Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ontwikkelingen in Iran

Op verzoek heb ik dit draadje gemaakt, zodat het gesprek over Iran dat nu in verschillende draadjes plaatsvind, op 1 plek gevoerd kan worden.

Mevrouw Albanese plaatste deze week foto's van vermeende Iraanse slachtoffers van Israëlische aanvallen.

De foto is van januari 2026 en laat slachtoffers van het Iraanse regime zien en was toen al wereldwijd gepubliceerd...

Poezenmeisje schreef op 08-03-2026 om 15:16:

Mevrouw Albanese plaatste deze week foto's van vermeende Iraanse slachtoffers van Israëlische aanvallen.

De foto is van januari 2026 en laat slachtoffers van het Iraanse regime zien en was toen al wereldwijd gepubliceerd...

Oei oei... heb je misschien een linkje naar een bron? Dan kan ik andere mensen hier voor waarschuwen.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

08-03-2026 om 16:47 Topicstarter

Poezenmeisje schreef op 08-03-2026 om 15:16:

Tja, heb je dat zelf gezien op haar tijdlijn? Of is het nepnieuws van andere kanalen? Net zoals er nog maar een paar weken geleden een bewerkt filmpje van Albanese rond ging. 

Vervolgens liep ze te blaten "dat het pláátje er niet toe deed". 

9bb28aa4-0cdb-423f-9c7b-752b4c689799.jpg

Ik zie wel een bericht van mevrouw Albanese waarin ze bagatelliseert dat ze een AI foto had gepost. Dat is in strijd met de gedragsregels voor VN special rapporteurs. ("Always seek to establish the facts, based on objective, reliable information, emanating from relevant credible sources, that they have duly cross checked to the best extent possible."):

"The picture is not the issue: the facts are. The bombing, and what was done to the children, has been widely reported. It could be a painting or a blank image. The point would remain: killing civilians is a war crime, all the more in the context of an unlawful use of force."

https://x.com/i/status/2029145273096688120

Intussen zijn er inmiddels bijna 500.000 Libanezen op de vlucht.

“Het is de tragiek van het kleine land aan de Middellandse Zee, dat al jaren wordt meegesleept in oorlogen. Libanon heeft volgens Malcontent ook nog de pech dat er komend najaar verkiezingen in Israël worden gehouden.

„Netanyahu hoopt die verkiezingen te winnen door na Hamas in Gaza ook Hezbollah in Libanon en Iran ernstig te verzwakken. Het zijn de grootste vijanden van het land. Zijn achilleshiel is de aanval op zijn land van 7 oktober 2023, waarbij Netanyahu wordt kwalijk genomen dat hij zat te slapen. De premier wil laten zien dat hij wel degelijk mister security is voor zijn land. Dat lijkt te werken, de bevolking staat in meerderheid achter de militaire operaties.’’

https://www.ad.nl/buitenland/hoe-israel-in-libanon-genadeloos-toeslaat-terwijl-de-wereld-naar-iran-kijkt-niemand-houdt-ze-tegen~a90e615a/?slug_rd=1

Poezenmeisje schreef op 08-03-2026 om 16:55:

Vervolgens liep ze te blaten "dat het pláátje er niet toe deed".

Gaat dit over een AI plaatje of over die foto van slachtoffers van het Iraanse regime die volgens haar door Israël waren gevallen?

misschien off topic ik zit net het nieuws te kijken internationale vrouwendag is het vandaag, dan zie ik heel veel Palestijnen vlaggen bij die mars, wat hebben Palestijnen met vrouwenrechten te maken?

Zilver_gray schreef op 08-03-2026 om 17:50:

Intussen zijn er inmiddels bijna 500.000 Libanezen op de vlucht.

“Het is de tragiek van het kleine land aan de Middellandse Zee, dat al jaren wordt meegesleept in oorlogen. Libanon heeft volgens Malcontent ook nog de pech dat er komend najaar verkiezingen in Israël worden gehouden.

„Netanyahu hoopt die verkiezingen te winnen door na Hamas in Gaza ook Hezbollah in Libanon en Iran ernstig te verzwakken. Het zijn de grootste vijanden van het land. Zijn achilleshiel is de aanval op zijn land van 7 oktober 2023, waarbij Netanyahu wordt kwalijk genomen dat hij zat te slapen. De premier wil laten zien dat hij wel degelijk mister security is voor zijn land. Dat lijkt te werken, de bevolking staat in meerderheid achter de militaire operaties.’’

https://www.ad.nl/buitenland/hoe-israel-in-libanon-genadeloos-toeslaat-terwijl-de-wereld-naar-iran-kijkt-niemand-houdt-ze-tegen~a90e615a/?slug_rd=1

Ja, Hezbollah heeft de laatste decennia zoveel ellende teweeggebracht in Libanon. Ik gun die bevolking echt rust, maar het zal met zo'n terreurorganisatie binnen de geledingen onrustig blijven, vrees ik. 

