Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

Loeki72 schreef op 18-07-2025 om 11:00:

[..]

dat is geen krant die verboden is geweest. Kennelijk is alleen een bruin rechtse krant goed of zo.

Goed van de Efteling:

https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/4724554/geert-wilders-mag-een-dagje-efteling-doen-maar-zonder-opnames-of-campagne Vandaag om 12:52 • Aangepast vandaag om 14:18
..........
De PVV-leider nodigde zijn achterban twee weken geleden via Facebook uit om samen met hem een ritje te maken in Droomvlucht, zijn favoriete attractie. Bijna 2000 mensen meldden zich aan. Uiteindelijk mogen slechts een handjevol kiezers mee naar Kaatsheuvel.Volgens Wilders zijn 'de gelukkigen' inmiddels persoonlijk uitgenodigd per mail.

Strikte regels
Dat de aankondiging van de PVV het attractiepark verraste, heeft alles te maken met de regels van de Efteling. Politieke activiteiten zijn er nadrukkelijk niet toegestaan. “Wilders is welkom, net als elke andere bezoeker, zolang gasten daar geen hinder van ondervinden”, zegt een woordvoerder.

...........

Wat vind je er goed aan @Fleurtje_5? Als ik Wilders zijn X-account bekijk, gebruikt Wilders het wel degelijk voor zijn campagne. De Efteling kon niets anders verwachten, denk ik. Wilders mag van mij best een dag naar de Efteling, maar dan zonder dat het aangekondigd wordt.

Zilver_gray schreef op 16-07-2025 om 12:02:

[..]

Opvallend is dat de grootste oppositiefractie, GroenLinks-PvdA, de drie lijstjes aanvoert. De fractie deed mee aan de meeste debatten en diende de meeste moties en amendementen in. "Wij nemen ons parlementaire werk zeer serieus", reageert vicefractievoorzitter Jesse Klaver.

Volgens Klaver brengt een grote fractie "een bijzondere verantwoordelijkheid met zich mee" en is debatteren belangrijk om het geluid van je kiezers te laten horen. De positie van de aanzienlijk grotere PVV-fractie noemt hij dan ook "vrij schokkend".

Ze laten zo wel zien wie zijn kiezers serieus neemt.

Ik vind dit echt raar. 

Wij kunnen ook niet zomaar steeds wegblijven van ons werk.

Eigenlijk zou er een minimum percentage aanwezigheid moeten zijn en wordt er op salaris gekort als Kamerleden dat niet halen. 

PensioNada schreef op 18-07-2025 om 15:07:

Wat vind je er goed aan @Fleurtje_5? Als ik Wilders zijn X-account bekijk, gebruikt Wilders het wel degelijk voor zijn campagne. De Efteling kon niets anders verwachten, denk ik. Wilders mag van mij best een dag naar de Efteling, maar dan zonder dat het aangekondigd wordt.

Dat de Efteling strikte regels heeft. Zolang er in het park maar geen politieke activiteiten plaats vinden. Zolang gasten maar geen hinder ondervinden van gasten.

Dat Wilders thuis én achteraf foto's van zijn uitstapje laat zien is aan Wilders. Jij bent ook vrij om die berichten te bekijken of niet.

Strikte regels
Dat de aankondiging van de PVV het attractiepark verraste, heeft alles te maken met de regels van de Efteling. Politieke activiteiten zijn er nadrukkelijk niet toegestaan. “Wilders is welkom, net als elke andere bezoeker, zolang gasten daar geen hinder van ondervinden”, zegt een woordvoerder.

Hellup....ze komt niet terug maar ze komt misschien ook wel terug.

https://nos.nl/artikel/2573347 woensdag 2 juli, 14:52
Geen Tweede Kamerverkiezingen meer voor Hermans (VVD) en Van Nispen (SP)

VVD-prominent Sophie Hermans stelt zich niet verkiesbaar voor de Tweede Kamerverkiezingen van 29 oktober. In EW zegt zij: "Ik heb ruim zeven jaar in de Kamer mogen zitten, maar dat voelt afgerond." Haar besluit betekent niet dat zij de politiek de rug toekeert.

Ze sluit niet uit dat zij in een volgend kabinet terugkeert als minister. "Er is nog genoeg te doen in de politiek.
Ik vind het een prachtig vak om in die bestuurlijke rol een bijdrage te leveren. Maar wat daarin de toekomst brengt, dat weten we niet."

Hermans is demissionair vicepremier en minister van Klimaat en Groene Groei in het kabinet-Schoof. Daarvoor was zij van 2017 tot 2024 Tweede Kamerlid, de laatste twee jaar ook fractievoorzitter. Daarvoor was Hermans jarenlang de politiek assistent van oud-premier Rutte.

