Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

Daglichtlamp schreef op 14-10-2025 om 09:00:

[..]

Maar waarom had hij het RTL debat met zes lijsttrekkers dan al afgezegd voordat die terreurcel in België opgepakt werd? Waarom had hij toen ook al het interview met Nieuwsuur en het Jeugdjournaal afgezegd? Of het interview met het AD?

Ik neem aan dat hij gewoon al eerder ingelicht is dat die dreiging er aan zat te komen door een inlichtingendienst. 

Maar uiteindelijk doet het er toch niet toe. Al wordt hij weer de grootste, hij mag toch niet meeregeren dus tja, wat maakt het eigenlijk uit? Hij komt toch sowieso weer in de oppositie. 

Fleurtje_5 schreef op 14-10-2025 om 09:03:

[..]

Klopt, dat ben ik met je eens. Wilders had naast een paar heel capabele mensen (oa Ingrid Coenradi, Martin Bosman), zeer on-capabele mensen. Hij had het niet zien aankomen dat hij meer zetels kreeg dan dat hij aan capabele mensen had.

Ik ben het niet eens met wat je schrijft over buitenlanders pesten. Hij is er heilig van overtuigd dat het met dit westerse landje langzaam de verkeerde kant op gaat. En als je eerlijk bent kun je dat ook zien. Over de hele wereld. Zie Engeland, Frankrijk, delen in België en helaas nu ook in Duitsland. En daardoor nemen die troepen rechts-extremisten ook toe. Het word een nare tijd als je het mij vraagt.

Ik ben het wel met hem eens dat daar echt iets aan moet gebeuren en dat het liefst voor nu de instroom helemaal wordt stopgezet. Dat wel. Dat bepaalde buitenlanders problemen opleveren, zeker. Dat hij dat zo duidelijk durft te benoemen, ook prima al kan ik me niet altijd vinden in de manier waarop (daarom nog nooit zelf op hem gestemd). 

Maar hij legt zooo de nadruk op dat ene probleem dat andere misschien nog wel grotere problemen compleet ondergesneeuwd worden.en hij had daar wel grote beloften over gedaan. Op het moment dat hij aan de macht kwam ging het alleen maar over migratie en de asielzoekers, etc. De rest bestond niet meer voor hem. En wat is er nu veranderd, helemaal niets nada noppes. Ik geloof ook dat dat zo gaat blijven.maakt niet uit waar je op stemt. Daarom ga ik niet meer stemmen.

E7ML5LjaWrpcTVxnG5wFGtQjuEchgN-metaMjAyNTEwMTMuanBn-.jpg

Cartoon van maandag 13 oktober 2025.
Van cartoonist Paul Kusters.

Jorni schreef op 14-10-2025 om 09:15:

[..]

Ik ben het wel met hem eens dat daar echt iets aan moet gebeuren en dat het liefst voor nu de instroom helemaal wordt stopgezet. Dat wel. Dat bepaalde buitenlanders problemen opleveren, zeker. Dat hij dat zo duidelijk durft te benoemen, ook prima al kan ik me niet altijd vinden in de manier waarop (daarom nog nooit zelf op hem gestemd).

Maar hij legt zooo de nadruk op dat ene probleem dat andere misschien nog wel grotere problemen compleet ondergesneeuwd worden.en hij had daar wel grote beloften over gedaan. Op het moment dat hij aan de macht kwam ging het alleen maar over migratie en de asielzoekers, etc. De rest bestond niet meer voor hem. En wat is er nu veranderd, helemaal niets nada noppes. Ik geloof ook dat dat zo gaat blijven.maakt niet uit waar je op stemt. Daarom ga ik niet meer stemmen.

Nee, ik heb hem flink gehoord toen besloten werd dat 800 verzorgingstehuizen voor ouderen werden gesloten. En in onderste video ook over het klimaat:

https://youtu.be/B_Frlg6zkFE?si=Ek5VvhLXmstC0Tye KLIMAAT: Ga zelf ook minder vliegen, zegt Wilders tegen Jetten

https://youtu.be/cEQcpt-MXC0?si=GNJ4-henxZUfBddA  3 jul 2024
Volt-leider Dassen met mond vol tanden na grap Wilders
 (die laatste vraag   )

Jorni schreef op 14-10-2025 om 09:15:

[..]

