Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

Daglichtlamp schreef op 16-07-2025 om 08:09:

Vrijblijvende tip: Fleurtje als je iets wilt zeggen over hoe effectief de Tunesië deel uit 2023 uiteindelijk is, dan zou je er gebruik van kunnen maken dat het inmiddels 2025 is.

Moment...het ging over uitspraken en cijfers die Fred Teeven genoemd had in 2014. Zie je eigen bericht die ik hier onderen quote. In die cijfers en uitspraken van Teeven kwam ik ook uitspraken tegen waarvan ik nu in 2025 zeg 'hadden ze maar naar Teeven en Wilders geluisterd dan hadden ze in 2023 niet onterecht al die miljoenen hoeven weg te brengen'. Die zijn iig weg. Ook al denk jij in 2025 dat we nu iets van effect kunnen merken. (dat effect is er dus niet, daarom is de spreidingswet ook zo'n punt, daarom zijn sommige burgemeesters ook in rep en roer) Het lijkt wel alsof onze regering een keuze 'wat doen we in Nederland daaraan' willen afwachten of een ander land dat oké vind.

Daglichtlamp
15-07-2025 om 11:57

Echt he, de tactieken van de VVD zijn door de jaren heen helemaal niets veranderd blijkbaar. Overdreef Yesilgoz over zogenaamd duizenden gevallen van nareis op nareis, Fred Teeven overdreef over de 1000 Eritrese asielzoekers per week in het voorjaar van 2014 (zoek de cijfers over 2014 er maar bij als je het wilt controleren).
In beide gevallen had het vast te maken met verkiezingen die aanstaande waren.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

16-07-2025 om 09:53 Topicstarter

Ik geloof sowieso niet in dit soort deals. Het enige effect wat ze hebben is dat migranten nog gevaarlijker routes geen nemen naar Europa. Dus de winst die je hebt is letterlijk het aantal extra doden. Want die groep bereikt Europa zeker niet. 

Daglichtlamp schreef op 16-07-2025 om 09:53:

Ik geloof sowieso niet in dit soort deals. Het enige effect wat ze hebben is dat migranten nog gevaarlijker routes geen nemen naar Europa. Dus de winst die je hebt is letterlijk het aantal extra doden. Want die groep bereikt Europa zeker niet.

Je gelooft niet zo in dit soort deals? Echt? Zo ineens en plotsklaps was dat geloof er?? Ik meende zo straks iets anders te merken. Had je in dat NOS-bericht van 7 september 2023 ook dit gelezen:

Eén ding is wel duidelijk: het aantal migranten dat via Tunesië naar de EU komt, is niet gedaald maar explosief gestegen. Sinds 16 juli bereikten ongeveer 30.000 mensen Italië. Augustus was zelfs de drukste migratiemaand sinds oktober 2016, tijdens de Syrische vluchtelingencrisis.

'Onze' Mark Rutte heeft wel miljoenen aan Tunesië gegeven om die migrantenstroom aan te pakken. In 2025 moet men juist kijken naar berichten van 2014 en 2023 om daarvan te leren. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden is hier zeker van toepassing.  Dat advies had ik Mark Rutte wel helemaal gratis willen geven. Maar als hij zo nodig toch wat had willen geven, dan zou ik met 50 euro al dik tevreden zijn. Gewoon duidelijk zeggen 'hier is de grens, en maak die grens maar heel duidelijk vóórdat ze op een boot richting Nederland stappen, alleen echte vluchtelingen, en ben je ondanks alles toch gekomen, dan draai je maar meteen om bij de grens'.

Extra doden door gevaarlijke route wil niemand. 

De Duitse Bondskanselier Friedrich Merz beloofde de bevolking een steviger migratiebeleid.
En die besluit dit:

https://www.rd.nl/a/1112349-duitsland-stopt-financiering-ngos-die-migranten-op-zee-redden

De Duitse regering beëindigt de financiering van hulporganisaties die migranten op de Middellandse Zee redden. Dat melden Duitse media op basis van het ministerie van Buitenlandse Zaken, dat laat weten er geen geld meer voor vrij te maken.

.............

Fleurtje_5 schreef op 16-07-2025 om 10:01:

[..]

Je gelooft niet zo in dit soort deals? Echt? Zo ineens en plotsklaps was dat geloof er?? Ik meende zo straks iets anders te merken. Had je in dat NOS-bericht van 7 september 2023 ook dit gelezen:

Rutte heeft niet eerst daglichtlamp gebeld of zij het eens was met de deal. Dus op het sluiten van de deal heeft ze weinig invloed gehad. 

Daglichtlamp probeert vooral aan te geven dat als je cijfers noemt dat je dan wel de juiste recente cijfers/complete trend moet laten zien. Ipv alleen oude artikelen. 

