Nieuws en actueel

Daglichtlamp
03-09-2024 om 18:29
Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces
Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

Yumi
20-06-2025 om 13:15
Daglichtlamp schreef op 20-06-2025 om 12:54:
Ik las net ook, ik kan het me niet zo goed voorstellen, maar het OM zal niet voor niets de verdenking naar buiten gebracht hebben.
Niet zo goed? Ik kan het met nooit voorstellen dat iemand zijn eigen woning laat afbranden. Brand verwoest alles, zo jammer en wat doe je die kinderen aan.
ik begrijp de verdenking wel, als iemand op vakantie is laat hij het raam of de achterdeur niet open.
„Ze zeiden: ‘De wethouder is met vakantie met zijn gezin en hij heeft de hendel van het raam opengelaten.’ Ik dacht: hoe weet je dat?” Toen hij die avond bij het huis kwam, bleek inderdaad niemand thuis en was de hendel van de achterdeur open.

Fleurtje_5
20-06-2025 om 13:15
Daglichtlamp schreef op 20-06-2025 om 09:49:
Agema overweegt uit de politiek te stappen.
https://www.trouw.nl/politiek/coenradie-verruilt-pvv-voor-ja21-agema-betwijfelt-terugkeer-in-landelijke-politiek~b7e1f7ee/
Heb je ook gelezen wat Fleur er over zegt? Ik kan goed begrijpen dat ze het overweegt. Dit lees ik in je link:
..........
Agema raakte haar ministerspost kwijt toen de PVV twee weken geleden uit de coalitie stapte. “Dat is zeker frustrerend”, erkende ze, al spaarde ze partijleider Geert Wilders, die met zijn partij uit de coalitie stapte. “Er wordt vaak gezegd: alle ballen op Geert, maar de andere coalitiepartijen waren er ook gewoon bij.” Ze benadrukte: “Ik heb vertrouwen in het zorghart van Geert Wilders.”
Agema heeft niet geprobeerd Wilders op andere gedachten te brengen toen hij besloot de stekker uit het kabinet te trekken. “Ik heb alles gegeven voor de zorg”, zegt ze. “Maar op een gegeven moment voel je dat het je uit handen wordt genomen. Dan rest alleen nog hoop.”
............

Daglichtlamp
20-06-2025 om 13:16
Ik laat altijd een raam open, ik vind het anders zo muf worden binnen.

Fleurtje_5
20-06-2025 om 13:19
Daglichtlamp schreef op 20-06-2025 om 09:49:
Agema overweegt uit de politiek te stappen.
https://www.trouw.nl/politiek/coenradie-verruilt-pvv-voor-ja21-agema-betwijfelt-terugkeer-in-landelijke-politiek~b7e1f7ee/
En over Coenradi dit:
..........
Coenradie was lid van het kabinet namens de PVV, maar keerde die partij de rug toe nadat Geert Wilders besloot uit de coalitie te stappen.
.................
Coenradie was sinds de val van het kabinet op zoek naar een nieuwe politieke thuisbasis. Ze zegt zich goed te voelen bij de “rechts-realistische” koers van JA21.
..............
En anders zat Coenradi vast nog steeds bij de PVV.

Yumi
20-06-2025 om 13:21
Daglichtlamp schreef op 20-06-2025 om 13:16:
Ik laat altijd een raam open, ik vind het anders zo muf worden binnen.
Op een plek waar iemand niet zomaar naar binnen kan stappen mag ik aannemen. Daarnaast jij verteld dit anoniem, hier werd het door de opdrachtgever voor de brand gedaan.
Ik laat op 3 hoog niks open tijdens mijn vakantie, de ventilatieroosters geven voldoende frisse lucht.

Daglichtlamp
20-06-2025 om 13:24
Fleurtje_5 schreef op 20-06-2025 om 13:12:
[..]
Acht man op één cel heb ik niet gehoord. Lijkt me eerder sarcastisch bedoel. Wel twee gedetineerden op een cel, maar die waren/zijn er toch ook al?
Gedetineerden eerder naar huis sturen wegens plaatsgebrek, lijkt me ook niet ongevaarlijk. Vooral onprettig als die gedetineerde nog een angstig slachtoffer heeft rondlopen.
Ik denk dat Wilders daar wel antwoord op had, maar dat 'hoe-ga-je-dat-doen' is dan vooral 'mag-je-dat-wel-doen' ?
“Ga jij dan opendoen?” roept een cipier vanaf de publieke tribune naar PVV-Kamerlid Emiel van Dijk. Die had even daarvoor een voorstel gedaan om ‘desnoods acht personen op een cel’ te stoppen. “Laat ze lekker staand slapen, maar laat ze niet eerder vrij”, aldus Van Dijk.
De opmerking van Van Dijk oogst veel kritiek. JA21-Kamerlid Joost Eerdmans noemt het ‘een Auschwitz-methode’. De PVV’er reageert laconiek op de opmerking vanaf de publieke tribune, of hij de celdeur zou willen openen: “Ik werk daar niet, ik hoef dat niet te doen”.
Dit was in de Kamer, Wilders zelf had het daarvoor ook al gezegd.
Wilders heeft na de kabinetsval nog tegen een motie gestemd voor extra geld voor gevangenissen. Coenradie wilde ook geen gevangen eerder vrij laten, maar het alternatief is dat je gevaarlijke mensen niet meer kunt opsluiten.

