Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ontwikkelingen in Iran

Op verzoek heb ik dit draadje gemaakt, zodat het gesprek over Iran dat nu in verschillende draadjes plaatsvind, op 1 plek gevoerd kan worden.

kattenvrouwtje schreef op 01-03-2026 om 15:21:

[..]

Ah dank je,ik zie nu ook inderdaad Israelische en Nederlandse vlaggen.

Dan kun je er inderdaad van uit gaan dat het mensen zijn die tégen het regime zijn. 

Bij een pro Iraans regime protest zie je (vrijwel) geen Nederlandse vlaggen en al helemaal geen Israëlische vlaggen. 

Een ander verschil is de Iraanse vlag. Daar zijn twee versies van: de oude Iraanse vlag met leeuw, zwaard en zon in de middelste, witte baan. Dat was tot de revolutie de officiële vlag en wordt vaak gebruikt bij demonstraties tégen het regime. Deze zag je ook veelvuldig bij pro Israël manifestaties. 

De tweede vlag werd door het Islamitische regime in gebruik genomen en die heeft een rood symbool in de witte baan. 

Ik moest door de dood van Khamenei weer aan deze oude clip denken. Obama vs Trump, vind het nog steeds hilarisch. 

https://youtu.be/OsBOWSjOLsE?si=SXKlgerrhvow3S9G

Ik zag net in een talkshow een Belgische Iraanse uitleggen hoe de Iraanse top kijkt naar het westen en Amerika. De kernbommen zijn bedoeld om het westen te vernietigen. Dat is de ideologie van deze engerds.  Dat is wat ze willen en ze geloven er heilig in dat dat gaat gebeuren. Zij moest als kind elke dag op school bij de Amerikaanse vlag schreeuwen: dood aan Amerika. Zij vindt het westen zo vreselijk naïef en begrijpt niet dat het westen niet wil luisteren naar gevluchte Iraniërs.  Diplomatieke oplossingen zullen nooit werken. Omdat Iran deze oplossingen helemaal niet wil. Zij denkt dat deze naïviteit komt omdat wij hier al zolang geen oorlog hebben gehad . 

Daglichtlamp schreef op 01-03-2026 om 14:48:

Kan iedereen die die fakeposter van GroenLinks-PvdA in hun post hebben staan, ook al is het omdat ze alleen een bericht van een ander geciteerd hebben, aan forumbeheer vragen om dat weg te halen? Er gaat al meer dan genoeg fakenieuws rond, daar hoeven we hier niet aan mee te doen.

Je hebt gelijk, wilde het net gaan vragen, maar zie dat de poster al verwijderd is, fijn!

Hans Jansen en Afshin Ellian waarschuwden al 20 jaar geleden over de bedoelingen van Iran. Maar dan deden politici net of het uit pure discriminatiemotieven kwam. Die wilden uit de tegenstellingen een slaatje slaan. Zolang groepen aan het strijden waren hoefden zij niets op te lossen. 

Ik zit net te kijken naar een gesprek tussen Theo Holman, Bart Nijman en Keyvan Shahbazi.

Keyvan in reactie op een tweet door Jan Paternotte ("Terwijl de bommen vallen, zijn het opnieuw vooral gewone Iraniërs die de onzekerheid dragen.") :

Keyvan: "Iraniërs dansen op straat van vreugde. Waar heeft die man het over? Wereldvreemd. Je hebt echt niet in de gaten wat er aan de hand is."

Daglichtlamp

Daglichtlamp

01-03-2026 om 18:17 Topicstarter

Ik hoop echt dat als we over een paar jaar terugkijken kunnen zeggen dat deze aanvallen hebben bijgedragen aan een beter leven voor de Iraniërs, dat deze aanvallen de wereld veiliger hebben gemaakt.
Op dit moment hoop ik alleen maar dat niet de hele regio, of nog breder in een niet meer te stoppen oorlog terecht komt. 
Voorlopig is de macht van het regime nog niet gebroken, in Israël zijn onschuldige slachtoffers gevallen door de raketten die Iran nog steeds in zo'n mate kan afschieten dat ze door de iron dome heen komen.

Malibu2 schreef op 01-03-2026 om 17:55:

Ik zit net te kijken naar een gesprek tussen Theo Holman, Bart Nijman en Keyvan Shahbazi.

Keyvan in reactie op een tweet door Jan Paternotte ("Terwijl de bommen vallen, zijn het opnieuw vooral gewone Iraniërs die de onzekerheid dragen.") :

Keyvan: "Iraniërs dansen op straat van vreugde. Waar heeft die man het over? Wereldvreemd. Je hebt echt niet in de gaten wat er aan de hand is."

