Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

Daglichtlamp schreef op 13-10-2025 om 20:41:

[..]

In mijn wereld is tegen de wil van iemand een piemel erin stoppen verkrachting. Ik vind het schokkend dat jij daar gewoon overheen leest. Dat een dergelijke uitspraak blijkbaar zo gewoon gevonden wordt dat iemand daar niet meer op aan slaat.

Maar er werd niks ingestopt, of gedaan tegen de wil van wie dan ook gedaan, er werd geroepen er moet een piemel in, zoals dit vaak word gedaan bij voetbalwedstrijden. Iedereen weet dat die voetbalsupporters niet massaal gaan verkrachten. Volstrekt ongepast, maar geen verkrachting. Ik lees en hoor (ook hier) vaak, alle criminele asielzoekers moeten we het land uit schoppen. Ga je die aanklagen voor mishandeling? 

Wanneer iemand zonder toestemming je lichaam binnendringt, dan is het verkrachting. 

Het grote AOW-verkiezingsdebat

Nu de vergrijzing versnelt en de uitvoerbaarheid van de AOW steeds meer onder druk staat, komen kandidaat-politici van verschillende landelijke partijen op vrijdag 17 oktober bijeen voor hét grote AOW-verkiezingsdebat.

Tijdens het debat, dat wordt georganiseerd door de Sociale Verzekeringsbank en ANBO-PCOB, zullen politici van onder andere GroenLinks-PvdA, VVD, D66, CDA, NSC, BBB en 50PLUS met elkaar in gesprek gaan over de toekomst van de AOW.

Het debat vindt plaats op 17 oktober vanaf 16.00 tot 17.30 uur en is live te bekijken via de volgende livestream: Verkiezingsdebat AOW
SVB organiseert verkiezingsdebatten | Pers en nieuws | SVB

Yumi schreef op 14-10-2025 om 10:38:

[..]

Dit

Daarnaast het hakt erin om overal heen te gaan, terwijl je continu bedreigd en beveiligd moet worden. Blijkbaar beseffen veel mensen niet wat dat met je doet, het vreet aan je om naar buiten te gaan en continu alert te moeten zijn. Het zou mij niet verwonderen dat dit de druppel is, weten niet mee te mogen regeren, terwijl hij er zoveel voor moet opgeven. Waarom zou hij nog naar die debatten gaan? En ja hij wordt beveiligd, maar hoe hou je een idioot met een bomgordel tegen, of een drone met een explosief die boven je hoofd cirkelt? Als hij er het bijltje nu bij neer zou gooien, dan zou dat voor hem het beste zijn.

Kan heel goed en zou ik ook zeker begrijpelijk vinden. Of misschien zegt zijn vrouw wel nu is het een keer klaar, ook mijn leven wordt hierdoor enorm beinvloedt, en waarom? Je mag toch niet mee regeren. 

Libertine schreef op 14-10-2025 om 10:54:

[..]

Dit is ook generaliserend over links. Want lang niet alle linkse partijen willen dit qua inspraak bij hervormingen en winstdeling. Bij1 heeft het wél expliciet in hun programma staan, die gaan daar best ver in. Maar dat heb ik in de andere linkse partijprogramma’s niet zo verregaand gelezen.

Bovendien: GroenLinks/pvda doet juist het voorstel om werkgevers tegemoet te komen qua loonbetaling vanaf het tweede jaar van de ziekmelding van een medewerker in de vorm van een collectieve verzekering (die nu onbetaalbaar is voor de meeste bedrijven). Dus deze partij aan de linkerflank denkt ook aan het mkb!

Het helpt echt dat als er voorbeelden worden aangehaald er ook duidelijk vermeld wordt welke partij dit in hun programma heeft staan.

Klopt voor het MKB willen meer partijen dit doen. Alleen maar toe te juichen.

Maar meer inspraak van werknemers bij winsten en belangrijke veranderingen meen ik ook te hebben gelezen in het programma van GL/PvdA? Of SP?

Ik ga dat nog eens nazoeken. 

