Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-09-2024 om 18:29
Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces
Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.
felija
20-06-2025 om 17:41
Bakblik schreef op 20-06-2025 om 14:59:
[..]
Joost hoeft niet eens uit te blinken in besturen. Als hij normaal een democratisch bestuur heeft voor zijn partij, er mensen lid kunnen worden van die partij en niet zoals Geert alleen wil heersen is er al veel gewonnen.
Ja precies, Wilders houdt van alleenheerschappij, niet van samenwerken. Het kan al snel beter gaan dan te moeten werken onder Wilders, wat inhoudt dat je naar zijn pijpen moet dansen.
Miraval
20-06-2025 om 18:40
Ik ben erg benieuwd of JA21 gaat stijgen in de peilingen. Coenradie vond ik zowat als enige geschikt binnen de PVV, dus fijn dat ze haar politieke carrière elders voort kan zetten.
Overigens ben ik sowieso benieuwd naar nieuwe peilingen na die stunt van gisteren.
Fleurtje_5
20-06-2025 om 19:10
Daglichtlamp schreef op 20-06-2025 om 14:08:
Het is onnodig om een bericht van jezelf te quoten wat je nog geen twee uur daarvoor geplaatst hebt.
En ja Wilders heeft laten zien dat zijn partij niet in staat is om te besturen.
Klopt dat is overbodig, ik had ook een ps kunnen intikken.
Fleurtje_5
20-06-2025 om 19:14
Bakblik schreef op 20-06-2025 om 14:59:
[..]
Joost hoeft niet eens uit te blinken in besturen. Als hij normaal een democratisch bestuur heeft voor zijn partij, er mensen lid kunnen worden van die partij en niet zoals Geert alleen wil heersen is er al veel gewonnen.
Ik zal mijn bericht van 20-06-2025 om 02:17 ( https://www.viafora.nl/forum/nieuws-en-actueel/nederlandse-politiek-we-zijn-terug-van-reces/?post=8007138#8007138 ) niet herhalen, maar in dat bericht had ik een videofragment geplaatst en daar merk ik in niets dat Wilders alleen wou heersen. Ik zag en hoorde alleen Wilders die bereid was het een en ander te bespreken én plannen aan te passen. Maar zelfs dat was voor Timmermans niet voldoende. Dus wie is die alleenheerser?
Fleurtje_5
20-06-2025 om 19:20
Daglichtlamp schreef op 20-06-2025 om 15:04:
[..]
Sowieso heeft Eerdmans in elk geval ervaring als wethouder, dat is meer bestuurservaring dan Wilders heeft.
Is dat zo?
Fleurtje_5
20-06-2025 om 19:21
felija schreef op 20-06-2025 om 17:41:
[..]
Ja precies, Wilders houdt van alleenheerschappij, niet van samenwerken. Het kan al snel beter gaan dan te moeten werken onder Wilders, wat inhoudt dat je naar zijn pijpen moet dansen.
In het vorige kabinet zaten ook vier partijen. En toch lukte het hen niet om het eens te worden.
Fleurtje_5
20-06-2025 om 19:23
Miraval schreef op 20-06-2025 om 18:40:
Ik ben erg benieuwd of JA21 gaat stijgen in de peilingen. Coenradie vond ik zowat als enige geschikt binnen de PVV, dus fijn dat ze haar politieke carrière elders voort kan zetten.
Overigens ben ik sowieso benieuwd naar nieuwe peilingen na die stunt van gisteren.
Ik ben ook benieuwd. Dat ze zullen stijgen vermoed ik wel. Laatst las ik dat iemand er wel op wou stemmen maar bang was dat het een verloren stem zou worden omdat JA21 zo klein is.
Maar er was ook een grafiek geplaatst waarin Joost Eerdmans veel hoger scoorde dan Timmermans.
Fleurtje_5
20-06-2025 om 19:26
Miraval schreef op 17-06-2025 om 20:23:
De keuze Timmermans als lijsttrekker vind ik toch wel weer bijzonder hoor.
https://eenvandaag.avrotros.nl/opiniepanel/uitslagen/minderheid-groenlinks-pvda-kiezers-wil-dat-frans-timmermans-weer-lijsttrekker-wordt-ook-imagoproblemen-pieter-omtzigt-155361
Okee wel van maart 2025 maar toch.
https://www.rtl.nl/nieuws/politiek/artikel/5514270/timmermans-voorgedragen-als-lijsttrekker-groenlinks-pvda
Hij is als enige voorgedragen, tot vrijdagmiddag 15.00 kan er gestemd worden. Dus of wel Timmermans, of niet. Maar er is niemand anders voorgedragen. Stom. Er zijn genoeg andere bekwame mensen die partijleider kunnen worden. Op deze manier heeft zo'n stemming natuurlijk ook weinig zin.
