Nieuws en actueel
Daglichtlamp
14-01-2026 om 14:10
Ontwikkelingen in Iran
Op verzoek heb ik dit draadje gemaakt, zodat het gesprek over Iran dat nu in verschillende draadjes plaatsvind, op 1 plek gevoerd kan worden.
Poezenmeisje
15-01-2026 om 07:52
https://www.israelnieuws.nl/post/n12news-isra%C3%ABl-zal-voorafgaand-aan-een-amerikaanse-aanval-op-iran-een-waarschuwing-ontvangen-en-de
Bericht van een paar minuten geleden. Ik denk dat het niet lang meer zal duren voordat de hel losbreekt.
SibellaxMonty
15-01-2026 om 08:22
Ik hoop juist dat Trump zich gaat richten op Iran en dan Groenland met rust laat.
Bakblik
15-01-2026 om 15:08
Hoezo zou Amerika zich moeten mengen in de situatie in Iran? Dat gaat toch helemaal niks opleveren?
Het ingrijpen van Amerika in Irak en Afghanistan, het bemoeien met de oorlog in Oekraïne, de situatie Israel/Gaza het heeft niet geleid tot duurzame vrede en een beter bestaan voor de bevolking aldaar.
Die recente actie in Venezuela brengt vooralsnog ook geen regimechange.
Laat Amerika eerst eens zijn eigen problemen op gaan lossen met de onrusten het en der voordat ze zo ver van huis de bevolking "gaan redden".
Meestal worden de machthebbers in een land alleen maar radicaler nadat Amerika weet is vertrokken. Neem als voorbeeld de Taliban in Afghanistan. Vrouwen hebben daar bijna geen vrijheid meer. Hebben minder rechten dan een hond en mogen alleen kinderen krijgen. De dreiging die nu uitgaat van Amerika maakt de repressie in Iran nu al erger dan ooit.
Weronika
15-01-2026 om 15:42
Bakblik schreef op 15-01-2026 om 15:08:
Hoezo zou Amerika zich moeten mengen in de situatie in Iran? Dat gaat toch helemaal niks opleveren?
Het ingrijpen van Amerika in Irak en Afghanistan, het bemoeien met de oorlog in Oekraïne, de situatie Israel/Gaza het heeft niet geleid tot duurzame vrede en een beter bestaan voor de bevolking aldaar.
Die recente actie in Venezuela brengt vooralsnog ook geen regimechange.
Laat Amerika eerst eens zijn eigen problemen op gaan lossen met de onrusten het en der voordat ze zo ver van huis de bevolking "gaan redden".
Meestal worden de machthebbers in een land alleen maar radicaler nadat Amerika weet is vertrokken. Neem als voorbeeld de Taliban in Afghanistan. Vrouwen hebben daar bijna geen vrijheid meer. Hebben minder rechten dan een hond en mogen alleen kinderen krijgen. De dreiging die nu uitgaat van Amerika maakt de repressie in Iran nu al erger dan ooit.
Misschien vanwege de banden met Rusland (Iran) en om te voorkomen dat Iran nucleaire wapens gaat ontwikkelen?
Weronika
15-01-2026 om 15:44
Na de acties van vannacht vind ik Trump een hond, hij heeft de Iraanse bevolking maar mooi laten zitten, terwijl hij ze heeft aangemoedigd te blijven demonstreren, wat ten koste van heel veel Iraniërs gaat.
Bakblik
15-01-2026 om 16:04
Weronika schreef op 15-01-2026 om 15:42:
[..]
Misschien vanwege de banden met Rusland (Iran) en om te voorkomen dat Iran nucleaire wapens gaat ontwikkelen?
Als hij dat bedoelt dan moet bij het zo brengen en niet suggereren dat hij de protesterende bevolking komt steunen.
SibellaxMonty
15-01-2026 om 16:25
Weronika schreef op 15-01-2026 om 15:44:
Na de acties van vannacht vind ik Trump een hond, hij heeft de Iraanse bevolking maar mooi laten zitten, terwijl hij ze heeft aangemoedigd te blijven demonstreren, wat ten koste van heel veel Iraniërs gaat.
Trump kan je ook niet vertrouwen. Hoop dat de Amerikanen dat ook gaan inzien.
Muurbloem1985
15-01-2026 om 17:37
PensioNada schreef op 15-01-2026 om 00:48:
[..]