Als je internationaal georiënteerd bent en je kan overal een baan krijgen en je happy voelen dan is het voor jou ook minder erg dat Nederland verwordt tot een staat zonder eigen identiteit. Als je daar een behoorlijk inkomen aan overhoudt kan je je eigen omgeving kiezen. 

Maar ik denk niet dat er nog veel landen hier nog lange tijd in meegaan. Ik heb een Franse kennis die dezelfde soort ontwikkelingen daar ziet als hier: een elite die haar eigen plan trekt en bevolking die zich hier niet gelukkig bij voelt.

Miraval schreef op 14-10-2025 om 11:37:

[..]

Klopt voor het MKB willen meer partijen dit doen. Alleen maar toe te juichen.

Maar meer inspraak van werknemers bij winsten en belangrijke veranderingen meen ik ook te hebben gelezen in het programma van GL/PvdA? Of SP?

Ik ga dat nog eens nazoeken.

Qua inspraak is dat in het programma van glpvda gekoppeld aan de OR, dat zij meer recht krijgen (instemming en niet zoals nu advies). In hun plannen staat ook dat OR’s beter worden ondersteund.

Qua winstdeling alleen voor bedrijven vanaf 100 medewerkers én gekoppeld aan de winstdeling van de aandeelhouders. Dus dat de mensen die het geld verdiend hebben met hun arbeid daar ook van meeprofiteren. In sommige detailhandel is dat al zo trouwens, een aantal supermarkten bijvoorbeeld. Dat maakt ze als werkgever alleen maar aantrekkelijker. En het mkb heeft niets te vrezen  

Ze noemen het zeker maar binnen het linkse spectrum, maar er is echt ook veel verschil tussen de partijen. Ik vind dat van glpvda best gunstig voor beiden, werkgevers en werknemers. Bij1 wil dat nieuwe bedrijven verplicht alleen nog maar werknemerscooperaties worden. Das echt andere koek! 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

14-10-2025 om 12:20 Topicstarter

Yumi schreef op 14-10-2025 om 11:27:

Het grote AOW-verkiezingsdebat

Nu de vergrijzing versnelt en de uitvoerbaarheid van de AOW steeds meer onder druk staat, komen kandidaat-politici van verschillende landelijke partijen op vrijdag 17 oktober bijeen voor hét grote AOW-verkiezingsdebat.

Tijdens het debat, dat wordt georganiseerd door de Sociale Verzekeringsbank en ANBO-PCOB, zullen politici van onder andere GroenLinks-PvdA, VVD, D66, CDA, NSC, BBB en 50PLUS met elkaar in gesprek gaan over de toekomst van de AOW.

Het debat vindt plaats op 17 oktober vanaf 16.00 tot 17.30 uur en is live te bekijken via de volgende livestream: Verkiezingsdebat AOW
SVB organiseert verkiezingsdebatten | Pers en nieuws | SVB

Ik vind dat ze daar alleen partijen voor uit zouden moeten nodigen die geen gratis bier beloven.

Zilver_gray schreef op 14-10-2025 om 10:01:

[..]

Ik vraag me oprecht af wat dit gedeelte toevoegt aan je betoog?

Oké, excuus. Dat was niet geschreven als een 'toegevoegd betoog' maar als antwoord op jou bericht:

Zilver_gray schreef op 14-10-2025 om 07:13:
Zou kunnen, maar zou ook kunnen dat het een excuus is om niet in debat te hoeven gaan, of dat dit hem op een andere manier uitkomt. Ik kijk nergens meer van op.

Ik vind mijn antwoord toch completer als het helemaal word aangehaald en niet alleen een paar vetgedrukte woordjes. Dit was wat ik erover schreef:

Ik denk dat Wilders meer rekening houd met zijn echtgenote dan met een forumster. Misschien denkt Wilders wel:"waarom zou ik überhaupt nog veel moeite doen? 'Zilver_Gray kan de pot op'. En dan geef ik hem nog gelijk ook.

Jorni schreef op 14-10-2025 om 10:09:

[..]

