Nieuws en actueel
Daglichtlamp
14-01-2026 om 14:10
Ontwikkelingen in Iran
Op verzoek heb ik dit draadje gemaakt, zodat het gesprek over Iran dat nu in verschillende draadjes plaatsvind, op 1 plek gevoerd kan worden.
PensioNada
07-03-2026 om 13:11
Joszy schreef op 07-03-2026 om 12:55:
Wat mijn probleem is, is dat politieke leiders dan maar gewoon gaan beslissen dat een regime in een ander land weg moet. Én dat het nogal willekeurig is.
Ik denk niet dat er veel mensen, in elk geval in westerse landen, een traan laten om het overlijden van Khamenei. Maar, waarom mogen de VS en Isreal wel ingrijpen in Iran maar vinden we het niet ok dat Poetin Oekraïne wil 'bevrijden van de nazi's'. Of waarom grijpen we dan niet in bij de Taliban, of in China waar met name de Oeigoeren het zwaar te verduren hebben, of in Noord Korea? En zo zijn er natuurlijk nog veel meer dictators die hun volk onderdrukken, duizenden doden op hun geweten hebben en ook een gevaar zijn voor buurlanden.
Volgens mij is het internationale recht er om die willekeur te voorkomen.
Precies.
Muurbloem1985
07-03-2026 om 13:25
Wat mijn probleem is, is dat politieke leiders dan maar gewoon gaan beslissen dat een regime in een ander land weg moet. Én dat het nogal willekeurig is.
Ik denk niet dat er veel mensen, in elk geval in westerse landen, een traan laten om het overlijden van Khamenei. Maar, waarom mogen de VS en Isreal wel ingrijpen in Iran maar vinden we het niet ok dat Poetin Oekraïne wil 'bevrijden van de nazi's'. Of waarom grijpen we dan niet in bij de Taliban, of in China waar met name de Oeigoeren het zwaar te verduren hebben, of in Noord Korea? En zo zijn er natuurlijk nog veel meer dictators die hun volk onderdrukken, duizenden doden op hun geweten hebben en ook een gevaar zijn voor buurlanden.
Bij de Taliban is toch wel degelijk geprobeerd in te grijpen in Afghanistan? Maar er is ook gezegd uiteindelijk moet het volk zelf verandering brengen.
Zilver_gray
07-03-2026 om 13:35
Hier wordt het volk echt mee geholpen ja.
https://www.ad.nl/buitenland/liveblog-midden-oosten-trump-bedreigt-iran-met-volledige-vernietiging-vandaag-zal-het-land-hard-worden-getroffen~ac528ac3/
President Donald Trump heeft Iraniërs gedreigd met nog zwaardere aanvallen waarbij ook meer groepen mensen of plaatsen doelwit worden. Trump zei dat ‘gebieden en groepen mensen die tot nu toe niet als doelwit werden beschouwd, serieus worden overwogen voor volledige vernietiging en zekere dood’. Dat is volgens hem het gevolg van de houding van Iran.
Malibu2
07-03-2026 om 13:36
Ik snap dat het willekeurig lijkt, maar dat is het niet. Hier is een heel lang proces aan voorafgegaan.
Het regime in Iran wil het westen vernietigen, en dan in het bijzonder de VS en Israël. "Death to America, Death to Israël" zijn geliefde leuzen van het regime. Ook in het Iraanse parlement wordt dat nog wel eens geroepen. Stel je eens voor dat Macron of Keir Starmer of grote groepen Britse parlementariërs zouden roepen: "Death to the Netherlands!" en actie zouden ondernemen om dat doel te behalen..