Muurbloem1985 schreef op 08-03-2026 om 18:05:

misschien off topic ik zit net het nieuws te kijken internationale vrouwendag is het vandaag, dan zie ik heel veel Palestijnen vlaggen bij die mars, wat hebben Palestijnen met vrouwenrechten te maken?

In werkelijkheid: bar weinig. Vrouwenrechten zijn niet echt een ding daar. 

Maar in de hoofden van velen worden de Palestijnen onderdrukt door die boze witte mannen, die "kolonisatoren". En dus wordt er gestreden vóór vrouwen- en LGBTQ onderdrukkers. Het is heel ironisch. 

Malibu2 schreef op 08-03-2026 om 18:08:

[..]

Ja, Hezbollah heeft de laatste decennia zoveel ellende teweeggebracht in Libanon. Ik gun die bevolking echt rust, maar het zal met zo'n terreurorganisatie binnen de geledingen onrustig blijven, vrees ik.

Hoeveel ellende Hezbollah ze ook gebracht heeft, de meeste van hen hadden in elk geval nog hun huis waar ze veilig waren. Nu slapen ze op straat of op matjes in klaslokalen. Nu hebben ze nauwelijks eten of luiers voor de baby’s. 
Ik denk dat ze hun leven onder Hezbollah verkozen boven de ellende van de bombardementen nu. Ik heb mijn Libanese kennis nooit horen klagen over Hezbollah trouwens. Maar zit nu in zak en as om zorgen over zijn familie.

https://www.nrc.nl/nieuws/2026/03/07/gevluchte-libanezen-slapen-op-straat-of-op-matjes-in-klaslokalen-a4922449

Zilver_gray schreef op 08-03-2026 om 18:51:

[..]

Hoeveel ellende Hezbollah ze ook gebracht heeft, de meeste van hen hadden in elk geval nog hun huis waar ze veilig waren. Nu slapen ze op straat of op matjes in klaslokalen. Nu hebben ze nauwelijks eten of luiers voor de baby’s.
Ik denk dat ze hun leven onder Hezbollah verkozen boven de ellende van de bombardementen nu. Ik heb mijn Libanese kennis nooit horen klagen over Hezbollah trouwens. Maar zit nu in zak en as om zorgen over zijn familie.

https://www.nrc.nl/nieuws/2026/03/07/gevluchte-libanezen-slapen-op-straat-of-op-matjes-in-klaslokalen-a4922449

Hezbollah maakte de verkeerde keuze door Israël opnieuw aan te vallen vanuit het zuiden van Libanon. Dat was niet Israels keuze, maar de keuze van Hezbollah. 

De evacuatie orders zijn al dagen geleden gegeven. Vervelend voor de inwoners? Absoluut! Maar het lukt de Libanezen blijkbaar maar niet zich te ontdoen van Hezbollah. 

(De drone die insloeg in de RAF basis in Cyprus kwam vanuit Libanon/ Hezbollah. Hezbollah heeft dus ook de Europese Unie aangevallen vanuit Libanon). 

Malibu2 schreef op 08-03-2026 om 19:13:

[..]

Hezbollah maakte de verkeerde keuze door Israël opnieuw aan te vallen vanuit het zuiden van Libanon. Dat was niet Israels keuze, maar de keuze van Hezbollah.

De evacuatie orders zijn al dagen geleden gegeven. Vervelend voor de inwoners? Absoluut! Maar het lukt de Libanezen blijkbaar maar niet zich te ontdoen van Hezbollah.

(De drone die insloeg in de RAF basis in Cyprus kwam vanuit Libanon/ Hezbollah. Hezbollah heeft dus ook de Europese Unie aangevallen vanuit Libanon).

Nou gelukkig is daar Netanyahu dan om een handje te helpen.

Zilver_gray schreef op 08-03-2026 om 19:53:

[..]

Nou gelukkig is daar Netanyahu dan om een handje te helpen.

Als Hezbollah eens stopt met het afvuren van raketten op Israël zou dat niet nodig zijn.

'Besluit over opvolger Khamenei genomen', waarschijnlijk zoon

Een hooggeplaatste Iraanse functionaris laat weten dat er achter gesloten deuren een nieuwe opperste leider is gekozen. Een lid van de Raad van Experts, het orgaan dat de nieuwe grootayatollah heeft gekozen, suggereert dat de nieuwe leider eveneens Khamenei heet. Daarmee lijkt het er sterk op dat een zoon van de vorige week geliquideerde Ali Khamenei het land gaat leiden.

Mojtaba Khamenei wordt al langere tijd gezien als de gedoodverfde opvolger. Hij is de tweede zoon van Khamenei. "Er is gestemd en het resultaat wordt spoedig bekendgemaakt. De naam van Khamenei zal worden voorgezet", zegt Hosseinali Eshkevari, een van de tientallen leden van de Raad van Experts.

Bron: NOS

Ik zie het somber in. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.