Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Onrealistische vacature eisen

Ik merk het zelf, en om mij heen zie en hoor ik het ook veel. Onrealistische vacatures van werkgevers die onrealistische eisen stellen en daardoor eindeloos zoeken naar personeel. Terwijl er op papier te weinig werkende mensen zijn.

Ik moest daarom ook wel gniffelen om dit artikel van de BNR: bnr nl/nieuws/ondernemen-werk/10587278/werkgevers-missen-kansen-in-zoektocht-naar-talent-vaak-vage-abstracte-en-onrealistische-vacatures

Merken jullie dit zelf ook? Sommige vacatures zie ik soms 1 week niet en daarna staan ze direct weer open. Ik heb er zelf weleens op gereageerd en dan kom ik soms op gesprek en hoor ik dat er meerdere kandidaten die dag komen, en zoeken ze 6 maanden later nog steeds iemand. Als je als werkgever alle aanwas afwijst is dat personeelstekort niet verwonderlijk toch?

Een deel vacatures is ook gewoon voor onbestaande jobs. Maar louter goedkope promotie voor het bedrijf.

Als je effectief solliciteert bestaat de job niet, is ze net ingevuld, was een andere kandidaat beter, matcht je CV niet terwijl je alles kan afvinken, ...

Te veel wensen tegen een te laag salaris.
Met als gevolg dat de mensen die solliciteren niet geschiks zijn en de mensen die wel geschikt zijn niet solliciteren. 

Ik zag net een vacature in mijn vakgebied. Ongeveer dezelfde eisen qua niveau, taken en inhoud en ook de secundaire arbeidsvoorwaarden waren vergelijkbaar maar voor de helft minder als je kijkt naar het bruto maandsalaris. Ik wens ze veel succes!

RavIvaR schreef op 13-11-2025 om 22:00:

Met als gevolg dat de mensen die solliciteren niet geschiks zijn en de mensen die wel geschikt zijn niet solliciteren.

Dit dus. Als ik een vacature zie met eisen waar ik aan voldoe, is het salaris zo'n 60% van wat ik nu verdien. Nou, dan blijf ik lekker.

Onrealistische eisen?
Leeftijd tussen de 20-25 jaar en 10 jaar ervaring, dat is toch iets van alle tijden? 

Yumi schreef op 13-11-2025 om 23:24:

Onrealistische eisen?
Leeftijd tussen de 20-25 jaar en 10 jaar ervaring, dat is toch iets van alle tijden?

Ja dat! 

Leeftijd tussen 20 en 25. Tien jaar ervaring en ook nog een afgeronde opleiding van 4 jaar. 

Correct spellen in de advertentie maar ook in je brief vind ik dan wel weer van belang. 

Het zijn vacature-eisen. 

Kampeerder schreef op 13-11-2025 om 23:33:

Correct spellen in de advertentie maar ook in je brief vind ik dan wel weer van belang.

Het zijn vacature-eisen.

Sorry maar .....Op dit forum is commentaar op schrijfstijl, spelling niet toegestaan.

Kampeerder schreef op 13-11-2025 om 23:30:

[..]

Ja dat!

Leeftijd tussen 20 en 25. Tien jaar ervaring en ook nog een afgeronde opleiding van 4 jaar.

En in dit land (België) moet je op je 22ste natuurlijk naast al die diploma-eisen en ervaring ook nog eens vloeiend 3- of 4-talig zijn.

Een nieuwe werknemer is gewoon een heel hoge kostenpost voor een bedrijf dus voordat je zeker bent dat je de goede hebt gevonden gaat er wat tijd voorbij. Kennelijk is er ook niet zoveel haast bij. En een werkgever mag blijven dromen niet?

RavIvaR schreef op 13-11-2025 om 22:00:

Dit inderdaad.

Ik zie zoveel vacatures die minimaal een bachelor vereisen, 5+ jaar werkervaring in een hoge functie en allerlei certificaten, voor een mager loon.

- verkeerd gelezen

Ik heb wel eens gehoord dat dit ook een oorzaak is van verschillen tussen mannen en vrouwen op de arbeidsmarkt. Mannen schijnen gemiddeld vaker te denken: ik voldoe aan 3 van de 10 eisen, klinkt als een match! Terwijl vrouwen vaker schijnen te denken: ik voldoe niet aan 3 van de 10 eisen, kansloos om te solliciteren! 
Dit staat natuurlijk los van werkgevers die belachelijke lonen willen betalen etc 

Ik heb één keer een vacature gezien die op zich erg leuk was, maar in de vacature stond dat het ging om een functie die 24/7 bemand moest zijn, en dat je één duopartner had, dus dat je zeker ook flexibel moest zijn buiten je diensttijd en.

Nu wil ik best flexibel zijn. Maar dat betekent dat je formeel maar 80 uur (2 contracten van 40 uur) hebt vervuld in een week van 168 uur. En als je collega ziek is? 

Yumi schreef op 13-11-2025 om 23:24:

Onrealistische eisen?

dat is inderdaad belachelijk. net als die 25 jarige met logischerwijs niet veel ervaring die meteen de hoofdprijs aan loon en arbeidsvoorwaarden eist. 

volgens mij zijn beide kanten een beetje gek geworden de laatste jaren

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.