Aan deze strijd zijn ook lange onderhandelingen vooraf gegaan. Iran heeft aan het begin van de meest recente onderhandelingen aan de Amerikaanse onderhandelaars duidelijk gemaakt wat ze willen en waar ze staan met de nucleaire kernwapens. Die onderhandelingen waren daarom vanaf het begin gedoemd te mislukken. Sancties waren al eerder opgelegd. Irans grote rol in terreurorganisaties als Hamas en Hezbollah tonen aan dat ze daadwerkelijk tot actie overgaan en hoe ze landen als Libanon compleet de vernieling in hebben geholpen. En na de 12-daagse oorlog vorig jaar gingen ze verder op het oude pad. Een aanval werd hoe langer hoe meer onvermijdelijk.
Waarom Poetin niet? De Taliban? China? Noord Korea? Ik denk dat bij Iran alle andere opties uitgeput waren. Daarnaast zal een aanval op Poetin of China veel sneller uitmonden in een wereldwijde crisis die wellicht ook veel langer duurt met veel grotere risico's. De Taliban is wel geprobeerd maar als een volk zelf niet die verandering kan behouden, dan zal het niet lukken (ik zie meer kans voor de Iraanse bevolking).
Malibu2
07-03-2026 om 13:55
Zilver_gray schreef op 07-03-2026 om 13:35:
Hier wordt het volk echt mee geholpen ja.
https://www.ad.nl/buitenland/liveblog-midden-oosten-trump-bedreigt-iran-met-volledige-vernietiging-vandaag-zal-het-land-hard-worden-getroffen~ac528ac3/
President Donald Trump heeft Iraniërs gedreigd met nog zwaardere aanvallen waarbij ook meer groepen mensen of plaatsen doelwit worden. Trump zei dat ‘gebieden en groepen mensen die tot nu toe niet als doelwit werden beschouwd, serieus worden overwogen voor volledige vernietiging en zekere dood’. Dat is volgens hem het gevolg van de houding van Iran.
Ik geloof niet dat ik je helemaal snap.
Het is logisch dat je bij aanvallen je eerst richt op een beperkt aantal doelen (bv luchtafweer, raketlanceerders en bepaalde belangrijke personen). Heeft dat nog niet het gewenste effect, dan breidt je uit. En nee, Trump hoeft niet concreet te zijn in zijn bericht over welke groepen hij precies bedoelt en welke gebieden, het kan heel goed een strategische keuze zijn om dat niet te onthullen. Zijn doel is niettemin duidelijk: onvoorwaardelijke overgave van het regime.
Voor wat betreft de burgers: dit leidt tot een verdere verzwakking van het regime.
Daglichtlamp
07-03-2026 om 14:29
Mooi interview:
https://www.volkskrant.nl/binnenland/progressieve-nederlanders-willen-me-voorschrijven-hoe-ik-me-moet-voelen-over-de-dood-van-khamenei~b4056110/
Zarrinkelk is lang niet de enige die zich zo voelt, blijkt uit een rondgang van de Volkskrant onder links-progressieve Iraanse Nederlanders. Het is een groep die zich klem voelt zitten. Met aan de ene kant luidruchtige Pahlavi-aanhangers, van wie een deel uiterst vijandig is tegen andersdenkenden en haatberichten en bedreigingen stuurt. Aan de andere kant linkse Nederlanders die hun met opgeheven vinger de les lezen over internationaal recht en de geschiedenis van het Amerikaanse imperialisme.
---------------
Ze verafschuwen Benjamin Netanyahu’s genocide in Gaza en alles waar Donald Trump voor staat, maar zijn ontzettend blij dat ayatollah Ali Khamenei dood is. Ze hebben het internationaal recht hoog in het vaandel, maar willen ook wraak voor decennia van onderdrukking en tienduizenden afgeslachte Iraanse demonstranten. Ze weten dat westers ingrijpen in Syrië, Afghanistan en Irak niets positiefs heeft opgeleverd, maar hopen, tegen beter weten in, dat het dit keer anders afloopt.
