Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

21-06-2025 om 10:37 Topicstarter

Fleurtje_5 schreef op 21-06-2025 om 10:30:

[..]

Als alles statushouders straks mogen stemmen is de kans heel groot dat ze niet op het CDA of BBB zullen stemmen.

Yesilgöz is ook een voormalige statushouder. Vluchtelingen zijn net als wij heel divers in hun politieke opvattingen. Ellian, ook VVD Tweede Kamerlid, is geboren in Afghanistan. 

Daglichtlamp schreef op 20-06-2025 om 21:00:

[..]

Welke bestuurservaring denk jij dat Wilders heeft? Volgens mij namelijk geen enkele.

Ik ben op zoek gegaan. Kwam eerst op wiki  terecht: Het is een hele lange lijst achter zijn naam. Dat hij überhaupt nog tijd heeft?  

Ook het waarom hij een eenmansfractie is (want dat word hem hier meermaals verweten):

Op 3 september 2004 stapte het toenmalige VVD-lid Geert Wilders als gevolg van onenigheid over de mogelijke toetreding van Turkije tot de Europese Unie uit zijn partij. Hij kreeg van de partijtop geen toestemming om af te wijken van de fractiediscipline.  Ook was in de fractie irritatie gegroeid door een reeks van interviews waarin Wilders harde uitspraken over moslims, zijn eigen partij en fractiegenoten had gedaan. Wilders behield zijn kamerzetel op persoonlijke titel en vormde vanaf dat moment een eenmansfractie, die hij de Groep Wilders noemde. Hij liet de pers weten een nieuwe beweging op te willen richten 'ter rechterzijde van het politiek spectrum, met mensen die hun muil niet laten korven'.[9] Wilders richtte op 24 november 2004 de "Stichting Groep Wilders" (later: "Stichting Vrienden van de PVV") op, met als doel het uitdragen van standpunten en aantrekken van financiën.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

21-06-2025 om 10:49 Topicstarter

En welke ervaring daar is bestuurservaring? 

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

21-06-2025 om 10:52

Daglichtlamp schreef op 21-06-2025 om 10:49:

En als hij het nu niet eens is met staatssecretarissen of ministers van de PVV valt hij ze publiekelijk aan. Nee dat is netjes

Daglichtlamp schreef op 21-06-2025 om 10:49:

Ik stelde de vraag en kreeg dit als antwoord: 

Ja, Geert Wilders is meer dan 'gewoon' bestuurder- hij is de centrale bestuurder en leidinggevende binnen de Partij voor de Vrijheid.

En deze:

https://www.parlement.com/id/vg09llkg6xvb

Friezinnetje schreef op 21-06-2025 om 10:52:

[..]

En als hij het nu niet eens is met staatssecretarissen of ministers van de PVV valt hij ze publiekelijk aan. Nee dat is netjes

Andersom zag ik misschien nog wel vaker. Door één Staatssecretaris in meerdere talkshows en interviews.

Fleurtje_5 schreef op 21-06-2025 om 11:01:

[..]

Ik stelde de vraag en kreeg dit als antwoord:

Ja, Geert Wilders is meer dan 'gewoon' bestuurder- hij is de centrale bestuurder en leidinggevende binnen de Partij voor de Vrijheid.

En deze:

https://www.parlement.com/id/vg09llkg6xvb

Leidinggevende van een partij die uit één persoon bestaat? 🤔

Schemerlampje schreef op 21-06-2025 om 11:10:

[..]

Leidinggevende van een partij die uit één persoon bestaat? 🤔

Dan moet je al dat werk in je eentje doen. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

21-06-2025 om 11:53 Topicstarter

Ik zie dat ik me duidelijker had moeten uitdrukken. Met bestuurservaring wordt in politieke context bedoeld dat je ervaring hebt met besturen in een politieke context. Dus ervaring als wethouder, burgemeester, gedeputeerde, commissaris van de koning, dijkgraaf, hoogheemraad, minister, staatssecretaris. Eén van de problemen van dit kabinet was dat er nauwelijks bestuurservaring in aanwezig was. 

Voor Fleurtje is en blijft Geert de Grote Verlosser en niemand gaat dat veranderen. Het is als een religie denk ik. 

