Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

majorette2005 schreef op 13-10-2025 om 13:54:

[..]

Niet dat het minder erg is maar in het fragment wat op de NOS site staat hoor je geen kankerjood maar kankerhond.

Tijdens de demonstratie zelf is er wel kankerjood geroepen en Timmermans moet dood. Die man in het café roept inderdaad kankerhond.

Zilver_gray schreef op 13-10-2025 om 12:20:

Timmermans (GroenLinks-PvdA) doet aangifte na café-incident

Lijsttrekker Frans Timmermans van GroenLinks-PvdA gaat aangifte doen van het incident gisteren in een Amsterdams café. Timmermans werd tijdens een interview met RTL Nieuws lastiggevallen door een gemaskerde man, die hem onder meer uitschold voor "vieze kankerjood" en "links hoerenkind".

De schreeuwende man kwam tot vlak bij de lijsttrekker, die op zijn plek bleef zitten. Op beelden is te zien hoe de man daarna naar buiten loopt en de Hitlergroet brengt.

Een woordvoerder van Timmermans laat weten dat er nog wordt overlegd met de veiligheidsdiensten en juristen over de aard van de aangifte.

Geteisem!

Benieuwd of het OM wel iets gaat doen met deze aangifte. Het CIDI krewg te horen dat de aangifte tegen Harry Pettit is gesopeneerd wegens capaciteitsproblemen. Kan allemaal in Nederland. 

Een gevangenisstraf voor de projectie van White Lives Matter, een seponatie voor het "roepen dat Hamas verder moet gaan waar ze gebleven waren op 7 oktober" en dat "Israël een illegale staat" is. 

Fleurtje_5 schreef op 13-10-2025 om 15:53:

[..]

Ik wou het net opmerken. Dit stond in onze krant:

12-10-2025 20:37

Frans Timmermans uitgescholden en geïntimideerd in café in Amsterdam

In een café in Amsterdam is zondagmiddag lijsttrekker Frans Timmermans van GroenLinks-PvdA tijdens een interview lastiggevallen.Hij werd door enkele mannen uitgescholden voor onder meer „vieze kankerhond” en „linkse hoerenkind”.

Hij werd geïnterviewd door RTL Nieuws in aanloop naar het verkiezingsdebat later op de zondagavond. Een van de mannen kwam schreeuwend het etablissement binnenlopen en riep wijzend op Timmermans „linkse hoerenkind dat je bent”.

Volgens de verslaggeefster grepen medewerkers van de kroeg „adequaat” in, waarna de man vertrok, onderwijl „Timmermans hoerenkind” roepend. Hij maakte ook een Hitlergroet bij het weglopen. De mannen probeerden onherkenbaar te blijven voor de camera.
Bron: ANP

Maar is dit echt een hitlergroet of een stomme opgestoken hand?

https://nos.nl/collectie/14002/video/2586255-timmermans-uitgescholden-tijdens-interview-vieze-kankerhond

Of het nu een hitlergroet was ook niet het is hoe dan ook vreselijk aso gedrag van diegene. Echt een schoft is het en Timmermans verdient dat echt niet (niemand overigens behalve mensen die zich zo gedragen zoals die schoft).

Ik zit nu het debat (terug) te kijken. 
Het is meer een aaneenschakeling van statements rondom de stellingen. Weinig echte interactie (tot nu toe 30 minuten gezien). 

Ik vond Jetten inhoudelijk best zinnig klinken. D66 kon ik me vaker wel in vinden, maar tot nu toe laten ze in de coalitie onderhandelingen vaak de punten vallen die ik belangrijk vind (o.a. klimaat, zorg, onderwijs). Dus op ze stemmen vind ik wel spannend. 

vvd tegen cda: u komt of bij groen links/PvdA of bij ons in het kabinet straks... Ze wil niet met GroenLinks/PvdA in een kabinet. Ik ben benieuwd welke opties volgende maand dan over blijven. 

Verder roept ze tegen iedereen "u legt de rekening bij mensen" of "u legt de rekening bij bedrijven". 

