Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-09-2024 om 18:29
Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces
Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.
Stardust
17-07-2025 om 22:14
Koko67 schreef op 17-07-2025 om 21:36:
[..]
Het probleem is dat als je de derde wereld hierheen brengt je de derde wereld wordt.
Says who? Geschiedenis bewijst anders. Kun je dit onderbouwen? Prima oneliner. Maar zelfs Trump heeft bepaalde elementaire branches uitgezonderd van razzia’s op migranten.m omdat het land anders tot stilstand komt (toerisme en landbouw). Landbouw is overigens ook de branche daar waar kinderarbeid nog steeds toegestaan wordt daar.
Ik denk echt dat er constructievere manieren zijn om onze angst te beteugelen. We zijn nog steeds een van de meest welvarende landen ter wereld. De kloof tussen de rijksten en armsten wordt wel steeds groter. Daar moeten we iets aan doen. De oplossing is echter niet om de armsten nog verder in een hoekje te drijven. Dat maakt ons dagelijks leven namelijk uiteindelijk veel duurder.
Stardust
17-07-2025 om 22:20
Koko67 schreef op 17-07-2025 om 21:43:
[..]
Ik heb het natuurlijk niet over China of Zuid Korea. Daar is niet heel veel ontwikkelingsgeld heen gegaan. Ik heb het over Afrika. Miljarden en miljarden en het blijft ruk.
Mijn collega heeft 3 jaar lang een onderwijsprogramma opgezet in Kenia. ( met veel geld van Nederland) Haar ziel en zaligheid zat erin. En het werkte prima. Toen langzaam haar gezondheid ( reuma) slechter werd, heeft ze Kenianen opgeleid en getraind en daarna is ze naar Nederland terug gegaan. Een bloeiende en gezonde school in handen van de Kenianen. Na 2 jaar
ging ze terug en er was niks , maar dan ook echt niks van over. “ Een verloren continent”, zegt ze nu zelf.
Hoe rottig ook, jij had ook journalistenvrienden en allerlei mensen die zogenaamd een perspectief vertegenwoordigen die allemaal op zijn hoogst anekdotisch zijn. Ik ga voor makroperspectief lange termijn trends en beleidsmaken. Niet voor de neef van een vriendin van een buurman verhalen. Dat is niet aardig van me, sorry daarvoor, maar ik kan hier niets mee. Ik heb ook allerlei anekdotische verhalen over mensen die in breder perspectief niet maatgevend zijn. Dan geef ik gewoon vriend of vriendin advies over of situatie naar diens hand zetten of gewoon vertrekken en energie ergens anders in stoppen.
Koko67
17-07-2025 om 22:31
Stardust schreef op 17-07-2025 om 22:20:
[..]
Hoe rottig ook, jij had ook journalistenvrienden en allerlei mensen die zogenaamd een perspectief vertegenwoordigen die allemaal op zijn hoogst anekdotisch zijn. Ik ga voor makroperspectief lange termijn trends en beleidsmaken. Niet voor de neef van een vriendin van een buurman verhalen. Dat is niet aardig van me, sorry daarvoor, maar ik kan hier niets mee. Ik heb ook allerlei anekdotische verhalen over mensen die in breder perspectief niet maatgevend zijn. Dan geef ik gewoon vriend of vriendin advies over of situatie naar diens hand zetten of gewoon vertrekken en energie ergens anders in stoppen.
Oh, je hoeft tegen mij geen sorry te zeggen hoor. Ik heb 1 kennis die een journalist is. Geen vriend. En welke mensen had ik nog meer?
Koko67
17-07-2025 om 22:38
Stardust schreef op 17-07-2025 om 22:14:
[..]
Says who? Geschiedenis bewijst anders. Kun je dit onderbouwen? Prima oneliner. Maar zelfs Trump heeft bepaalde elementaire branches uitgezonderd van razzia’s op migranten.m omdat het land anders tot stilstand komt (toerisme en landbouw). Landbouw is overigens ook de branche daar waar kinderarbeid nog steeds toegestaan wordt daar.
