Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ontwikkelingen in Iran

Op verzoek heb ik dit draadje gemaakt, zodat het gesprek over Iran dat nu in verschillende draadjes plaatsvind, op 1 plek gevoerd kan worden.

Poezenmeisje schreef op 14-01-2026 om 18:45:

In Syrië is het niet perfect?
Een understatement?

Alevieten, Druzen, ze worden er afgeslacht en de vrouwen uit flatgebouwen gegooid...

En Europa staat te knuffelen met die enge gluiperd die een keurig pak heeft aangetrokken en president speelt.

Wat is jouw idee dan? Want je kan toch niet zeggen dat het in Irak of Libië, waar de dictator van buitenaf is weggehaald, beter is? In Libië is er volgens mij überhaupt geen overheid die ook maar iets doet aan bescherming, voorzieningen etc. Dus, wat zou volgens jou het beste werken?

Joszy schreef op 14-01-2026 om 18:30:

Ik vind het best lastig. Ik hoop eigenlijk dat de demonstranten, de jongeren vooral, zelf een verandering teweeg gaan brengen. Als het regime valt door toedoen van buitenaf, wie moet het land dan gaan leiden? Pahlavi heeft makkelijk praten vind ik. Iedereen oproepen om de straat op te gaan en het leven te wagen maar zelf lekker in de VS blijven zitten wachten tot het over is.
In veel landen waar de dictator van buitenaf is verdreven, ontstond echt een machtsvacuum en dat leidde niet tot echt succes wat mij betreft. In Syrie is het ook niet perfect maar wat ik er over hoor toch beter dan in Irak of Libië bijvoorbeeld.

Het probleem is dat als je helemaal geen staatsgezag meer hebt, zoals in Lybië, maar ook in Haïti het recht van de sterkste geldt, mannen met wapens die doen waar ze zin in hebben.  

In Syrië is het ook niet goed, maar daar zou het nog veel slechter zijn als al Sharaa niet aan de macht was. Er lopen te veel nog veel extremere yihadi rond dan al Sharaa. 

PensioNada schreef op 14-01-2026 om 20:09:

[..]

Het probleem is dat als je helemaal geen staatsgezag meer hebt, zoals in Lybië, maar ook in Haïti het recht van de sterkste geldt, mannen met wapens die doen waar ze zin in hebben.

In Syrië is het ook niet goed, maar daar zou het nog veel slechter zijn als al Sharaa niet aan de macht was. Er lopen te veel nog veel extremere yihadi rond dan al Sharaa.

Ja dat denk ik dus ook. Haïti is ook een goed voorbeeld inderdaad. 

Waarom spreken al die Palestina supporters hier in Nederland zich nu niet uit tegen dit regime? Waar is de Flotilla? En trouwens, de ellende daar is al 3 weken aan de gang maar "verdient" nu pas aandacht?

Poezenmeisje schreef op 14-01-2026 om 18:45:

In Syrië is het niet perfect?
Een understatement?

Alevieten, Druzen, ze worden er afgeslacht en de vrouwen uit flatgebouwen gegooid...

En Europa staat te knuffelen met die enge gluiperd die een keurig pak heeft aangetrokken en president speelt.

Vergeet de Christenen niet, Syrië is dit jaar opgeklommen naar plaats 6 van landen met de meeste Christenvervolgingen volgens Opendoors. Bedroevend dat er afgelopen jaar wederom meer Christenen wereldwijd worden vervolgd, 388 miljoen. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

14-01-2026 om 21:55 Topicstarter

https://www.ad.nl/buitenland/dankzij-de-cijfers-van-deze-hagenaar-weet-de-hele-wereld-wat-iraniers-echt-denken~ace27f82/
Als dit onderzoek klopt dan is er maar weinig steun in Iran voor het huidige regime. 

Daglichtlamp schreef op 14-01-2026 om 21:55:

https://www.ad.nl/buitenland/dankzij-de-cijfers-van-deze-hagenaar-weet-de-hele-wereld-wat-iraniers-echt-denken~ace27f82/
Als dit onderzoek klopt dan is er maar weinig steun in Iran voor het huidige regime.