Ik denk dat we deze 900miljoen beter in ontwikkelingshulp (en dus preventie omdat men het in het thuisland fijner heeft) dan zo'n gesloten grens deal. Tegelijkertijd denk ik dat als je niks investeert dat het aantal migranten sowieso gaat groeien. 
(+ Als je alles in Nederland investeert wordt Nederland een nog leuker land om te zijn. Dus een stijging van migratie (soort catch22))

BeesAreCool schreef op 16-07-2025 om 11:46:

partijen: meest en minst aanwezig bij debatten

https://www.welingelichtekringen.nl/politiek/de-pvv-is-lui-verreweg-het-minst-vaak-aanwezig-bij-debatten-en-de-minste-moties-ingediend

Opvallend is dat de grootste oppositiefractie, GroenLinks-PvdA, de drie lijstjes aanvoert. De fractie deed mee aan de meeste debatten en diende de meeste moties en amendementen in. "Wij nemen ons parlementaire werk zeer serieus", reageert vicefractievoorzitter Jesse Klaver.

Volgens Klaver brengt een grote fractie "een bijzondere verantwoordelijkheid met zich mee" en is debatteren belangrijk om het geluid van je kiezers te laten horen. De positie van de aanzienlijk grotere PVV-fractie noemt hij dan ook "vrij schokkend".

Ze laten zo wel zien wie zijn kiezers serieus neemt.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

16-07-2025 om 12:56 Topicstarter

https://nos.nl/artikel/2575214-pvv-fractie-is-groot-in-getal-maar-niet-in-het-dagelijkse-kamerwerk
Als je dan al rechts wilt stemmen, stem dan gewoon op een rechtse partij waarvan de Kamerleden wel werken voor hun geld. Ik ben het helemaal eens met Van der Plas.

BBB-leider Caroline van der Plas benadrukt dat een Kamerlid zijn of haar belangrijkste werk doet in de Kamer. "Ik zou het niet kunnen verteren als een Kamerlid van mij nooit ergens aan heeft meegedaan", zegt Van der Plas. "En dat-ie wel elk jaar 144.000 euro opstrijkt."

Debatten zijn belangrijk, omdat daar het beleid wordt gemaakt dat Nederland kan veranderen, schetst de BBB-voorvrouw. Wat haar betreft moet je er dan ook zoveel mogelijk willen bijwonen. "Dat is waarvoor we gekozen zijn."

Neweve schreef op 16-07-2025 om 11:12:

[..]

Rutte heeft niet eerst daglichtlamp gebeld of zij het eens was met de deal. Dus op het sluiten van de deal heeft ze weinig invloed gehad.

Daglichtlamp probeert vooral aan te geven dat als je cijfers noemt dat je dan wel de juiste recente cijfers/complete trend moet laten zien. Ipv alleen oude artikelen.

Ik denk dat we deze 900miljoen beter in ontwikkelingshulp (en dus preventie omdat men het in het thuisland fijner heeft) dan zo'n gesloten grens deal. Tegelijkertijd denk ik dat als je niks investeert dat het aantal migranten sowieso gaat groeien.
(+ Als je alles in Nederland investeert wordt Nederland een nog leuker land om te zijn. Dus een stijging van migratie (soort catch22))

Daar zijn al miljarden en miljarden naar toe gegaan. En het helpt allemaal geen reet. 

Zilver_gray schreef op 16-07-2025 om 12:02:

[..]

Opvallend is dat de grootste oppositiefractie, GroenLinks-PvdA, de drie lijstjes aanvoert. De fractie deed mee aan de meeste debatten en diende de meeste moties en amendementen in. "Wij nemen ons parlementaire werk zeer serieus", reageert vicefractievoorzitter Jesse Klaver.

Volgens Klaver brengt een grote fractie "een bijzondere verantwoordelijkheid met zich mee" en is debatteren belangrijk om het geluid van je kiezers te laten horen. De positie van de aanzienlijk grotere PVV-fractie noemt hij dan ook "vrij schokkend".

Ze laten zo wel zien wie zijn kiezers serieus neemt.

Behalve als er een feestje is, dan zijn we er niet om te stemmen. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

16-07-2025 om 13:21 Topicstarter

Yumi schreef op 16-07-2025 om 13:16:

[..]

We noemen deelnemen aan herdenkingen tijdens dodenherdenking, bevrijdingsdag, veteranendag  etc. toch ook geen feestje? 

Yumi schreef op 16-07-2025 om 13:16:

[..]

Ik heb een ander idee bij “feestjes”. 

Neweve schreef op 16-07-2025 om 11:12:

[..]

Er gaat jaar in jaar uit, enorm veel geld naar ontwikkelingshulp vorig jaar 4,76 miljard euro het is een bodemloze put. Het houdt migranten niet tegen, dat blijkt wel.