Ja ik sluit me daar bij aan. Ik maak me ook zorgen om de islamisering van het land maar ik vrees dat we daar niets meer tegen kunnen doen. Ik vind ook dat hij te generaliserend is naar "buitenlanders" en daarom krijgt hij mijn stem ook nooit. 

Ik ben het vertrouwen in de politiek ook allang kwijt en hoewel ik nog zwevend ben, denk ik dat het toch blanco gaat worden weer. Tenzij Bontenbal me nog wel over de streep trekt maar dan zal hij het beter moeten gaan doen de komende tijd. Ik vind hem erg vaag en weinig overtuigend overkomen. Dat geeft me Omtzigt vibes en daar heb ik nog nachtmerries van. Dus ja, 80% kans dat het hier weer blanco word. 

Fleurtje_5 schreef op 14-10-2025 om 08:54:

[..]

Hij komt vast wel als hij er aan toe is. Of als hij er nog mee door wil gaan.

Aan Pieter Omzigt werd ook steeds 'getrokken' terwijl hij nog niet hersteld genoeg was. En dan is het een kwestie van 'wanneer gaat hij vallen vóór de streep?'

Ik denk dat Wilders meer rekening houd met zijn echtgenote dan met een forumster. Misschien denkt Wilders wel:"waarom zou ik überhaupt nog veel moeite doen? 'Zilver_Gray kan de pot op'. En dan geef ik hem nog gelijk ook.

Jij merkt daar niks van dat hij al 21 jaar word beveiligd, jij merkt er niks van als hij zwaar beveiligd met zijn vrouw naar de bioscoop kan. Maar jij roept hier wel meteen van de toren als Timmermans in een cafeetje in een minuut tijd werd uitgescholden. (ps.dat vond ik ook zwaar ongepast)

Ik vraag me oprecht af wat dit gedeelte toevoegt aan je betoog?

Fleurtje_5 schreef op 14-10-2025 om 09:27:

[..]

Nee, ik heb hem flink gehoord toen besloten werd dat 800 verzorgingstehuizen voor ouderen werden gesloten. En in onderste video ook over het klimaat:

https://youtu.be/B_Frlg6zkFE?si=Ek5VvhLXmstC0Tye KLIMAAT: Ga zelf ook minder vliegen, zegt Wilders tegen Jetten

https://youtu.be/cEQcpt-MXC0?si=GNJ4-henxZUfBddA 3 jul 2024
Volt-leider Dassen met mond vol tanden na grap Wilders
(die laatste vraag )

Ja als hij in de oppositie zit of als het verkiezingstijd is roept hij regelmatig ook dingen waar ik me in kan vinden. Wanneer hij eenmaal aan de macht is stemt hij juist tegen dingen waar hij eerst zo voor was. Dat heeft hij echt bewezen. En tuurlijk als je in een coalitie stapt moet je water bij de wijn doen, maar dat is iets heel anders dan alles overboord gooien waar je eerst de mond vol van had en dan uiteindelijk alles op die punten wegstemmen. 

Jujubee schreef op 14-10-2025 om 09:28:

[..]

Ja ik sluit me daar bij aan. Ik maak me ook zorgen om de islamisering van het land maar ik vrees dat we daar niets meer tegen kunnen doen. Ik vind ook dat hij te generaliserend is naar "buitenlanders" en daarom krijgt hij mijn stem ook nooit.

Ik ben het vertrouwen in de politiek ook allang kwijt en hoewel ik nog zwevend ben, denk ik dat het toch blanco gaat worden weer. Tenzij Bontenbal me nog wel over de streep trekt maar dan zal hij het beter moeten gaan doen de komende tijd. Ik vind hem erg vaag en weinig overtuigend overkomen. Dat geeft me Omtzigt vibes en daar heb ik nog nachtmerries van. Dus ja, 80% kans dat het hier weer blanco word.

