Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-09-2024 om 18:29
Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces
Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.
Loeki72
19-06-2025 om 22:32
Koko67 schreef op 19-06-2025 om 19:17:
[..]
Waarom denk je dat ik het andersom geen probleem vind?
Ik vind dode Palestijnen verschrikkelijk. Maar is snap het dilemma van Israël ook. Hamas verschuilt zich in scholen, in ziekenhuizen en doen zich voor als pers. Hoe ga je die verslaan?
Maar wat vind jij van Groen links die vindt dat Israël zich niet meer hoeft te verdedigen. Met veel dode Joden tot gevolg?
Ik vind dat Israël vooral aanvalt in plaats van verdedigen met enorm veel slachtoffers buiten Israël. Daar zou wat mij betreft een rem op moeten komen, ook als dat betekent dat er dan meer Israëlische slachtoffers zouden komen.
felija
19-06-2025 om 22:58
Zorroo schreef op 19-06-2025 om 18:55:
[..]
Als je tegen de daden van de regering van Israël bent is dat géén antisemitisme. Israël chanteert de wereld door voortdurend deze kaart te trekken terwijl het land met de huidige regering tot een boevenstaat is verworden. Kijk de recente documentaire The Settlers van Theroux eens. Zo gaat het er daar aan toe. Israël als staat denkt dat zij alles kan maken, op grond van religieuze teksten en het (uiteraard afschuwelijke, onuitsprekelijk tragische) lot van de joden in de oorlog. Dat moet een keer klaar zijn. Haat tegen mensen met Joodse achtergrond puur om wie ze zijn, dat is antisemitisme. Kritiek, tegengas en woede tegen de regering van Israël is, gezien de omstandigheden in mijn ogen volkomen terecht en geoorloofd. Wat een bepaalde achterban van bepaalde politici voor foute ideeën hebben, dat zal zeker. Maar het mag het beeld niet vertroebelen dat Netanyahu en zijn regering vreselijk zaken op hun kerfstok hebben en dat dat ook uitgesproken mag worden.
Dit!
Fleurtje_5
19-06-2025 om 23:07
Bakblik schreef op 19-06-2025 om 13:36:
https://npo.nl/start/serie/zondag-met-lubach/seizoen-12/de-online-fabeltjesfuik/afspelen?at_campaign=npostart_player&at_channel=npostart&at_creation=share-link&at_detail_placement=1:mc3axkvw:32ac9b9ea03044119684c2c05a519e78&at_format=share_button;;0_0&at_general_placement=serie;zondag-met-lubach;seizoen-12;de-online-fabeltjesfuik&at_medium=display&at_variant=organic
Echt Fleurtje_5 kijk dit nou even.
Jouw manier van bewijs zoeken voor jouw beweringen draait jouw device steeds verder het moeras in. Daardoor vind je steeds meer bewijs dat jouw beweringen kloppen en dat is dus niet zo!
Dit is wel een enge lange cijfer-achtige link van vijf regels. Ik zie de naam Lubach er tussen staan, maar helaas ik open deze link niet. En als het over de fuik van Lubach gaat hoef ik die niet te zien want die ken ik.
Fleurtje_5
19-06-2025 om 23:11
BeesAreCool schreef op 19-06-2025 om 13:51:
[..]
Inderdaad.
Allemaal meningen van een persoon dus even relevant.
Precies. Ik lees hier ook om de meningen van anderen te horen. Zelfs die van Lubach maar die ken ik inmiddels wel. Het is een druk mannetje, die voorheen mannetjes had die hem hielpen met de tekst voor zijn 'show'.
Dan heb ik meer interesse in de mening van de nicht van de vriendin van de echtgenote van de slager om de hoek?
Maar poehee wat is er inmiddels veel geschreven. Ik heb heel wat bij te lezen.
Fleurtje_5
20-06-2025 om 02:17
Zorroo schreef op 19-06-2025 om 13:52:
[..]
.............