Ik denk echt dat er constructievere manieren zijn om onze angst te beteugelen. We zijn nog steeds een van de meest welvarende landen ter wereld. De kloof tussen de rijksten en armsten wordt wel steeds groter. Daar moeten we iets aan doen. De oplossing is echter niet om de armsten nog verder in een hoekje te drijven. Dat maakt ons dagelijks leven namelijk uiteindelijk veel duurder.
Ik voel geen angst, maar zie mijn land steeds meer afglijden. Steeds meer mesaanvallen, mensen die beschermd moeten worden,buiten zwembaden die gesloten worden, vetes die beslecht worden door een huis op te blazen, meisjes die vermoord worden omdat ze niet meer onderdrukt willen worden. Jodenhaat neemt toe, homohaat neemt toe.
Stardust
17-07-2025 om 23:13
minder telegraaf lezen helpt. Er zijn deze dagen grote zaken in het nieuws geweest die alleen maar witte christelijk/joodse daders hadden. Ik zeg christelijk/Joods omdat dat kennelijk nu onze wortels zijn volgens de ridders van moraal.
Er zijn misstanden. Er zijn mensen die de fout in gaan. Er zijn mensen die gestoorde dingen doen die wij ons niet voor kunnen stellen. Maar probeer meta perspectief te houden, niet die anekdotische voorbeelden tot de werkelijkheid verheffen. Probeer echte oplossingen te zoeken.
Ik denk dat niet dat wij ooit hetzelfde perspectief gaan zien. Ik denk dat we de rechtsstaat juist moeten versterken. Meer geld moeten stoppen in het redesign van ons systeem. Maar voor mij betekent dat niet dat we xenofobische maatregelen moeten nemen, maar onze instituten moeten versterken. Leren uit het verkenden en soms contra initiatief moeten investeren. Ook als dat soms een beetje pijn doet. Ik hoop dat dat ooit weer in het vizier komt. Ik wel meer technocraten en minder autocraten. Uiteindelijk wil ik alleen maar een echte midden regering. En daar hoort een rechtse, linkse en middenpartij in.
Koko67
17-07-2025 om 23:36
Stardust schreef op 17-07-2025 om 23:13:
minder telegraaf lezen helpt. Er zijn deze dagen grote zaken in het nieuws geweest die alleen maar witte christelijk/joodse daders hadden. Ik zeg christelijk/Joods omdat dat kennelijk nu onze wortels zijn volgens de ridders van moraal.
Er zijn misstanden. Er zijn mensen die de fout in gaan. Er zijn mensen die gestoorde dingen doen die wij ons niet voor kunnen stellen. Maar probeer meta perspectief te houden, niet die anekdotische voorbeelden tot de werkelijkheid verheffen. Probeer echte oplossingen te zoeken.
Ik denk dat niet dat wij ooit hetzelfde perspectief gaan zien. Ik denk dat we de rechtsstaat juist moeten versterken. Meer geld moeten stoppen in het redesign van ons systeem. Maar voor mij betekent dat niet dat we xenofobische maatregelen moeten nemen, maar onze instituten moeten versterken. Leren uit het verkenden en soms contra initiatief moeten investeren. Ook als dat soms een beetje pijn doet. Ik hoop dat dat ooit weer in het vizier komt. Ik wel meer technocraten en minder autocraten. Uiteindelijk wil ik alleen maar een echte midden regering. En daar hoort een rechtse, linkse en middenpartij in.
En wat lees jij? De groene Amsterdammer, de Volkskrant?
Zilver_gray
18-07-2025 om 06:48
Koko67 schreef op 17-07-2025 om 23:36:
[..]
En wat lees jij? De groene Amsterdammer, de Volkskrant?
Wat is er mis met de Volkskrant?
felija
18-07-2025 om 10:50
We worden er zelf niet bepaald leuker op als Nederlander, we verhufteren nogal. Vreemd dat je daar dan in sommige media weer nauwelijks iets over hoort. Agressie, onverdraagzaamheid, egoïsme.
