Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-09-2024 om 18:29
Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces
Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.
Daglichtlamp
15-06-2025 om 14:19
Ik probeer het gewoon nog een keer, gegeven wat je vindt van Kroes, lijkt jou een openbaar lobbyregister zoals Omtzigt het voorgesteld heeft ook een goed idee?
Lijkt het je ook een goed idee om beperkingen te stellen waar bewindslieden direct na hun aftreden mogen gaan werken? Om zo belangenverstrengeling te voorkomen?
lientje69
15-06-2025 om 18:35
Er wordt hier in dit topic net zo hard gesteggeld en gekibbeld als in het gevallen kabinet. 
Miraval
15-06-2025 om 20:47
Daglichtlamp schreef op 15-06-2025 om 14:19:
Ik probeer het gewoon nog een keer, gegeven wat je vindt van Kroes, lijkt jou een openbaar lobbyregister zoals Omtzigt het voorgesteld heeft ook een goed idee?
Lijkt het je ook een goed idee om beperkingen te stellen waar bewindslieden direct na hun aftreden mogen gaan werken? Om zo belangenverstrengeling te voorkomen?
Je vraagt het niet aan mij, maar ik vind dit wel iets interessants. Want het lijkt mij beter in het kader van belangenverstrengeling om niet een functie aan te nemen waarbij de overheid betrokken is op welke manier dan ook. En dan met name het departement waar je zelf op hebt gewerkt.
Want ja, kruiwagens of sociale contacten werken toch altijd in je voordeel. En die schijn moet je tegengaan.
Ik mag bijvoorbeeld ook geen examinator worden bij het CBR en leerlingen van een rijschool van familie examineren. Wel een heel simpel voorbeeld, maar in principe in het klein wat door politici dan in het groot gebeurd.
Fleurtje_5
16-06-2025 om 13:16
Daglichtlamp schreef op 15-06-2025 om 14:19:
Wat probeer je nog een keer? Ik blijf er bij dat Neelie Kroes meermaals in opspraak was oa wegens belangenverstrengeling. Ik blijf er bij dat ze ook nu weer de zaken wil beïnvloeden. Dat noem ik vriendjespolitiek.
Waarom gaat het nu over een openbaar lobbyregister van Omzigt? Omzigt is weg uit de politiek, en de Tweede Kamer leek het geen goed idee.
Daarbij heeft Neelie volgens mij geen plicht dat te doen, omdat ze 83 jaar is en allangggg geen bewindspersoon is.
Neemt niet weg dat ik vind (dus ik-zelf vind dat) dat zij weer aan belangenverstrengeling doet om de keuze van het kabinet te beïnvloeden ten gunste van haar opvolger Timmermans. Vroeger zou men zeggen 'die heeft een goeie kruiwagen'.
Nederland krijgt geen verplicht register voor lobbyisten. NSC-minister Judith Uitermark van Binnenlandse Zaken schrijft aan de Tweede Kamer dat ze dat "niet proportioneel" vindt en dat ze meer vertrouwen heeft in "bestaande instrumenten".
Fleurtje_5
16-06-2025 om 13:18
Als de juf van jouw kind aan een ander kind een beter punt geeft dan aan jouw kind (ondanks dat jouw kind beter proefwerk had gemaakt) En je kind krijgt een beter punt omdat de juf de moeder van dat andere kind goed kent, dan is dat ook vriendjespolitiek.
En in het geval van Neelie vind ik er nog meer van omdat ze de andere kandidaat alvast afschrijft. Want ze mot Wilders niet.
Toen Jos van Rey met zijn echtgenote en zijn vriend Piet van Pol (een projectontwikkelaar) met zijn echtgenote samen op vakantie waren geweest, (en ook toen van Rey en van Pol samen naar een voetbalwedstrijd waren geweest) en van Rey werk liet verrichten door van Pol, kon hij voor de rechter verschijnen want...
Stukje nieuwsbericht van 14 mei 2019: Volgens het gerechtshof had Van Rey in zijn contacten met projectontwikkelaar Piet van Pol bestuurlijk werk en privé-zaken door elkaar laten lopen. Dat zij al jarenlang bevriend waren, deed er niet toe.