En in het tweede fragment legt Timmermans glashelder uit hoe onze parlementaire democratie werkt. Wat hij zegt is gewoon feitelijk correct. Dat heeft niks te maken met of de uitslag Timmermans wel of niet bevalt. Onze democratie is niet gebaseerd op 'de absolute meerderheid beslist'. We kiezen de regering, die vormt een coalitie en die zijn vervolgens verantwoordelijk om besluiten te nemen. Dus de coalitie als geheel, niet de grootste partij, of de grootste groep kiezers via een referendum. Dat kan je vervelend vinden maar zo werkt het (gelukkig!) niet.
Tuurlijk, waarom dan nog verkiezingen houden? Waarom nog Olympische Spelen houden? Want als iemand met zes seconden voorsprong de winnaar word, kan de tweede, derde en vierde sporter zeggen dat zij ook gewonnen hebben want het scheelde maar zes seconden.
Heb je ook goed geluisterd naar wat Wilders ter verdediging er over zei? Ik vond hem sterker dan Timmermans. En heb je ook goed opgelet vanaf 9.10 minuut?
Het ging dus over onderstaand fragment:
https://youtu.be/bUdaQiSJfnM?si=Wbl1ytGvYJjhxmZ2 Wilders vs. Timmermans: hun eerste CLASH IN DE KAMER 13 dec. 2023 "Timmermans vind de democratie alleen goed als de uitslag hem bevalt".
Fleurtje_5
20-06-2025 om 02:22
felija schreef op 19-06-2025 om 13:55:
[..]
Je laat keer op keer blijken er niets van te (willen) begrijpen. Jij zoekt een fragment op waar je vervolgens een eigen draai aan geeft (zodanig uit zijn verband rukt) dat het ongeveer overeenkomt met jouw realiteit, jouw eigen beperkte visie op een politieke en/of maatschappelijke kwestie.
Jij blijft hardnekkig bij jouw eigen gecreëerde werkelijkheid en bent blind en doof voor inhoudelijke op feiten gebaseerde bronnen (die forummers niet zelf hebben bedacht of ingevuld) die laten zien dat de werkelijkheid anders in elkaar zit.
Jij hebt je eigen waarheid allang gecreëerd en zit helemaal niet te wachten om daarover inhoudelijk in discussie te gaan op een forum of waar dan ook. Je enige doel is om je eigen bedachte stokpaardjes door de strot van anderen te duwen.
Maar je ziet aan de reacties dat het niet werkt en ook niet gaat werken, omdat jouw werkelijkheid gebaseerd is op jouw gevoel ipv feiten.
Of jij wil keer op keer voet bij stuk houden bij je eigen theorie. Ik hoef helemaal niets uit zijn verband te rukken. Het zijn gewoon nieuwsberichten met daarin de feiten. Ik plaats altijd de link mee zodat je het hele artikel kan nalezen.
Jij kan het dan wel anders willen zien, en willen dat iedereen dat zo ziet, maar dat is dan 'Jouw werkelijkheid'.
Ik blijf bij mijn bericht van https://www.viafora.nl/forum/nieuws-en-actueel/nederlandse-politiek-we-zijn-terug-van-reces/?post=8006900#8006900
En ook deze:
https://eenvandaag.avrotros.nl/opiniepanel/uitslagen/gevallen-kabinet-worstelde-al-jaar-met-asielcrisis-maar-meeste-kiezers-zijn-het-eens-instroom-moet-beperkt-worden-145398 7 juli 2023 Gevallen kabinet worstelde al jaar met asielcrisis, maar meeste kiezers zijn het eens: instroom moet beperkt worden
.......
Deze week deden de vier regeringspartijen een ultieme poging om het eens te worden over de aanpak van migratie. Het leidde tot een crisissituatie over het al dan niet inperken van gezinshereniging en uiteindelijk de val van het kabinet.
........
Fleurtje_5
20-06-2025 om 02:41
Bakblik schreef op 19-06-2025 om 17:38:
[..]