Als het regime zo extreem geweldadig is, heb je uiteindelijk gewapende verzetsgroepen nodig, vrees ik. Behalve de Koerden is er niet zoveel, denk ik. Maar ik kan me vergissen. 

Respect voor de mensen die protesteerden.

Joanjett schreef op 14-01-2026 om 20:23:

Waarom spreken al die Palestina supporters hier in Nederland zich nu niet uit tegen dit regime? Waar is de Flotilla? En trouwens, de ellende daar is al 3 weken aan de gang maar "verdient" nu pas aandacht?

Die ellende is al decennia aan de gang. 
En de protesten zijn nu ook al een aantal jaar bezig. Heb het ook best vaak in media, artikelen ed gezien en er zijn ook boeken over. De dood van Mahsa Amini en de reactie erop was ook best groot in het nieuws, social media etc.

Laten we het hier hebben over de dappere vrouwen en mannen die een grote rol hebben gespeeld in het verzet in Iran en er niet weer een Palestina discussie van maken. 

Voorbeeld:

https://www.rferl.org/a/iran-hijab-woman-life-freedom-tehran-protests/33555684.html

Malibu2 schreef op 14-01-2026 om 18:28:

[..]

Dank je. Ze is blij dat ze kort contact heeft gehad en dat iedereen nu oké is.

Tegelijkertijd weet ze eigenlijk nog niets. Ze weten dat ze niets moeten bespreken wat een ander mogelijk in gevaar kan brengen, dus bleef het oppervlakkig.

Bedankt voor het delen in ieder geval👍️

Veel sterkte voor haar en haar geliefden. 

kerstbeer schreef op 14-01-2026 om 23:47:

Respect voor de mensen die protesteerden.

[..]

Die ellende is al decennia aan de gang.
En de protesten zijn nu ook al een aantal jaar bezig. Heb het ook best vaak in artikelen ed gezien en er zijn ook boeken over.

Laten we het hier hebben over de dappere vrouwen en mannen die een grote rol hebben gespeeld in het verzet in Iran en er niet weer een Palestina discussie van maken.

Voorbeeld:

https://www.rferl.org/a/iran-hijab-woman-life-freedom-tehran-protests/33555684.html

Nou het valt mij op,ook op dit forum, dat het heel lang niet in het nieuws kwam. Toen met Palestina dook elk nieuwskanaal erop. Heel selectief allemaal. Nu nog steeds in dit draadje weinig reacties maar in de Palestina topics was de verontwaardiging al binnen een dag tig keer groter. Ik kom nog uit de tijd dat Iran een Westers georienteerd land was dus heb het altijd wel gevolgd. 

Ik vind het shocking dat ineens de grootse brullers voor rechten, genocide en noem het maar op nu heel stil zijn.

Iedere avond is er op TousiTV op Youtube een livestream met de laatste ontwikkelingen mbt Iran te volgen. Mahyad Tousi is een Iraans-Amerikaanse filmmaker-reporter die al 15 jaar een eigen kanaal heeft op Youtube. Zijn specialiteit is het Midden-Oosten. De uitzending is daar ook later terug te zien.Met actuele beelden vanuit Iran/Teheran,analyses en achtergronden,bijna dagelijks een korte speech van Reza Pahlavi,flight radar beelden mbt Amerikaanse vliegtuigen in de regio etc.
De film fragmenten zijn helaas vaak kort.Omdat het via Starlink gaat wat risico's inhoudt.Oa omdat zich onder de demonstranten ook undercovers van het regime bevinden. Gebruikers van Starlink die info naar de buitenwereld doorgeven riskeren de dood.  In de uitzending van vanavond zijn op 2.50 beelden uit Teheran te zien.Daarnaast het bericht dat de IRGC (Revolutionaire Garde) Donald Trump nu als een officeel doelwit heeft. Reza Pahlavi houdt op 5.00 een korte speech. Later vertelt Tousi hoe ongewapende groepen studenten,bewapende soldaten van IRGC aanvallen,overmeesteren en wapens en munitie afhandig maken.Het geeft m.i de grote moed van de Iraniers weer.   