Bontenbal vind ik ook weer zo'n vage zwammer net zoals Omtzigt. Ik denk niet dat mensen daar wat aan hebben. En het CDA heeft in eerdere coalities ook bijgedragen aan de puinhoop van eerdere kabinetten en heeft ook vaker aantoonbaar niet integer gehandeld.

Jujubee schreef op 14-10-2025 om 09:08:

[..]

Ik neem aan dat hij gewoon al eerder ingelicht is dat die dreiging er aan zat te komen door een inlichtingendienst.

Maar uiteindelijk doet het er toch niet toe. Al wordt hij weer de grootste, hij mag toch niet meeregeren dus tja, wat maakt het eigenlijk uit? Hij komt toch sowieso weer in de oppositie.

Zeg nooit nooit. Heel veel mensen zweven nu nog qua stemvoorkeur. Ik ben ook benieuwd hoeveel procent van de bevolking niet of blanco gaat stemmen.

Jujubee schreef op 14-10-2025 om 09:28:

[..]

Fortuyn had het al lang geleden over de zogenaamde islamisering van dit land. Maar nu, blijft het percentage islamieten gelijk. Dus hoezo dreigende islamisering? Of vertellen de populisten en de onderbuik dat? 

rionyriony schreef op 14-10-2025 om 07:00:

Het bedrijfsleven zal tegenwoordig veelal links tot centrumlinks stemmen want ze willen dat er vooral veel mensen in Nederland wonen, onverschillig uit welk land afkomstig zodat er een zo groot mogelijk afzetgebied is voor hun producten. En omdat ze zo veel willen produceren moeten er steeds meer mensen - arbeidskrachten en kooppubliek - geïmporteerd worden. Dat is hun liefste wens, die ingaat tegen de belangen van de meerderheid en de leefbaarheid in het algemeen.

Hoe kom je hierbij? 

Het bedrijfsleven is gebaat met goede werknemers, dus in dat opzicht zouden "ze" inderdaad links kunnen stemmen.

Aan de andere kant zijn linkse plannen over het algemeen zo op werknemers gericht, zelfs dat grote ondernemers zelf een gedeelte van hun zeggenschap op moeten geven door maatregelen zoals de winstverdeling, inspraak in grote hervormingen, dat dat een reden is om juist rechts te stemmen. Om maar niet te spreken over de lastenverzwaring bij linkse partijen voor het bedrijfsleven. 

En je praat vrij generaliserend over "het" bedrijfsleven, overigens jij werkt ook niet voor niks toch? Logisch, een bedrijfsmodel is gericht op winst maken, en met die winst wordt arbeidsloon onder andere betaald. En met die arbeidsloon worden belastingen betaald, waarmee de verzorginsstaat onder andere wordt betaald.

Wil je dit veranderen dan zul je een hele andere indeling van de maatschappij moeten realiseren. Gericht op persoonlijke welvaart en minder op economische groei. Maar dat is in een kapitalistisch stelsel (wat bijne alle landen in de wereld hebben) onmogelijk.

Want het geld in de staatskas zal toch ergens vandaan moeten komen.

Jujubee schreef op 14-10-2025 om 09:08:

[..]

Dit

Daarnaast het hakt erin om overal heen te gaan, terwijl je continu bedreigd en beveiligd moet worden. Blijkbaar beseffen veel mensen niet wat dat met je doet, het vreet aan je om naar buiten te gaan en continu alert te moeten zijn. Het zou mij niet verwonderen dat dit de druppel is, weten niet mee te mogen regeren, terwijl hij er zoveel voor moet opgeven. Waarom zou hij nog naar die debatten gaan? En ja hij wordt beveiligd, maar hoe hou je een idioot met een bomgordel tegen, of een drone met een explosief die boven je hoofd cirkelt? Als hij er het bijltje nu bij neer zou gooien, dan zou dat voor hem het beste zijn.

