Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

Zilver_gray schreef op 24-12-2025 om 09:11:

[..]

Toevallig vertelde een van mijn kinderen die momenteel in Berlijn verblijft dat ze daar juist geen dreiging of angst ervaart op de Kerstmarkt. Veel politie aanwezig, overal betonblokken etc. Terwijl ik (hier veilig in ons mooi landje) onrustig zit te zijn.
Die angst en dreiging ervaart een ieder weer anders.

Dus één van je kinderen is momenteel in Berlijn en ervaart geen dreiging of angst op de kerstmarkt. Daarom liggen er dan ook betonblokken en is politie aanwezig. Maar dat is niet overal en niet bij iedereen:

https://www.ad.nl/buitenland/duitse-kerstmarkten-waar-ook-nederlanders-heen-gaan-geschrapt-beveiliging-kost-te-veel~a0b21b4c/ 5 november 2025

agenten-patrouilleren-op-de-kerstmarkt-van-berlijn

Foto: Agenten patrouilleren op de kerstmarkt van Berlijn

Het zou de mooiste tijd van het jaar moeten zijn, vol dampende glühwein en fonkelende lichtjes. Maar twee Duitse steden schrappen noodgedwongen hun traditionele kerstmarkten, die ook onder Nederlanders populair zijn. De terreurdreiging is dit jaar een onbetaalbare kostenpost. De rekening voor de verplichte veiligheidsmaatregelen is simpelweg te hoog.

Dit schrijft Feljia:

Gevoelens en persoonlijke ervaringen zijn geen feiten, gevoelens zijn subjectief, iedereen ervaart dingen anders.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

24-12-2025 om 11:55 Topicstarter

Zo ingewikkeld is dat woonplan van D66 toch niet om te lezen:
https://d66.nl/wp-content/uploads/2025/04/D66_Woonplan_5.0_2025.pdf

felija schreef op 22-12-2025 om 12:59:

[..]

De dagelijkse standaard, de link die jij hier ook post, is een ultrarechtse site.

Het staat gewoon in het programma van D66:

https://d66.nl/standpunten/wonen/nieuwe-huizen-op-nieuwe-plaatsen/

"D66 wil tien nieuwe woonplaatsen ontwikkelen, dus ook op weilanden. Wij willen plekken aanwijzen voor nieuwe grootschalige woningbouw. De ene keer denken we daarbij aan een nieuw groot stadsdeel, naast of in bestaande plaatsen, zoals Rijnenburg bij Utrecht of Fellenoord dat middenin Eindhoven ligt. Soms zullen het écht totaal nieuwe woonplaatsen worden zoals Eemvallei in Zuid-Flevoland. En soms wordt een gehucht of dorp een grote woonplaats zoals De Klomp in de gemeente Ede of langs de A30 onder Barneveld. En de andere keer kan het een combinatie zijn van inbreiden en uitleg zoals in Zwolle-Vechtpoort en Zwolle-Zuid. Wat D66 betreft willen we geen taboes meer op locaties, ook niet als dat nu bijvoorbeeld weilanden buiten de bebouwde kom zijn. De kern is dat verschillende plaatsen in Nederland om een verschillende aanpak vragen om snel meer woningen te realiseren: soms vooral veel inbreiding, soms uitbreiding in omliggende weilanden en soms een totaal nieuw gebied ontwikkelen. D66 wil het aanpakken van de woningcrisis op één zetten en daarom doen wat nodig is om snel meer woningen te bouwen.

D66 wil dat we de ruimte in Nederland anders gaan verdelen: minder vee, meer huizen. Nog steeds gebruiken we twee derde van ons land voor landbouw.5 En daarvan een groot deel niet eens voor voedsel voor Nederlandse mensen, maar juist om dieren te voeden en hun vlees te exporteren. Je hoeft geen vegetariër te zijn om gefronste wenkbrauwen te krijgen dat Nederland het slachthuis van Europa is. Ook omdat daarvoor heel veel ruimte nodig is. Veel meer dan we gebruiken om te wonen, te leven en te werken. Natuurlijk willen we niet heel Nederland volbouwen. Alle ontwikkeling tussen 1980 en 2020 – dus ook alle Vinex-wijken – hebben we kunnen doen met een groei van de bebouwde omgeving van 8% naar 11%. Door een fractie van onze oppervlakte slim te bestemmen voor woningen kunnen we dus een enorme slag maken. Een deel van deze grond wil D66 juist omzetten naar natuur. Voor écht groen in plaats van eindeloze weilanden voor intensieve landbouw."