Later we eerst naar de balk in onze eigen oog kijken en ermee aan de slag gaan, voordat we alleen maar gefixeerd zijn op de splinter in die van een ander.
Loeki72
18-07-2025 om 11:00
Zilver_gray schreef op 18-07-2025 om 06:48:
[..]
dat ius geen karnt die verboden is geweest. Kennelijk is alleen een bruin rechtse krant goed of zo.
Fleurtje_5
18-07-2025 om 11:12
Koko67 schreef op 17-07-2025 om 21:43:
[..]
Ik heb het natuurlijk niet over China of Zuid Korea. Daar is niet heel veel ontwikkelingsgeld heen gegaan. Ik heb het over Afrika. Miljarden en miljarden en het blijft ruk.
Mijn collega heeft 3 jaar lang een onderwijsprogramma opgezet in Kenia. ( met veel geld van Nederland) Haar ziel en zaligheid zat erin. En het werkte prima. Toen langzaam haar gezondheid ( reuma) slechter werd, heeft ze Kenianen opgeleid en getraind en daarna is ze naar Nederland terug gegaan. Een bloeiende en gezonde school in handen van de Kenianen. Na 2 jaar
ging ze terug en er was niks , maar dan ook echt niks van over. “ Een verloren continent”, zegt ze nu zelf.
Toen ik dit las moest ik aan die boer Marc in Boer zoekt Vrouw (2016) denken.
Boer Marc, viskweker uit het Afrikaanse continent, of te wel farm-manager bij een vissen kwekerij in Zambia.
Hij werkte daar en begeleide mensen zodat ze leerden voor voedsel te zorgen. Ik heb hem horen zeggen dat het goede werkers waren maar hij moest ze blijven begeleiden. Als ik het me goed herinner zei hij dat het soms vermoeiend was want het was net alsof ze alles wat hij hen had geleerd weer snel werd vergeten.
Deze boer dus: https://www.veronicasuperguide.nl/nieuws/hoe-is-het-nu-met-boer-marc-uit-boer-zoekt-vrouw?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F
Koko67
18-07-2025 om 11:32
Zilver_gray schreef op 18-07-2025 om 06:48:
[..]
Niks, maar ik krijg te horen dat ik waarschijnlijk al mijn info haal uit de telegraaf. Dus ik denk dat zij al haar info haalt uit de Volkskrant. Beiden is prima
Koko67
18-07-2025 om 11:33
Loeki72 schreef op 18-07-2025 om 11:00:
[..]
dat ius geen karnt die verboden is geweest. Kennelijk is alleen een bruin rechtse krant goed of zo.
Huh? Wat bedoel je?
Daglichtlamp
18-07-2025 om 11:35
Koko67 schreef op 18-07-2025 om 11:33:
[..]
Huh? Wat bedoel je?
Tja mensen kennen de geschiedenis niet meer, blijkbaar moet je alles eerst uitspellen. Al zou je denken dat juist jij de vaderlandse geschiedenis op een duimpje zou kennen.
Zilver_gray
18-07-2025 om 12:09
Koko67 schreef op 18-07-2025 om 11:32:
[..]
Niks, maar ik krijg te horen dat ik waarschijnlijk al mijn info haal uit de telegraaf. Dus ik denk dat zij al haar info haalt uit de Volkskrant. Beiden is prima
Ah ok.
(Ik vind de Telegraaf overigens wel een sensatie beluste krant, voor het serieuze nieuws pak ik de Volkskrant)
PensioNada
18-07-2025 om 12:41
Koko67 schreef op 18-07-2025 om 11:32:
[..]
Mensen die een abonnement op de Volskrant hebben, mogen ook artikelen uit het Algemeen Dagblad lezen (en Trouw en het Parool en een lijst regionale kranten), dus ze krijgen een wat meer gedifferentieerd beeld voorgeschoteld dan alleen mensen die de Telegraaf lezen.