Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

Daglichtlamp schreef op 14-06-2025 om 21:50:

Nicolien van Vroonhoven wil geen lijsttrekker worden van NSC - https://nos.nl/l/2571184
Ach ik heb wel met haar te doen. Ze hebben haar de kastanjes uit het vuur laten halen toen het lastig werd, en nu wordt er niet eens gewacht tot zij de knoop heeft doorgehakt.

Ach je hebt met haar te doen? Is dat nieuw? Zie dit bericht effe. Daar had ik niet het idee dat je met haar te doen had: 

https://www.viafora.nl/forum/nieuws-en-actueel/nederlandse-politiek-we-zijn-terug-van-reces/?post=8003769#8003769

Welke kastanjes heeft ze uit het vuur gehaald? De kastanjes hebben nooit in het vuur gelegen. Zij heeft een paar dagen geleden al gezegd dat ze een ei aan het leggen was. Als men moet wachten tot het ei gelegd is, zijn we alweer inkopen aan het doen voor nieuwsjaarsdag.

jij gaf zelfs advies dat NSC beter helemaal niet meer mee moest doen. Ik vind oa Agnes Joseph (NSC) anders een hele pientere slimme dame. Het zou jammer zijn als zij weg zou gaan.

Eigenlijk zegt Nicolien met onderstaande woorden dat ze het betreurt dat de PVV er uit gestapt is.

Ze noemt het jammer dat dit werk niet kan worden afgemaakt nu het kabinet is gevallen.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

15-06-2025 om 09:12 Topicstarter

Fleurtje_5 schreef op 15-06-2025 om 02:15:

[..]

Welke kastanjes heeft ze uit het vuur gehaald? 

Neem bijvoorbeeld de algemene politieke beschouwingen, waarbij Pieter Omtzigt zich heel kort van te voren ziek melde. Van Vroonhoven viel in, in wat een heel lastig debat was. Neem de onderhandelingen met de coalitiepartners elke keer dat er weer een gefabriceerde crisis was door Wilders. 

Op dat moment stond ze er voor NSC, ook al kon je toen al zien dat het een rol was die ze niet direct zelf gekozen zou hebben. Maar daar heb ik wel respect voor. Ze deed het wel, voor NSC, de partij die voor haar belangrijk was. 

Maar ja, het klopt dat ik vind  dat NSC niet nog een keer mee moet doen, ze gaan zo klein worden dat ze toch geen wezenlijke invloed meer gaan hebben. Dan kunnen die stemmen toch beter naar bijvoorbeeld het CDA gaan.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

15-06-2025 om 09:23 Topicstarter

Fleurtje_5 schreef op 15-06-2025 om 01:55:

[..]

Het zijn niet mijn linkjes. Ik heb ze gelezen, opgehaald en hier neer gezet, zodat jij ze allemaal kan lezen als je wil.

Natuurlijk zijn het jouw linkjes, jij kiest toch om juist deze linkjes hier neer te zetten?
En ja koffiedrinken gaat hier natuurlijk niet om de smaak van de koffie, maar om het opbouwen van een verstandhouding met elkaar. Juist als je op inhoudelijke onderwerpen zo ver uiteen loopt, kun je nog steeds op persoonlijk vlak bouwen aan een goede relatie, zodat onderhandelingen minder stroef verlopen. 

Daglichtlamp schreef op 15-06-2025 om 09:12:

[..]

Neem bijvoorbeeld de algemene politieke beschouwingen, waarbij Pieter Omtzigt zich heel kort van te voren ziek melde. Van Vroonhoven viel in, in wat een heel lastig debat was. Neem de onderhandelingen met de coalitiepartners elke keer dat er weer een gefabriceerde crisis was door Wilders.

Op dat moment stond ze er voor NSC, ook al kon je toen al zien dat het een rol was die ze niet direct zelf gekozen zou hebben. Maar daar heb ik wel respect voor. Ze deed het wel, voor NSC, de partij die voor haar belangrijk was.

Maar ja, het klopt dat ik vind dat NSC niet nog een keer mee moet doen, ze gaan zo klein worden dat ze toch geen wezenlijke invloed meer gaan hebben. Dan kunnen die stemmen toch beter naar bijvoorbeeld het CDA gaan.

Pieter was langere tijd afwezig. Bij VandaagInside bleef men vragen of hij nog steeds niet terug was. Nicolien stond haar mannetje, maar aan werkelijk alles was te zien dat zij 'een vreemde eend in de bijt' was. En dat was al zo toen ze nog in de schaduw van Pieter stond.