Yumi schreef op 14-10-2025 om 10:38:

[..]

Dit

Daarnaast het hakt erin om overal heen te gaan, terwijl je continu bedreigd en beveiligd, moet worden. Blijkbaar beseffen veel mensen niet wat dat met je doet, het vreet aan je om naar buiten te gaan en continu alert te moeten zijn. Het zou mij niet verwonderen dat dit de druppel is, weten niet mee te mogen regeren, terwijl hij er zoveel voor moet opgeven. Waarom zou hij nog naar die debatten gaan? En ja hij wordt beveiligd, maar hoe hou je een idioot met een bomgordel tegen, of een drone met een explosief die boven je hoofd cirkelt? Als hij er het bijltje nu bij neer zou gooien, dan zou dat voor hem het beste zijn.

Dat lijkt mij ook echt verschrikkelijk. Erg dat hij zo moet leven. Het zou goed de druppel voor hem kunnen zijn geweest deze bedreiging of het gaat om een zodanig onveilige situatie dit keer dat hem aangeraden wordt weg te blijven nu. En zoiets gaat hem ook niet in de koude kleren zitten. Ik vind ook dat de mate waarin hij wordt bedreigd aantoont dat hij ergens een punt heeft. 

Miraval schreef op 14-10-2025 om 10:35:

[..]

Hoe kom je hierbij?

Het bedrijfsleven is gebaat met goede werknemers, dus in dat opzicht zouden "ze" inderdaad links kunnen stemmen.

Aan de andere kant zijn linkse plannen over het algemeen zo op werknemers gericht, zelfs dat grote ondernemers zelf een gedeelte van hun zeggenschap op moeten geven door maatregelen zoals de winstverdeling, inspraak in grote hervormingen, dat dat een reden is om juist rechts te stemmen. Om maar niet te spreken over de lastenverzwaring bij linkse partijen voor het bedrijfsleven.

En je praat vrij generaliserend over "het" bedrijfsleven, overigens jij werkt ook niet voor niks toch? Logisch, een bedrijfsmodel is gericht op winst maken, en met die winst wordt arbeidsloon onder andere betaald. En met die arbeidsloon worden belastingen betaald, waarmee de verzorginsstaat onder andere wordt betaald.

Wil je dit veranderen dan zul je een hele andere indeling van de maatschappij moeten realiseren. Gericht op persoonlijke welvaart en minder op economische groei. Maar dat is in een kapitalistisch stelsel (wat bijne alle landen in de wereld hebben) onmogelijk.

Dit is ook generaliserend over links. Want lang niet alle linkse partijen willen dit qua inspraak bij hervormingen en winstdeling. Bij1 heeft het wél expliciet in hun programma staan, die gaan daar best ver in. Maar dat heb ik in de andere linkse partijprogramma’s niet zo verregaand gelezen.

Bovendien: GroenLinks/pvda doet juist het voorstel om werkgevers  tegemoet te komen qua loonbetaling vanaf het tweede jaar van de ziekmelding van een medewerker in de vorm van een collectieve verzekering (die nu onbetaalbaar is voor de meeste bedrijven). Dus deze partij aan de linkerflank denkt ook aan het mkb! 

Het helpt echt dat als er voorbeelden worden aangehaald er ook duidelijk vermeld wordt welke partij dit in hun programma heeft staan.

Miraval schreef op 14-10-2025 om 10:35:

[..]

Hoe kom je hierbij?

Concludeer ik uit toon en inhoud bij BNR, bijvoorbeeld de nieuwe linkse politiek verslaggever (van het AD) die Thomas van Groningen is opgevolgd. Vroeger was dat neutraal en onderhoudend, nu eerder een links onderonsje met dito ons-kent-ons toontje en niet te genieten.

Het is niet voor niks als een zender een andere toon aanneemt.

En uit een ondernemers enquête.

Ik luisterde daar vroeger altijd naar maar nu eigenlijk moet je daar voortdurend attent op zijn dus bij wijze van voorzorg kies ik een ander kanaal. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.