Nieuws en actueel
Daglichtlamp
14-01-2026 om 14:10
Ontwikkelingen in Iran
Op verzoek heb ik dit draadje gemaakt, zodat het gesprek over Iran dat nu in verschillende draadjes plaatsvind, op 1 plek gevoerd kan worden.
Malibu2
28-02-2026 om 16:24
Ook een land als Saudi Arabië spreekt zich duidelijk uit. Hun grondgebied is intussen ook aangevallen, zoals uit een later bericht blijkt. Ze zullen alles doen wat nodig is om hun grondgebied en de mensen te beschermen tegen de Iraanse agressie, aldus hun statements.
Eerder vanmiddag schreef ik al dat ik het interessant vind om het politieke schaakspel nu te zien. En ik moet zeggen dat ik aangenaam verrast ben door Australië en Canada. De reacties vanuit Europa verrassen me helaas al niet meer.
#Statement | The Kingdom of Saudi Arabia condemns and denounces in strongest terms the blatant Iranian aggression and the flagrant violation of the sovereignty of the UAE, Bahrain, Qatar, Kuwait, and Jordan. The Kingdom affirms its full solidarity with and unwavering support for the brotherly countries, and its readiness to place all its capabilities at their disposal in support of any measures they may undertake. It also warns of the grave consequences resulting from the continued violation of states’ sovereignty and the principles of international law.
Saoedi Arabië "calls on the international community to condemn these blatant attacks and to take all firm measures necessary to confront Iranian violations that undermine the security and stability of the region."
https://x.com/i/status/2027706699100954895
https://x.com/i/status/2027750941047349501
Daglichtlamp
28-02-2026 om 16:37
Je wilt toch niet zeggen dat Saudi Arabië de aanvallen van de VS en Israël steunt? Dat doen ze dus niet. Ze veroordelen alleen de aanvallen van Iran op buurstaten.
Opvallend is dat ze bijvoorbeeld niet de tegenaanvallen op Israël veroordelen.
PensioNada
28-02-2026 om 16:39
@Malibu, jij weet heel goed dat al die onderlinge afkeer en verbanden in het Midden-Oosten heel ingewikkeld zijn. Saudi-Arabië is aarts-conservatief, maar vindt het ook aarts conservatieve Iran niets. Andere stroming van de islam en geen afkeer van het "kapitalisme", dus mogen de Amerikanen bases hebben in Saudi-Arabië. Dat vindt Iran dan weer niet leuk. De nieuwe machthebbers van Syrië zijn fel tegen Iran en ook Hamas en Hezbollah. En zo kan je over elk land in het Midden-Oosten wel wat melden, dus is het logisch dat die landen een positie innemen. Voor regeringsleiders in de rest van de wereld ligt dat iets ingewikkelder.
PensioNada
28-02-2026 om 16:42
Daglichtlamp schreef op 28-02-2026 om 16:37:
Je wilt toch niet zeggen dat Saudi Arabië de aanvallen van de VS en Israël steunt? Dat doen ze dus niet. Ze veroordelen alleen de aanvallen van Iran op buurstaten.
- Ze keuren de aanvallen op hun Arabische buurlanden af: The Kingdom of Saudi Arabia condemns and denounces in strongest terms the blatant Iranian aggression and the flagrant violation of the sovereignty of the UAE, Bahrain, Qatar, Kuwait, and Jordan. The Kingdom affirms its full solidarity with and unwavering support for the brotherly countries, and its readiness to place all its capabilities at their disposal in support of any measures they may undertake. It also warns of the grave consequences resulting from the continued violation of states’ sovereignty and the principles of international law.
En die op Saudi-Arabië. Ze hebben het niet over de VS en Israël
Malibu2
28-02-2026 om 16:46
Daglichtlamp schreef op 28-02-2026 om 16:37:
Ik zie ze de aanval van de VS & Israël niet veroordelen.
En juist vind ik veelzeggend.
Landen als Saudi Arabië zijn zich heel goed bewust van het gevaar dat Iran ook voor henzelf vormt. Een verzwakt Iran is ook voor hem een gewenste uitkomst.
Daglichtlamp
28-02-2026 om 16:47
Sowieso geen regime in Saudi Arabië dat ik als voorbeeld zou willen nemen. Mensen zijn daar ook niet bepaald vrij.
Malibu2
28-02-2026 om 17:15
Daglichtlamp schreef op 28-02-2026 om 16:47:
Sowieso geen regime in Saudi Arabië dat ik als voorbeeld zou willen nemen. Mensen zijn daar ook niet bepaald vrij.
Dat ben ik met je eens, het is geen vrij regime in Saudi Arabië.