De NSC heeft meerdere best wel hoogopgeleide leden. Was daar nou geen slim lid met een breed inlevingsvermogen dat haar ter zijde had kunnen staan? Ze had ook zelf advies kunnen inwinnen bij haar NSC-collega's (ook niet de eerste de beste kandidaten)

We zullen het zien. Er zijn kleinere partijen die evengoed mee doen. Neem bv Laurence Dassen, grote mond en weinig invloed. Dus waarom zou het NSC niet mee moeten doen? 

Fleurtje_5 schreef op 15-06-2025 om 02:06:

[..]

Iedereen met een beetje geheugen weet dat Neelie Kroes in opspraak was en misschien nog steeds is. Die berichten zijn niet door mij geschreven. Dus niet mijn "onderbuikgevoelens" (lelijk woord trouwens) maar feiten.

Is wel zo eerlijk om die berichten dan op te halen zodat men het zelf kan lezen.

Misschien nog steeds? 

En wel onderbuikgevoelens, want als Kroes Yesilgöz had aangeraden om met Wilders te gaan koffiedrinken, was je niet de archieven in gedoken om oud belastend materiaal over haar op te duiken. Het ligt er weer duimendik bovenop.

Daglichtlamp schreef op 15-06-2025 om 09:23:

[..]

Natuurlijk zijn het jouw linkjes, jij kiest toch om juist deze linkjes hier neer te zetten?
En ja koffiedrinken gaat hier natuurlijk niet om de smaak van de koffie, maar om het opbouwen van een verstandhouding met elkaar. Juist als je op inhoudelijke onderwerpen zo ver uiteen loopt, kun je nog steeds op persoonlijk vlak bouwen aan een goede relatie, zodat onderhandelingen minder stroef verlopen.

Dat zegt ik. Ik heb ze gelezen, opgehaald en hier neergezet.

Maar het zijn niet linkjes. Het is niet mijn tekst die daar staat. Kijk deze bv, deze link is niet van mij maar van de Avro/tros:

https://eenvandaag.avrotros.nl/artikelen/eerder-gehoord-neelie-kroes-in-opspraak-69317 22 sep 2016 Voormalig Eurocommissaris Neelie Kroes is in opspraak geraakt. Ze was namelijk tijdens haar periode als Eurocommissaris van Mededinging bestuurder van een bedrijf op de Bahama's. Dat blijkt uit onderzoek van het Financieele Dagblad en Trouw.

Maar waar hebben we dat eerder gehoord? Neelie Kroes raakte in de jaren '90 al eens in opspraak in de TCR-Affaire; een affaire die ging over een subsidie van 23 miljoen gulden voor een afvalverwerkingsinstallatie die Neelie Kroes als minister gaf aan een malafide afvalverwerkingsbedrijf in de haven van Rotterdam.

Later zou blijken dat het scheepsafval niet verwerkt werd, maar eenvoudigweg geloosd werd.
Tijdens een parlementair onderzoek bleek dat Kroes gewaarschuwd was voor deze praktijken.

In Radio EenVandaag een gesprek over deze affaire met voormalig Kamerlid van de SP Remi Poppe. Hij was toen de initiatiefnemer van het parlementair onderzoek.

felija schreef op 15-06-2025 om 11:01:

[..]

Misschien nog steeds?

En wel onderbuikgevoelens, want als Kroes Yesilgöz had aangeraden om met Wilders te gaan koffiedrinken, was je niet de archieven in gedoken om oud belastend materiaal over haar op te duiken. Het ligt er weer duimendik bovenop.

Goeie vraag 'misschien nog steeds?' Ze heeft nog een erg drukke agenda las ik.

https://brusselsenieuwe.nl/aan-de-haak-hoe-zit-het-met-het-onderzoek-naar-lobbyactiviteiten-van-neelie-kroes/ 5 juni 2023

..........

Het is alweer even geleden dat voormalig Eurocommissaris mevrouw Smit Kroes in het nieuws kwam vanwege haar vermeende lobbyactiviteiten voor het Amerikaanse bedrijf Uber. Dit terwijl ze nog maar enkele maanden Eurocommissaris was. Hoe zit het nou eigenlijk met dat onderzoek en wanneer worden de uitkomsten daarvan verwacht?

..............

Fleurtje_5 schreef op 15-06-2025 om 11:08:

[..]

Goeie vraag 'misschien nog steeds?' Ze heeft nog een erg drukke agenda las ik.

https://brusselsenieuwe.nl/aan-de-haak-hoe-zit-het-met-het-onderzoek-naar-lobbyactiviteiten-van-neelie-kroes/ 5 juni 2023

..........

