Nieuws en actueel
Daglichtlamp
14-01-2026 om 14:10
Ontwikkelingen in Iran
Op verzoek heb ik dit draadje gemaakt, zodat het gesprek over Iran dat nu in verschillende draadjes plaatsvind, op 1 plek gevoerd kan worden.
Mick87
01-03-2026 om 12:26
absor schreef op 01-03-2026 om 12:23:
wat een ontwikkeling!
Iedereen die nu israel en usa automatisch cancelt want het is israel en usa en ze hadden zich niet moeten bemoeien met iran, ja die wantrouw ik. Want iran bemoeit zich al ongelooflijk lang met heel veel landen op een negatieve manier. Is de belangrijkste financier van terroristische organisaties, ook velen in europa. Ook in nederland zijn gevluchte iraniers niet veilig
De verhalen achter de liquidaties van de twee Iraniërs in Nederland
maar ook iran en rusland hebben een smerig bondgenootschap
Liveblog | FT: Iran en Rusland sluiten geheime wapendeal ter waarde van 500 miljoen euro | BNR Nieuwsradio
en we weten hoe rusland europa bedreigt
Dat iran vandaag oproep 'het is een aanval aan alle moslims' is om de moslims ook in het westen te mobiliseren. Terroristisch gedachtengoed heeft sws een voedingsbodem in europa. Gister was er een iftar ergens in amsterdam en daar wapperde de vlag van het iran van khomeini, en niet het iran van voor 1979. Goed, we zien in heel europa regelmatig bij betogingen vlaggen van hamas.
TEgelijk, ben ik natuurlijk super sceptisch. Ik kan nou ook weer niet blij zijn dat ze iran aan het bombarderen zijn, want we weten, assad was een gruwelijke dictator, maar syrie is voorals nog niet beter. Afghanistan was 'bevrijd' , helemaal niet, het is absoluut de hel op aarde nu voor alle vrouwen die daar leven.
We kunnen alleen maar bidden dat dit niet gebeurd in Iran.....of het kan ook nog erger he, dit kan de start zijn geweest van een 3e wereldoorlog.
Sowieso dat geroep van: niet bemoeien. Mijn stad is bevrijd door de Polen. Hele Poolse begraafplaats in mijn buurt met gesneuvelden. Die hierheen kwamen om ons van de nazi's te bevrijden. Als de Canadezen en Amerikanen ons destijds niet bij hadden gestaan praatten we nu allemaal Duits.
Vind het altijd makkelijk roepen. We zijn zelf ook door de bemoeienis van andere.landen bevrijd
Poezenmeisje
01-03-2026 om 12:28
felija schreef op 01-03-2026 om 11:37:
[..]
Precies. Trump zegt dat de Iraanse burgers het verder zelf moeten oplossen. "Als we klaar zijn, neem dan je regering over."
Dat is ook wat de Pahlavi zegt. Hij wil bemiddelen in het opzetten van een nieuwe structuur waarin óók een plaats voor de geestelijken is.
Een fout van zijn vader is geweest om de geestelijken helemaal buitenspel te zetten.
https://www.meforum.org/mef-observer/irans-opposition-debates-new-plan-for-post-islamic-republic-era
Ted68
01-03-2026 om 12:30
Overal waar de USA zijn Gingers in gehad heeft is het toch echt een zooitje geworden: Afganistan , Syrie, … En Trump doet dit alleen voor zich zelf; stel je voor dat hij ook moet getuigen vanwege Epstein…
absor
01-03-2026 om 12:38
Ted68 schreef op 01-03-2026 om 12:30:
Overal waar de USA zijn Gingers in gehad heeft is het toch echt een zooitje geworden: Afganistan , Syrie, … En Trump doet dit alleen voor zich zelf; stel je voor dat hij ook moet getuigen vanwege Epstein…
nou niet overal. Als usa zich niet had bemoeid met WO2 ...
En dankzij het marshallplan leven wij in de welvaart die we nu hebben
Nighttripper
01-03-2026 om 12:42
Alice12 schreef op 01-03-2026 om 12:16:
[..]
Een lange termijnvisie? Welke visie dan? En vooral, hoe krijg je het voor elkaar dat Iran bevrijd wordt van de tirannie. Grappig trouwens dat ik steeds meer filmpjes op TikTok zie verschijnen van jonge Iraanse vrouwen ( gevlucht) die oproepen om vooral je mond te houden als je niet onder de terreur in Iran geleefd hebt. Zij zijn dolblij dat Trump en Netanyahu ingegrepen hebben. Ook bijzonder dat er geen enkele demonstratie is geweest voor die 30.000 jonge mensen die gruwelijk zijn vermoord. Werden die demonstranten niet betaald ofzo?