Mijn persoonlijke mening over hem doet er verder niet veel toe aangezien mijn stem daar toch niet heen gaat om verschillende redenen. Maar als ik links zou stemmen zou mijn keuze wel naar die partij gaan maar een ander op de lijst, PvdD deelt het bed met DENK, beide partijen hebben wat mij betreft onrealistische denkbeelden en zijn meer een 1 issue partij dan wat anders. SP is al helemaal niet mijn smaak, die Dijk is ook een schreeuwerd en de ideologie van de partij staat te ver van mij vandaan.
Goed, ik blijf nog steeds bij Bontenbal. Yesilgoz heeft mij nog niet weten te overtuigen toch weer te kiezen voor de VVD. JA21 is te klein en dat voelt als verloren stem.
O jij was dat. Maar zie de grafiek in de bovenste link.
Nighttripper
20-06-2025 om 19:46
Fleurtje_5 schreef op 20-06-2025 om 13:24:
[..]
"Achbars partij Denk sprak van een ‘directe aanval op de democratie en onze rechtsstaat’."
Ik ben benieuwd wat DENK zal zeggen als het onderzoek helemaal is afgerond.
Mmm....ik weet anders nog wel een ander voorbeeld van een directe aanval op de democratie en rechtsstaat. Begin maart j.l organiseerde Rotterdam de 1e Iftar op het stadhuis. En daar zei deze Faouzi Achbar, " we hebben al heel lang het begrip scheiding van kerk en staat. Maarde definitie daarvan is niet meer van deze tijd, ook als je kijkt wat voor rol religieuze instellingen hebben in onze samenleving. Die moet je juist koesteren en als stad aan je binden. Dat is wat we hier doen.”"
Leefbaar en VVD, coalitiepartners van Achbars partij Denk, noemen de uitspraak onacceptabel. ,,Onvoorstelbaar dat een wethouder even in de krant meldt dat de scheiding van kerk en staat, of tenminste de definitie daarvan, niet meer van deze tijd is”, zegt Leefbaar, dat wil dat Achbar zijn uitspraak rechtzet. ,,Dit gaat niet om een wissewasje of een of ander gemeentelijk beleidskader, maar om een fundamentele pijler onder onze westerse samenleving.”
https://www.ad.nl/rotterdam/woede-in-coalitie-na-uitspraak-denk-wethouder-over-scheiding-kerk-en-staat-onacceptabel~a1959bc1/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F
felija
20-06-2025 om 19:49
Fleurtje_5 schreef op 20-06-2025 om 19:21:
[..]
In het vorige kabinet zaten ook vier partijen. En toch lukte het hen niet om het eens te worden.
Ik doelde op zijn 'onderdanen', de één na de ander geeft er de brui aan en zoekt zijn/haar heil elders, ik geef ze groot gelijk.
Miraval
20-06-2025 om 20:04
Nighttripper schreef op 20-06-2025 om 19:46:
[..]
Mmm....ik weet anders nog wel een ander voorbeeld van een directe aanval op de democratie en rechtsstaat. Begin maart j.l organiseerde Rotterdam de 1e Iftar op het stadhuis. En daar zei deze Faouzi Achbar, " we hebben al heel lang het begrip scheiding van kerk en staat. Maarde definitie daarvan is niet meer van deze tijd, ook als je kijkt wat voor rol religieuze instellingen hebben in onze samenleving. Die moet je juist koesteren en als stad aan je binden. Dat is wat we hier doen.”"