Maar denk je hun positie eens in. De Saudi's vechten al jaren tegen de Houthies in Jemen, die door Iran gefinancierd worden. Het is onderdeel van een al veel langere strijd tussen de soennieten en sjiieten. De Saudi's zitten niet te wachten op een Iran met kernwapens, dat is een rechtstreekse bedreiging voor henzelf.
Je ziet daarnaast dat de laatste jaren de verhouding met Israël verbeterde. Er was zelfs sprake van op termijn toetreding tot de Abraham Accords. De bevolking is echter in hoge mate anti-Israel.
Openlijk steun betuigen aan de aanval van Israël en de VS zie ik ze dus niet snel doen om onrust onder de eigen bevolking te voorkomen. Maar ze veroordelen de aanval ook niet. Ik vermoed dat ze er vooral blij mee zijn dat anderen het vuile werk opknappen.
Mick87
28-02-2026 om 17:18
wat een toestand. Vreselijk dit. Ik hoop dat het regime in Iran snel verworpen is en stabiliteit terug keert. Maar vrees een grootschalige langdurige oorlog.
Dit gaat grote gevolgen hebben voor de hele wereld.
Muurbloem1985
28-02-2026 om 18:11
Ik zeg iets heel gevaarlijks misschien maar als Khamenei echt dood is is Trump voor mij de beste Amerikaanse president ooit.
Daglichtlamp
28-02-2026 om 18:14
Ik denk dat ik ook geen traan zal laten om de dood van zo'n dictator die zelf zoveel doden op zijn geweten heeft. Maar ik denk dat het voor de mensen in Iran echt heel weinig uitmaakt.
PensioNada
28-02-2026 om 18:15
Muurbloem1985 schreef op 28-02-2026 om 18:11:
Ik zeg iets heel gevaarlijks misschien maar als Khamenei echt dood is is Trump voor mij de beste Amerikaanse president ooit.
Als Khamenei echt dood is, krijgen we een volgende Khamenei. Ik zie niet in hoe je een leger van 600.000 man + 400.000 reservisten alleen met bommen kan verslaan. En vergeet niet dat ieder van die miljoen mannen er persoonlijk voordeel bij heeft als het huidige regime in Iran blijft zitten. Was het maar zo simpel.
Marty1984
28-02-2026 om 18:22
Mick87 schreef op 28-02-2026 om 17:18:
wat een toestand. Vreselijk dit. Ik hoop dat het regime in Iran snel verworpen is en stabiliteit terug keert. Maar vrees een grootschalige langdurige oorlog.
Dit gaat grote gevolgen hebben voor de hele wereld.
Stabiliteit in zo'n verdeeld land lijkt mij toch écht verdraaid moeilijk.
Stabiliteit met buitenlandse bommen proberen te bewerkstelligen gaat al helemaal niet lukken.
Muurbloem1985
28-02-2026 om 18:25
PensioNada schreef op 28-02-2026 om 18:15:
[..]
Als Khamenei echt dood is, krijgen we een volgende Khamenei. Ik zie niet in hoe je een leger van 600.000 man + 400.000 reservisten alleen met bommen kan verslaan. En vergeet niet dat ieder van die miljoen mannen er persoonlijk voordeel bij heeft als het huidige regime in Iran blijft zitten. Was het maar zo simpel.
Dat zou kunnen toch is hij denk ik wel een wortel van dat vreselijke regime, we zullen het eerst moeten afwachten.
Marty1984
28-02-2026 om 18:30
Muurbloem1985 schreef op 28-02-2026 om 18:25:
[..]
Dat zou kunnen toch is hij denk ik wel een wortel van dat vreselijke regime, we zullen het eerst moeten afwachten.
Bwah ... Die man is 86.
De gemiddelde man wordt een jaar of 80.
Er staat hoogstwaarschijnlijk al 15 jaar een heel team klaar om hem op te volgen al was het maar voor als hij gewoon zou sterven van ouderdom of ziekte. Met exact dezelfde standpunten. En een heel team om "het team" op te volgen.
Het is niet omdat één pionnetje wegvalt dat er ineens giga veranderingen optreden.
felija
28-02-2026 om 18:38
Marty1984 schreef op 28-02-2026 om 18:30:
[..]
Bwah ... Die man is 86.
De gemiddelde man wordt een jaar of 80.
Er staat hoogstwaarschijnlijk al 15 jaar een heel team klaar om hem op te volgen al was het maar voor als hij gewoon zou sterven van ouderdom of ziekte. Met exact dezelfde standpunten. En een heel team om "het team" op te volgen.
Het is niet omdat één pionnetje wegvalt dat er ineens giga veranderingen optreden.
Dat denk ik ook, helaas......