Dat is precies wat ik net hoorde van die Belgische Iraanse vrouw.We hebben echt geen idee.

Daglichtlamp schreef op 01-03-2026 om 18:17:

Ik hoop echt dat als we over een paar jaar terugkijken kunnen zeggen dat deze aanvallen hebben bijgedragen aan een beter leven voor de Iraniërs, dat deze aanvallen de wereld veiliger hebben gemaakt.
Op dit moment hoop ik alleen maar dat niet de hele regio, of nog breder in een niet meer te stoppen oorlog terecht komt.
Voorlopig is de macht van het regime nog niet gebroken, in Israël zijn onschuldige slachtoffers gevallen door de raketten die Iran nog steeds in zo'n mate kan afschieten dat ze door de iron dome heen komen.

Ik hoop met je mee, vooralsnog is het regime weliswaar onthoofd, maar niet verwoest. Dat baart me zorgen over de toekomst van Iran en de rest van de regio. Hopelijk pakt het goed uit.

Hoe nu verder in Iran na dood Khamenei? 'Regime zit stevig in het zadel' https://www.nu.nl/midden-oostenconflict/6387768/hoe-nu-verder-in-iran-na-dood-khamenei-regime-zit-stevig-in-het-zadel.html

Daglichtlamp

Daglichtlamp

01-03-2026 om 19:53 Topicstarter

Ik kwam deze post tegen, deze man is zoon van een Hamas oprichter, maar heeft zich juist afgekeerd van Hamas. Dit is geschreven in januari, dus voor de huidige aanvallen.
https://x.com/MosabHasanYOSEF/status/2015445763875123692
The Karma Trap: Don't Make a Martyr of Khamenei

One year ago I was for assassinating Ayatollah for the October 7 attempted genocide and the destruction of Gaza, and if he had been killed during the twelve-day war it would have been a worthless sacrifice only for his nuclear ambitions and endless attempts to annihilate Israel. But today things have changed. His assassination will be considered the ultimate sacrifice to save the Islamic Republic. That is exactly what he wants. So don’t give it to him.

The protests weren’t a signal. They were the last warning. The moment protesters got crushed in Tehran streets, I came to realize that Ayatollah needs martyrs, and if necessary, even himself becoming one.

Khamenei is not Saddam. He is not Gaddafi. He is not even Putin. Saddam ruled by fear. When he died, fear died with him. Gaddafi ruled by money and madness. When he died, his followers scattered like rats. Khamenei rules by faith. When he dies, if he dies at the hand of infidels, in an existential war to save the Islamic Republic, he does not end. He begins. His death will not be a funeral. It will be a coronation.

He will become the ultimate mystic Shahid. Every disciple he has ever taught, and they are millions, will become a potential martyr. Killing him as part of a war against the Islamic Republic rather than a war against the nuclear program is pouring gasoline on jihad, handing the keys to men who believe paradise is reached through fire.

The Islamic Republic is not a regime. It is a Jihad empire with ballistic missiles. Jihadists don’t surrender when the Imam is killed, they multiply.

The Iranian people, the West claims to save, will be the first to pay, not with gratitude, but with their lives. Because once the Supreme Leader becomes a martyr, every protester, every reformist, every woman who removed her hijab will be labeled a traitor who invited the Great Satan. And in this mosque, traitors are not argued with, they are cleansed.

This is not speculation. This is scripture to them.
So let us stop pretending. The coming strikes are not about freedom, they never were. They are about containment and that plan was signed way before the first protest started. This is a war about delaying a dirty bomb. About keeping other nations from the nightmare. The goal may be necessary, but it is not noble. And it will not deliver liberty to even one Iranian soul.

--------------
Then the fire will not stay in Iran. It will travel through hearts like a virus, through minds like a pulse, fast, unstoppable. And when it reaches your cities, don’t ask why no one warned you someone did. You just preferred the prettier story.

Dit laatste zien we al gebeuren bijvoorbeeld in Pakistan, waar bij rellen al mensen omkomen.

Alice12 schreef op 01-03-2026 om 11:45:

[..]

Ik zou hier graag antwoord op willen. Als je zo goed weet wat je niet
moet doen, weet je misschien ook wat je wel zou moeten doen?
Diplomatieke gesprekken hebben in ieder geval helemaal niks uit gehaald

Iemand schreef "40 jaar diplomatie heeft niet geholpen" maar wat Trump doet, lijkt nog het meest op belletje trekken en dan hard wegrennen.

Dat is ook zinloos (maar er sterven wel burgers).

Moet ik dan kunnen vertellen hoe je het oplost?

