Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

Daglichtlamp schreef op 13-06-2025 om 21:11:

https://www.rtl.nl/nieuws/politiek/artikel/5513797/kamerlid-diederik-boomsma-meldt-zich-voor-lijsttrekkerschap-nsc
Ben benieuwd of Van Vroonhoven zich ook kandidaat stelt, door een lijsttrekkerverkiezing kunnen ze wellicht nog wat aandacht naar zich toe trekken.

Ze gaan niet eens een verkiezing doen. Het bestuur kiest (waarschijnlijk) uit de sollicitaties.

Wat ook aandacht trekt, maar niet zo positief. Het is natuurlijk een beetje een rare move voor deze partij die zichzelf graag in de markt zet als erg democratisch en correct.

Daglichtlamp schreef op 13-06-2025 om 19:21:

Eigenlijk ben ik verbaasd dat Fleurtje zo'n voorstander lijkt te zijn van het gebruiken van staatsnoodrecht. Eerder was je daar toch juist heel kritisch over?
https://www.denederlandsegrondwet.nl/id/vmgzm4b38kyf/nieuws/valse_verwachtingen_over_staatsnoodrecht
Maar kort en goed, als er echt een noodsituatie was toen het kabinet aantrad dan had het noodrecht direct ingeroepen moeten worden. Maar in werkelijkheid ging de minister van Asiel na haar aantreden eerst met zomervakantie.

Is Fleurtje 'zo'n voorstander' of noemde ze wat er bij VandaagInside meermaals werd gezegd? Dit is wat Fleurtje schreef:

Fleurtje_5 schreef op 13-06-2025 om 18:38:
O....echt....

Die man wou graag premier worden maar hij mocht niet. Al zijn plannen moesten in de koelkast.

Eigenlijk moest hij toezien en helpen om de plannen van anderen te realiseren, maar NIET zijn plannen, niet datgene waarvoor hij gekozen werd.

Ik vond het heel goed dat ze met vier partijen in het kabinet kwamen, zo konden ze elkaar in balans houden. Maar die balans was er niet. Er was scheefgroei. Het hing allemaal teveel naar een kant.

Bij VandaagInside werd maanden geleden al meermaals geopperd dat Wilders meteen voet bij stuk had moeten houden bij die noodwet. Toen had hij moeten zeggen: "Komt die noodwet er niet, dan stekker eruit". Dan was hij geloofwaardig geweest en had hij meer stemmen gekregen bij de volgende verkiezingen. Maar Wilders bleef te lang sappelen om de andere kabinetsleden verplicht 'te pleasen'. Vooral Nicolien van Vroonhoven heeft hem vaak dwars gelegen.

Wat houd die noodwet in en vooral 'wat is het verschil met de spoedwet'?:

https://www.kidsweek.nl/nieuws/van-noodwet-naar-spoedwet~c1e2907 30 oktober 2024 Van noodwet naar spoedwet: wat is het verschil?

Een normale wet invoeren duurt een jaar of zelfs langer. De Eerste en Tweede Kamer (het parlement) moeten namelijk eerst kijken of ze het er mee eens zijn. Bij een noodwet gelden de regels al vóór het parlement heeft gestemd. Bij een spoedwet beslist het parlement vooraf, alleen dan met een stuk meer haast. Na de herfstvakantie worden de nieuwe asielplannen behandeld.

.............etc.etc.etc............

Daglichtlamp

Daglichtlamp

14-06-2025 om 14:09 Topicstarter

Wees nu eens duidelijk over wat je vindt, in plaats van telkens ongeveer dezelfde quotes te herhalen. Was je nu een voorstander van het gebruiken van staatdnoodrecht om de bestaande asielwetgeving terzijde te schuiven of niet? 

Neweve schreef op 13-06-2025 om 18:59:

[..]

@fleurtje, wat waren dan de concrete plannen van Wilders?