Ja als hij in de oppositie zit of als het verkiezingstijd is roept hij regelmatig ook dingen waar ik me in kan vinden. Wanneer hij eenmaal aan de macht is stemt hij juist tegen dingen waar hij eerst zo voor was. Dat heeft hij echt bewezen. En tuurlijk als je in een coalitie stapt moet je water bij de wijn doen, maar dat is iets heel anders dan alles overboord gooien waar je eerst de mond vol van had en dan uiteindelijk alles op die punten wegstemmen.

Ik begrijp wat je bedoeld, en daar ben ik het grotendeels ook mee eens.

Zelf zag ik dat hij veel water bij de wijn deed, en nog steeds water bij de wijn moest doen. Dat kun je op een gegeven moment geen wijn meer noemen maar slap thee water. En nog kreeg hij tegenwerking (ook al word hier tig keren gezegd dat hij niet werd tegengewerkt, dat betekend niet dat het dan ook waar is als men het maar blijft herhalen) in de kamer moest hij telkens recht trekken wat scheef getrokken was. Aan echt regeren kwam men niet toe. Dát geruzie vind ik ook een vorm van tegenwerken.

En dan die lintjes voor die 2 vrijwilligers. Ze hadden dat lintje gekregen uit handen van een ander maar niet uit handen van iemand die moeite ermee had. Normaal zou zo'n thema niet besproken worden maar nu werd het een schandelijke rel. Dat lintje verloor zijn glans. Ik had het niet meer gehoeven. Faber was kinderachtig, maar als iemand anders dat lintje had goedgekeurd en uitgereikt was het nog steeds een heel mooi lintje geweest. Nu kwam daar een smet op. Was dat ook zo gegaan als een andere partij hetzelfde over dat lintje had beslist?

Wilders had al eerder aangegeven dat het zo niet kon en heeft toen gezegd "ik geef het nog een laatste kans".

En die kans kwam maar van één kant. Daarna heeft hij de stekker eruit getrokken met de woorden:

"Ik heb gezegd dat wij hier geen verantwoordelijkheid meer voor kunnen dragen. Ik heb getekend voor het strengste asielbeleid en niet voor de ondergang van Nederland". Er hebben twee en een half miljoen mensen op mijn partij gestemd....

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/kijk/2025/06/03/nederland_partijwilderspvvuitregering/ di 3 jun 2025: "Ik heb daar een plan voor gepresenteerd... u en een aantal van u was daarbij....daar heb ik handtekeningen voor nodig, maar dat hebben ze niet gedaan.......

.... blablabla............

Daglichtlamp

Daglichtlamp

14-10-2025 om 13:56 Topicstarter

Miraval schreef op 14-10-2025 om 11:35:

[..]

Kan heel goed en zou ik ook zeker begrijpelijk vinden. Of misschien zegt zijn vrouw wel nu is het een keer klaar, ook mijn leven wordt hierdoor enorm beinvloedt, en waarom? Je mag toch niet mee regeren.

Niemand verwacht van Wilders dat hij tot in de eeuwigheid politiek actief blijft. Ik kan me goed voorstellen dat de bedreigingen waaronder hij zal blijven leven zolang hij politiek actief is een keer teveel worden. Dat zou ook niemand hem kwalijk nemen, niemand verwijt toch Kaag of Van der Wal dat ze niet meer actief zijn  in de Nederlandse politiek. 

Maar hij doet wel mee aan de verkiezingen, wat mij betreft moet je dan ook bereid zijn om te doen aan debatten, zodat je bevraagd kunt worden op de keuzes die je gemaakt hebt. 

Daglichtlamp schreef op 14-10-2025 om 12:20:

[..]

Ik vind dat ze daar alleen partijen voor uit zouden moeten nodigen die geen gratis bier beloven.

Ik denk dat alle partijen wel iets roepen dat niet haalbaar is, of zoals jij het noemt gratis bier beloofd. Dus dan kunnen we stoppen met alle toekomstige debatten, of niet meer kijken. 

