Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ontwikkelingen in Iran

Op verzoek heb ik dit draadje gemaakt, zodat het gesprek over Iran dat nu in verschillende draadjes plaatsvind, op 1 plek gevoerd kan worden.

Dit verdient inderdaad een eigen topic!

https://nos.nl/artikel/2598092-dodental-protesten-iran-naar-ruim-2500-zegt-mensenrechtenorganisatie'Gevangenen snel berecht en geëxecuteerd'

Het hoofd van de Iraanse rechtspraak liet gisteren in een video doorschemeren dat de gearresteerden snel berecht en geëxecuteerd zullen worden. Het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken meldde op basis van een familielid dat Iran van plan is om vandaag demonstrant Erfan Soltani (26) te executeren. Hij werd vorige week aangehouden en zou de eerste betoger in de afgelopen weken zijn die ter dood is veroordeeld.

Wat een ellende 

Ik lees momenteel dit boek van Keyvan Shahbazi. "De Amerikaan van Karadj". Het speelt rondom 1981.

Zeer indrukwekkend. 😢

"Ik moet blijven leven om te kunnen getuigen, dat is het enige wat ik nog kan doen".

https://www.bol.com/nl/nl/f/de-amerikaan-van-karadj/9300000029924084/

Goed om hier een eigen topic voor te hebben. 

Ik vind het vreselijk wat daar gebeurt, en heel veel is niet zichtbaar voor ons omdat het internet en telefoonnetwerk er al dagenlang uit liggen. Alleen via Starlink komt er nog wat naar buiten, maar die Starlink ontvangers zijn ook officieel verboden door het regime. 

Een goede vriendin van me komt daarvandaan en heeft dagenlang geprobeerd om contact te krijgen met familie die daar woont. Gisteren was dat voor het eerst sinds dagen weer kort gelukt. 

Ik merk dat er onder Iraniërs sterk uiteenlopende meningen zijn over Pahlavi. Veel jongeren zien in hem de poort tot vrijheid, terwijl veel vanuit de oudere generatie ook heel graag van het regime af willen, maar zich ook de tijd van de Sjah nog kunnen herinneren. Er was meer vrijheid, maar ook toen was het gevaarlijk om openlijke kritiek te hebben, er was een beruchte geheime politie en het regime was autoritair. Helaas werd het na de Islamitische Revolutie in 1979 allemaal nog veel erger. 

Familie van een vriendin zit vast, die is daar op familiebezoek. 

Ze weten niet hoe het daar nu gaat, geen contact...

Deze podcast met Keyvan Shahbazi luisterde ik onlangs. In het boek herken ik dingen terug.

https://open.spotify.com/episode/2UhV9dYJcRSANmsa90PiE3?si=w6HU2NSqQe6AkbAmGmDlQA

Poezenmeisje schreef op 14-01-2026 om 14:50:

Familie van een vriendin zit vast, die is daar op familiebezoek.

Ze weten niet hoe het daar nu gaat, geen contact...

Ja, dat is heel moelijk voor de familieleden buiten Iran, je weet niets en je hoort niets. Ik hoop dat ze snel weer contact hebben, dat alles naar omstandigheden goed is en dat de familie snel weer Iran kan verlaten...

Mijn vriendin was blij dat ze gisteren kort telefonisch contact hadden gehad, maar later lukte dat ook niet meer. 

Ook met de 12-daagse oorlog vorig jaar werden internet en telefonie dagenlang geblokkeerd. Dat doet het regime bewust zodat hun tegenstanders minder goed gebruik kunnen maken van de situatie. Ze bemoeilijken zo de onderlinge communicatie tussen demonstranten maar kunnen ook de informatiestroom beïnvloeden. 

Heel eerlijk gezegd en dat klinkt misschien vrij hard, hoop ik dat Amerika snel Iran aanvalt en elk Paleis van die vreselijke Ayatollahs tot een groot gat maakt, het regime is zo mensonterend en vreselijk onderdrukkend al 10 tallen jaren, mensen hebben daar geen enkele vrijheid en ik hoop dat de mensen die nu zo dapper zijn om te protesteren zo een steun in hun rug krijgen.

