Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ontwikkelingen in Iran

Op verzoek heb ik dit draadje gemaakt, zodat het gesprek over Iran dat nu in verschillende draadjes plaatsvind, op 1 plek gevoerd kan worden.

Mick87 schreef op 15-01-2026 om 23:16:

[..]

Greta spreekt zich op haar platformen uit. Net als vele anderen. En met een vlot daarheen ? Volgens mij weet ze dondersgoed dat ze dan ook snel doodgeschoten wordt.

Ik word een beetje moe van het whataboutisme. En conflicten gebruiken om gelijk te halen.

Het gaat hier om de Iranezen. Een bevolking die enorm lijdt. Al decennialang. Het heeft geen zin om te gaan bakkeleien met elkaar welk conflict er het meest aandacht krijgt en wat al dan niet hypocriet zou zijn .

Amen.

PensioNada schreef op 16-01-2026 om 00:12:

[..]

Ja, dat meen ik heel serieus. Ik zit net een filmpje te kijken van POW news. Een zekere meneer Bart Schut heeft het over een dubbele standaard en beschuldigt Rode lijn demonstranten van Israël haat en antisemitisme. Deze meneer probeert "het volk" uit elkaar te spelen. Kritiek op Israël is altijd antisemitisme, enig gevoel voor de omstandigheden van de Palestijnen is antisemitisme. Niet als eerste het geweld van de ayatollah afkeuren, dan ben je verdacht. En jullie trappen er massaal in. Hie dom kan je zijn.

Wie zegt dat kritiek op Israël altijd antisemitisme is? Bijna niemand maar het blijft wel hypocriet als mensen lopen te gillen om wat er in Gaza gebeurt maar hun mond houden over Iran, maar ook hun mond hielden over Syrië of over Islamitische staat ect.

Mick87 schreef op 15-01-2026 om 23:16:

[..]

Greta spreekt zich op haar platformen uit. Net als vele anderen. En met een vlot daarheen ? Volgens mij weet ze dondersgoed dat ze dan ook snel doodgeschoten wordt.

Ik word een beetje moe van het whataboutisme. En conflicten gebruiken om gelijk te halen.

Het gaat hier om de Iranezen. Een bevolking die enorm lijdt. Al decennialang. Het heeft geen zin om te gaan bakkeleien met elkaar welk conflict er het meest aandacht krijgt en wat al dan niet hypocriet zou zijn .

O ja waar is die Greta als het om Iran gaat?

Met haar gedweep is Gretha de eerste die tegen de muur gezet gaat worden door islamisten.

Ziende blind, horende doof.

Muurbloem1985 schreef op 24-01-2026 om 19:29:

[..]

O ja waar is die Greta als het om Iran gaat?

Geen enkele post op haar Instagram over de protesten in Iran.  

En dat terwijl de situatie in Iran verschrikkelijk is, elke dag sijpelen er weer nieuwe beelden en berichten naar buiten. 

Ze heeft zo'n groot bereik, en dat brengt toch een zekere verantwoordelijkheid met zich mee. Helaas maakt ze daarin rare keuzes. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

25-01-2026 om 08:57 Topicstarter

Dit is geen topic over Greta maar over Iran. Ik vind dat de Iran ontzettend in de steek gelaten wordt. Maar aan de andere kant zie ik ook niet zo goed wat onze regering nog meer kan doen. Ik zie ook niet in wat ingrijpen van Trump zou moeten helpen. Trump wil dan niet zozeer democratie maar controle over het land.  Zolang daar in de toekomst maar een hem goedgezinde regering zit, zal het hem worst zijn wat daar met de burgers gebeurd. Ze zijn zelfs gewoon bezig om mensen van de VS uit te zetten naar Iran, ondanks wat daar aan de hand is. https://www.nieuwsblad.be/buitenland/live-midden-oosten.-amerikaanse-gezanten-kushner-en-witkoff-in-israel-voor-gesprekken-over-toekomst-gazastrook/27532402.html
Volgens de organisatie gaat het om minstens het derde uitzettingsvlucht richting Iran, na eerdere vluchten in september en december. De Iraanse diplomaat Abolfazl Mehrabadi verklaarde aan het officiële persagentschap Irna dat ongeveer veertig Iraniërs zullen worden uitgezet. Zij vertrekken zondag vanuit een luchthaven in Phoenix, Arizona.
Onder hen bevinden zich twee homoseksuele mannen die volgens het American Immigration Council het risico lopen te worden geëxecuteerd, aangezien homoseksualiteit in Iran met de dood kan worden bestraft. Het Amerikaanse ministerie van Binnenlandse Veiligheid gaf voorlopig geen commentaar.

