerrie.

Alice12 schreef op 10-03-2026 om 12:22:

[..]

Ik vind het dan weer denigrerend om in het veilige Nederland, pogingen om het regime omver te blazen, af te doen als dom geblaat van Trump. En dat alleen omdat het Trump en Netanyahu zijn.

Ware het Obama geweest dan had de wereld euforisch gereageerd. Sneu eigenlijk he. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.