......etc.etc.etc........

https://www.upday.com/nl/binnenland/friesland-eist-compensatie-na-keuze-kabelroute-schiermonnikoog/fv9zx0y

Demissionair minister Sophie Hermans (Klimaat en Groene Groei) heeft definitief gekozen voor de omstreden kabelroute langs Schiermonnikoog. De zware kabels moeten windenergie van de Noordzee naar het vasteland brengen via de Waddenzee.

Volgens de klimaat- en energieminister is dit de "snelste en meest betrouwbare route", schrijft ze in een brief aan de Tweede Kamer. De beslissing komt ondanks felle kritiek van noordelijke provincies en het Waddeneiland zelf.

Vierduizend megawatt aan windenergie

De twee zware kabels moeten ervoor zorgen dat in totaal vierduizend megawatt aan stroom van windmolens aan land komt. Hiervan kan onder andere de industrie in de noordelijke provincies profiteren, verwacht de klimaatminister.

De nog aan te leggen kabels lopen vanaf de Eemshaven een stuk langs de Groningse kust. De route steekt vervolgens de Waddenzee over en doorkruist het oostelijke puntje van Schiermonnikoog.

Noordelijke provincies tegen gekozen route

De noordelijke provincies en het Waddeneiland zelf ageerden eerder tegen deze optie. Zij hebben liever dat het traject oostelijker komt te liggen, bijvoorbeeld via een tunnel bij de Eemshaven of door het grensgebied met Duitsland.

Hermans heeft alle mogelijkheden op een rij gezet voordat ze de knoop doorhakte. De minister zegt de zorgen van de omgeving te begrijpen en de kabels zoveel mogelijk "met respect voor de natuur en perspectief voor de landbouw" aan te leggen.

Speciale technieken voor natuurbescherming

Speciale technieken moeten ervoor zorgen dat het Wad niet wordt aangetast en landbouwgrond niet zout wordt. De kabels worden aangelegd met bestaande en bekende technieken, die volgens Hermans succesvol zijn gebruikt door de Duitse tak van netbeheerder TenneT.

De provincie Friesland baalt van het besluit en ziet bij de gekozen route veel "haken en ogen op het gebied van natuur en verzilting bij de landbouw". "Wij zien de tunnelvariant als de meest duurzame en economisch meest strategische route", aldus de provincie in een reactie.
Friesland eist compensatie

Nu Hermans haar keuze heeft gemaakt, verwacht Friesland dat ervoor wordt gezorgd dat de regio "zo min mogelijk effecten" merkt van de aanleg. Dat kan bijvoorbeeld door de aanleg van kabels te combineren met dijkversterking, aldus de provincie.

Friesland vindt ook dat de regio ruim gecompenseerd moet worden "omdat de aanleg veel impact heeft op natuur, landbouw en omgeving".

(ANP) Opmerking: door Upday herschreven m.b.v. Kunstmatige Intelligentie, gebaseerd op ANP content

Toen ik in onze krant gisteren las: Minister kiest voor omstreden kabelroute
Met een foto van Sophie Hermans erbij, dacht ik 'ach ze is toch nog in beeld'. Maar of dat zo'n goed nieuws is? 

Die twee kabels moeten ervoor zorgen dat in totaal 4000 megawatt aan stroom van de windmolens aan land komt. 

Ik sta er nog steeds verstelt van hoe rustig het blijft rond Timmermans vanwege dat Green Deal schandaal.

En het blijkt al langer bekend te zijn:

https://www.bnr.nl/nieuws/internationaal/10565349/europarlementariers-laaiend-over-groen-lobbyschandaal 22 jan 2025 Europarlementariërs laaiend over 'groen lobbyschandaal'

En dan dit bericht:

.............
Onder het toeziend oog van Frans Timmermans keerde de Europese Commissie miljoenen euro’s uit aan klimaatactivisten voor een geheime lobby. Dat stelt de Duitse krant Welt am Sonntag.

Geheime lobbycontracten

De Duitse krant kreeg inzage in geheime contracten die de Europese Commissie onder leiding van Frans Timmermans sloot met klimaatactivistische ngo’s. Zij kregen bij elkaar 15 miljoen euro om te lobbyen voor klimaatpolitiek. Zo moest een ngo van Brussel actie voeren tegen Duitse kolencentrales. Dit leidde tot de tijdelijke sluiting van een centrale. Daarmee heeft de EU bijgedragen aan de de-industrialisering van Duitsland.

..............

Maar vanmorgen las ik over een Melkveehouder, Timo Burgers. Hij zegt:

Frans Timmermans vindt dat er afgelopen jaren “slechts heel beperkt landbouwgrond beschikbaar is gekomen voor woningbouw.” Daarom moet de staat de grond van stoppende boeren opkopen, om daar “betaalbare woningen” te bouwen. Gezien de voorrangsregel zullen veel asielzoekers in die woningen komen. Voor Timmermans is het een match made in heaven tussen klimaatdwang en massa-immigratie.