Ook legt Tousi vanaf 9.00 de lastige situatie van Israel uit. In principe vinden ze het een binnenlandse kwestie van Iran.En zijn niet van plan zich er aktief mee te bemoeien.Wetende dat als het regime beseft dat het afgelopen is,al hun ballistische raketten (zo'n 500 in totaal) in 1 keer op Israel af zullen vuren. Hopende dat Israel dan eveneens ten onder zal gaan.En Israel vreest dat zelfs Iron Dome niet voldoende in staat zal zijn,deze 500 allemaal onschadelijk te maken.Tegelijk heeft Israel heel duidelijk gemaakt dat mocht Iran dat toch doen,er geen herkansing meer zal volgen.Israel zal dan aanvallen tot het regime uiteindelijk gevallen en vernietigd is.                                                                                                                                     Vwb de VS en een eventuele aanval op Iran. De voorbereidingen om Maduro in januari ten val te brengen begonnen al in augustus vorig jaar.Dat kostte dus 5 maanden voorbereiding. Nu hebben de VS slechts enkele dagen,hooguit 1 a 2 weken om in te grijpen.Dus grote zorgvuldigheid is noodzaak. De aanvallen zullen ws ook meer bedoeld zijn om het Iraanse leger te laten zien dat VS doet wat ze zeggen, aldus Tousi.En (mogelijk) gaan die afwegen of vechten voor dit regime wel lonend blijft.Het leger is nl, in tegenstelling tot de IRGC veel minder ideologisch georienteerd. En zullen als de strategische situatie kritiek wordt,veel meer economisch/rationeel en op overleven gericht gaan denken,is de analyse.                                                                                                                                                                                                         Hier is de uitzending van vanavond terug te zien.Iedere avond dus een nieuwe livestream (in het Engels),

https://www.youtube.com/watch?v=1Km3V_KCR4c   

Nighttripper schreef op 15-01-2026 om 00:03:

Iedere avond is er op TousiTV op Youtube een livestream met de laatste ontwikkelingen mbt Iran te volgen. Mahyad Tousi is een Iraans-Amerikaanse filmmaker-reporter die al 15 jaar een eigen kanaal heeft op Youtube. Zijn specialiteit is het Midden-Oosten. De uitzending is daar ook later terug te zien.Met actuele beelden vanuit Iran/Teheran,analyses en achtergronden,bijna dagelijks een korte speech van Reza Pahlavi,flight radar beelden mbt Amerikaanse vliegtuigen in de regio etc.
De film fragmenten zijn helaas vaak kort.Omdat het via Starlink gaat wat risico's inhoudt.Oa omdat zich onder de demonstranten ook undercovers van het regime bevinden. Gebruikers van Starlink die info naar de buitenwereld doorgeven riskeren de dood. In de uitzending van vanavond zijn op 2.50 beelden uit Teheran te zien.Daarnaast het bericht dat de IRGC (Revolutionaire Garde) Donald Trump nu als een officeel doelwit heeft. Reza Pahlavi houdt op 5.00 een korte speech. Later vertelt Tousi hoe ongewapende groepen studenten,bewapende soldaten van IRGC aanvallen,overmeesteren en wapens en munitie afhandig maken.Het geeft m.i de grote moed van de Iraniers weer.

Ook legt Tousi vanaf 9.00 de lastige situatie van Israel uit. In principe vinden ze het een binnenlandse kwestie van Iran.En zijn niet van plan zich er aktief mee te bemoeien.Wetende dat als het regime beseft dat het afgelopen is,al hun ballistische raketten (zo'n 500 in totaal) in 1 keer op Israel af zullen vuren. Hopende dat Israel dan eveneens ten onder zal gaan.En Israel weet dat zelfs Iron Dome niet voldoende in staat zal zijn,deze 500 allemaal onschadelijk te maken.Tegelijk heeft Israel heel duidelijk gemaakt,dat mocht Iran dat toch doen,er geen herkansing meer zal volgen.Israel zal dan aanvallen tot het regime uiteindelijk gevallen is. Vwb de VS en een eventuele aanval op Iran. De voorbereidingen om Maduro in januari ten val te brengen begonnen al in augustus vorig jaar.Dat kostte dus 5 maanden voorbereiding.Nu hebben de VS slechts enkele dagen,hooguit 1 a 2 weken om in te grijpen.Dus grootste zorgvuldigheid is noodzaak.De aanvallen zullen ws ook meer bedoeld zijn om het Iraanse leger te laten zien dat VS doet wat ze zeggen, aldus Tousi.En mogelijk gaan die dan afwegen of vechten voor dit regime wel lonend blijft.Het leger is nl, in tegenstelling tot de IRGC veel minder ideologisch georienteerd. En zullen als de strategische situatie kritiek wordt,veel meer economisch/rationeel gaan denken,is de analyse. Hier is de uitzending van vanavond terug te zien.Iedere avond dus een nieuwe livestream (in het Engels),

https://www.youtube.com/watch?v=1Km3V_KCR4c

Oh dat is interessant.