En waarom heeft zo'n ervaren politicus als hij ze allemaal moeten opgeven tijdens de onderhandelingen met de ndere 3 partijen? (Of in de koelkast zetten zoals jij dat noemt)

(En waarom werd de PvdA in 2017 keihard afgestraft op teveel consessies doen en blijft bijna iedereen nu achter de PVV staan)

Zoals ik dat noem? Of heb je zelf niet goed opgelet?

https://eenvandaag.avrotros.nl/artikelen/gaat-de-ijskast-van-wilders-nog-voller-raken-en-andere-vragen-over-het-vervolg-van-de-formatie-beantwoord-148228 9 jan. 2024 Gaat de ijskast van Wilders nog voller raken? En andere vragen over het vervolg van de formatie beantwoord

Jorni schreef op 13-06-2025 om 20:24:

Ik vind wel dat ze Wilders premier hadden moeten laten worden. Absoluut. Dat had het meest recht gedaan aan de verkiezingsuitslag en Wilders had zich nu nergens meer achter kunnen verschuilen. Nu wel een beetje voor meerdere kiezers. Dat deze coalitie er niets van bakte kwam denk ik niet alleen door niet capabel zijn, loze beloftes doen en onhaalbare plannen hebben, maar had denk ik ook voor een deel te maken met de rare constructie van dit kabinet. Deze hele gekke constructie was al gedoemd om te mislukken.

En dit idd. Of ik het nou eens ben met Wilders of niet. Als men eerlijk was geweest had hij premier moeten worden. Nu is het min of meer toch discriminatie.

https://discriminatie.nl/discriminatiegronden/politieke-overtuiging/

Heb je het gevoel dat je bent gediscrimineerd op basis van je politieke overtuiging? Dit is niet toegestaan. In artikel 1 van de Nederlandse Grondwet staat dat iedereen die zich in Nederland bevindt gelijk moet worden behandeld. Op deze pagina vind je meer informatie over discriminatie op basis van politieke overtuiging, waarom het schadelijk is, waar het zich kan voordoen, welke wetten en regels in Nederland gelden en wat je kan doen tegen deze vorm van discriminatie

Discriminatie op grond van politieke overtuiging verwijst naar het ongelijk behandelen van mensen op basis van hun politieke overtuigingen of voorkeuren. Deze vorm van discriminatie kan zich voordoen binnen verschillende maatschappelijke terreinen, zoals arbeid, huisvesting en toegang tot diensten.

........etc.etc.etc...........

Daglichtlamp

Daglichtlamp

14-06-2025 om 14:18 Topicstarter

Werd Den Uyl ook gediscrimineerd toen Van Agt premier werd? 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

14-06-2025 om 14:21 Topicstarter

Yesilgöz realiseert zich eindelijk dat je met de PVV niet kunt regeren. De PVV heeft nog nooit een uitvoerbaar verkiezingsprogramma gehad. Ze hebben nog nooit hun verkiezingsprogramma laten doorrekenen (omdat dan duidelijk zal worden dat ze vooral gratis bier beloven). 
https://www.nu.nl/politiek/6359176/vvd-leider-yesilgoz-haalt-uit-naar-elitair-gl-pvda-maar-pvv-is-echt-geen-optie.html

Tegelijkertijd zit een nieuwe samenwerking met de PVV er ook niet meer in. Yesilgöz gooide die deur afgelopen maandag dicht. En die blijft dicht. Ook als Wilders vijftig zetels haalt, antwoordde de VVD-leider zaterdag resoluut op een vraag uit de zaal.

In haar speech benadrukte ze dat een samenwerking met de PVV er wat haar betreft nooit meer in zit. "Wie nu nog denkt dat een samenwerking met Wilders ooit nog kans biedt op goed beleid op migratie, op veiligheid en op vrijheid, die vergist zich."

Ook deze woorden konden rekenen op luid applaus van de leden.

Daglichtlamp schreef op 13-06-2025 om 21:11:

https://www.rtl.nl/nieuws/politiek/artikel/5513797/kamerlid-diederik-boomsma-meldt-zich-voor-lijsttrekkerschap-nsc
Ben benieuwd of Van Vroonhoven zich ook kandidaat stelt, door een lijsttrekkerverkiezing kunnen ze wellicht nog wat aandacht naar zich toe trekken.

Is haar ei gelegd dan? 

https://nos.nl/collectie/13996/artikel/2570620-van-vroonhoven-niet-zeker-of-ze-nog-wel-lijsttrekker-wil-worden-van-nsc 10 juni 2025

Nicolien van Vroonhoven twijfelt of ze nog wel lijsttrekker wil worden van NSC. Tegen Nieuwsuur zei ze vanmiddag dat ze daar op dit moment "een ei over aan het leggen is". Ze wil op korte termijn de knoop doorhakken.

Daglichtlamp schreef op 14-06-2025 om 14:18:

Werd Den Uyl ook gediscrimineerd toen Van Agt premier werd?

Toen was ik nog heeeeel piep en helemaal niet bezig met politiek.