Het is alweer even geleden dat voormalig Eurocommissaris mevrouw Smit Kroes in het nieuws kwam vanwege haar vermeende lobbyactiviteiten voor het Amerikaanse bedrijf Uber. Dit terwijl ze nog maar enkele maanden Eurocommissaris was. Hoe zit het nou eigenlijk met dat onderzoek en wanneer worden de uitkomsten daarvan verwacht?

..............

Zucht, je hebt dus weer eens geen idee.

felija schreef op 15-06-2025 om 11:01:

[..]

Misschien nog steeds?

Wat ligt er duimendik bovenop? Wat ik wil zeggen doe ik rechtuit, ik draai er niet omheen, vandaar ook de nare reacties die ik krijg als ik een andere mening dan de jullie heb. 

Of bedoel je dat Kroes weer het zaakje probeert te sturen? Ik proef dan (alweer) belangenverstrengeling. Of misschien is het eerder 'vriendjespolitiek'

Neelie Kroes (VVD) is 83 jaar, zij heeft nog steeds een drukke volle agenda, zij was Eurocommissaris voor Digitale economie en samenleving van 2010 tot 2014. Maar het is nu 2025. 

Timmermans (PvdA) werd haar opvolger. Hij was van 1 november 2014 tot 22 augustus 2023 Eurocommissaris en de eerste vicevoorzitter van de Europese Commissie. 

Timmermans wil er alles aan doen dat hij premier van Nederland word. En Neelie doet een goed woordje voor hem? Iemand willen beïnvloeden ten gunste van een 'vrienden dienst'? Zoiets? Dat ligt er idd duimendik bovenop.

Ik heb berichten over Neelie opgezocht nadat Daglichtlamp onderstaand bericht had geplaatst:

Daglichtlamp schreef op 14-06-2025 om 17:51:

Neelie Kroes over het vormen van een nieuw kabinet. Zoals ik al eerder zei moet Yesilgoz deze zomer al zoeken naar meerderheden voor de begroting.
https://www.trouw.nl/politiek/de-stemming-bij-de-vvd-is-omgeslagen-de-leden-omarmen-uitsluiting-pvv~bedbfec1/

Maar persoonlijke verhoudingen zullen uiteindelijk het verschil maken. “Voor Dries van Agt was Joop den Uyl met zijn belerende toon een no go, maar hij was in staat om er in een paar uur uit te komen met Hans Wiegel.” Ze raadt Yesilgöz aan alvast koffie te drinken met Frans Timmermans. “Verantwoordelijke partijleiders zijn in staat een kabinet te vormen.”

felija schreef op 15-06-2025 om 11:14:

[..]

Zucht, je hebt dus weer eens geen idee.

Je weet in welk jaar de onderzoeken zijn gestart? Dat ligt een paar jaren vóór het jaar 2023 waarin de vraag word gesteld: "Hoe zit het nou eigenlijk met dat onderzoek en wanneer worden de uitkomsten daarvan verwacht?"

Daglichtlamp

Daglichtlamp

15-06-2025 om 11:46 Topicstarter

Ach laten we deze offtopic berichten maar gebruiken om terug te gaan naar de actuele politiek. Want Fleurtje heeft echt wel een punt als ze het probleem aankaart van enerzijds het lobbyen in de achterkamertjes en anderszijds het probleem van oud-bewindslieden die gaan werken op een plek in het bedrijfsleven waar ze volop gebruik kunnen maken van de eerder in Den Haag opgedane contacten.

Dus laten we eindelijk werk maken van een lobbyregister (Pieter Omtzigt schreef er in 2022 een initiatiefnota over).
https://www.volkskrant.nl/politiek/kamer-debatteert-over-het-lobbyregister-wat-is-dat-en-waarom-ligt-de-minister-dwars~b9ac19b2/

En laten we ook zorgen dat de wet die nu in behandeling is bij de Tweede Kamer die regels gaat stellen over de vervolgfuncties voor bewindslieden nu eens aangenomen gaat worden (verdere behandeling van het wetsvoorstel is helaas al vertraagd door de val van het kabinet). Maar juist nu het kabinet gevallen is, en we weer een hele rij oud bewindspersonen hebben en straks gaan krijgen ontzettend belangrijk. 

https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/plenaire_verslagen/kamer_in_het_kort/wet-regels-vervolgfuncties-bewindspersonen

Die nare reacties krijg je niet, omdat je een andere mening hebt, Fleurtje. 
En stop eens met het eindeloos herhalen van jouw posts, je trekt zaken compleet uit zijn verband en sleept er van alles bij, wat niks met de huidige politieke inhoud te maken heeft.