( tussen haakjes, 

Als je de iraans regering om ver wilt werken, is volgens mij nodig:
- grondtroepen sturen
- Iraanse verzetsgroepen trainen en bewapenen.
- overleg organiseren met Iraniërs buiten Iran, zodat er enige consensus is (hopelijk) over hoe de macht verdeeld moet worden 
- inlichtingen verzamelen zodat je weet wat de oppositie in Iran wil: zijn het liberalen, Koerden, religieuze minderheden (joden, Bahai), communisten.
en wie heeft de meeste kan de macht te grijpen als de ayatollah's worden vermoord?
(meestal zal dat iemand uit het leger zijn, of het veiligheidsapparaat).

Als je dat gedaan hebt, dan weet je ongeveer wat je kunt verwachten, en dan kun je sturen naar de best mogelijke oplossing.
En dan is er nog geen garantie op succes: kijk maar naar Lybië en Afghanistan.
)

Interessante post van Mosab Hassan Yousef. 

Ik heb even door zijn recente berichten gescrolld. Wat ik lees is dat hij zegt dat Israël geen andere keuze heeft dan Iran aan te vallen vanwege het nucleaire programma (We’re staring down ballistic missiles—real ones, tipped with nukes—that could kill millions of innocent people tomorrow. This isn’t fantasy. It’s survival. We have no choice but to stop it. en So let’s be clear: stopping the bomb is legitimate. It’s existential.)

Wat hij echter vreest is een plotselinge instorting van het regime en de gevolgen die dat kan hebben. 

Ik snap zijn zorgen. Ik vraag me alleen af wat erger is. Er zijn in korte tijd al tienduizenden demonstrerende Iraniërs vermoord. Miljoenen Iraniërs willen niet meer terug naar de oude situatie. Moeten we hen dan maar onder een onderdrukkend regime achterlaten, hen opofferen, ook al willen ze zelf verandering?

Malibu2 schreef op 01-03-2026 om 21:34:

Interessante post van Mosab Hassan Yousef.

Ik heb even door zijn recente berichten gescrolld. Wat ik lees is dat hij zegt dat Israël geen andere keuze heeft dan Iran aan te vallen vanwege het nucleaire programma (We’re staring down ballistic missiles—real ones, tipped with nukes—that could kill millions of innocent people tomorrow. This isn’t fantasy. It’s survival. We have no choice but to stop it. en So let’s be clear: stopping the bomb is legitimate. It’s existential.)

Wat hij echter vreest is een plotselinge instorting van het regime en de gevolgen die dat kan hebben.

Ik snap zijn zorgen. Ik vraag me alleen af wat erger is. Er zijn in korte tijd al tienduizenden demonstrerende Iraniërs vermoord. Miljoenen Iraniërs willen niet meer terug naar de oude situatie. Moeten we hen dan maar onder een onderdrukkend regime achterlaten, hen opofferen, ook al willen ze zelf verandering?

De vraag is dan: lost het doden van Khamenei wat op? Ik geloof nog steeds niet dat je met alleen bommen dit regime wegkrijgt. Als Mosab Hassan Yousef gelijk heeft, had je hem mogelijk beter in leven kunnen houden. Als de Iraanse bevolking hem op een zeker moment gevangen zou zetten en ter dood zou veroordelen is dat anders dan hem doden bij een Amerikaans of Israëlisch bombardement.

Iran gebruikt clusterbommen.

Maar dat mág toch niet van het 'oorlogsrecht'?
🤔

https://x.com/EYakoby/status/2028210436869386455?t=jM-Xp4ad_B6PCWBYuLBcEg&s=19

Alice12 schreef op 01-03-2026 om 15:11:

Toch niet helemaal fake nieuws. Harry Pettit wil morgen een protest bij het Amerikaanse consulaat tegen het geweld in Iran . Hij vindt het maar niks dat de Iraanse hitler is vermoord.

Pettit werkt tegenwoordig in België, de VUB had in eerste instantie geen problemen met zijn tweets maar dat is veranderd na zijn recente uitspraken over Iran.

Na de dood van de Iraanse leider Ali Khamenei tijdens de Amerikaans-Israëlische aanval op Iran schreef hij zondag: “Ayatollah Khamenei zal herinnerd worden omdat hij het tot zijn dood opnam tegen de pedofiele VS-‘Israël’-cabal (geheime politieke groep, wordt soms ook in antisemitische context gebruikt, ST/BST), wanneer zo’n groot deel van de wereld zich al had overgegeven.”

Hij noemde 7 oktober ‘een verzetsdaad’ die ‘in bepaald opzicht geniaal’ was: omstreden Britse onderzoeker krijgt job bij VUB | De Morgen

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.