Bij wie legt de vvd de rekening? Even later: bij de overheid (zuiniger doen). Dan komen de kosten uiteindelijk toch ook bij de burger/bedrijven?

Daglichtlamp

Daglichtlamp

13-10-2025 om 20:37 Topicstarter

Ik denk nog steeds dat de VVD zo klein gaat worden dat het niet uitmaakt met wie ze wel of niet willen.

Daglichtlamp schreef op 13-10-2025 om 20:37:

Ik denk nog steeds dat de VVD zo klein gaat worden dat het niet uitmaakt met wie ze wel of niet willen.

Ik hoop met je mee.......

Daglichtlamp

Daglichtlamp

13-10-2025 om 20:41 Topicstarter

Fleurtje_5 schreef op 13-10-2025 om 01:06:

[..]

Huh? Staat dat in je link wat ik niet kan openen?? Of is dit een van je eigen aannames?

In mijn wereld is tegen de wil van iemand een piemel erin stoppen verkrachting. Ik vind het schokkend dat jij daar gewoon overheen leest. Dat een dergelijke uitspraak blijkbaar zo gewoon gevonden wordt dat iemand daar niet meer op aan slaat. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

13-10-2025 om 20:43 Topicstarter

Bakblik schreef op 13-10-2025 om 20:38:

[..]

Die stemmen gaan grotendeels naar partijen die het niet beter doen wat mij betreft (JA21, BBB en PVV), maar wellicht ook voor een deel naar het CDA. Ik denk dat het CDA echt groter zou kunnen worden dan de PVV deze keer.

Bakblik schreef op 13-10-2025 om 20:38:

[..]

En welke partijen vormen dan een kabinet? Zonder de VVD?

Miraval schreef op 13-10-2025 om 21:09:

[..]

En welke partijen vormen dan een kabinet? Zonder de VVD?

CDA,  PvdA,  D66 aangevuld met misschien een beetje VVD voor een beetje rechts geluid in het kabinet. Ik hoop echt dat ze wat kleiner worden en niet meer als eerste mogen gaan proberen te formeren. 14 jaar Rutte en 2 jaar een vechtcoalitie onder Yesigoz hebben nou niet echt gezorgd voor een fijne sfeer in de samenleving.

Bakblik schreef op 13-10-2025 om 21:22:

[..]

CDA, PvdA, D66 aangevuld met misschien een beetje VVD voor een beetje rechts geluid in het kabinet. Ik hoop echt dat ze wat kleiner worden en niet meer als eerste mogen gaan proberen te formeren. 14 jaar Rutte en 2 jaar een vechtcoalitie onder Yesigoz hebben nou niet echt gezorgd voor een fijne sfeer in de samenleving.

Nee dat gaat sowieso niet gebeuren, maar ik denk dat ze wel in een kabinet gaan komen. 

Als GL/PvdA de grootste wordt zullen die eerder VVD willen als partner dan JA21. En dat geldt ook voor CDA denk ik. 

Ik vind een rechts geluid wel belangrijk, want zon grote rekening neerleggen bij het bedrijfsleven vind ik nogal fors. 

Volt is te onrealistisch in zijn plannen, en die zal ook niet mee gaan regeren denk ik. 

CDA samen met GL-PVDA, D66 en VVD halen volgens de laatste peilingen net geen 75 zetels. Ik tel er 73.

Er zal een kleinere partij bij moeten, als CDA mag kiezen denk ik een kleine rechtse partij, als GL-PVDA mag kiezen een kleinere linkse partij. 

Maar dan heb je een kabinet dus bestaande uit 5 partijen. Ik ben eeg benieuwd hoe stabiel dat gaat zijn, zeker vanwege het verschil in visie tussen VVD en GL-PVDA.  

https://www.ipsos-publiek.nl/actueel/ipsos-io-zetelpeiling-surplace-voor-de-eindfase/

En als het echt een idiote verkiezingsuitslag gaat worden, waarin PVV dus zo groot wordt dat ze aan JA21, FvD en SGP een meerderheid kunnen vormen, dan zitten we over 1 jaar weer met hetzelfde te kijken.