Boer Timo Burgers ergert zich aan de plannen van Timmermans. Het ontbreekt aan realiteitszin bij de linkse leider. “Hij weet zelf ook dat zodra landbouwgrond een bouwbestemming krijgt, de waarde ervan tientallen keren hoger wordt,” stelt Burgers op boerenwebsite Nieuwe Oogst. “En hij weet dat dit zo is omdat het verschrikkelijk moeilijk is om die bouwbestemming te krijgen.”

Wel vreemd want deze boer stopt er dan ook mee omdat hij geen toekomst meer ziet voor zijn bedrijf vanwege de vele regeltjes:
https://www.gld.nl/nieuws/8201407/veehouder-timo-stopt-ermee-jammer-maar-geen-toekomst 14 september 2024

Daglichtlamp schreef op 19-07-2025 om 21:19:

https://www.ad.nl/mezza/minister-femke-wiersma-met-de-kennis-van-nu-had-ik-nooit-meegedaan-aan-boer-zoekt-vrouw~a6bb8242/
Mooi interview met minister Wiersma.

Ik vind het een onnozel artikel zonder kritische vragen. Pumps zijn kennelijk meneer nieuws dan een goed beleid voeren. 

Loeki72 schreef op 20-07-2025 om 12:19:

[..]

Ik vind het een onnozel artikel zonder kritische vragen. Pumps zijn kennelijk meneer nieuws dan een goed beleid voeren.

Dan toch maar dit artikel bekijken/beluisteren: 

https://www.nieuwsvandedag.nl/nieuws/politiek/artikelen/femke-wiersma-een-jaar-landbouwminister-stikstofbeleid-en-toekomst 11 juli 2025

en/of lezen:

Femke Wiersma is deze maand precies een jaar minister van Landbouw. Haar belangrijkste doel? Nederland bevrijden van de stikstofproblematiek die veel boeren zwaar onder druk zet. Ondanks sterke kritiek heeft ze ook veel waardering geoogst voor haar aanpak. Onlangs heeft ze een belangrijke maatregel aangekondigd die de manier waarop stikstofdoelen voor boeren worden vastgesteld, zal veranderen.

Wiersma begrijpt als geen ander de zorgen van de agrarische sector.
Ze heeft zich hard ingezet om perspectief aan boeren te bieden en een alternatief beleid te ontwikkelen. Dit doet ze niet zonder uitdagingen, want de stikstofproblematiek is een onderwerp waar al meerdere kabinetten mee hebben geworsteld.

Met het huidige demissionaire kabinet blijft Wiersma vastberaden werken aan haar dossiers. Ze heeft beloofd om in de komende maanden nieuwe wetsvoorstellen te presenteren, en ze gelooft dat de stappen die zij heeft gezet, onomkeerbaar zijn. Dit betekent dat toekomstige kabinetten verder kunnen bouwen op de fundamenten die zij heeft gelegd.

Toch is er ook bezorgdheid over de toekomst van de boeren. Critici wijzen erop dat de huidige maatregelen te traag gaan en dat er alternatieve plannen ontstaan vanuit de sector zelf. Wiersma benadrukt dat haar beleid niet alleen gericht is op het behartigen van belangen van boeren, maar dat zij ook een brede visie heeft die de voedselproductie en natuur in balans moet brengen. “Beleid gaat niet over één nacht ijs”, aldus de demissionair minister.

Wat de toekomst voor Femke Wiersma zelf betreft, overweegt ze om terug te keren naar de politiek, mogelijk in de Tweede Kamer. Ze is vastbesloten om het vertrouwen in de overheid te herstellen, ook al heeft ze ervaren dat de dynamiek in Den Haag soms uitdagend kan zijn. Na een welverdiende vakantie in Friesland wil ze haar werk in de politiek met hernieuwde energie voortzetten. “Na de zomer kom ik met allemaal nieuwe wetsvoorstellen.”

Daglichtlamp

Daglichtlamp

20-07-2025 om 13:32 Topicstarter

Loeki72 schreef op 20-07-2025 om 12:19:

[..]

Misschien moet je ook de rest lezen. Ik zal het politiek nooit met haar eens zijn, maar ik heb wel respect voor de weg die ze gelopen heeft. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

20-07-2025 om 13:39 Topicstarter

Waarom de subsidie voor groene NGO's niet echt een schandaal is, dat komt omdat de Europese Unie veel meer subsidie geeft aan partijen die juist het omgekeerde beogen.
Maar 1 voorbeeld:
https://www.dierenrecht.nl/nieuwsartikelen/miljoenen-euros-meer-subsidie-naar-vlees-en-zuivelreclames

Daglichtlamp schreef op 20-07-2025 om 13:32:

[..]

Misschien moet je ook de rest lezen. Ik zal het politiek nooit met haar eens zijn, maar ik heb wel respect voor de weg die ze gelopen heeft.

Ik heb de rest ook gelezen, maar het artikel past meer in de Libelle of Margriet dan de krant naar mijn mening. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.