Was het anders gegaan als van Rey tegen de gemeente had gezegd 'ik ben de vriend van die projectontwikkelaar'? Wist de gemeente dat voorheen dan niet? Dan had de gemeente ingelicht moeten worden.
Had Alexander Pechtold zijn gratis-gekregen penthouse moeten noemen? Vind ik van wel. Als iedereen geschenken opgeeft aan het geschenkenregister dan valt een penthouse daar ook onder.
Fleurtje_5
16-06-2025 om 13:20
Miraval schreef op 15-06-2025 om 20:47:
[..]
Je vraagt het niet aan mij, maar ik vind dit wel iets interessants. Want het lijkt mij beter in het kader van belangenverstrengeling om niet een functie aan te nemen waarbij de overheid betrokken is op welke manier dan ook. En dan met name het departement waar je zelf op hebt gewerkt.
Want ja, kruiwagens of sociale contacten werken toch altijd in je voordeel. En die schijn moet je tegengaan.
Ik mag bijvoorbeeld ook geen examinator worden bij het CBR en leerlingen van een rijschool van familie examineren. Wel een heel simpel voorbeeld, maar in principe in het klein wat door politici dan in het groot gebeurd.
Precies dit.
Fleurtje_5
16-06-2025 om 13:40
Ik vind dit echt niet-niks hoor. Ik ben allergisch voor tegenstrijdigheden. En die tegenstrijdigheden kom ik bij haar meermaals tegen.
Dus Neelie, laat het werk aan Dilan over en bemoei je d'r niet mee. Dilan kan haar koffie of thee zelf bestellen.
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2133699-bahama-leaks-neelie-kroes-in-de-fout-met-bestuursfunctie
22 september 2016,
Bahama Leaks: Neelie Kroes in de fout met bestuursfunctie
Neelie Kroes was tijdens haar periode als Eurocommissaris van Mededinging bestuurder van een bedrijf op de Bahama’s. Dat blijkt uit onderzoek van het Financieele Dagblad en Trouw.
Ruim een miljoen documenten van de Kamer van Koophandel op de Bahama's zijn gelekt naar een internationale groep onderzoeksjournalisten. In Nederland onderzochten journalisten van het FD en Trouw de documenten.
[video]
In overtreding
Uit de documenten blijkt dat Kroes van 2000 tot 2009 bestuurder was van een vennootschap op de Bahama's. Volgens de gedragscode van de Europese Commissie is dat verboden en had ze het moeten melden. Iets wat ze verzuimde.
Aan het FD erkent Kroes, via haar advocaat Oscar Hammerstein, dat ze formeel in overtreding was met de gedragscode voor Eurocommissarissen.
Het bedrijf Mint Holdings Ltd werd in 2000 opgericht door een aantal Arabische ondernemers om voor zes miljard dollar aandelen van het Amerikaanse energiebedrijf Enron op te kopen. Kroes werd gevraagd medebestuurder te zijn. De overname mislukte, maar de holding bleef bestaan.
[Bahama Leaks
Na de Panama Papers zijn er opnieuw documenten gelekt aan de journalisten van de Süddeutsche Zeitung. Het gaat om 1,3 miljoen documenten van de Kamer van Koophandel van de Bahama's over de periode van 1990-2016. Ze zijn onderzocht door onderzoeksjournalisten van het International Consortium of Investigative Journalistis (ICIJ). In Nederland keken journalisten van het FD en Trouw naar de documenten.]
Kroes noemt het in een reactie aan het FD een "administratieve fout". Ze was ervan uitgegaan dat ze was uitgeschreven op de Bahama's. Omdat Mint Holdings volgens haar niet operationeel is geworden, heeft ze de bestuursfunctie nooit gemeld bij de Europese Commissie.
Dat Kroes haar bestuursfunctie op de Bahama's niet meldde is volgens data-journalist Gaby de Groot van het FD opmerkelijk. "Tijdens haar aantreden in de commissie in 2004 was er veel aandacht voor haar mogelijke banden met het bedrijfsleven. Nu blijkt dat er toch een zaak speelde in die tijd."