Terug ontopic. 

Daglichtlamp schreef op 15-06-2025 om 11:46:

Ach laten we deze offtopic berichten maar gebruiken om terug te gaan naar de actuele politiek. Want Fleurtje heeft echt wel een punt als ze het probleem aankaart van enerzijds het lobbyen in de achterkamertjes en anderszijds het probleem van oud-bewindslieden die gaan werken op een plek in het bedrijfsleven waar ze volop gebruik kunnen maken van de eerder in Den Haag opgedane contacten.

Dus laten we eindelijk werk maken van een lobbyregister (Pieter Omtzigt schreef er in 2022 een initiatiefnota over).
https://www.volkskrant.nl/politiek/kamer-debatteert-over-het-lobbyregister-wat-is-dat-en-waarom-ligt-de-minister-dwars~b9ac19b2/

En laten we ook zorgen dat de wet die nu in behandeling is bij de Tweede Kamer die regels gaat stellen over de vervolgfuncties voor bewindslieden nu eens aangenomen gaat worden (verdere behandeling van het wetsvoorstel is helaas al vertraagd door de val van het kabinet). Maar juist nu het kabinet gevallen is, en we weer een hele rij oud bewindspersonen hebben en straks gaan krijgen ontzettend belangrijk.

https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/plenaire_verslagen/kamer_in_het_kort/wet-regels-vervolgfuncties-bewindspersonen

Interessant voorstel. 

Er moet wel een balans zijn tussen wachtgeld en het "belangen verbod"/lobbyverbod. Je wilt ook niet dat politici na hun carrière in de kamer geen werk kunnen vinden (al maak ik me daar voor de meeste geen zorgen over).

Ben stiekem nu ook wel benieuwd naar de achterkamertjes. Hoeveel politici hebben zodra het kabinet viel een LinkedIn berichtje gehad met een voorstel voor nieuw werk.

Daglichtlamp schreef op 15-06-2025 om 11:46:

Fijn dat je het eindelijk een klein beetje ziet. 

Maar niet: "dat ze volop gebruik kunnen maken van de eerder in Den Haag opgedane contacten", maar wel aan vriendjespolitiek doen.

felija schreef op 15-06-2025 om 11:47:

Die nare reacties krijg je niet, omdat je een andere mening hebt, Fleurtje.
En stop eens met het eindeloos herhalen van jouw posts, je trekt zaken compleet uit zijn verband en sleept er van alles bij, wat niks met de huidige politieke inhoud te maken heeft.

Terug ontopic.

En stop jij eens aub met telkens zo op-de-Fleur-berichten te plaatsen. Met je:

"Fleurtje, je bent er, wat mij betreft een meester in personen te veroordelen louter op basis van onderbuikgevoelens",

En:

"Zucht, je hebt dus weer eens geen idee

terwijl ik nieuwsberichten ophaal en feiten laat zien die je gewoon kan lezen.

En dan deze: Als door een wesp gestoken slingert Fleurtje google aan op zoek naar 'belastende' berichtgeving van jaren terug omtrent de persoon (in dit geval Kroes) die het waagt om voor te stellen dat Yesilgöz maar eens koffie moet drinken met Fleurtjes gedoodverfde vijand Timmermans.

Tuurlijk haal ik berichten op, niet op zoek-naar, want met een beetje goed geheugen wist jezelf ook dat Kroes meermaals in opspraak is geraakt. Ik zoek de link op want ik ga niet zomaar iets roepen. 

Het is voor mij meer dan duidelijk dat hier weer sprake is van vriendjespolitiek, ga alvast koffie drinken met Timmermans' (die lult je dan wel alvast met een emotioneel verhaaltje onder de tafel), want Timmermans moet premier worden en Wilders motten we niet, terwijl Kroes-zelf meer dan genoeg voor haar eigen deur heeft liggen.

Onderbuikgevoelens? Misschien wat betreft onderstaand bericht wel, want hier ga ik compleet van over mijn nek:

Neelie Kroes raakte in de jaren '90 al eens in opspraak in de TCR-Affaire; een affaire die ging over een subsidie van 23 miljoen gulden voor een afvalverwerkingsinstallatie die Neelie Kroes als minister gaf aan een malafide afvalverwerkingsbedrijf in de haven van Rotterdam.

Later zou blijken dat het scheepsafval niet verwerkt werd, maar eenvoudigweg geloosd werd.
Tijdens een parlementair onderzoek bleek dat Kroes gewaarschuwd was voor deze praktijken.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.