Nou..die demonstratie gaat er komen hoor,een beetje laat,maar ok,vandaag op de Dam. Oh nee,sorrie foutje. Die 30.000 Iraanse mannen,vrouwen,kinderen,artsen en verpleegkundigen in ziekenhuizen die gewonde demontranten verzorgden en daarom ter plekke geexecuteerd werden in 3 dagen tijd, vergeten we even. We gaan protesteren tegen de dood van 1 van de wreedste leiders van afgelopen eeuw. M.i vergelijkbaar met een Stalin,Pol Pot (de favoriete leiders van vroegere GL/PvdA nl de CPN,PPR en PSP) met het bloed van miljoenen eigen burgers aan hun handen.Maar ok, niemand is foutloos
.
Afbeelding verwijderd
Alice12
01-03-2026 om 12:43
Nighttripper schreef op 01-03-2026 om 12:42:
[..]
Nou..die demonstratie gat er komen hoor,een beetje laat,maar ok,vandaag op de Dam. Oh nee,sorrie foutje. Die 30.000 jongeren die afgeslacht werden in 3 dagen tijd vergeten we even. We gaan protesteren tegen de dood van 1 van de wreedste leiders van afgelopen eeuw. M.i vergelijkbaar met een Stalin,Pol Pot,de favoriete leiders van vroegere GL/PvdA nl de CPN,PPR en PSP (met bloed van miljoenen eigen burgers aan hun handen,maar ok, niemand is foutloos
).
Afbeelding verwijderd
Het is toch langzamerhand bij de beesten af.
felija
01-03-2026 om 12:44
absor schreef op 01-03-2026 om 12:38:
[..]
nou niet overal. Als usa zich niet had bemoeid met WO2 ...
En dankzij het marshallplan leven wij in de welvaart die we nu hebben
Dat kwam ook omdat de VS Nederland na de bevrijding bleef steunen en ons niet in de kou liet staan. Bovendien waren wij bondgenoten met een zelfde regeringsvorm, een hele andere situatie.
Alice12
01-03-2026 om 12:48
felija schreef op 01-03-2026 om 12:25:
[..]
Het feit dat ik moet uitleggen dat voor zoiets groots een lange termijnvisie nodig is, verbaast mij. Het begint nu pas echt, hoe nu verder?
Het verbaast mij dan weer hoe je mijn vraag omdraait. Ik vroeg ( als je zo goed weet wat er niet had moeten gebeuren) wat er dan wel moet gebeuren. Ik vroeg je welke visie jij dan hebt en wat moet er dan wel gebeuren . Strooien met woorden als “ lange termijnvisie” maar verder niks uitleggen heet volgens mij een containerbegrip. Mooi woord, maar het zegt zonder uitleg geen bal.
Alice12
01-03-2026 om 12:49
Ted68 schreef op 01-03-2026 om 12:45:
Ga dus nu voorlopig geen PVDA meer stemmen…. Wat een idioten
Ze zijn echt compleet debiel daar. Wat een gestoorde mensen in die club.
PensioNada
Nighttripper schreef op 01-03-2026 om 12:42:
[..]
Nou..die demonstratie gaat er komen hoor,een beetje laat,maar ok,vandaag op de Dam. Oh nee,sorrie foutje. Die 30.000 Iraanse mannen,vrouwen,kinderen,artsen en verpleegkundigen in ziekenhuizen, die gewonde demontranten verzorgden en die ter plekke geexecuteerd werden in 3 dagen tijd, vergeten we even. We gaan protesteren tegen de dood van 1 van de wreedste leiders van afgelopen eeuw. M.i vergelijkbaar met een Stalin,Pol Pot (de favoriete leiders van vroegere GL/PvdA nl de CPN,PPR en PSP) met het bloed van miljoenen eigen burgers aan hun handen.Maar ok, niemand is foutloos
.
Dit klinkt heel erg als fake nieuws. Rechtsradicalen die dit even in elkaar ge-ai-t hebben.
felija
Mick87 schreef op 01-03-2026 om 12:26:
[..]
Sowieso dat geroep van: niet bemoeien. Mijn stad is bevrijd door de Polen. Hele Poolse begraafplaats in mijn buurt met gesneuvelden. Die hierheen kwamen om ons van de nazi's te bevrijden. Als de Canadezen en Amerikanen ons destijds niet bij hadden gestaan praatten we nu allemaal Duits.
Vind het altijd makkelijk roepen. We zijn zelf ook door de bemoeienis van andere.landen bevrijd
Je hebt bemoeien en bemoeien.
PensioNada
01-03-2026 om 12:51
Ted68 schreef op 01-03-2026 om 12:45:
Ga dus nu voorlopig geen PVDA meer stemmen…. Wat een idioten
Volgens mij is dit zo fake als het maar kan zijn. Net zoals de Facebook groep van Antifa hartstikke fake was.