Muurbloem1985 schreef op 14-01-2026 om 17:27:

Heel eerlijk gezegd en dat klinkt misschien vrij hard, hoop ik dat Amerika snel Iran aanvalt en elk Paleis van die vreselijke Ayatollahs tot een groot gat maakt, het regime is zo mensonterend en vreselijk onderdrukkend al 10 tallen jaren, mensen hebben daar geen enkele vrijheid en ik hoop dat de mensen die nu zo dapper zijn om te protesteren zo een steun in hun rug krijgen.

Ik hoop het ook. 

Bedankt voor het maken van dit draadje. 
Ik lees, leer en leef mee. 

Hoop dat je vriendin snel weer contact heeft, Malibu2. 

Muurbloem1985 schreef op 14-01-2026 om 17:27:

In Israël zijn diverse openbare schuilkelders alweer geopend en zijn andere voorzorgsmaatregelen getroffen. Iran dreigt immers raketaanvallen op Israël uit te voeren als Iran aangevallen wordt. 

En Reuters geeft aan:

A U.S. official, speaking on condition of anonymity, said the United States was withdrawing some personnel from key bases in the region as a precaution given heightened regional tensions. Two European officials said U.S. military intervention appeared likely, with one saying it could come in the next 24 hours. An Israeli official also said it appeared Trump had taken a decision to intervene, though the scope and timing had yet to be made clear.

Ik weet niet hoeveel inside kennis deze Europeanen hebben. Maar het is wel hoe het lijkt te gaan bij Trump. Eerst dreigt hij en vervolgens wordt er daadwerkelijk gehandeld. Dit was het geval in de 12-daagse oorlog, maar bijvoorbeeld ook met Maduro. 

Ik ben heel benieuwd. En ook als er vanuit de lucht aangevallen wordt wat dan de doelen zijn. De olie-infrastructuur? Hooggeplaatste IRGC leden of de big boss zelf? Of...?

https://www.reuters.com/world/china/death-toll-iran-approaches-2600-rights-group-reports-2026-01-14/

Chef Tova volg ik al een tijdje. Ik wist dat ze joods is en een moslima vriendin regelmatig met haar filmpjes meedoet.
Ik wist niet dat ze Perzisch waren.

https://www.facebook.com/share/r/1CBmze625t/

kerstbeer schreef op 14-01-2026 om 17:59:

Bedankt voor het maken van dit draadje.
Ik lees, leer en leef mee.

Hoop dat je vriendin snel weer contact heeft, Malibu2.

Dank je. Ze is blij dat ze kort contact heeft gehad en dat iedereen nu oké is. 

Tegelijkertijd weet ze eigenlijk nog niets. Ze weten dat ze niets moeten bespreken wat een ander mogelijk in gevaar kan brengen, dus bleef het oppervlakkig. 

Ik vind het best lastig. Ik hoop eigenlijk dat de demonstranten, de jongeren vooral, zelf een verandering teweeg gaan brengen. Als het regime valt door toedoen van buitenaf, wie moet het land dan gaan leiden? Pahlavi heeft makkelijk praten vind ik. Iedereen oproepen om de straat op te gaan en het leven te wagen maar zelf lekker in de VS blijven zitten wachten tot het over is. 
In veel landen waar de dictator van buitenaf is verdreven, ontstond echt een machtsvacuum en dat leidde niet tot echt succes wat mij betreft. In Syrie is het ook niet perfect maar wat ik er over hoor toch beter dan in Irak of Libië bijvoorbeeld.

Khomeini heeft destijds zijn macht opgebouwd vanuit het buitenland. Hij zat jaren in Frankrijk en kwam vervolgens in een gespreid bedje terecht.

In Syrië is het niet perfect? 
Een  understatement? 

Alevieten, Druzen, ze worden er afgeslacht en de vrouwen uit flatgebouwen gegooid...

En Europa staat te knuffelen met die enge gluiperd die een keurig pak heeft aangetrokken en president speelt.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.