Mijn Iraanse collega zei afgelopen week dat er 20.000 mensen zijn vermoord bij de demonstraties. Er wordt echt met heftige wapens geschoten. Haar neef is opgepakt en niemand weet waar hij is.

Zij zegt dat veel Iraniërs hopen op ingrijpen van Trump, maar ook dat ze niet weet wat daarna dan zou moeten gebeuren. Er is niet een duidelijke oppositie leider ofzo.

Lijkt me echt vreselijk om hier te zitten, maar half te weten wat er gebeurt in het land waar je familie nog woont en zoveel onzekerheid over de toekomst te hebben

Malibu2 schreef op 25-01-2026 om 07:22:

[..]

Geen enkele post op haar Instagram over de protesten in Iran.

En dat terwijl de situatie in Iran verschrikkelijk is, elke dag sijpelen er weer nieuwe beelden en berichten naar buiten.

Ze heeft zo'n groot bereik, en dat brengt toch een zekere verantwoordelijkheid met zich mee. Helaas maakt ze daarin rare keuzes.

Jawel hoor. Ze heeft er in haar stories veel over gedeeld

Muurbloem1985 schreef op 25-01-2026 om 09:21:

[..]

nou nee hoor:

Why does Greta Thunberg hate Iranians and Kurds? #israel #kurd #druze #iran

Nou ik heb het anders zelf gezien. Maar zal morgen meteen GGZ bellen om te vragen waar deze waanbeelden vandaan komen.

Succes nog verder met de meta discussie of anderen al dan niet voldoende aandacht hebben voor Iran. Dat gaat sowieso hun situatie verbeteren

Mick87 schreef op 25-01-2026 om 10:08:

[..]

Nou ik heb het anders zelf gezien. Maar zal morgen meteen GGZ bellen om te vragen waar deze waanbeelden vandaan komen.

Succes nog verder met de meta discussie of anderen al dan niet voldoende aandacht hebben voor Iran. Dat gaat sowieso hun situatie verbeteren

Dank je wel, en jij succes met de hypocrisie van vaak linkse mensen die nu weer hun mond houden en moord en brand schreeuwen als het om Palestijnen gaat, ben benieuwd wanneer er een `rode lijn` komt voor de mensen in Iran.

Muurbloem1985 schreef op 25-01-2026 om 14:56:

[..]

Dank je wel, en jij succes met de hypocrisie van vaak linkse mensen die nu weer hun mond houden en moord en brand schreeuwen als het om Palestijnen gaat, ben benieuwd wanneer er een `rode lijn` komt voor de mensen in Iran.

Kunnen we aub ophouden met dat geframe over links en rechts ? Totaal niet bevorderlijk voor het toch al gepolariseerde klimaat waarin we leven.  En jij beticht van me van hypocrisie ? Mij gaat het lot van de iranezen overigens erg aan. Heb zelf het land bezocht en ken mensen daar waar ik al meer dan twee weken geen contact meer mee kan krijgen. 

Ik merk dat ik al dat whataboutisme, geframe, metadiscussies en gepolariseer meer dan zat ben.

En dat gaat de Iraanse bevolking helpen? Dat eeuwige gezeur over het uitblijven van de rode lijn? Wat overigens al tot uit ten treuren is uitgelegd, waarom dat nu niet is gebeurd. 
Het enige wat je doet is polariseren en de Iraanse bevolking misbruiken om je eeuwige riedeltje te herhalen over het zogenaamde hypocriete links.
Nergens blijkt uit dat je ook maar enigszins echt begaan bent met de Iraniërs behalve om ze voor je karretje te spannen als een stok om mee te slaan naar links. Kinderachtig en over hypocriet zijn gesproken. 

Muurbloem1985 schreef op 25-01-2026 om 14:56:

[..]

Alsof jij ook maar ene jota geeft om de mensen in Iran. Hou toch op die mensen te misbruiken om links weer eens weg te zetten. Over hypocriet gesproken! Bah!

letterlijk

Forum Moderator

Moderator

25-01-2026 om 17:07

-graag weer ontopic-

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.