Joanjett schreef op 15-01-2026 om 00:02:

[..]

Nou het valt mij op,ook op dit forum, dat het heel lang niet in het nieuws kwam. Toen met Palestina dook elk nieuwskanaal erop. Heel selectief allemaal. Nu nog steeds in dit draadje weinig reacties maar in de Palestina topics was de verontwaardiging al binnen een dag tig keer groter. Ik kom nog uit de tijd dat Iran een Westers georienteerd land was dus heb het altijd wel gevolgd.

Ik vind het shocking dat ineens de grootse brullers voor rechten, genocide en noem het maar op nu heel stil zijn.

Als je even naar je berichtjes kijkt, heb je het eigenlijk ook niet over Iran maar vooral over mensen die over Palestina praten. Laten we het dan juist wel over Iran hebben👍️

Er werd overigens al wat over Iran gepraat in het Amerika draadje. Ik verzocht toen om een eigen draadje te maken, omdat het steeds verder van het onderwerp VS afging. Daglichtlamp is zo aardig geweest dat te doen 🙂

----

Jaren geleden heb ik deze visual novel gelezen. Erg indrukwekkend:

https://en.wikipedia.org/wiki/Persepolis_(comics)

Persepolis was trouwens een stad van het oude Perzische rijk, wat vooral ceremonieel gebruikt werd. Het Perzische rijk was, voordat het Romeinse rijk onstond, het grootste rijk ter wereld. Het was in veel opzichten een ver gevorderde beschaving. 

Cyrus de Grote zou niks ophebben met het regime daar nu. Hij was meer dan 2500 jaar geleden een stuk moderner dan zij dat nu zijn. Binnen het Jodendom wordt hij ook uiterst positief bekeken, aangezien hij de Joodse mensen die vastzaten in Babylon vrij liet gaan nadat hij Babylon veroverd had.

Thnx Joanjett,vanuit Nederlandse media werd afgelopen weken opvallend summier over Iran bericht.Dus dan maar verder gaan zoeken. Uitzondering was overigens GeenStijl,dat ook al vroeg signaleerde dat er mogelijk sprake was van een beginnende revolutie.Met daarnaast helaas een massale slachting van Iraanse burgers.Daar waar de NOS en andere MSM het nog steeds hadden over wat lokale onlusten agv economische situatie.                                                                                                                                        Overigens bericht GeenStijl net dat meerdere Amerikaanse tankvliegtuigen zijn opgestegen vanaf Quatar.En dat Iran z'n luchtruim nu gesloten heeft. Hier de link naar GeenStijl met regelmatige updates,mocht de VS vannacht in actie komen                                                                                                                               https://www.geenstijl.nl/5187835/gaan-we#comments

Joanjett schreef op 14-01-2026 om 20:23:

Zo moe van dit soort opmerkingen. Als je kritisch bent op het Israëlische geweld in Gaza (dat een reactie is op wreed geweld van Hamas, ik zet het er maar bij) en als je dan even nadenkt over reageren op het geweld in Iran, dan word je geslachtofferd. @Joanjett, je laat je naaien door mensen die je dit willen wijs maken. Het is niet waar, het is onzin. Ik denk al een week lang over Iran. Ik heb zo'n medelijden met die mensen die met niet meer dan molotov cocktails en stenen vechten tegen sadistische militairen. Maar het westen boycot Iran, ze kopen geen Iraanse drones, waar valt tegen te demonstreren. Er is blijkbaar niemand die het volk wil bewapenen en Trump gaat ook niet ingrijpen. Het is triest, heel triest. Maar het is vrees ik het verhaal van 2026: de dictators winnen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.