Daglichtlamp schreef op 14-10-2025 om 13:56:

[..]

Niemand verwacht van Wilders dat hij tot in de eeuwigheid politiek actief blijft. Ik kan me goed voorstellen dat de bedreigingen waaronder hij zal blijven leven zolang hij politiek actief is een keer teveel worden. Dat zou ook niemand hem kwalijk nemen, niemand verwijt toch Kaag of Van der Wal dat ze niet meer actief zijn in de Nederlandse politiek.

Maar hij doet wel mee aan de verkiezingen, wat mij betreft moet je dan ook bereid zijn om te doen aan debatten, zodat je bevraagd kunt worden op de keuzes die je gemaakt hebt.

Ik vind het heel begrijpelijk als hij vanwege deze bijzondere situatie niet aan tv debatten deel neemt. Het kan wel zijn dat het invloed heeft op hoeveel stemmen hij gaat krijgen. Dat kan voor hem positief uitvallen, maar ook negatief. En iedereen weet trouwens wel dat hij heel goed is in debatten voeren. Dat hoeft hij niet meer te bewijzen. En het gaat er niet zo zeer om wat politici allemaal zeggen in verkiezingstijd, maar meer om dat ze goed zijn in debatten, de inhoud van hun programma en vooral hoe ze door het jaar heen handelen (bijvoorbeeld hoe ze stemmen met betrekking tot onderwerpen die je belangrijk vindt).

Daglichtlamp

Daglichtlamp

14-10-2025 om 14:07 Topicstarter

Yumi schreef op 14-10-2025 om 13:58:

[..]

Ik denk dat alle partijen wel iets roepen dat niet haalbaar is, of zoals jij het noemt gratis bier beloofd. Dus dan kunnen we stoppen met alle toekomstige debatten, of niet meer kijken.

Partijen die hun verkiezingsprogramma laten doorrekenen laten in elk geval zien hoe ze hun AOW plannen willen betalen. 50 plus heeft bijvoorbeeld gewoon in hun verkiezingsprogramma staan dat de AOW niet gefiscaliseerd wordt. Terwijl in werkelijkheid de AOW nu al voor de helft uit de belastinginkomsten betaald wordt. Wil je dat terugdraaien dàn verdubbelt de AOW-premie. Dat betekent nogal wat voor de lagere en de middeninkomens. Dan wil ik ook graag weten hoe ze dat voor zich zien. 

Yumi schreef op 14-10-2025 om 13:58:

[..]

Zeker. Helemaal mee eens. Daar hebben alle partijen wel een handje van en waar leg je dan de grens. 

Het is dan aan de andere politici om een goed weerwoord te bieden in de debatten tegen politici die in meerdere mate gratis bier beloven. Dat lijkt me juist interessant. Laat ze maar eens met een goed eigen verhaal komen, al denk ik dat het vooral bij moddergooien blijft over en weer.

Fleurtje_5 schreef op 14-10-2025 om 12:47:

[..]

Oké, excuus.

(Ik hou het voor mezelf graag duidelijk en leesbaar, dus heb de rest van je tekst verwijderd)

Goed om te lezen dat je alsnog je excuses aanbiedt voor die onaardige toevoeging. Ben blij dat je zelf ook inziet dat het totaal irrelevant en onnodig was.

On topic;

LIVE verkiezingen | Peilingen laten nog geen enorme veranderingen zien, PVV levert iets in | Politiek | AD.nl

Twee weken voor de verkiezingen zegt de helft van de kiezers nog niet te weten op welke partij ze gaan stemmen. Dat blijkt uit een nieuwe peilingen van EenVandaag Opiniepanel. Dat percentage ligt lager dan uit een vergelijkbare peiling van Ipsos I&O vorige week waarin ruim 80 procent van de kiezers nog zegt te zweven.

Ik merk dat ik zelf ook nog zoekende ben, wil niet als de vorige keer een “protest stem” uitbrengen. Wil nu echt gaan voor waar ik achter sta. lastig hoor!

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.