Kroes zegt tegen de krant de voorzitter van de Europese Commissie Jean-Claude Juncker op de hoogte te brengen en "de consequenties te aanvaarden". Wat in dit geval de consequenties voor een oud-Eurocommissaris zijn, is onduidelijk. Volgens de Süddeutsche Zeitung kan Kroes mogelijk haar pensioen kwijtraken.
Hoe kwam Neelie Kroes bij Mint Holdings?
Een van de Arabische ondernemers die ook bestuurder was bij Mint Holdings, is Amin Badr-El-Din. Kroes en Badr-El-Din kennen elkaar sinds 1994. In dat jaar probeert Kroes namens Nederlandse bedrijven zes fregatten te verkopen aan de Verenigde Arabische Emiraten.
Door de inmenging van Kroes mislukt de deal, blijkt later uit een reconstructie van NOVA. Badr-El-Din en Kroes raken echter bevriend. In 2000 wordt Kroes volgens het FD gevraagd mee te doen aan Mint Holdings.
[video]
Fleurtje_5
16-06-2025 om 13:47
Neelie kan wat mij betreft met haar Arabische vriend naar de Bahama's en daar voorgoed blijven. En dat ze Timmermans ook maar mee neemt.
https://www.welingelichtekringen.nl/politiek/neelie-smit-werkte-voor-een-stiekem-bedrijf-op-de-bahamas 21 september 2016
Neelie Smit werkte voor een stiekem bedrijf op de Bahama's
Neelie Kroes was gedurende haar termijn als eurocommissaris van mededinging in strijd met Brusselse regels bestuurder van een vennootschap op de Bahama's. Dat blijkt uit onderzoek van Trouw en Het Financieele Dagblad. Ze heeft die functie ondanks de Brusselse verplichting daartoe nooit gemeld bij de Europese Commissie. Kroes was - terwijl ze als Commissaris Europa meebestuurde - ook 'director' van Mint Holdings Ltd. een bedrijf van Arabische ondernemers dat om fiscale redenen op de Bahama's zat. Kroes zegt dat ze slechts adviezen gaf, maar ook als dat waar is was ze verplicht deze functie openbaar te maken toen ze commissaris werd.
En dan dit uit het artikel van 22 september 2016:
Na de Panama Papers zijn er opnieuw documenten gelekt aan de journalisten van de Süddeutsche Zeitung. Het gaat om 1,3 miljoen documenten van de Kamer van Koophandel van de Bahama's over de periode van 1990-2016. Ze zijn onderzocht door onderzoeksjournalisten van het International Consortium of Investigative Journalistis (ICIJ). In Nederland keken journalisten van het FD en Trouw naar de documenten.]
Kroes noemt het in een reactie aan het FD een "administratieve fout". Ze was ervan uitgegaan dat ze was uitgeschreven op de Bahama's. Omdat Mint Holdings volgens haar niet operationeel is geworden, heeft ze de bestuursfunctie nooit gemeld bij de Europese Commissie.
Dat Kroes haar bestuursfunctie op de Bahama's niet meldde is volgens data-journalist Gaby de Groot van het FD opmerkelijk. "Tijdens haar aantreden in de commissie in 2004 was er veel aandacht voor haar mogelijke banden met het bedrijfsleven. Nu blijkt dat er toch een zaak speelde in die tijd."
Daglichtlamp
16-06-2025 om 13:57
Fleurtje_5 schreef op 14-06-2025 om 14:24:
[..]
Toen was ik nog heeeeel piep en helemaal niet bezig met politiek.
Dit schreef je over het eerste kabinet van Agt. Kroes is al zo oud dat ze daar al deel van uitmaakte.
Dus laten we stoppen met oude koeien uit de sloot halen.
Het lijkt me nu vooral belangrijk om te voorkomen dat dit soort situaties zich blijven herhalen.
Daarom zijn die twee voorstellen die ik eerder noemde, die nu aanhangig zijn in de Tweede Kamer relevant.