Fleurtje_5
20-06-2025 om 13:24
Yumi schreef op 20-06-2025 om 12:42:
Wethouder gaf mogelijk zelf opdracht voor brand in eigen huis, stelt OM: ‘Formeel als verdachte aangemerkt’
De Rijksrecherche onderzoekt of de Rotterdamse wethouder Faouzi Achbar zelf opdracht heeft gegeven tot de brandstichting in zijn huis, vorig jaar juli. Dat bevestigt het OM. Achbar is ‘formeel als verdachte aangemerkt’, aldus de woordvoerder.
De woning van Achbar, wethouder namens Denk sinds 2022, brandde vorig jaar grotendeels uit. Al snel werd duidelijk dat iemand de woning in brand was gezet.
In de zaak tegen de man die daarvan verdacht wordt, de 38-jarige Rudney E., werd vrijdagochtend duidelijk dat twee mannen hem vorig jaar in een snackbar in Rotterdam-Zuid hebben gevraagd de brand te stichten. „Voor verzekeringsfraude”, aldus E. „Ik zei: Zijn jullie gek? Dat kan niet. Toen hebben ze me bedreigd.”
De officier van justitie bevestigde dat onderzoek wordt gedaan naar de rol van Achbar, wethouder in Rotterdam sinds 2022. Achbar en zijn vrouw hebben forse schadevergoedingen geëist, van in totaal tienduizenden euro’s. Het OM en de advocaat in de zaak vinden dat die niet moeten worden toegekend, omdat ze niet goed zijn onderbouwd én omdat nu onderzoek wordt gedaan naar de rol van Achbar zelf.
De brandstichting zorgde vorig jaar voor grote opschudding in de Rotterdamse politiek. Achbars partij Denk sprak van een ‘directe aanval op de democratie en onze rechtsstaat’. De politie verspreidde al snel beelden van de brandstichter, maar die kon pas een half jaar later worden aangehouden.
In eerste instantie praatte hij niet met de politie, maar in maart besloot E. dat alsnog te doen. Omdat hij het niet terecht vond dat hij als enige vast zat, stelde hij. Zijn advocaat stelt dat hij niet verantwoordelijk kan worden gehouden voor het plan, hoewel hij de brandstichting zelf erkent. „Er is misbruik van hem gemaakt. Hij is door hen als loopjongen gebruikt, heeft geen rol gespeeld in de voorbereiding. Hij trok vanwege de hendel de conclusie dat de wethouder inderdaad bij de brandstichting betrokken was. Anders had hij de brandstichting niet gepleegd.”„Ze zeiden: ‘De wethouder is met vakantie met zijn gezin en hij heeft de hendel van het raam opengelaten.’ Ik dacht: hoe weet je dat?” Toen hij die avond bij het huis kwam, bleek inderdaad niemand thuis en was de hendel van de achterdeur open.
Wethouder gaf mogelijk zelf opdracht voor brand in eigen huis, stelt OM: ‘Formeel als verdachte aangemerkt’ | Binnenland | gelderlander.nl
"Achbars partij Denk sprak van een ‘directe aanval op de democratie en onze rechtsstaat’."
Ik ben benieuwd wat DENK zal zeggen als het onderzoek helemaal is afgerond.

Yumi
20-06-2025 om 13:28
Fleurtje_5 schreef op 20-06-2025 om 13:24:
[..]
"Achbars partij Denk sprak van een ‘directe aanval op de democratie en onze rechtsstaat’."
Ik ben benieuwd wat DENK zal zeggen als het onderzoek helemaal is afgerond.
Ik DENK er het mijne van

Daglichtlamp
20-06-2025 om 13:31
Ik vermoed dat hij dit weekeinde nog aftreed, bij zo’n beschuldiging blijven functioneren als wethouder lijkt me onmogelijk.