Serieus, ben je echt vergeten waarvoor Kaag allemaal is uitgemaakt toe zij partijleider van D66 was? Heks, om maar een voorbeeld te noemen? Hoe zij en haar gezin werden bedreigd?

Fleurtje_5: zo te vinden, 1 minuut leestijd en je weet zeker dat je de originele bron te pakken hebt ipv een interpretatie van één of andere tv-perdoonlijkheid. Niks ingewikkelds aan.

felija schreef op 23-12-2025 om 19:31:

Ik hoop zo dat het tij gaat keren en mensen zich niet meer baseren op hun eigen waarneming, maar op de feiten bij het kiezen van politici.

Eens dat het fijn zou zijn als mensen zich baseren op feiten. Maar ik zou niet willen zeggen 'in plaats van op eigen waarneming', maar 'in plaats van op fakenews en insinuaties passend bij de eigen vooroordelen en gevoelens'. Was het maar op eigen waarneming, dan zou menigeen een stuk bescheidener erin staan. Want niemand van de meeschrijvers was bij bijv die kerstmarkt, niemand spreekt uit eigen waarneming. Maar zodra er maar op een rechtsradicale site, Youtube of op VI iets klinkt dat bij de eigen onderbuik past wordt het door diverse mensen helaas gretig meteen voor waar aangenomen, ipv eerst even rustig te factchecken.

Nicole123 schreef op 24-12-2025 om 15:15:

[..]

Eens dat het fijn zou zijn als mensen zich baseren op feiten. Maar ik zou niet willen zeggen 'in plaats van op eigen waarneming', maar 'in plaats van op fakenews en insinuaties passend bij de eigen vooroordelen en gevoelens'. Was het maar op eigen waarneming, dan zou menigeen een stuk bescheidener erin staan. Want niemand van de meeschrijvers was bij bijv die kerstmarkt, niemand spreekt uit eigen waarneming. Maar zodra er maar op een rechtsradicale site, Youtube of op VI iets klinkt dat bij de eigen onderbuik past wordt het door diverse mensen helaas gretig meteen voor waar aangenomen, ipv eerst even rustig te factchecken.

Is dat niet ook onderdeel van de eigen waarneming? Hoe je tegen dingen aankijkt? Een eigen waarneming kan toch heel gekleurd zijn? Of zie ik dat verkeerd?

Nicole123 schreef op 24-12-2025 om 15:15:

[..]

Eens dat het fijn zou zijn als mensen zich baseren op feiten. Maar ik zou niet willen zeggen 'in plaats van op eigen waarneming', maar 'in plaats van op fakenews en insinuaties passend bij de eigen vooroordelen en gevoelens'. Was het maar op eigen waarneming, dan zou menigeen een stuk bescheidener erin staan. Want niemand van de meeschrijvers was bij bijv die kerstmarkt, niemand spreekt uit eigen waarneming. Maar zodra er maar op een rechtsradicale site, Youtube of op VI iets klinkt dat bij de eigen onderbuik past wordt het door diverse mensen helaas gretig meteen voor waar aangenomen, ipv eerst even rustig te factchecken.

Feit is wel dat er (ik meen hierboven gelezen) 2 kerstmarkten afgelast zijn omdat de kosten voor de beveiliging niet opgebracht konden worden. Feit is ook dat veel kerstmarkten dus beveiligd moeten worden. Dan ben ik daar misschien niet geweest, maar het is gewoon op het nieuws. Dat kan dan bij VI besproken zijn (wat overigens genuanceerder is vaak dan wat jij nu stelt, misschien wel rechts georiënteerd maar verre van fans van Wilders of Baudet bijvoorbeeld.) 