Daglichtlamp schreef op 21-06-2025 om 11:53:

Ik zie dat ik me duidelijker had moeten uitdrukken. Met bestuurservaring wordt in politieke context bedoeld dat je ervaring hebt met besturen in een politieke context. Dus ervaring als wethouder, burgemeester, gedeputeerde, commissaris van de koning, dijkgraaf, hoogheemraad, minister, staatssecretaris. Eén van de problemen van dit kabinet was dat er nauwelijks bestuurservaring in aanwezig was.

Zal het in de andere kabinetten wel aanwezig zijn geweest? Zoja, hebben ze die bestuurservaring ook gebruikt? 

Zorroo schreef op 21-06-2025 om 11:54:

Voor Fleurtje is en blijft Geert de Grote Verlosser en niemand gaat dat veranderen. Het is als een religie denk ik.

Dat jij zo over Timmermans denkt, betekend niet dat ik ook zo in elkaar zit.

Deze man heeft vast een 'schat aan politieke ervaring' opgedaan, en ook een uitgebreide talenknobbel, en toch slaagt hij er altijd weer in om domme en pijnlijke dingen te zeggen. En dat is echt niet de eerste keer.

Niet te geloven wat een h*rk.

https://www.volkskrant.nl/politiek/timmermans-probeert-gemoederen-over-israel-in-eigen-partij-te-bedaren-hou-elkaar-vast~bd52b223/ 21 juni 2025, 12:53 Timmermans probeert gemoederen over Israël in eigen partij te bedaren: ‘Hou elkaar vast!’

................

[foto]

..................

Eigenlijk was het niet de bedoeling dat Timmermans zaterdagochtend exclusief zou spreken tot zijn eigen achterban. Zijn bijdrage zou beperkt blijven tot een feestelijke speech in de middag, over de op handen zijnde fusie tussen beide partijen. Maar een dreigende uitslaande brand in zijn PvdA over een nieuw Israël-standpunt van de partij dwingt hem de microfoon eerder op te pakken.

Prominenten roeren zich

De avond vóór het congres hebben acht partijprominenten geëist dat het bestuur afstand neemt
van het nieuwe standpunt van de Tweede Kamerfractie om een geheel wapenembargo in te stellen tegen Israël – inclusief een stop op het leveren van onderdelen voor het defensieve luchtverdedigingssysteem Iron Dome.

Het stoppen van wapenleveranties kan volgens de PvdA-prominenten leiden tot veel extra burgerslachtoffers onder meerdere bevolkingsgroepen die in Israël wonen – onder wie Joden, maar ook christenen en arabieren.

De oproep om tot inkeer te komen, komt onder anderen van de drie voormalige partijleiders Ad Melkert, Job Cohen en Lodewijk Asscher. Zij hebben een tegen-motie ingediend waarover de PvdA-leden later zaterdagmiddag nog moeten stemmen. Dat gebeurt ergens tussen 15.00 en 17.00 uur.

...............etc.etc.etc.......

Fleurtje_5 schreef op 20-06-2025 om 02:44:

[..]

Inderdaad.

Nu moest ik denken aan onderstaande goeie column van Sjors van Beek:

In Dagblad De Limburger van 29-05-2025

Heel bewust heb ik me steeds buiten het wespennest Gaza gehouden. Al genoeg experts en ‘experts’ en opinie- en druktemakers vinden daar iets van.

.........................

Wat ik wél meen te weten, is dat Hamas een wrede terreurorganisatie is die er niet voor terugdeinst de eigen burgers als schild te gebruiken tegen het Israëlische geweld. Ik weet ook dat we acuut een nieuwe situatie hebben als Hamas de resterende gijzelaars vrijlaat.

Ik meen ook te weten dat Hamas bestaat uit fanatieke, onverzoenlijke moslims die maar één Endlösung kennen: Israël en de joden van de kaart vegen. En Hamas houdt óók de eigen bevolking in een ijzeren greep. Protesten worden neergeslagen, demonstranten bedreigd. Dat laatste zeg ík niet, dat zegt Amnesty International.

.................etc.etc.etc...........

Dan maakt Timmermans het Hamas wel heel makkelijk. Dan gaan zij door daar waar ze op 7 oktober zijn begonnen.

Fleurtje_5 schreef op 21-06-2025 om 13:41:

[..]

Dat jij zo over Timmermans denkt, betekend niet dat ik ook zo in elkaar zit.

Eeh, jij weet gelukkig maar weinig van wat of hoe ik denk. Ik ben links ja maar heb niet de blinde adoratie van een gelovige die ik zie bij sommige PVV-aanhangers. Verre van. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.