Daglichtlamp schreef op 14-06-2025 om 14:09:

Wees nu eens duidelijk over wat je vindt, in plaats van telkens ongeveer dezelfde quotes te herhalen. Was je nu een voorstander van het gebruiken van staatdnoodrecht om de bestaande asielwetgeving terzijde te schuiven of niet?

Neeeee, jij was niet duidelijk. Jij schreef dat ik zo'n voorstander van staatsnoodrecht was, terwijl ik aanhaalde dat ze ook bij VandaagInside vonden dat Wilders meer voet bij stuk had moeten houden. 

Als jij mij goed had gelezen, dan had ik mijn bericht niet hoeven te herhalen.

QuarterlyDinosaur18

QuarterlyDinosaur18

14-06-2025 om 14:32

Dit stukje op nu.jij vat wel samen wat ik momenteel van de VVD vindt. 

‘ Komisch hoe snel principes overboord gaan zodra er politieke punten te scoren zijn. Yeşilgöz noemt GL-PvdA nu “elitair” alsof dat het grote probleem is in de politiek. Ondertussen vertegenwoordigt ze een partij die jarenlang met de technocratische elite regeerde, begrotingen dicteerde, toeslagenaffaires wegkeek, stikstofrapporten parkeerde en een huisvestingscrisis veroorzaakte.Als je GL-PvdA al elitair vindt, wat was de VVD dan zelf al die jaren? Realistisch, verantwoordelijk en degelijk bestuur noemen ze het graag, maar nu we richting verkiezingen gaan, schuiven dat soort woorden ineens opzij voor kreten die vooral lekker bekken op partijcongressen.Totdat er straks een formatie nodig is. Want hoe vaker je iets uitsluit, hoe harder je jezelf vastzet, of straks alsnog moet draaien.Dit is geen leiderschap, dit is campagnepraat. Geen visie, maar profilering. En met termen als “elitair” glijdt Yeşilgöz af richting het populistische moeras waar ze zelf zo vaak voor waarschuwde.’

Daglichtlamp schreef op 14-06-2025 om 14:21:

Yesilgöz realiseert zich eindelijk dat je met de PVV niet kunt regeren. De PVV heeft nog nooit een uitvoerbaar verkiezingsprogramma gehad. Ze hebben nog nooit hun verkiezingsprogramma laten doorrekenen (omdat dan duidelijk zal worden dat ze vooral gratis bier beloven).
https://www.nu.nl/politiek/6359176/vvd-leider-yesilgoz-haalt-uit-naar-elitair-gl-pvda-maar-pvv-is-echt-geen-optie.html

Tegelijkertijd zit een nieuwe samenwerking met de PVV er ook niet meer in. Yesilgöz gooide die deur afgelopen maandag dicht. En die blijft dicht. Ook als Wilders vijftig zetels haalt, antwoordde de VVD-leider zaterdag resoluut op een vraag uit de zaal.

In haar speech benadrukte ze dat een samenwerking met de PVV er wat haar betreft nooit meer in zit. "Wie nu nog denkt dat een samenwerking met Wilders ooit nog kans biedt op goed beleid op migratie, op veiligheid en op vrijheid, die vergist zich."

Ook deze woorden konden rekenen op luid applaus van de leden.

O....Dilan realiseert zich eindelijk dat je met de PVV niet kunt regeren????.......maar het artikel begint wel met de woorden:

VVD-leider Dilan Yesilgöz heeft op het congres van haar partij hard uitgehaald naar GL-PvdA. Met de "elitaire" partij is het realiseren van VVD-plannen volgens haar "heel moeilijk". Tegelijkertijd is de deur naar de PVV echt dicht, óók als Geert Wilders vijftig zetels haalt.

Maar dat stukje sloeg je gewoon effe over. Dilan sloot samenwerking met de PVV eerst NIET uit, dat heeft in meerdere nieuwsberichten gestaan, maar Dilan onder druk gezet door oudere VVD-partijleden omdat die personen Wilders niet 'motten'..

Fleurtje_5 schreef op 13-06-2025 om 16:08:

Ik denk dat Dilan van gedachten is veranderd sinds andere partijleden zich ermee gingen bemoeien. Want Dilan stond dichter bij Wilders dan bij Timmermans:

https://www.wyniasweek.nl/yesilgoz-loopt-risico-dat-verkiezingsstrijd-opnieuw-gaat-tussen-wilders-en-timmermans/ Yesilgöz loopt risico dat verkiezingsstrijd opnieuw gaat tussen Wilders en Timmermans12 juni 2025

Een week lang wilde Dilan Yesilgöz niks uitsluiten, maar na beraad in de VVD-top was ze ineens vastbesloten: de VVD wil niet meer met de PVV regeren.