Maar goed daar heb je blijkbaar geen mening over. Mij lijken ze essentieel. Ik hoop dan ook dat de Tweede Kamer ze gewoon blijft behandelen en dat ze niet controversieel verklaard gaan worden.
Deze week zijn een hele hoop commissievergaderingen gepland waarop op de agenda staat wat er wel en niet controversieel verklaard wordt.
Een motie van Yesilgöz om vrijwel niets controversieel te verklaren kreeg vorig week helaas net niet genoeg steun.
https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/detail?id=2025Z11406&did=2025D26209
constaterende dat Nederland nationaal en internationaal voor grote uitdagingen staat, waarbij besluitvaardigheid meer dan ooit noodzakelijk is;
overwegende dat het onverantwoord is om tot aan de volgende verkiezingen stilstand te krijgen;
verzoekt het kabinet vol door te gaan met cruciale onderwerpen voor Nederland die niet kunnen wachten, waaronder ten minste asiel en migratie, defensie en weerbaarheid, steun aan Oekraïne, veiligheid, stikstof, ruimtelijke keuzes, woningbouw, hersteloperaties, verdienvermogen en de portemonnee;
verzoekt het kabinet daarvoor draagvlak te vergaren in het parlement,
en gaat over tot de orde van de dag.
Yeşilgöz-Zegerius
Van der Plas
Van Vroonhoven
Bontenbal
Bikker
Eerdmans
Stoffer
Fleurtje_5
16-06-2025 om 14:12
Daglichtlamp schreef op 16-06-2025 om 13:57:
[..]
Dit schreef je over het eerste kabinet van Agt. Kroes is al zo oud dat ze daar al deel van uitmaakte.
Dus laten we stoppen met oude koeien uit de sloot halen.
Het lijkt me nu vooral belangrijk om te voorkomen dat dit soort situaties zich blijven herhalen.
Daarom zijn die twee voorstellen die ik eerder noemde, die nu aanhangig zijn in de Tweede Kamer relevant.
Maar goed daar heb je blijkbaar geen mening over. Mij lijken ze essentieel. Ik hoop dan ook dat de Tweede Kamer ze gewoon blijft behandelen en dat ze niet controversieel verklaard gaan worden.
Deze week zijn een hele hoop commissievergaderingen gepland waarop op de agenda staat wat er wel en niet controversieel verklaard wordt.
Een motie van Yesilgöz om vrijwel niets controversieel te verklaren kreeg vorig week helaas net niet genoeg steun.
https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/detail?id=2025Z11406&did=2025D26209
constaterende dat Nederland nationaal en internationaal voor grote uitdagingen staat, waarbij besluitvaardigheid meer dan ooit noodzakelijk is;
overwegende dat het onverantwoord is om tot aan de volgende verkiezingen stilstand te krijgen;
verzoekt het kabinet vol door te gaan met cruciale onderwerpen voor Nederland die niet kunnen wachten, waaronder ten minste asiel en migratie, defensie en weerbaarheid, steun aan Oekraïne, veiligheid, stikstof, ruimtelijke keuzes, woningbouw, hersteloperaties, verdienvermogen en de portemonnee;
verzoekt het kabinet daarvoor draagvlak te vergaren in het parlement,
en gaat over tot de orde van de dag.
Yeşilgöz-Zegerius
Van der Plas
Van Vroonhoven
Bontenbal
Bikker
Eerdmans
Stoffer
Jij had die oude koe uit de sloot gehaald. Uitgerekend zij zou Dilan dan wel eens effe advies willen geven over 'het vormen van een nieuw kabinet'? Kom toch gauw.
Kroes en van Agt ken ik dan wel beter dan het duo den Uil en van Agt. En Neelie ken ik beter van uit de periode met Ruud Lubbers.
Kroes werd staatssecretaris van verkeerszaken in het kabinet-Van Agt I. In haar portefeuille zaten onder andere de PTT en de binnenvaart. Zij was als minister betrokken bij de Granaria-affaire. Kroes was van 1982 tot 1989 minister van Verkeer en Waterstaat in het kabinet-Lubbers I en kabinet-Lubbers II.