Fleurtje_5
20-06-2025 om 13:32
Daglichtlamp schreef op 20-06-2025 om 13:24:
[..]
“Ga jij dan opendoen?” roept een cipier vanaf de publieke tribune naar PVV-Kamerlid Emiel van Dijk. Die had even daarvoor een voorstel gedaan om ‘desnoods acht personen op een cel’ te stoppen. “Laat ze lekker staand slapen, maar laat ze niet eerder vrij”, aldus Van Dijk.
De opmerking van Van Dijk oogst veel kritiek. JA21-Kamerlid Joost Eerdmans noemt het ‘een Auschwitz-methode’. De PVV’er reageert laconiek op de opmerking vanaf de publieke tribune, of hij de celdeur zou willen openen: “Ik werk daar niet, ik hoef dat niet te doen”.
Dit was in de Kamer, Wilders zelf had het daarvoor ook al gezegd.
Wilders heeft na de kabinetsval nog tegen een motie gestemd voor extra geld voor gevangenissen. Coenradie wilde ook geen gevangen eerder vrij laten, maar het alternatief is dat je gevaarlijke mensen niet meer kunt opsluiten.
Dat heb ik toen zelf ook gehoord idd. En dat is wat ik als sarcasme heb opgevat.
Tenminste, ik heb het wel eens vaker gehoord als het stampedruk in een hotel zou worden en geen kamer meer vrij zou zijn. Dat was 'voor de grap', want tuurlijk laat men gasten niet staand slapen.
Dat hij tegen een motie voor extra geld voor gevangenissen heeft gestemd vind ik wel raar. Was dat extra-geld-voor-de-gevangenissen dan ergens anders voor bestemd? Bijvoorbeeld voor een tennisbaan en schietbaan op de binnenplaats? (ik noem maar wat)

Fleurtje_5
20-06-2025 om 14:00
Fleurtje_5 schreef op 20-06-2025 om 13:19:
[..]
En over Coenradi dit:
..........
Coenradie was lid van het kabinet namens de PVV, maar keerde die partij de rug toe nadat Geert Wilders besloot uit de coalitie te stappen.
.................
Coenradie was sinds de val van het kabinet op zoek naar een nieuwe politieke thuisbasis. Ze zegt zich goed te voelen bij de “rechts-realistische” koers van JA21.
..............
En anders zat Coenradi vast nog steeds bij de PVV.
ps Ik las zo net dit:
Ingrid Coenradie over haar overstap naar JA21: ‘Gegeven dat Wilders niet uitblinkt in besturen’
Waarom doet ze dit? Probeert ze te scoren over de rug van? Ze gaat naar een andere partij, prima, ik vind Joost prima, ik vind Annabel Nanninga ook prima, maar Joost moet nu nog maar bewijzen of hij dan beter 'uitblinkt in besturen'.

Fleurtje_5
20-06-2025 om 14:03
En dit:
https://www.powned.tv/article/coenradie-klaar-met-wilders-en-pvv-stapt-over-na-ja-21~4037/ Coenradie klaar met Wilders en PVV, stapt over na JA21
Coenradie zegt tegen het AD dat JA21 helemaal perfect voor haar is omdat het een partij "met realisme" zou zijn. In tegenstelling tot zo beetje de volledige rest van Nederland sluit ze opnieuw samenwerken met de PVV dan weer niet uit: "Ik wil niets meer mét of vóór Wilders doen. Maar JA21 sluit geen enkele partij bij voorbaat uit".
Dit is geen professionele-houding van Coenradi. Echt niet. Als Wilders de stekker er niet had uitgetrokken was zij nog gewoon bij de PVV.

Daglichtlamp
20-06-2025 om 14:08
Het is onnodig om een bericht van jezelf te quoten wat je nog geen twee uur daarvoor geplaatst hebt.
En ja Wilders heeft laten zien dat zijn partij niet in staat is om te besturen.

Bakblik
20-06-2025 om 14:59
Fleurtje_5 schreef op 20-06-2025 om 14:00:
[..]
ps Ik las zo net dit:
Ingrid Coenradie over haar overstap naar JA21: ‘Gegeven dat Wilders niet uitblinkt in besturen’
Waarom doet ze dit? Probeert ze te scoren over de rug van? Ze gaat naar een andere partij, prima, ik vind Joost prima, ik vind Annabel Nanninga ook prima, maar Joost moet nu nog maar bewijzen of hij dan beter 'uitblinkt in besturen'.
Joost hoeft niet eens uit te blinken in besturen. Als hij normaal een democratisch bestuur heeft voor zijn partij, er mensen lid kunnen worden van die partij en niet zoals Geert alleen wil heersen is er al veel gewonnen.

Daglichtlamp
20-06-2025 om 15:04
Bakblik schreef op 20-06-2025 om 14:59:
[..]
Joost hoeft niet eens uit te blinken in besturen. Als hij normaal een democratisch bestuur heeft voor zijn partij, er mensen lid kunnen worden van die partij en niet zoals Geert alleen wil heersen is er al veel gewonnen.
Sowieso heeft Eerdmans in elk geval ervaring als wethouder, dat is meer bestuurservaring dan Wilders heeft.