Haar manoeuvre is geen politieke strategie. Het is hooguit een tactische zet. Yesilgöz moest voorkomen dat de aanstaande ‘Liberale Open Dag’ – een congres-achtige VVD-bijeenkomst zaterdag in Nieuwegein –zal ontaarden in een vechtpartij tussen de linker- en rechtervleugel van de partij over de vraag of Wilders al dan niet moet worden uitgesloten.

Nijpels, Weisglas en Rutte

De toon werd vorige week al gezet door twee ‘mastodonten’ van de VVD: oud-partijleider Ed Nijpels envoormalig KamervoorzitterFrans Weisglas. Beiden zijn fel anti-Wilders.

.............etc.etc.etc...........

Geschreven door Eric Vrijsen:

Eric Vrijsen is politicoloog en werkte van 1990 tot 2024 als journalist bij Elsevier/EW. Hij schreef over politiek en defensie en deed verslag van het Nederlandse militaire optreden in Afghanistan, Irak en talrijke andere landen. Hij is auteur van onder meer Anatomie van de macht. Wie besturen Nederland en hoe oefenen ze invloed uit? (2015).

Dit dus.

En dit ook:

https://youtu.be/XIJ1JogD-MQ?si=w-M38x2Ld47p5ew4 4 jun 2025 Dilan zegt: dat ik geen enkele spijt heb dat ik met dit rechtse kabinet in ben gegaan "omdat dit de kans was om beleid voor mekaar te krijgen waar de PvdA/Groenlinks nooit voor te vinden zal zijn"

Daglichtlamp

Daglichtlamp

14-06-2025 om 14:40 Topicstarter

Fleurtje_5 schreef op 14-06-2025 om 14:32:

[..]

Maar dat stukje sloeg je gewoon effe over. Dilan sloot samenwerking met de PVV eerst NIET uit, dat heeft in meerdere nieuwsberichten gestaan, maar Dilan onder druk gezet door oudere VVD-partijleden omdat die personen Wilders niet 'motten'..

Dit is wat Yesilgöz erover zei na de kabinetsval:

Ik vind dit een heel faire en terechte vraag van mevrouw Bikker. Ik heb daar vandaag voor u — dat heeft u mij ook overal horen zeggen, dus dat zal u niet verrassen — nog niet het antwoord op. Waarom niet? Dit is 24 uur geleden gebeurd. Ik vind het heel heftig. U heeft mij tweeënhalf jaar geleden, rond de verkiezingen, horen zeggen dat ik geen kiezers en geen partijen wil uitsluiten. Vervolgens heeft de kiezer gesproken en zijn we in deze coalitie gekomen. Ik neem de stem van de kiezer ontzettend serieus. Ik zie ook dat Geert Wilders die stem vervolgens wederom gewoon in de prullenbak gooit, wegloopt en al die mensen die op die 37 zetels hebben gestemd, gewoon in de steek laat. Wederom inderdaad. Voor ons was het een soort déjà vu. Tien punten: alles zie je terug. Ik wil daar goed over nadenken omdat het een grote stap is. Ik vind dus de vraag heel fair en ik snap dat die vandaag gesteld wordt, maar ik ga daar vandaag nog geen antwoord op geven, omdat we daarover gewoon goed met elkaar moeten nadenken en dat goed moeten wegen. Dat is oprecht waar ik nu sta.

https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/plenaire_verslagen/detail/2024-2025/91

Otewel ze heeft na de kabinetsval niet gezegd dat ze Wilders niet ging uitsluiten, maar dat ze daar eerst over na ging denken. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

14-06-2025 om 14:42 Topicstarter

Fleurtje_5 schreef op 14-06-2025 om 14:27:

[..]

Neeeee, jij was niet duidelijk. Jij schreef dat ik zo'n voorstander van staatsnoodrecht was, terwijl ik aanhaalde dat ze ook bij VandaagInside vonden dat Wilders meer voet bij stuk had moeten houden.

Als jij mij goed had gelezen, dan had ik mijn bericht niet hoeven te herhalen.

Ik schrijf dat jij een voorstander lijkt, maar ik geef het op, ik krijg van jou hier toch geen concreet antwoord op. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.