Feit is ook dat cabaretiers wel grappen maken over katholieken, homo's, linkse of rechtse mensen, boeren, studenten maar de Islam durven velen zich niet (meer) aan te wagen. Ook dat is gewoon op het nieuws geweest. En een programma wat MENINGEN verkondigd en geen nieuwsfeiten, mag daar natuurlijk prima op inhaken. Net zoals JOOP van BNN/Vara dat gewoon kan plaatsen. 

We kunnen het natuurlijk ook gewoon bagatelliseren natuurlijk, dat de dreiging heus niet zo groot is, dat het alleen onderbuikgevoelens zijn van mensen die ergens niet bij zijn geweest, maar als ik naar bijvoorbeeld Brussel zou zijn gegaan waar pal naast de entree van de kerstmarkt demonstranten staan met fakkels en vlaggen, dan voel ik mij ook niet 100% veilig, ook al zal er allemaal niks gebeuren. Datzelfde heb ik wanneer ik in de stad ben en de harde kern van een voetbalclub staat daar met fakkels en vuurwerk vlak voor het begin van een wedstrijd. Gebeurd wellicht allemaal niks, maar gevoelsmatig loop ik liever om dan. 

Toen wij nog een Stafford hadden, gingen mensen oversteken als ze ons tegenkwamen. Beestje was de liefste hond van de hele wereld, maar op basis van andermans ervaringen en nieuwsberichten, zijn de meeste mensen bang voor zulke honden. En dat begreep ik helemaal, ook al was het een onderbuikgevoel van die mensen.

En mijn eigen waarnemingen zijn ook gekleurd op bepaalde zaken, ik heb ook (voor)oordelen door eerdere vervelende ervaringen. Daar mag je niet een hele groep voor aankijken, maar als het even kan loop ik in sommige gevallen liever een blokje om. 

Recentelijk heb ik een hele nare en enge ervaring gehad waarbij de politie was betrokken. Als die dan tegen mij zeggen: "we mogen dit niet zeggen maar..." dan weet ik ook wel hoe de vork in de steel zit. En die nare ervaring heeft mij helaas gesterkt in mijn vooroordelen over de multiculturele samenleving. 

Ik denk dat wij (algemeen de burgers van Nederland) geen feitelijke inzichten hebben over misdrijven, bedreigingen, afpersingen omdat in heel veel van die gevallen aangiftes geen zin hebben, of niet eens worden gedaan. Ook uit veiligheidsoverwegingen voor het slachtoffer. En dit vind ik dus echt een zeer groot probleem in Nederland, evenals onze wetgeving of juridisch systeem. En door deze persoonlijke ervaringen maar ook de feiten uit het nieuws, sta ik niet 100% positief tegen migratie en is mijn mening dat die echt veel strenger moet zijn/worden. En loop ik dus in sommige gevallen wel een blokje om. Dan maar een onderbuikgevoel wat niet terecht is, ik heb geen zin om een onderdeel van een nieuwsbericht te worden. 

felija schreef op 24-12-2025 om 10:41:

[..]

Zijn we het toch nog eens: de bestorming was fakenews! Wie had dat gedacht!

Ze schrijft toch nergens dat het WEL een bestorming was??

Waarom lees je zo selectief?

ze schrijft dat het dat niet was, echter dat het wel degelijk zo kon worden opgevat door diverse doelgroepen.

Daglichtlamp schreef op 24-12-2025 om 11:55:

Zo ingewikkeld is dat woonplan van D66 toch niet om te lezen:
https://d66.nl/wp-content/uploads/2025/04/D66_Woonplan_5.0_2025.pdf

Dit is waar ik het over had:

Er is al eerder op tv geopperd dat er bijna niet door dat verkiezingenprogramma van D66 heen te komen was.

Op tv in talkshows sprak Rob Jetten heel anders. In het verkiezingenprogramma zou daar niets van terug te vinden zijn geweest.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.