Klopt maar dat komt dan toch niet door antisemitisme in de wereld? Dat komt door Netanyahu die daar alleen zit in er zelf beter van te worden. Die man maakt het geen moer uit of zijn eigen volk het overleefd, als het kwaad (Hamas of Iran) er maar kapot aan gaan.
En daarom werden Joden in Amsterdam opgejaagd en mishandeld?
Fleurtje_5
20-06-2025 om 02:44
Miraval schreef op 19-06-2025 om 18:40:
[..]
Wow. Ik heb niet eens woorden om te beschrijven wat ik vind van deze post.
Israël is nooit helemaal veilig geweest, ook niet voor 7 oktober. Vergeten we ook even voor het gemak het gevaar vanuit Hezbollah? De Houthi's? De Islamitische Jihad?
Als de Iron Dome morgen wegvalt bestaat Israël binnen 1 week niet meer. Ik hoop dat je je dat ook realiseert?
Er zijn vele andere manieren om als Nederlandse overheid de steun aan Israël te stoppen en een statement te maken. Begin eens met economische sancties zou ik zeggen, ipv te spelen met het leven van onschuldige burgers.
Inderdaad.
Nu moest ik denken aan onderstaande goeie column van Sjors van Beek:
In Dagblad De Limburger van 29-05-2025
Heel bewust heb ik me steeds buiten het wespennest Gaza gehouden. Al genoeg experts en ‘experts’ en opinie- en druktemakers vinden daar iets van.
.........................
Wat ik wél meen te weten, is dat Hamas een wrede terreurorganisatie is die er niet voor terugdeinst de eigen burgers als schild te gebruiken tegen het Israëlische geweld. Ik weet ook dat we acuut een nieuwe situatie hebben als Hamas de resterende gijzelaars vrijlaat.
Ik meen ook te weten dat Hamas bestaat uit fanatieke, onverzoenlijke moslims die maar één Endlösung kennen: Israël en de joden van de kaart vegen. En Hamas houdt óók de eigen bevolking in een ijzeren greep. Protesten worden neergeslagen, demonstranten bedreigd. Dat laatste zeg ík niet, dat zegt Amnesty International.
.................etc.etc.etc...........
Daglichtlamp
20-06-2025 om 05:22
Coenradie inderdaad naar JA21.
https://www.ad.nl/politiek/coenradie-gaat-naar-ja21-ik-wil-de-kiezer-overtuigen-dat-je-niet-bij-de-pvv-hoeft-te-zijn~a32aa2d6/
„Wat me aanspreekt, is dat de partij een rechtse koers heeft, maar ook realistisch en pragmatisch is. Ik botste met Geert over zijn totaal idiote, ronduit gevaarlijke plan om het cellentekort op te lossen door acht man op één cel te zetten. Dus ik heb in elf maanden vooral geleerd dat je de kiezer veel kunt beloven, maar je moet de hoe-ga-je-dat-doen-vraag ook kunnen beantwoorden.”
Daglichtlamp
20-06-2025 om 09:49
Agema overweegt uit de politiek te stappen.
https://www.trouw.nl/politiek/coenradie-verruilt-pvv-voor-ja21-agema-betwijfelt-terugkeer-in-landelijke-politiek~b7e1f7ee/
felija
20-06-2025 om 10:30
Zo houdt de PVV (Wilders) niemand meer over die het nog aandurft om onder zijn regime politiek te opereren. Niet te doen. Ben benieuwd welke nieuwe ultrarechtse partij er nu opstaat.
Yumi
20-06-2025 om 12:42
Wethouder gaf mogelijk zelf opdracht voor brand in eigen huis, stelt OM: ‘Formeel als verdachte aangemerkt’
De Rijksrecherche onderzoekt of de Rotterdamse wethouder Faouzi Achbar zelf opdracht heeft gegeven tot de brandstichting in zijn huis, vorig jaar juli. Dat bevestigt het OM. Achbar is ‘formeel als verdachte aangemerkt’, aldus de woordvoerder.