-------------
Intimidatie van Iraanse Nederlanders is al heel lang een probleem, maar voorheen kwamen bedreigingen en geweld vrijwel uitsluitend vanuit de kant van het regime. Nu liggen ook mensen met kritiek op Pahlavi onder vuur.
-------------------
‘Ik begrijp dat mensen in Iran dansen om de dood van Khamenei te vieren’, zegt Zarrinkelk. ‘Ik gun ze dat kleine moment van vreugde. Maar voor ons in het Westen vind ik het smakeloos om te feesten terwijl een land wordt gebombardeerd. Er zijn schoolkinderen gedood.
----------
Ook Eskandari vindt het veel te vroeg om te feesten: ‘Dit kan heel slecht eindigen.’
Malibu2
07-03-2026 om 15:10
Daglichtlamp schreef op 07-03-2026 om 14:29:
Mooi interview:
https://www.volkskrant.nl/binnenland/progressieve-nederlanders-willen-me-voorschrijven-hoe-ik-me-moet-voelen-over-de-dood-van-khamenei~b4056110/
---
Interessant. Ik kan me voorstellen dat ze zich inderdaad klem voelen zitten als links-progressievelingen.
Ik wist dat er uitgesproken voor- en tegenstanders van Pahlavi zijn, maar vijandigheden, haatberichten en bedreigingen gaan natuurlijk veel te ver. Vertellen ze daar meer over in de rest van het artikel?
Poezenmeisje
07-03-2026 om 16:12
Ik weet niet of ik wel als infiltrant bekend zou willen staan...
Dankzij deze meneer zijn een aantal terroristen opgeruimd.
https://www.facebook.com/share/1BYC7qdzde/
Daglichtlamp
07-03-2026 om 16:39
Malibu2 schreef op 07-03-2026 om 15:10:
[..]
Interessant. Ik kan me voorstellen dat ze zich inderdaad klem voelen zitten als links-progressievelingen.
Ik wist dat er uitgesproken voor- en tegenstanders van Pahlavi zijn, maar vijandigheden, haatberichten en bedreigingen gaan natuurlijk veel te ver. Vertellen ze daar meer over in de rest van het artikel?
Bijvoorbeeld dit stukje:
Half januari liet Eskandari zich kritisch uit over Pahlavi in het VPRO-programma Bureau Buitenland, waarna ze werd bedolven onder haatreacties en dreigementen. ‘We weten waar je dochter naar school gaat’, aldus iemand in een privébericht op Instagram. ‘Stop met praten of je weet wat er gaat gebeuren.’ Eskandari deed aangifte en ging een week naar het buitenland met haar dochter. ‘Ik heb overwogen te stoppen’, zegt ze. ‘Maar ik woon in een vrij land met een goed functionerende rechtsstaat, ik laat me niet de mond snoeren.’
Zilver_gray
07-03-2026 om 16:58
Malibu2 schreef op 07-03-2026 om 13:55:
[..]
Ik geloof niet dat ik je helemaal snap.
Het is logisch dat je bij aanvallen je eerst richt op een beperkt aantal doelen (bv luchtafweer, raketlanceerders en bepaalde belangrijke personen). Heeft dat nog niet het gewenste effect, dan breidt je uit. En nee, Trump hoeft niet concreet te zijn in zijn bericht over welke groepen hij precies bedoelt en welke gebieden, het kan heel goed een strategische keuze zijn om dat niet te onthullen. Zijn doel is niettemin duidelijk: onvoorwaardelijke overgave van het regime.
Voor wat betreft de burgers: dit leidt tot een verdere verzwakking van het regime.
Trump jaagt de mensen de stuipen op het lijf met zijn uitspraken. Alsof het regime zal luisteren en zeggen “ok we stappen dan wel op”.