Jou laatste opmerking is hoop ik een grap?

Of wil je dat we de geldkraan alleen nog openzetten richting andere landen? NL gaat als we niet investeren in eigen land kapot! Dat we dit moeten doen om minder leuk te zijn voor migranten, wat een rare kronkel!  

Daglichtlamp schreef op 22-05-2025 om 17:55:

Het is bijna grappig. Kun jij het verschil uitleggen tussen het oude en het nieuwe stelsel? Kun jij iemand op een goede manier uitleggen of hij wel of juist niet zou moeten kiezen voor het invaren van het voor hem opgebouwde pensioenvermogen? Ik denk dat het merendeel van de Nederlanders, zeker op de tweede vraag, nee moeten antwoorden.
En ja ik had goed nagedacht over mijn formulering. Als iets voor mij te moeilijk is, dan is het een hele redelijke veronderstelling dat dat voor de overgrote meerderheid van Nederlanders te moeilijk zal zijn.
Verder zie ik echt wel dat Joseph een bijzonder intelligent Kamerlid is, die ook waardevolle ervaring meeneemt naar de Tweede Kamer.

Lachen dan maar?

Vandaag in onze krant Dagblad De Limburger 15-07-2025 Verslaggever S. Vos:

Pensioenfondsen die duurzaam beleggen voor een betere wereld? Er is geen bewijs dat het werkt, ziet Limburgse onderzoeker Rob Bauer 

[foto]

Pensioenfondsen breiden hun kerntaak steeds vaker uit met de ambitie ‘bij te dragen aan een betere wereld’. Maar de onderbouwing daarvan deugt veelal niet, concluderen economen Rob Bauer, Jules van Binsbergen en Esther Eiling in een artikel in economievakblad ESB. „Een robuust systeem van checks and balances is nodig.”

De economen Rob Bauer, Jules van Binsbergen en Esther Eiling stelden vorig jaar kritische vragen over de duurzaamheidskoers van pensioenuitvoerder PGGM. Ze misten voldoende onderbouwing. De richtingenstrijd binnen dat fonds was toen snel beslist: de adviesraad met de drie criticasters werd voortijdig ontbonden.

„Wij werden niet gehoord”, blikt Rob Bauer (57), hoogleraar Institutionele Beleggingen aan de Universiteit Maastricht, terug. „Onze primaire reactie was een opiniestuk in NRC. Ons nieuwe artikel in economievakblad ESB is veel afgewogener en wetenschappelijk onderbouwd.”

[foto]

Deelnemers aan pensioenfondsen zullen allerminst gerustgesteld worden door hun bevindingen. Beleggingsstrategieën gebaseerd op het uitsluiten van ‘niet-duurzame’ bedrijven, lijken wellicht een simpele en aantrekkelijke manier om bij te dragen aan een duurzame wereld. „Maar breed gedragen wetenschappelijk bewijs ontbreekt vooralsnog. Er zijn geen effecten in de reële wereld, het is een papieren werkelijkheid”, vat Bauer de conclusies samen.

.......etc.etc.etc..............

Rake column De pensioenroof, Rosenmöller en de risicoloze elites
Max von Kreyfelt
:

https://x.com/MaxVonKreyfelt/status/1945358658184843533 16 juli 2025

Er verdwijnt iets groots.
Onder onze ogen wordt het Nederlandse pensioenstelsel gesloopt, zorgvuldig, gecoördineerd, technisch perfect uitgevoerd. Ze noemen het “hervormen”. Maar wie goed kijkt, ziet la een gecontroleerde ontmanteling van een collectieve belofte.
En wie goed luistert, hoort vooral wie er níet geraakt worden.

Een naam die in dit stille schandaal niet mag ontbreken: Paul Rosenmöller.

............etc.etc.etc................

Ik ben niet perse een Nederland eerst type, maar ik vind wel dat we in Nederland momenteel en zeker in de toekomst voor uitdagingen komen te staan vwb ons sociale stelsel en de zorg.

En dat we dan toch op andere zaken moeten gaan bezuinigen, defensiebudget moet omhoog, zorg en onderwijs moet meer geld naartoe, woningbouw moet meer geld naartoe, veiligheid is ook niet onbelangrijk. Die rekeningen kun je niet alleen neerleggen bij Nederlanders zelf, maar je moet dan ook bezuinigen op andere zaken. 

Meer ontwikkelingshulp klinkt leuk, maar al jaren en jaren gaat daar vanuit diverse landen in de wereld geld heen en het veranderd niets tot weinig. Is het, gezien bovenstaande, zo'n gek idee om daarop te bezuinigen en ook op asielmigratie en de instroom? Ergens moet je als land toch ook je eigen inwoners voorop zetten, en dan de rest van de wereld? 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.