Miraval schreef op 13-10-2025 om 21:39:

[..]

Nee dat gaat sowieso niet gebeuren, maar ik denk dat ze wel in een kabinet gaan komen.

Als GL/PvdA de grootste wordt zullen die eerder VVD willen als partner dan JA21. En dat geldt ook voor CDA denk ik.

Ik vind een rechts geluid wel belangrijk, want zon grote rekening neerleggen bij het bedrijfsleven vind ik nogal fors.

Volt is te onrealistisch in zijn plannen, en die zal ook niet mee gaan regeren denk ik.

CDA samen met GL-PVDA, D66 en VVD halen volgens de laatste peilingen net geen 75 zetels. Ik tel er 73.

Er zal een kleinere partij bij moeten, als CDA mag kiezen denk ik een kleine rechtse partij, als GL-PVDA mag kiezen een kleinere linkse partij.

Maar dan heb je een kabinet dus bestaande uit 5 partijen. Ik ben eeg benieuwd hoe stabiel dat gaat zijn, zeker vanwege het verschil in visie tussen VVD en GL-PVDA.

https://www.ipsos-publiek.nl/actueel/ipsos-io-zetelpeiling-surplace-voor-de-eindfase/

En als het echt een idiote verkiezingsuitslag gaat worden, waarin PVV dus zo groot wordt dat ze aan JA21, FvD en SGP een meerderheid kunnen vormen, dan zitten we over 1 jaar weer met hetzelfde te kijken.

Ik denk dat de VVD niet in een regering met groen links wil. Ik denk dat een kabinet vormen een hels karwei gaat worden. Een jaar formeren en dan opnieuw naar de stembus, ben ik bang.

Neweve schreef op 13-10-2025 om 19:53:

vvd tegen cda: u komt of bij groen links/PvdA of bij ons in het kabinet straks... Ze wil niet met GroenLinks/PvdA in een kabinet. Ik ben benieuwd welke opties volgende maand dan over blijven.

Verder roept ze tegen iedereen "u legt de rekening bij mensen" of "u legt de rekening bij bedrijven".

Bij wie legt de vvd de rekening? Even later: bij de overheid (zuiniger doen). Dan komen de kosten uiteindelijk toch ook bij de burger/bedrijven?

Hahaha, zei ze dat echt, dat 'of bij ons'? Hoe wilde de VVD dan samen met het CDA een kabinet gaan vormen zonder PvdA/GL? Die drie zullen we met elkaar moeten, of ze nou heel graag willen of niet. Er valt weinig te willen, als je niet samen wil met de PVV of andere extreme rechtse dan wel linkse partijen. PvdA/GL heeft niet de luxe van 'geheel over links' en de VVD heeft niet de luxe van 'geheel over rechts'. Wie dat niet erkent die liegt de kiezers voor.

Doen alsof de overheid wel even zuiniger kan doen is zo'n loze belofte. Het klinkt wel lekker: wij laten uw portemonnee helemaal met rust, maar betalen het uit iets vaags en ver-van-uw-bed-achtigs als 'de overheid' en daarmee doen we net alsof we zelf inleveren. Maar dan krijg je vervolgens van die dingen als het inkrimpen van de Belastingdienst, diensten die vergunningen moeten goedkeuren of de politie en daaropvolgende gevolgen voor de burgers. Of ze bezuinigen op ambtenaren, maar het werk wordt niet minder, dus worden er doordat er te weinig ambtenaren meer zijn dure consultancybureaus ingehuurd, wat onder de streep juist méér kost.

Jorni schreef op 13-10-2025 om 17:12:

[..]

Of het nu een hitlergroet was ook niet het is hoe dan ook vreselijk aso gedrag van diegene. Echt een schoft is het en Timmermans verdient dat echt niet (niemand overigens behalve mensen die zich zo gedragen zoals die schoft).

Zeker. Dat vind ik ook.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.