De woning van Achbar, wethouder namens Denk sinds 2022, brandde vorig jaar grotendeels uit. Al snel werd duidelijk dat iemand de woning in brand was gezet.
In de zaak tegen de man die daarvan verdacht wordt, de 38-jarige Rudney E., werd vrijdagochtend duidelijk dat twee mannen hem vorig jaar in een snackbar in Rotterdam-Zuid hebben gevraagd de brand te stichten. „Voor verzekeringsfraude”, aldus E. „Ik zei: Zijn jullie gek? Dat kan niet. Toen hebben ze me bedreigd.”
De officier van justitie bevestigde dat onderzoek wordt gedaan naar de rol van Achbar, wethouder in Rotterdam sinds 2022. Achbar en zijn vrouw hebben forse schadevergoedingen geëist, van in totaal tienduizenden euro’s. Het OM en de advocaat in de zaak vinden dat die niet moeten worden toegekend, omdat ze niet goed zijn onderbouwd én omdat nu onderzoek wordt gedaan naar de rol van Achbar zelf.
De brandstichting zorgde vorig jaar voor grote opschudding in de Rotterdamse politiek. Achbars partij Denk sprak van een ‘directe aanval op de democratie en onze rechtsstaat’. De politie verspreidde al snel beelden van de brandstichter, maar die kon pas een half jaar later worden aangehouden.
In eerste instantie praatte hij niet met de politie, maar in maart besloot E. dat alsnog te doen. Omdat hij het niet terecht vond dat hij als enige vast zat, stelde hij. Zijn advocaat stelt dat hij niet verantwoordelijk kan worden gehouden voor het plan, hoewel hij de brandstichting zelf erkent. „Er is misbruik van hem gemaakt. Hij is door hen als loopjongen gebruikt, heeft geen rol gespeeld in de voorbereiding. Hij trok vanwege de hendel de conclusie dat de wethouder inderdaad bij de brandstichting betrokken was. Anders had hij de brandstichting niet gepleegd.”
„Ze zeiden: ‘De wethouder is met vakantie met zijn gezin en hij heeft de hendel van het raam opengelaten.’ Ik dacht: hoe weet je dat?” Toen hij die avond bij het huis kwam, bleek inderdaad niemand thuis en was de hendel van de achterdeur open.
Wethouder gaf mogelijk zelf opdracht voor brand in eigen huis, stelt OM: ‘Formeel als verdachte aangemerkt’ | Binnenland | gelderlander.nl
Daglichtlamp
20-06-2025 om 12:54
Ik las net ook, ik kan het me niet zo goed voorstellen, maar het OM zal niet voor niets de verdenking naar buiten gebracht hebben.
Fleurtje_5
20-06-2025 om 13:12
Daglichtlamp schreef op 20-06-2025 om 05:22:
Coenradie inderdaad naar JA21.
https://www.ad.nl/politiek/coenradie-gaat-naar-ja21-ik-wil-de-kiezer-overtuigen-dat-je-niet-bij-de-pvv-hoeft-te-zijn~a32aa2d6/
„Wat me aanspreekt, is dat de partij een rechtse koers heeft, maar ook realistisch en pragmatisch is. Ik botste met Geert over zijn totaal idiote, ronduit gevaarlijke plan om het cellentekort op te lossen door acht man op één cel te zetten. Dus ik heb in elf maanden vooral geleerd dat je de kiezer veel kunt beloven, maar je moet de hoe-ga-je-dat-doen-vraag ook kunnen beantwoorden.”
Acht man op één cel heb ik niet gehoord. Lijkt me eerder sarcastisch bedoel. Wel twee gedetineerden op een cel, maar die waren/zijn er toch ook al?
Gedetineerden eerder naar huis sturen wegens plaatsgebrek, lijkt me ook niet ongevaarlijk. Vooral onprettig als die gedetineerde nog een angstig slachtoffer heeft rondlopen.
Ik denk dat Wilders daar wel antwoord op had, maar dat 'hoe-ga-je-dat-doen' is dan vooral 'mag-je-dat-wel-doen' ?