“nog zwaardere aanvallen waarbij ook meer groepen mensen of plaatsen doelwit worden”
“gebieden en groepen mensen die tot nu toe niet als doelwit werden beschouwd, serieus worden overwogen voor volledige vernietiging en zekere dood”
rionyriony
07-03-2026 om 17:53
Poezenmeisje schreef op 07-03-2026 om 09:08:
Nog niet gelezen/gehoord maar staat op mijn lijst en ik kan zó wel zeggen dat het klinkt alsof ik het ermee eens ben! 
Natuurlijk hoop ik dat de haatbaardengriezels verslagen worden maar dat is afwachten.
Zelfs als er voorlopig niet te winnen valt dus tot het kwartje valt (dat er vermoedelijk geen gratis maagden komen in het hiernamaals vooronaantrekkelijke lafffe moordenaars en dat iedereen zal doorgaan met de strijd en ze zich overgeven), zullen de krachten erop gericht zijn ze kort te houden zodat ze geen al te gevaarlijke wapens kunnen maken.
Zolang het nodig is.
Ik denk dat door het besef dat er ergens toch nog vrienden zijn die weten wat ze doormaken, de hoop op betere tijden voor de Iraniërs levend zal blijven.
Malibu2
07-03-2026 om 17:58
Zilver_gray schreef op 07-03-2026 om 16:58:
[..]
Trump jaagt de mensen de stuipen op het lijf met zijn uitspraken. Alsof het regime zal luisteren en zeggen “ok we stappen dan wel op”.
“nog zwaardere aanvallen waarbij ook meer groepen mensen of plaatsen doelwit worden”
“gebieden en groepen mensen die tot nu toe niet als doelwit werden beschouwd, serieus worden overwogen voor volledige vernietiging en zekere dood”
De hardliners en kopstukken van het regime wellicht niet, maar de groep daaronder mogelijk wel. De groep die het bestaan en voortduren van het regime tot nu toe mogelijk maakte.
Die hebben een keuze te maken: is dit regime, nu het er echt op aan komt, het werkelijk waard om voor te sterven?
Trump voert de druk op hen verder op.
Malibu2
07-03-2026 om 18:03
Daglichtlamp schreef op 07-03-2026 om 16:39:
[..]
Bijvoorbeeld dit stukje:
Half januari liet Eskandari zich kritisch uit over Pahlavi in het VPRO-programma Bureau Buitenland, waarna ze werd bedolven onder haatreacties en dreigementen. ‘We weten waar je dochter naar school gaat’, aldus iemand in een privébericht op Instagram. ‘Stop met praten of je weet wat er gaat gebeuren.’ Eskandari deed aangifte en ging een week naar het buitenland met haar dochter. ‘Ik heb overwogen te stoppen’, zegt ze. ‘Maar ik woon in een vrij land met een goed functionerende rechtsstaat, ik laat me niet de mond snoeren.’
Dank je.
Ik snap dat de spanning en de gemoederen soms hoog oplopen maar zoiets is totaal onacceptabel. Ik hoop dat dit serieus onderzocht wordt en aangepakt.
Malibu2
07-03-2026 om 19:12
Nu.nl liveblog:
33 minuten geleden
VAE en Israël melden nieuwe aanvallen van Iran
Zowel in de Verenigde Arabische Emiraten (VAE) als Israël is zojuist het luchtalarm afgegaan vanwege nieuwe raket- en droneaanvallen vanuit Iran. Dat melden defensie-autoriteiten uit beide landen op X.
2 uur geleden
Explosies in Bahrein en Qatar
Rond 16.00 uur zijn er explosies gehoord in Bahrein, in de hoofdstad Manama en Juffair. Een half uur later zijn er ook explosies gemeld in Doha, de hoofdstad van Qatar.
Had de Iraanse president niet beloofd dat ze geen andere landen meer zouden aanvallen?
Daglichtlamp
07-03-2026 om 19:22
Had Trump niet al dagen geleden beweerd dat de kracht van Iran gebroken was?
(En Iran had volgens mij gezegd dat ze alleen nog maar landen zouden aanvallen van waaruit zij worden aangevallen )