Zo moe van dit soort opmerkingen. Als je kritisch bent op het Israëlische geweld in Gaza (dat een reactie is op wreed geweld van Hamas, ik zet het er maar bij) en als je dan even nadenkt over reageren op het geweld in Iran, dan word je geslachtofferd. @Joanjett, je laat je naaien door mensen die je dit willen wijs maken. Het is niet waar, het is onzin. Ik denk al een week lang over Iran. Ik heb zo'n medelijden met die mensen die met niet meer dan molotov cocktails en stenen vechten tegen sadistische militairen. Maar het westen boycot Iran, ze kopen geen Iraanse drones, waar valt tegen te demonstreren. Er is blijkbaar niemand die het volk wil bewapenen en Trump gaat ook niet ingrijpen. Het is triest, heel triest. Maar het is vrees ik het verhaal van 2026: de dictators winnen.
Zal wel maar waarom is er nu geen rode lijn voor Iran? Waarom gaat Greta Grunberg nu niet met haar Hamasfloot om Iran te steunen? Waarom wordt er nu niet opgeroepen om universiteiten die contact hebben met Iran te boycotten? Ik vind het enorm hypocriet allemaal.
Daglichtlamp
15-01-2026 om 17:38
Tegen Iran zijn terecht al jaren hele strenge sancties. Ik zou niet weten wat onze regering nog meer kan doen.
Miraval
15-01-2026 om 17:48
Muurbloem1985 schreef op 15-01-2026 om 17:37:
[..]
Zal wel maar waarom is er nu geen rode lijn voor Iran? Waarom gaat Greta Grunberg nu niet met haar Hamasfloot om Iran te steunen? Waarom wordt er nu niet opgeroepen om universiteiten die contact hebben met Iran te boycotten? Ik vind het enorm hypocriet allemaal.
Ach dat is er ook niet voor Soedan. Daar ben ik niet zo verbaasd over. En dat maakt mij ook niet perse veel uit.
Wat ik veel erger vindt is dat mensen lukraak roepen dat het wederom de Zionisten/Mossad zijn die deze demonstraties veroorzaken en de schuld hebben aan alle problemen in Iran. En mensen die met droge ogen durven te beweren dat het regime helemaal niet zo slecht is, dat vrouwen heus wel vrijheden hebben en dat de situatie verergerd is door de sancties van het Westen. Ipv daadwerkelijk naar de schuldigen te wijzen wordt wederom Israel als schuldige gezien en de Zionisten.
Alice12
15-01-2026 om 18:14
Daglichtlamp schreef op 15-01-2026 om 17:38:
Tegen Iran zijn terecht al jaren hele strenge sancties. Ik zou niet weten wat onze regering nog meer kan doen.
Dat is iets heel anders dan demonstraties, universiteiten oproepen niet meer samen te werken, een rode lijn trekken enz. Kati Piri die na een lange stilte toch maar haar afschuw uitspreekt. Dat duurde bij Gaza een paar minuten. Ze was op vakantie, zei ze. Zou daar geen internet zijn?
Ik denk dat er een soort ongemak is, dit is een opstand tegen de Islam.
Joszy
15-01-2026 om 18:18
Een Iraanse kennis van mij zag het juist andersom. Die zegt; het is hypocriet dat mensen die Israel steunden in hun genocide in Gaza, nu schreeuwen dat er opgetreden moet worden tegen het regime in Iran (en ja, zij wil ook graag een regime change)
PensioNada
15-01-2026 om 18:24
Alice12 schreef op 15-01-2026 om 18:14:
[..]
... dit is een opstand tegen de Islam.
Is dat zo? In Canada heb je een grote Iraanse gemeenschap, veel vluchtelingen. Ongeveer de helft identificeert zich als moslim.
Het is een opstand tegen een wreed regiem, dat zich achter religie verschuilt om aan de macht te blijven.
Muurbloem1985
15-01-2026 om 19:19
Miraval schreef op 15-01-2026 om 17:48:
[..]
Ach dat is er ook niet voor Soedan. Daar ben ik niet zo verbaasd over. En dat maakt mij ook niet perse veel uit.
Wat ik veel erger vindt is dat mensen lukraak roepen dat het wederom de Zionisten/Mossad zijn die deze demonstraties veroorzaken en de schuld hebben aan alle problemen in Iran. En mensen die met droge ogen durven te beweren dat het regime helemaal niet zo slecht is, dat vrouwen heus wel vrijheden hebben en dat de situatie verergerd is door de sancties van het Westen. Ipv daadwerkelijk naar de schuldigen te wijzen wordt wederom Israel als schuldige gezien en de Zionisten.
Ja eens zie het ook de hele tijd weer op Facebook en Tictoc ect. de joden (vermond onder de noemer "zionisten") krijgen weer de schuld van alles zoals gebruikelijk.