Leefbaar en VVD, coalitiepartners van Achbars partij Denk, noemen de uitspraak onacceptabel. ,,Onvoorstelbaar dat een wethouder even in de krant meldt dat de scheiding van kerk en staat, of tenminste de definitie daarvan, niet meer van deze tijd is”, zegt Leefbaar, dat wil dat Achbar zijn uitspraak rechtzet. ,,Dit gaat niet om een wissewasje of een of ander gemeentelijk beleidskader, maar om een fundamentele pijler onder onze westerse samenleving.”
https://www.ad.nl/rotterdam/woede-in-coalitie-na-uitspraak-denk-wethouder-over-scheiding-kerk-en-staat-onacceptabel~a1959bc1/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F
Bijzonder zulke uitspraken door een wethouder. Juist die scheiding zorgt ervoor dat we niet terug de middeleeuwen in gekatapulteerd worden, aan de ene kant vanwege de rechts-conservatievelingen en aan de andere kant de Moslim-extremisten, waaronder dus bovengenoemde wethouder lijkt te vallen.
Ik vind DENK een vreselijk enge partij en ik kan alleen maar hopen dat ze niet groter worden, nu niet maar ook niet in de toekomst. Een onderzoek heeft uitgewezen dat wanneer alleen jongerenstemmen tellen, DENK vele malen groter zou zijn. Nou, dat kunnen we vast ergens op papier in een kluisje leggen onder de voorspelde toekomstige kabinetten.
Daglichtlamp
20-06-2025 om 21:00
Fleurtje_5 schreef op 20-06-2025 om 19:20:
[..]
Is dat zo?
Welke bestuurservaring denk jij dat Wilders heeft? Volgens mij namelijk geen enkele.
Poezenmeisje
20-06-2025 om 21:10
Oud-partijbonzen niet blij met Kati Piri's oproep die gelukkig werd weggestemd.
https://www.telegraaf.nl/binnenland/oud-partijleider-job-cohen-pvda-over-anti-israelplan-heel-erg-onverstandig/72943976.html
...
Cohen zegt dat hij ’niet begrijpt hoe ze dit hebben kunnen verzinnen’ in de Haagse Kamerfractie.
...
Oud-minister en Telegraaf-columnist Ronald Plasterk is ook verbolgen, laat hij aan De Telegraaf weten. Hij riep de partij al op het plan in te trekken, maar dat kwam er tot zijn onvrede niet van: „Dit is niet de PvdA zoals ik die ken. Toen ik lid werd van de PvdA was antisemitisme iets van rechts. De PvdA was bij uitstek een partij die opkwam voor Israël.
...
Ook oud-PvdA-partijvoorzitter Hans Spekman is ’blij dat de motie verworpen is’. „Dit systeem beschermt ook de inwoners van Israël die net zo’n hekel aan premier Netanyahu hebben als ik.
...
Voormalig PvdA-wethouder Rob Oudkerk van Amsterdam sprak zich bij Nieuws van de Dag eerder op de avond ook snoeihard uit over het ’deerniswekkende’ plan. „Ik vind het een immoreel demasqué, een immorele blamage.
Fleurtje_5
21-06-2025 om 10:25
Nighttripper schreef op 20-06-2025 om 19:46:
[..]
Vreselijk. En zo iemand is dan wethouder??
Hoe gaat dat spreekwoord ook alweer "de ware aard komt uit de mouw".
Ook wel: 'Nu komt de aap uit de mouw' Betekenis:De uitdrukking "Nu komt de aap uit de mouw" wordt gebruikt om aan te geven dat de waarheid eindelijk aan het licht komt. Vaak gaat het om een onverwachte onthulling of het duidelijk worden van iemands ware bedoelingen.
Fleurtje_5
21-06-2025 om 10:30
Miraval schreef op 20-06-2025 om 20:04:
[..]
Bijzonder zulke uitspraken door een wethouder. Juist die scheiding zorgt ervoor dat we niet terug de middeleeuwen in gekatapulteerd worden, aan de ene kant vanwege de rechts-conservatievelingen en aan de andere kant de Moslim-extremisten, waaronder dus bovengenoemde wethouder lijkt te vallen.
Ik vind DENK een vreselijk enge partij en ik kan alleen maar hopen dat ze niet groter worden, nu niet maar ook niet in de toekomst. Een onderzoek heeft uitgewezen dat wanneer alleen jongerenstemmen tellen, DENK vele malen groter zou zijn. Nou, dat kunnen we vast ergens op papier in een kluisje leggen onder de voorspelde toekomstige kabinetten.
Precies dit.
Denk is een enge partij. Altijd al geweest. Met S van Baarle voorop. Ik help je mee met 'hopen'. Als alle statushouders straks mogen stemmen is de kans heel groot dat ze niet op het CDA of BBB zullen stemmen.