Ik 'slinger' google effe aan:
Op 22 november 2004 werd Kroes EU-commissaris, met als portefeuille mededinging. Zij was de eerste vrouwelijke EU-commissaris voor Nederland.
Kroes' commissariaat was vanaf het begin omstreden, vanwege haar belangenverstrengeling in de fregattenaffaire, haar rol in de TCR-affaire (subsidie voor bedrijf van bevriende ondernemer) en haar ondoorzichtige zakelijke banden met Jan-Dirk Paarlberg, die ook in 2004 al verdacht werd van betrokkenheid bij de moord op Willem Endstra. Omdat Kroes als commissaris eerder bij een aantal bedrijven betrokken was, werd op voorhand besloten dat zij een aantal dossiers niet zou behandelen. Wel keurde zij de overname van Doubleclick door Google goed, in weerwil van bezwaren.
Hoezo "Maar goed daar heb je blijkbaar geen mening over." Ik heb je mijn mening gegeven. Was dat niet duidelijk dan? Of was jij niet duidelijk voor mij? Of heb je er weer iets 'van de hak op de tak' er door gedaan?
Daglichtlamp
16-06-2025 om 14:32
Ik heb geen idee hoe ik het weer over de actuele politiek moet laten gaan. We kunnen allemaal zelf googelen, dat hoef jij niet voor ons te doen.
Daglichtlamp
16-06-2025 om 14:36
https://www.ad.nl/politiek/te-veel-nadelen-aan-verlaging-eigen-risico-premie-met-200-euro-omhoog-arbeidsongeschikten-de-klos~a3da649e
Wat mij betreft mag dit voorstel controversieel verklaard worden, niet omdat ik tegen het verlagen van het eigen risico ben, maar omdat in dit voorstel de meest kwetsbaren juist inleveren. Dat lijkt me juist niet de bedoeling van het verlagen van het eigen risico.
Maar volgens de Raad van State zitten er veel nadelen aan het plan. Zo gaat de zorgpremie voor iedereen fors omhoog, met ongeveer 200 euro per jaar per verzekerde. Daarnaast gaan sommige kwetsbare groepen er juist financieel op achteruit. Zo zijn mensen met een laag inkomen die het eigen risico niet volledig betalen door de verhoging van de nominale premie meer geld kwijt.
Arbeidsongeschikten zijn de klos bij verlaging
Helemaal de klos zijn arbeidsongeschikten, stelt de Raad. Zo wordt in het kabinetsvoorstel een bestaande tegemoetkoming voor arbeidsongeschikten geschrapt. Die is 220 euro per jaar, net zo hoog als de verlaging van het eigen risico. Daardoor is die groep uiteindelijk fors duurder uit dan nu.
Fleurtje_5
16-06-2025 om 14:36
Daglichtlamp schreef op 16-06-2025 om 14:32:
Ik heb geen idee hoe ik het weer over de actuele politiek moet laten gaan. We kunnen allemaal zelf googelen, dat hoef jij niet voor ons te doen.
Het demissionaire kabinet is weer volledig bezet.
Daglichtlamp
16-06-2025 om 14:42
Fleurtje_5 schreef op 16-06-2025 om 14:36:
[..]
Het demissionaire kabinet is weer volledig bezet.
Ik vind dat daar best een paar goede keuzes inzitten, zoals Karremans en Tieman.
Danielle Jansen ken ik helemaal niet, maar ze heeft wel een achtergrond uit de zorg.
Fleurtje_5
16-06-2025 om 18:52
Daglichtlamp schreef op 16-06-2025 om 14:42:
[..]
Ik vind dat daar best een paar goede keuzes inzitten, zoals Karremans en Tieman.
Danielle Jansen ken ik helemaal niet, maar ze heeft wel een achtergrond uit de zorg.
Ik hoop het beste. We zullen het zien wat het word.
Danielle Jansen lijkt wel een zus van Nicolien Vroonhoven.